Hoeveel paarden op 1 hectare weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Guppie_

Hoeveel paarden op 1 hectare weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:13

Hoihoi!

Even een vraagje over de hoeveelheid paarden die je kunt houden op 1 ha weiland. We wonen namelijk op een boerderij waar 1 ha weiland bij zit en een schuilstal. Voor komende winter bouwen we er twee dichte stallen bij (die ook als schuilstal kunnen dienen, zodat de paarden dag en nacht op de wei kunnen).

Wij hebben een belgisch trekpaard, een fjord en een shetlander. Onze wei is ingedeeld in drie gelijke langgerekte stukken grasland, zodat we kunnen wisselen en het land om de beurt rust krijgt. In de zomer gebruiken we één weiland, zodat we de andere twee landen kunnen hooien. We doen aan strookbegrazing, waarbij de paarden dus elke dag een stuk land met vers gras erbij krijgen. Ik weet niet of dit de beste manier is om zo lang mogelijk van je gras gebruik te kunnen maken?

Ik zou er graag een veulen bij nemen, zodat we over drie/vier jaar een leuk dressuurpaard hebben, maar mijn vriend vindt dat we te weinig land hebben hiervoor... Wat vinden jullie?

Groetjes, Inge

whisperramse

Re: Hoeveel paarden op 1 hectare weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:18

Daar heb je idd te weinig land voor...
Bij ons (België) moet je per paard een halce hectare aanrekenen.
Laten we zeggen dat de shet er nu nog net gepast bij kan, nog een paard erbij zal al snel te veel worden.

Over het hooien; ik heb twee hectares en drie paarden, maar aan hooien moet ik niet denken.
Ook de weide is hier in vier gedeeld.
Je zal er van versteld staan hoeveel ze eten!

kimCasier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:20

Als ik het goed begrijp hebben ze dus telkens 1/3 van een ha. Ik denk dat ze bewegingsvrijheid genoeg hebben, maar je zal ervan versteld staan hoe vlug het gras zal opgegeten zijn! Mijn twee VEULENS zijn erin geslaagd om hun weiland in 2 weken op te vreten, zelfs met extra hooi en veulenstarter erbij. Ik denk dat je niet snel genoeg zal kunnen wisselen. Tegen dat de derde strook zal afgegeten zijn, zal de eerste nog niet terug gegroeid zijn. groetjes OK dan!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

Ik dacht dat er in Belgie regels voor waren, zoals 2 paarden per ha land. Hier maakt het niet uit, gezien de grote hoeveelheid paarden op kleine postzegeltjes land af en toe.

Zelf denk ik dat het heel krappies zal worden als je er nog een paard bij wil doen, zeker omdat je nog wilt hooien van twee stukken land en ze in de zomer dus snel dat ene stukje kaal zullen hebben waarschijnlijk zeker met 4.

Onze kudde staat ook op ong een ha, en dat zijn een heel oudje, twee pony's en 1 paard. En dat gaat nét, wij zetten kleine stukjes land af zodat het bij kan groeien gezien wij geen wisselwei hebben, maar zeker niet 2/3 dan hebben ze echt niet genoeg te eten. Hebben je paarden veel behoefte aan gras zul je dat toch moeten geven, en zo niet denk ik dat dit een mooi aantal is voor het land dat je nu hebt.

En met een fjord kan je toch ook lekker dressuren? Of heeft ie geen aanleg misschien?

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:39

Hoi!

Met mijn fjord kan ik inderdaad wel dressuur rijden, hoor. Maar toekomstgericht bekeken, zouden we als we nu een veulen kopen over drie/vier jaar een leuk dressuurpaard hebben. Dan is mijn fjord inmiddels ook 17/18 jaar en kan hij wat meer rust krijgen en kunnen we met het jonge paard starten.

In de buurt kunnen we voor de winter waarschijnlijk wel grasland gebruiken waar de paarden vrijwel gratis kunnen staan, maar in de zomer wordt dat land weer voor koeien gebruikt.

We kunnen ons land in de zomer natuurlijk wel helemaal gaan gebruiken en dus niet meer hooien en dan in de winter het land van boeren gebruiken en anders hooi bijkopen... Maar mijn vriend vindt het zelf hooien zo leuk, hahaha. dat wil hij uiteindelijk ook met het belgische trekpaard gaan doen (we hebben een heel hoop oude paardenwerktuigen).

