vlas...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

vlas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:50

ik heb mijn paard nu al bijna een half jaar op vlas staan.
ik vind vlas normaal gesproken eignelijk heel fijn werken.
mijn probleem is alleen dat mijn paard gigantisch veel plast en poept ( ze is niet ziek of zo dit heeft ze namelijk altijd al gedaan) waardoor ik dus eigenlijk iedere dag bijna iedere dag echt veel stooisel er uit moet halen. Wat zouden jullie hier nou mee doen? want de kosten zijn bij haar gewoon echt erg veel doordat ze er zo'n bende van maakt.

FBN

Re: vlas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:51

ow ja stor is geen optie omdat ze dan haal hele stal op eet en moddervet wordt ( vandaar dat ze ook op vlas staat) en ze staat in een inloopstal wel staat ze 's avonds binnen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:58

die van mij staan ook op vlas maar hebben ook een uitloop. Bij goed weer gaat de staldeur gewoon dicht. Evt. drollen worden gelijk eruit gehaald (2x per dag) en nattigheid kom ik bijna niet tegen maar dat haal ik er 1x per week uit.

Daardoor verbruik ik maar een pak of 15 in het jaar en is het dus goed bij te houden.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:14

jury schreef:
die van mij staan ook op vlas maar hebben ook een uitloop. Bij goed weer gaat de staldeur gewoon dicht. Evt. drollen worden gelijk eruit gehaald (2x per dag) en nattigheid kom ik bijna niet tegen maar dat haal ik er 1x per week uit.

Daardoor verbruik ik maar een pak of 15 in het jaar en is het dus goed bij te houden.

15!!! ik gebruik er ongeveer 2 per week Bloos

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:18

Die van ons staan op vlas en ... hoe heet dat ook alweer... weed, zeg maar, marijuana... Hoe heet dat nou?!

Nou ja, ze staan samen en het blijft vrij netjes. Wat het natte betreft halen we niet alles eruit, alleen het ergst natte. Het schijnt juist goed te zijn om een isolatielaag van te maken, voor de winter. Ze gaan wel overdag naar buiten, dus dan zetten we de deuren en ramen wijd open om de plaslucht weg te laten waaien. Verder alleen de poep eruit en klaar is kees.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:49

Heb je er voldoende in liggen?
Bij vlas is het belangrijk dat er eerst een dikke laag in komt en daarna bij houden, het potstal idee.
Het werkt niet als er te weinig in ligt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:54

ninz schreef:
jury schreef:

15!!! ik gebruik er ongeveer 2 per week Bloos

tja, dat is nog een voordeel van een paddock en zomers weidegang.
Ik heb nu een loge staan, die gaat overdag de wei in en de nacht op stal. Hij staat nu al bijna drie weken op 3 pakken en het is nog niet vies.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:54

Vlas werkt perfect, maar je moet wel oppotten anders werkt het niet. In het begin gaan er minstens 5 balen in een schone stal. Daarna alleen de mest eruit iedere dag en de boel rechttrekken en de zijkant (die vaak schoon en droog is) naar binnen halen. Ik deed er een halve baal vlas per week bij in het begin en later steeds minder. Na 3 maanden ging bij mij de natte (rood geworden) plak aan de onderkant er helemaal uit en begon ik opnieuw.
2 keer per jaar ging de stal helemaal schoon met de hogedrukspuit en dettol. Mijn paarden hebben altijd schoon en droog op stal gestaan, ideaal spul - vlas!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:45

bij mij is het vlas na 2 dagen eigenlijk al helemaal volgezogen en rood gewoon omdat ze haar hele stal onder pist.... terwijl ze toch met weer en wind overdag buiten staat, zelfs voor een paard dat de hele dag op stal zou staan zou ik het nog veel vinden....

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:49

heb je wel genoeg pakken in de lege stal gedaan dan? Wij gebruikten ook vlas, vond het ideaal totdat mijn paard het ging eten, met alle gevolgen vandien.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:59

ninz schreef:
bij mij is het vlas na 2 dagen eigenlijk al helemaal volgezogen en rood gewoon omdat ze haar hele stal onder pist.... terwijl ze toch met weer en wind overdag buiten staat, zelfs voor een paard dat de hele dag op stal zou staan zou ik het nog veel vinden....

