Paarden aan huis, hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Paarden aan huis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:45

Ik zit met een dilemma, heb altijd gezegd hoef geen paarden aan huis behalve als ik "alles" aan huis heb, bak, weide etc. Maar....loop tegen enorme kosten op op de huidige pensionstal én betrek eind van het jaar een huis met een klein stukje grond aan de overkant, genoeg voor twee stallen en kleine paddock. Wellicht is de mogelijkheid er een stukje wei bij te huren maar dat weet ik niet.

Buitenbak van de vereniging is op nog geen tien minuten rustig stappen. Ik ben daarnaast in bezit van auto met trailer voor noodweer scenario's....

Maar....ik weet nu niet eens waar ik moet beginnen? Hoe kom je aan hooi/stro/kuil (biks is makkelijk.....gewoon kopen! grapje). Wat doe je met je mest? Is het zinvol om met maar twee paarden misschien vlas te gebruiken, hoeveel mest heb je dan in de praktijk? Wat doe je met je paarden als je langer wegmoet (nu denk ik dat we de eerste vijf jaar toch niet op vakantie kunnen ivm dure aankoop van het huis maar goed het gaat om het idee!).

Zijn er misschien dingen waar ik per ongeluk helemaal niet bij stilsta, hoor ik dat graag. Wil graag weten van mensen in soortgelijke situaties, dus huis met klein stukje grond en daar dan je paard houden (ik heb er dan twee) maar voor de echte beweging op pad moeten.

magriet

Re: Paarden aan huis, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:49

Ik heb de paarden ook thuis staan. Had het geluk dat diegene die achter me woont handelaar in hooi en stro is
Ik heb ze op matten staan ivm ernstige strokoliek een paar jaar terug.
De mest breng en we naar de stort van de gemeente. ca2m2 per 6 weken wij gaan ook niet zo vaak een nacht weg maar diegene die me les heeft gegeven wil in die situaties wel oppassen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:52

Voor hooi/sto/kuil kun je op internet kijken en mensen in de buurt vragen waar ze het halen. Wij hebben zelf een grote wei dus wij rijden de mest uit. Als je dit niet hebt, zul je dus een opslagplaats moeten hebben. Dit kan een grote aanhanger zijn. Dan moet je nog een boer vinden waar je je mest heen mag brengen.

Als ik op vakantie ga en mijn ouders ook, dan heb ik een paar mensen in mijn straat wonen die voor ze kunnen zorgen. Voorheen bracht ik ze naar een manege, maar daar werden ze niet zo goed verzorgd als ik wilde. Die buurtbewoners doen het wel goed dus ik laat ze met een gerust hart achter.

In de zomer is het erg leuk om paarden aan huis te hebben. In de winter wordt het wel een blubzooi als je niet veel ruimte hebt, hier moet je rekening mee houden. Mss een stukje in de paddock verharden?

Heb je verder al een hoefsmid en dierenarts of wordt dit via je huidige stal geregeld? Zo ja hebben zij nog plek voor je als je van die stal weg gaat? Zou dat even navragen.

anna_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:20

De mest kun je ook afvoeren na een boer in de buurt. Wel even overleggen. Wij brengen het na een opslag en dit wordt dan uitgereden over een natuurgebied. Mogelijk kun je in de buurt informeren of er bij jou ook zo'n opslag is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:47

@magriet: Wat bedoel je precies met die matten? En moet je nog betalen voor het afvoeren van je mest via de gemeente?

Dierenarts en hoefsmid is geen enkel punt, die heb je hier in overvloed én mijn nieuwe huis is heel dichtbij waar ik nu sta dus dat maakt niets uit.

Op zich denk ik dat er wel aan bodembedekking te komen is, maar hoe doen mensen dat dan die geen rij- of longeergelegenheid of een joekel van een weiland bij huis hebben? Ik ben iemand die toch wel graag wil dat de paarden beweging krijgen, zeker omdat er één een rugaandoening heeft waarbij beweging erg belangrijk is.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:55

Wij wonen in een vrij landelijk dorpje, met veel weien.. Dus ons hooi komt gewoon van de wei naast onze wei, we hebben goed contact met de eigenaar en komt ons thuis gewoon eventjes vertellen als hij gaat hooien. Ik geloof dat we voor één paard met iets van een 120 balen hooi per jaar wel toekomen.

