Kosten mestafvoer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Kosten mestafvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:07

Onze mestvolt is helaas te klein om van september tot februari (de tijd dat je geen mest uit mag rijden) de mest te bevatten van -in ieder geval- 5 volwassen KWPN-ers. Ze staan op zaagsel, 1 keer per dag wordt de mest eruit gehaald, 1 x per week de natte plekken, voort alle mest uit het land, bak en paddocks. Van februari tot september komt onze loonwerker geregeld onze volt leeghalen, echter aan opslag doet hij niet.
Nu is mijn vraag, wat zijn de kosten van mestafvoer (ongeveer 1 à twee vrachtwagenladingen)?
Uiteraard kunnen we de mestvolt vergroten, maar daar gaan we voorlopig nog niet mee bezig. Ook zouden we een zeecontainer van mijn schoonvader kunnen gebruiken voor mestopslag. Maar onze voorkeur gaat uit naar afvoer.
Wij wonen vlakbij Lochem/Borculo.

Helemaal niemand die de prijs weet van het huren van een mestcontainer en de afvoer daarvan? Of van het ophalen van een vracht mest met een vrachtauto? Het hoeft maar 1 keer, wij komen namelijk ongeveer 2 maanden "ruimte" te kort.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-08 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop en schoppen is niet de bedoeling :)

marlies85

Re: Kosten mestafvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:49

Ikzelf bracht de mest altijd naar de compostering van de gemeentewerf hier in brabant.Dat koste mij toch flink wat geld.Ik geloof dat ik een dikke 30 euro per ton kwijt was!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:56

Afgezien van de prijs per ton, is zelf wegbrengen helaas geen optie. Dan moeten we ongeveer 600 keer heen en weer rijden met het kleine bakje achter de trekker... Maar wat een prijzen! Hoorde laatst wat onze koeienboerman kwijt was aan mestafvoer, en dat was helemaal om van te schrikken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:13

Bij mij rekent een boertje 70 euro voor het leeghalen van een mestput met een graafmachine en een traktor met 20 m3 bak er achter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:20

Onze loonwerker doet het voor 50 euro, dat is het probleem ook niet.... Probleem is dat we te weinig capaciteit hebben voor de hele winter. En in de winter mag er geen mest worden uitgereden! Begin september haalt onze loonwerker 'm nog een keer helemaal leeg en dan moeten we het redden tot aan februari en dat redden we niet. Vewachting is dat ie begin januari vol zit. Onze loonwerker slaat helaas geen mest op, dat zou namelijk een mooie oplossing zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:25

Is het dan een idee om de wanden iets te verhogen zodat je er meer in kwijt kunt ??

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:30

Is allemaal al gebeurd, maar de erop gemetselde gasbetonblokken hebben helaas weinig te houden (op het hoogste punt, dus achteraan de volt, staan er hele dikke betonnen wanden, aan het begin is er een gemetselde gasbetonblokken muur). Onze buurman rijdt iedere keer de mest op met zijn shovel. Hij doet dat al zo hoog mogelijk, maar als je echt hoog gaat, lopen de wanden het risico gewoonweg van de mestplaat te worden afgeschoven. We moeten natuurlijk volgende winter daar gewoon een goede blijvende oplossing voor hebben, maar dat zit er deze winter nog niet in. Mooie oplossing zou zijn, om de volt in te laten graven, waardoor die een stuk dieper wordt en dus meer opslag heeft. Maar dan moeten we de hele vloeistofdichte betonnen bodemplaat er weer uit laten halen.... en daar hangt een flink prijskaartje aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:36

Heb je de mogelijkheid om tijdelijk bijv. een stalen bak er naast te laten plaatsen??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:39

Hier word het altijd gratis opgehaald door boeren, die kunnen het goed gebruiken en zijn er meestal wel blij mee.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:40