Ben ook wel benieuwd hoeveel pakken je er in het begin indoet en hoe je het onderhoudt. Vooral een paard wat eigenlijk alleen maar 's nachts op stal staat, zou je toch een redelijk nette stal moeten kunnen krijgen. Maar als je echt een woeler hebt; 1 die continue loopt en loopt is het wel lastiger om een vast pak te krijgen aan de onderkant. Maar je moet niet teveel nat eruit scheppen (eigenlijk niets) Rechttrekken, droge binnenkanten naar binnen en that's it.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:02

Aldewereld schreef:
[naam] schreef:

Ben ook wel benieuwd hoeveel pakken je er in het begin indoet en hoe je het onderhoudt. Vooral een paard wat eigenlijk alleen maar 's nachts op stal staat, zou je toch een redelijk nette stal moeten kunnen krijgen. Maar als je echt een woeler hebt; 1 die continue loopt en loopt is het wel lastiger om een vast pak te krijgen aan de onderkant. Maar je moet niet teveel nat eruit scheppen (eigenlijk niets) Rechttrekken, droge binnenkanten naar binnen en that's it.

nou ze gaat er ook echt in zitten graven en zo vaak zit er 's ochtends aan een kant een enorme berg eigenlijk Tong uitsteken

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:09

maar hoeveel pakken gooi je in een lege stal?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:10

ehm zoalss ik heir hoor te weinig ik begin meestal met 3 en dan iedere keer als ik heb uitgemest meestal nog wat er over heen

Jene86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:58

Mijn paarden staan ook op vlas. Als ik de stal helemaal leeg maak krijgen ze elk 2 nieuwe pakken. ik haal elke dag het rode eruit en het mest, voor de rest doe ik er elke dag een beetje bij. Een van mijn paarden eet ook heel veel van het vlas dus daar strooi ik minder.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:04

Als mijn paard veel vlas zou eten zou ik overwegen om over te stappen op ander strooisel i.v.m. verstoppingen. Vlas is niet om te eten, kan levensgevaarlijk zijn. Mijn paarden stonden overdag eigenlijk altijd buiten en wanneer ze op stal kwamen zorgde ik ervoor dat ze om de zoveel tijd hooi of biks kregen. Ze hadden altijd hooi tot hun beschikking, non-stop. Laatste flinke plak hooi kregen ze tussen 11 en 12 's avonds.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:21

ja inderdaad wanneer je paard vlas eet zou ik hem er snel vanaf halen! Mijn paard heeft 2 koliekoperaties moeten ondergaan vanwege het eten van vlas. En dat is in allerlei opzichten absoluut geen pretje.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:57

Hier zijn er vorige week 4 pakken ingegaan in een schone stal !

En nog niks er bij, een hele erg viespeuk... elke dag drollen eruit, en ik kom niet aan de natte plekken hoor..

Laat het liggen, en ook elke dag de zijkanten naar het midden trekken.. prima zo !!

Hij is veeel schoner dan op stro !! Nu loopt hij wel de hele dag buiten !

@horseygirl: hennepparade ???

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:55

Die van mij heeft ook de neiging om alles erg door elkaar te lopen, vooral als ze veel binnen staan...
Ik probeer het altijd zo goed mogelijk uit te zoeken, zeef het zoveel mogelijk door de vork heen, zodat ik echt alleen de mest weg gooi en het vlas bewaar.
Dat scheelt al een heel stuk, al is het wel even werk...

In principe haal ik 1x in de week de natte plekken eruit, als ze veel binnen staat en het is erg nat/vies, dan haal ik ze er wat vaker uit.
En ik probeer aan te houden om er 1 nieuwe baal per week bij te gooien.
Soms kan ik het wat langer uitstellen (als ze lang naar buiten kan overdags bijv. in de zomermaanden), en soms is de stal zo vies dat ik er al wat eerder een baal of een halve bij moet gooien...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:36

Een vriendin van mij had haar paard ook op vlas staan, werkte heel goed, maar deze at het op en moest bijna het leven geven, was erop of eronder, is gelukkig goed afgelopen. Ze staat nu op houtsnippers. Dit gaat goed. Ze haalt elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plekken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:07

Bij sommige paarden werkt het gewoon niet, als je er een hebt die de hele stal om ploegt kun je oppotten wat je wilt maar dat werkt niet.

Mijn paard is redelijk netjes, ze laat de onderlaag tenminste heel. Ik gooi er in het begin 2-3 pakken in (stal van 3x3) dat besproei ik daarna nog met azijn omdat ze er anders van gaat eten. Daarna haal ik gewoon iedere dag de drollen er uit en strooi ik er waneer het nodig is wat vers vlas overheen.
Bij mij gaat het zo meestal een maand of 2 mee, daarna haal ik de stal weer leeg omdat er anders ongedierte in de onderlaag gaat wonen en de boel gaat stinken.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:07

maykie schreef:
Een vriendin van mij had haar paard ook op vlas staan, werkte heel goed, maar deze at het op en moest bijna het leven geven, was erop of eronder, is gelukkig goed afgelopen. Ze staat nu op houtsnippers. Dit gaat goed. Ze haalt elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plekken.

Daarom besproei ik vers vlas altijd met azijn, dat blijven ze er wel van af. Houtnsippers nemen veel minder vocht op waardoor het een prut wordt. Maar die ervaring kan voor iedereen verschillen.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:31

Citaat:

Die van ons staan op vlas en ... hoe heet dat ook alweer... weed, zeg maar, marijuana... Hoe heet dat nou?!

Waarschijnlijk bedoel je hemparade? Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:32

hennep en het merk is o.a. hemparade (ze zullen het van andere merken ook vast hebben)

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:33

ho! dat ging niet helemaal goed haha Haha!