Voor het mest zetten we gewoon elk jaar een advertentie in een plaatselijk krantje: 'gratis paardenmest af te halen'. Meestal komt daar wel genoeg reactie op om weer een jaar verder te kunnen..

De mogelijkheid om thuis te rijden heb ik wel niet, en dat is een behoorlijke tegenvaller. Als ik wil gaan trainen is het elke keer met het de trailer dat we op pad zijn... Voor mij zeker een grote tegenvaller, omdat ik zoiezo al niet zo heel veel tijd heb (voor school ben ik vaak van smorgens zeven uur tot savonds acht uur weg, als je dan nog moet eten, paard verzorgen, trailer op, de baan op, gaan trainen,.... Dan is het middernacht voordat je thuis bent).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:58

Ik kan gelukkig gebruik maken van de buitenbak van mensen uit mijn straat. Alleen in de winter is die bak dus zeiknat en dan wil goed trainen ook niet lukken. Daarom wil ik lid worden van een paardenclub hier in de buurt. Dan kan ik gebruik maken van een overdekte rijhal.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:05

als jij in de rijbak van je vereninging mag rijden, is dat waarschijnlijk prima te doen. ik moet ook altijd 10 min stappen voordat ik op het veld ben waar ik altijd rij. ik vind dat altijd wel fijn even rustig beetje stappen en na de training weet ik in ieder geval zeker dat ie goed is uitgestapt.
in de winter ga ik altijd met auto en trailer ergens anders trainen.
ik heb mijn paard op krullen staan omdat hij zijn stro allemaal op eet. het makkelijkste is natuurlijk om je paard op stro te zetten ivm afvoeren, vaak kun je makkelijk bij een boer afspreken dat je het daar kwijt kan. hooi en stro is vrij makkelijk te krijgen gewoon een kwestie van rond vragen.

SandorJolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:07

Ik heb mijn paard ook thuis staan, en in principe is hooi en stro kopen niet zo'n probleem, marktplaats is your best friend en fouragehandelaren zijn ook overal te vinden. Ik heb de mest op een karretje en een kennis van ons haalt het eens in de zoveel tijd op

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:20

Ik zou eerst rondvragen of je ergens een weitje in de buurt kan huren. In mijn ogen is dat erg belangrijk,ook omdat je zegt dat ze beweging nodig hebben. Houd er rekening mee dat 2 paarden een paddock in de winter snel naar blubber stappen. En een kleine wei ook in de winter met nat weer zo rot is gestapt.
Mijn paarden stonden (1tje nu niet meer) ook aan huis. Wij hebben nog geen bak,en ook niet echt op stapafstand en daarom heb ik mijn pony ergens anders gestalt waar ze wel een bak hebben. De mest van mijn 2 paardjes gaat altijd naar een buur hier in de buurt. Mijn vader brengt het zelf met de tractor naar de akker. Dus als je de mest bij een boer in de buurt kwijt kunt denk er ook bij naar Hoe je die mest daar krijgt!
Hooien doen we zelf, en stroo kopen we. Zet je ze op stroo, kun je het beste een vrachtje recht van het land kopen in de zomer dat is goedkoper dan in de winter bij een fouragehandel.
Hoeveel hectare is het stukje grond?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:24

Hahaha hectare?? Nee dat is het dus absoluut niet, het is dus echt ruimte om een stal op te zetten en de ruimte eromheen als paddock. Misschien kan ik het stukje wei eraangrenzend erbij huren maar dat weet ik dus niet. Het is echt niet heel erg veel dus vandaar ook mijn twijfels. Aan de andere kant, ik betaal me nu echt helemaal scheel voor iets waar ik ook niet tevreden over ben.