Tja, moeilijk... Ik wil echt heel graag een veulen, maar mijn vriend heeft blijkbaar dus wel gelijk, als ik jullie zo hoor....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:53

Hier lopen twee pony's op een halve ha. Maar daar naast hebben we elk jaar van het land wat gehooid word nog 4 ha. Waar ze op gaan als hun eigen land kaal is gegeten. Dus grasland genoeg, maar idd als je het ermee moet doen dan is het zo op hoor met de paarden die je al hebt.
Als je er meerdere op wil zetten, zou je gewoon veel hooi bij moeten voeren dan kan het wel. Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:10

Hoeveel paarden je op het land kunt houden hangt af van hoe stevig de bodem is, hoe nat of hoe droog het weer is en of je wel of niet bemest.
Ik heb voor 4 paarden zo'n 1,5 ha in gebruik in de zomer en dan moeten we nog wel bijmesten. De andere 1,5 ha gebruiken we om te hooien. In najaar/winter gebruiken we de rest van dat land er bij omdat we anders te weinig land en gras hebben. Ze staan 'swinters alleen overdag op het gras ivm kapotlopen en verdelen van het gras over de rest van de winter zodat ze niet 2 maanden helemaal geen gras meer hebben.

Je kunt de paarden beter in de winter in een paddock zetten en beperkt weidegang aanbieden. Dat spaart je land, wat elangrijk is als je er zomers genoeg gras op wilt hebben om ook nog te kunnen hooien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:18

Wij hebben ruim 1 ha wei, waarvan een gedeelte buitenbak is (18x27). Hierop lopen dagelijks (zomer en winter) 2 paarden en 3 mini's. De paarden hebben 8000 m2 en de mini's ca. 1750 m2. Dit is goed te doen. De mini's grazen verhoudingsgewijs meer dan de paarden, maar houden we bewust op een kleiner en schraler stuk om vervetting te voorkomen. De wei voor de paarden is in 2en gedeeld, winter- en zomerwei. De zomerwei splits ook ook nog eens zodat telkens ff een stuk kan rusten en groeien. Dit gaat prima zo. Altijd voldoende gras. Maar veel meer kan er dan ook niet bij, want dan kom ik wrs gras te kort. Ik denk dus dat 4 paardjes op 1 ha te veel is.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:21

Hoi! We hebben kwalitatief goed weiland, omdat het zandgrond is, dus nauwelijks nat (alleen als het echt heel hard regent, maar dan is het ook snel weer droog). We bemesten het land wel (genoeg mest in de buurt met alle boeren om ons heen).

We hebben inderdaad twee paddocks waar ze in de winter op staan. Daar staat ook de schuilstal en in de zomer zetten we de draad naar de wei open en krijgen ze er elke dag een stukje weiland bij. Als één van de weides op is, gaan ze naar de volgende en krijgt dat eerste land rust, etc. In de winter krijgen de paarden hooi, gaan ze af en toe op een stukje weiland en krijgen ze voederbieten (zie we zelf verbouwen) en wortels.

Als we de paarden in de winter op een stuk land van een boer zouden kunnen zetten, zou dat misschien wel een uitkomst zijn. dan kan ons eigen land de hele winter rusen en krijgen de paarden toch gras. Dat bespaart ook weer flink wat hooi. Misschien kunnen we er dan wel een veulen bij nemen (het idee is trouwens ook om het veulen in de winter thuis te hebben en in de zomer in opfok). Maar ja, over drie jaar hebben we dan natuurlijk wel een groot paard erbij dat ook erg veel eet...

Het blijft moeilijk....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:12

Wij zitten op hele goede grond, doen ook en strookbegrazing en hebben ruim voldoende aan 1 hectare voor 3 volwassen paarden. Maar wij hooien niet, dan zouden wij het niet redden met het gras!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:20

Gewoon niet meer hooien op eigen land, dan kan het wel. Mss kan je vriend land voor iemand anders hooien en in ruil wat hooi meekrijgen voor jullie paarden?? Is iedereen tevreden!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:25

Wij hebben 5 paarden op 1 tot 1 1/2 hectare land staan, misschien is het eigenlijk nog wel kleiner dan dat, ik weet het niet. We hebben het land in tweeën gedeeld, over de breedte en dat is goed te doen. Afentoe staat het gras aan beide kanten wat te kort, dan voeren we ze bij, en nu aan het eind van het seizoen begin je te merken dat het gras het niet mee "bijbeent", dus ze gaan binnenkort weer naar huis of we gaan ze weer hooi bijvoeren. Maar het is erg goed te doen hoor.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 22:28

Hoihoi!