Ik dacht altijd dat die mestafvoer zo'n drama was maar ik begrijp dat dat dus wel meevalt. Zijn er ook mensen die op vlas staan? Dat kun je toch composteren??

Zie afvoer van mest zo voor me dat ik ergens een oude aanhanger op de kop tik, het daar op mik en die eens in de zoveel tijd wegrijd.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:28

bij ons staan de paarden ook aan huis. Ze staan op matten met een beetje stro. Hooi en stro word gebracht door een boer en de mest laten wij afvoeren door de Roteb in 12 kliko's.
Wij hebben ook geen bak aan huis en geen weiland. De dichtsbijzeinde bak is op een half uur rijden. Niet alleen stappen. Ik rij dus bijna altijd buiten op een veltje gaat prima.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:31

Bij mij staan de paarden op vlas en het grote voordeel is dat het weinig tijd kost en dat je weinig afval hebt. Dan kan je inderdaad je mest op een aanhanger kwijt en eens per week/2 weken legen. Alleen kan ik mijn vlas nergens gratis kwijt. Wij hebben meerdere paarden en dan word de put eens in het half jaar geleegd. Mijn vriendin heeft haar paard ook aan huis staan in een paddock van 5 bij 5. Is dus ook erg klein. Zorg wel dat die goed droog blijft door bijv te draineren en stierenzand te gebruiken. Je rijdt er toch niet dus het is dan niet zo'n punt als hij wat zwaarder is. Een bestraat gedeelte is wel handig als het erg nat is en ook om bijv hooi te voeren. En ik denk dat je de paddock toch ook moet mesten om hem goed te houden.
Maar je bent minder kwijt dan als ze in pension staan, je kan je paarden altijd zo zien staan als je thuis bent en hebt ook sneller door als er iets niet in de haak is.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:37

daffodil schreef:
Hahaha hectare?? Nee dat is het dus absoluut niet, het is dus echt ruimte om een stal op te zetten en de ruimte eromheen als paddock. Misschien kan ik het stukje wei eraangrenzend erbij huren maar dat weet ik dus niet. Het is echt niet heel erg veel dus vandaar ook mijn twijfels. Aan de andere kant, ik betaal me nu echt helemaal scheel voor iets waar ik ook niet tevreden over ben.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik eerst nagaan of je dat weitje kan huren, en of het niet te klein is..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:46

Volgens mij moet je je eerst afvragen: wil je je paarden graag thuis hebben? Het heeft gewoon konsekwenties, en op de korte termijn is het financieel ook niet aantrekkelijk vanwege alle investeringen die je moet doen aan stal, paddock enz.
Ik vind het geweldig om mijn paarden thuis te hebben, ik zorg er graag voor en kan altijd zelf bepalen hoe ik het doe. Ik vind het ook vooral gezellig om alles thuis te hebben, ze horen er gewoon echt bij. Maar ik heb wel alles aan huis en zou het denk ik een stuk lastiger vinden als ik voor het rijden altijd ergens anders naar toe zou moeten, zeker in de winter.

Je moet ook niet vergeten dat je er ook wel het een en ander voor moet laten: het kost tijd om ze te verzorgen, je hebt de volle verantwoordelijkheid, je moet er altijd zijn, en als je er niet bent moet je altijd iets regelen. De gezelligheid en de service van de pensionstal is er niet meer, dus je staat er altijd zelf voor. Daarom denk ik dat je gewoon eerst zeker moet weten of je het leuk vindt - anders kun je misschien beter je tijd en energie steken in het vinden van een nieuwe pensionstal.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:55

ik ga mee met kendra, ik heb de paarden ook aan huis en dat is echt super maar levert ook wel eens probleempjes op als ik weg wil

Mocht je toch de paarden thuis willen hebben zou ik eerst proberen om er wat grond bij te huren zodat je wat meer weidegrond hebt, wat voor je paarden wel zo prettig is.
Wat afvoer van mest betreft: hier in de buurt zijn er een aantal stro en hooi verkopers waarbij je de mest kunt brengen, mits je daar je stro koopt, hierdoor heb je dus geen problemen met de afvoer.