Hoe doen de mensen met precies genoeg land die niet hooien het dan? Kopen jullie voor de winter elders hooi? En hoeveel geld besteed je daar dan aan?

Groetjes, Inge

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:31

wij hebben 3 hectare en 6 paarden waar we ongeveer een anderhalve a twee hectare van hooien. Wij hebben qua bewegingsruimte wel voldoende maar hebben inderdaad weinig gras en voeren ze dus zomer en winter hooi bij om ze voldoende te laten eten dus het gaat wel maar met bijvoeren waarschijnlijk. Ik moet wel vermelden dat onze paarden zomers 24/7 buiten staan en in de wintermaanden of met slecht weer alleen op stal gaan

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 22:52

Wij hebben 2 volwassen Haflingers, 1 (gespeend) Haflingerveulen van 5 maanden en 2 B-Whelsjes op een halve Hectare. Het is vruchtbare zandgrond die 1 x per jaar bemest wordt. Dit gaat goed van ong. half maart t/m half november soms zelfs december. Wij verzetten de draad iedere keer zodat de begraasde wei tot rust komt. 's winters gaan ze op een soort van longeerbak (18x18 meter) overdag waar ze voordroog krijgen en 's avonds op stal met brokken en hooi. Dit gaat al jaren goed zo; maar ik houd wel het onkruid eruit. 's zomers staat de moeder met veulen 's nachts op stal met hooi en brok; de rest 24/7 buiten. Nu gaat alleen het gespeende veulen 's nachts nog op stal, omdat zij brokken bijgevoerd krijgt en zo lekker mak wordt. Hooi en voordroog kopen we van een boer. Alleen bij extreme droge en natte periodes gaan ze overdag op de bak in de weideperiode en dat is echt niet vaak! Bij goed weidebeheer moet het kunnen, denk ik, maar dan zou ik een paddock maken voor de winter en hooi kopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:27

_Guppie_ schreef:
Hoihoi!

Hoe doen de mensen met precies genoeg land die niet hooien het dan? Kopen jullie voor de winter elders hooi? En hoeveel geld besteed je daar dan aan?

Groetjes, Inge

Je kunt overal vrij makkelijk hooi krijgen als je even zoekt via Marktplaats. Vragen bij boeren kan ook, en anders via fouragehandelaren, maar dan betaal je gelijk een stuk meer.

Hooi direct van het land kost tussen de 1 en 2 euro per pakje.
Hooi uit opslag kost tussen de 2 en 4 euro per pakje afhankelijk van de regio.
Het best kun je in de zomer gelijk de nieuwe oogst kopen voor het najaar en de winter. Vanaf juni kun je meestal 1e snee kopen en vanaf juli/augustus 2e snee hooi.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:08

Wij hebben ook 1 hectare wei, verdeeld over 3 stukken. Er staan 3 paarden van ca. 1.50m en 1 kruizing shet vam 1.15m. Is goed te doen, maar er ook nog hooi van trekken, gaat echt niet, dan zou ik de paarden niet de hele zomer op het gras kunnen hebben. Bij mij staan de paarden gemiddeld een uurtje of 8 per dag op de wei, rest van de tijd op de paddock waar ze 's avonds wat krachtvoer krijgen. In de winter laat ik 1 wei kapot lopen, paarden staan dan een aantal dagen per week een paar uur op die wei en rest van de tijd in de paddock met hooi. De andere 2 weides laat ik dan met rust. Tegen de tijd dat ze in het voorjaar toe zijn aan die kapotgelopen wei, is die alweer ruim voldoende aangegroeid.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:07

Ik zou niet meer dan 2 paarden op 1 hectare zetten, wij hebben nu vier paarden op 1 hectare staan maar dat is echt teveel. Binnenkort gaan er een paar naar een ander stuk Lachen dan hebben ze lekker de ruimte

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:35

Mijn vriend en ik zijn er inmiddels over uit dat we pas een veulen nemen als we de toezegging hebben van één van de boeren bij ons in de buurt dat we in de winter een hectare land van hun mogen gebruiken (en dan niet voor één jaar, maar voor meerdere jaren). Liefst zouden we een hectare land permanent huren, zodat we ook nog wat kunnen hooien en een schuilstal op het land kunnen zetten.

Ik ga dus hard op zoek naar weiland in de omgeving. Op 600 m afstand van ons huis ligt een heel mooi stuk weiland omringd door bomen, waar ook een vervallen schuurtje staat (waar we een schuilstal voor in de plaats zouden kunnen zetten....). Dit land is van een boer een paar huizen verderop waar we wel een goede verstandhouding mee hebben. Hem gaan we binnenkort maar eens uitnodigen voor een borrel Knipoog Haha! Ik hoop zó dat hij accoord gaat... maar land wordt schaars, dus ik weet het niet... Op dat stukje land staan overigens in de winter soms ook paarden van kennissen van ons, dus voor de winter zal dat waarschijnlijk wel kunnen, maar dan in combinatie met die kennissen en dan is het dus te weinig...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:42

_Guppie_ schreef:
Mijn vriend en ik zijn er inmiddels over uit dat we pas een veulen nemen als we de toezegging hebben van één van de boeren bij ons in de buurt dat we in de winter een hectare land van hun mogen gebruiken (en dan niet voor één jaar, maar voor meerdere jaren). Liefst zouden we een hectare land permanent huren, zodat we ook nog wat kunnen hooien en een schuilstal op het land kunnen zetten.

Ik ga dus hard op zoek naar weiland in de omgeving. Op 600 m afstand van ons huis ligt een heel mooi stuk weiland omringd door bomen, waar ook een vervallen schuurtje staat (waar we een schuilstal voor in de plaats zouden kunnen zetten....). Dit land is van een boer een paar huizen verderop waar we wel een goede verstandhouding mee hebben. Hem gaan we binnenkort maar eens uitnodigen voor een borrel Knipoog Haha! Ik hoop zó dat hij accoord gaat... maar land wordt schaars, dus ik weet het niet... Op dat stukje land staan overigens in de winter soms ook paarden van kennissen van ons, dus voor de winter zal dat waarschijnlijk wel kunnen, maar dan in combinatie met die kennissen en dan is het dus te weinig...

Nou geloof mij; ken vele boeren en met een borrel, wat gel*l en een flesje jenever als dank krijg je veel gedaan hoor Lachen

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:46

whisperramse schreef:
_Guppie_ schreef:

Nou geloof mij; ken vele boeren en met een borrel, wat gel*l en een flesje jenever als dank krijg je veel gedaan hoor Lachen

Haha! Dat geeft weer hoop!!!! Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:07

Je doet het zo goed. Bemesten en strookbegrazing is het beste om en goed gras te houden en voldoende (mits het weer ook mee wil werken).
Wij hebben gemiddelde een groep van 10 paarden op het land staan (2 hectare) en ook voldoende hooibalen voor de winter van het land kunnen halen.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:10

friesiszwart schreef:
Je doet het zo goed. Bemesten en strookbegrazing is het beste om en goed gras te houden en voldoende (mits het weer ook mee wil werken).
Wij hebben gemiddelde een groep van 10 paarden op het land staan (2 hectare) en ook voldoende hooibalen voor de winter van het land kunnen halen.

Wauw, dat is knap! Dat is dus 5 paarden per hectare... dat biedt perspectief, hahaha. Maar ik denk niet dat wij het redden met nog een paard erbij om voldoende gras te hebben en ook nog te kunnen hooien. Daarvoor hebben we echt wat extra land nodig vrees ik...

Wel grappig dat iedereen toch weer een andere ervaring heeft. Waar zou dat verschil vandaan komen? Krijgen sommige paarden gewoon veel meer eten dan andere?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:33

wij hebben de paarden ook bij huis gehad. Er liepen 3 paarden op bijna 2 ha land en het was toch echt te weinig. Vooral in een droge zomer. Wanneer je een paard dag en nacht buiten wil hebben, en voldoende gras, kun je het beste uitgaan van 1ha per paard.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:26

Ik denk dat het er voornamelijk mee te maken heeft in welk gebied je staat. Aan 1 hectare per paard zouden wij echt veeeel te veel hebben! Zelfs als we zouden hooien voor de winter.Overigens zou ik geen probleem hebben hoor met 3 hectare, komen er gewoon een paar bij Clown Wij hebben ze dus ook 24/7 op het land staan, ook in de winter. Rnd februari gaan ze er 2 maanden van af, dan komen ze op een klein stukje, wordt er geinjecteerd en kan het gras bijkomen.