Maar dan wat anders: Mag je wel stallen bouwen op dat stukje grond van de gemeente??? Er zijn nogal wat gemeentes die hier hier moeilijk over kunnen doen nl.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:19

Ja dat mag, er staat namelijk al een schuur op en er hebben ook eerder paarden gestaan dus dat is geen probleem.

Ik weet ook nog niet of ik ze wel thuis wil hebben maar wil een weloverwogen beslissing daarin nemen. Heb nu onvrede over waar ze staan en dat geeft je stof tot nadenken!

Het argument dat je alles zelf moet doen is voor mij geen argument, dat doe ik nu ook behalve het voeren.....Maar ik ga elke dag allebei de paarden doen, komen los en worden gereden of gelongeerd, rij nogal eens een buitenrit, moet elke dag mesten en 's avonds bijvoeren. Ik heb nog nooit een dag overgeslagen, ga zelfs als ik hondsberoerd van de migraine ben losgooien en ok dan strooi ik ze gewoon op!

Maar nogmaals, ik denk ook echt niet dat het ideaal is om ze thuis te hebben. Wat ik heel griezelig vind is bijvoorbeeld wat als je op je werk bent en er mankeert er één wat? Nu is er altijd wel iemand die ziet wat er gebeurt....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:30

ik vind het heerlijk om mijn paard aan huis te hebben.
er zijn wel dingen waar je over na moet denken, idd met dagjes weg en vakantie. nu heb ik het geluk dat mijn paard bij mijn vader thuis staat en hij dus voert e.d als ik er niet ben en ik andere gevallen ook altijd nog genoeg mensen achter de hand heb die het eventueel zouden kunnen doen.

ik heb er bewust voor gekozen om mijn paard aan huis te willen, puur omdat ik 100% zelf in de hand wil hebben wat er met mijn paard gebeurt. in het begin stond mijn paard niet aan huis maar op een stal waar ik wel de verantwoordelijkheid over had, toen was ik zelfs nog zo gek om wanneer het ineens super hard begon te regenen als een gek naar stal te fietsen en de paarden binnen te gaan zetten. dat soort dingen veranderen daar wordt je makkelijker in, nu laat ik ze gewoon staan.
dat er iets kan gebeuren als je zelf niet thuis bent, tja dat kan op een pensionstal net zo goed gebeuren als er iets gebeurt en ze komen er daar te laat achter. als je zorgt dat je weides/paddock goed afgemaakt zijn, de stal veilig is e.d sluit je de grootste risico's al uit.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:22

Een hele tijd geleden stond er een artikel in 'Bit' : er werd vergeleken wat goedkoper was, paarden thuis hebben of op een pensionstal. Volgens dat artikel en berekeningen was een pensionstal goedkoper. In de meeste gevallen is dat ook zo (belastingvoordelen, in bulk inkopen, etc).
Je zal het toch zelf moeten uitrekenen wat voordeliger is. Wat de mestafvoer betreft: urine is een zuur dus tast metaal aan: het deponeren op een aanhanger en laten staan gaat een tijdje goed maar na verloop van tijd begeeft de aanhanger het....

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:40

Ook hier iemand met de paarden aan huis.. wel een klein weitje, maar niet overdreven veel grond.

1x per week gaat bij ons de mest terug naar de boer waar we hooi/ stro halen, dat was geen probleem voor hem.

Vakanties... al 7 jaar niet meer weggeweest... is best moeilijk met paarden aan huis.

We hebben wel 2 schatten van meiden die hier af en toe eens op willen passen als we een dagje weg willen, is geen probleem. Zij verzorgen hier de paarden ook.

Dat zou eventueel ook met een vakantie kunnen, mocht ik daar behoefte aan hebben.. maar sinds ik de paarden thuis heb staan, ben ik niet meer weggeweest.

Verder wonen wij in een straat waar (bijna) iedereen paarden heeft, dus iedereen houdt elkaars paarden in de gaten mocht je niet thuis zijn, ook wel prettig.

Ook wij hebben altijd op pension gestaan met de paarden, en ik geef toe dat dit wel een stuk makkelijker is, zeker met dagjes weg etc.

Toch zou ik echt niet terug willen naar pension.. nu kan ik het doen zoals ik denk dat het goed is en heb ik ze de hele dag in het zicht, heerlijk.. Ik kan gaan rijden wanneer ik het wil en hoef niet te wachten tot de poetsplaats leeg is of de bak vrij. En geen gezeur met binnen/ buiten zetten etc. Dat doe ik nu gewoon wanneer het mij uitkomt allemaal.

Ik pak mijn paard en ga doen wat ik wil op elk uur van de dag. Geen sluitingstijden, of lessen waar je rekening mee moet houden.

Nee, ik vind dit toch wel fijner.

Qua kosten zijn wij zeker wel goedkoper uit nu. We hebben 3 paarden en 3x stallinggeld is best veel.

Ik ben nu per maand ongeveer 200 euro kwijt aan hooi/ stro en brok, voor de 3 dames. Ons huis was niet echt vreselijk veel duurder dan een gewoon rijtjeshuis, dus dat hoef ik ook niet mee te tellen. Ik huur verder niets qua wei ofzo, dat hoort hier bij het huis.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:45

qua kosten. tja tuurlijk zou je je accomedatie erbij moeten tellen, maar ik vind dat dat een manier van wonen is.

als je het dan zonder de accomedatie telt ben je een heel stuk goedkoper uit. ik ben nog geen 100 p/m kwijt aan kosten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:54

Natuurlijk moet je de accomatie erbij tellen maar hetgene wat dat extra kost boven een rijtjeshuis verdien je ook weer terug bij verkoop. Waar wij ons huis voor hebben gekocht 10 jaar kun je nu niet eens een rijtjeshuis voor kopen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:41

Ik hoef geen kosten voor de accommodatie te berekenen want we gingen er toch al wonen...het is niet speciaal gekocht om er paarden neer te zetten. Geloof wel dat ik goedkoper uit zou zijn dan ik nu kwijt ben!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:55

Ook ik ben een gezegend mens met paarden aan huis. Mijn vader heeft de kas van de buurman gekocht en gesloopt. Daar heeft hij 2 stallen, een stukje weiland en een bak aan laten leggen. Voor de mest heeft hij een put in de grond laten graven.
De dingen waar je tegen aan loopt vind ik het 4x per dag moeten voeren. Je moet er wel voor zorgen dat dat te regelen is. Mestafvoerbedrijven en fouragehandelaren in overvloed, dus hooi, stro en mest geen probleem. Voer haal ik gewoon bij de paardensportwinkel.
Van de kosten zou ik niet precies alles weten. Ik weet wel dat alles totaal volgens mij 80.000 euro gekost heeft (wij hebben dan ook wel een agterbergbodem in de bak). Onderhoud hebben wij niet zoveel aangezien alles net nieuw is.
Hooi, stro en voer ben ik ongeveer 150 euro in de maand voor kwijt. Houd er ook rekening mee, dat als je met 1 paard gaat trainen, de ander alleen moet blijven, dat is niet ideaal.
Succes en veel plezier! Als je nog meer vragen heb, hoor ik het wel.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:58

Ik heb m'n paarden aan huis staan. De overbuurman is boer en levert 1x per week zo'n mega hooibaal aan huis en vlas bestel ik 2 pallets van per keer (meer kan ik niet kwijt). Ik heb een 6 m2 container op m'n erf met een zeil erover voor de vlasmest en deze wordt 1x per 6 a 8 weken geleegd (kost 25 euro/m2). Ook bij mij is de rijbak van de vereniging aan de overkant.

De buurman past op mijn dieren als ik er niet ben (maar ik ga dus ook nooit op vakantie en sporadisch een nachtje weg)...