Ik heb een bedrijf gemaild die dit kunnen verzorgen, maar die lopen niet zo hard met antwoorden... jammer. Maar ik denk wel dat het zo'n soort oplossing zal gaan worden! Mijn schoonvader heeft nog een zeecontainer staan die hij voor mestopslag gebruikte. Deze kunnen we zo meenemen, maar die is dus van boven dicht... en dat lijkt me nogal lastig leeg te halen voor de loonwerker. Maar ik ga toch maar eens verder zoeken wat de huur van een container bedraagt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:48

Als je de zeekontainer mag hebben (in eigendom) dan is het wegslijpen van het dak denk ik guntiger als er eentje kopen Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:51

Hee, da's ook nog een idee! Heel toevallig heeft mijn zwager een landbouwmechanisatiebedrijf, moet voor hem dus een koud kunstje zijn!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:55

Een zeecontainer is toch niet lekdicht?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 14:59

Die van mijn schoonvader wel denk ik, want die heeft 'm daar speciaal voor aangeschaft en die is ook goedgekeurd door de heren van mestpolitie (is dat de AID?).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:05

Natuurlijk rot de metalen vloer eerder weg als een betonnen, maar die conatiners gaan echt wel 10 jaar mee. Verder kun je de vloer/wanden behandelen tegen doorrotten.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:14

Helaas, ik vertelde het net aan mijn man, maar als wij het dak van die zeecontainer zouden verwijderen, kan de loonwerker 'm niet meer wegkrijgen, dan moet ie het ding leeggraven ter plekke. Net wel even op MP gekeken voor tweedehands containers: 900 euro.... Ik denk maar dat ik onze paarden niets meer te eten moet geven!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:17

Oh ik wist niet dat het de bedoeling was dat de loonwerker hem in zijn geheel (vol dus) mee zou nemen om te legen, maar iid bij jullie leeg zou halen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:18

Misschien eens een champigonkweker bellen die kweken op mest van paarden champigons misschien dat zij er blij mee zijn in die periode?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:20

Ik denk ook niet dat het de stabiliteit van de wanden ten goede komt als je het dak er af haalt.... binnenkort toch maar eens voorleggen aan mijn zwager. De loonwerker zei laatst nog dat we op een stuk dik plastic nog wel 1 kuub mest zelf mochten storten!! Jippie, 4 kruiwagens ;-(
Dan toch maar illegaal bij nacht ontij het goedje in droge sloten storten?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:48

kunnen jullie niet de mest uit bak en land op een kaal stuk land direct verspreiden? Paarden mogen namelijk wel gewoon op het land lopen en poepen dan natuurlijk ook. Als je dan de mest uit het gebruikte stuk raapt en in een al kaal gegeten stuk op hoopjes gooit en gelijk daarna verspreid, dan valt het niet op en is het hetzelfde als dat je paarden gewoon op de wei lopen en je het verspreid. Het zal allicht een boel schelen!

Wij hebben ook weinig ruimte op de mestplaat en doen dat dus in de winter ook wel. Ze staan dan ook niet dag en nacht op het land, dus is er al minder mest op de wei dan in de zomer.
Vrouwtje waar ik vroeger reed deed dat ook zo, bij de schapenweides van de overbuurman en iemand van onze rijvereniging heeft niet eens een mestbult maar rijd zelfs de stalmest gelijk over het land en verspreid het dan gelijk. Zij hebben daar nog nooit problemen mee gehad. Alleen met sneeuw kun je het natuurlijk beter niet zo doen...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:17

Ik heb het eens nagevraagd bij DHP, maar zij halen in jou regio geen mest op. Jammer, was misschien iets geweest, ze vragen nu 17 euro per ton. Misschien gaan zij in de toekomst landelijk inzamelen, maar daar heb je nu niets aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:57

Dat is aardig aan de prijs, is mijn boertje goedkoper gelukkig Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:29

Paardenmest op het land verspreiden zal ik van mijn leven niet doen! Dan kan ik net zo goed gelijk stoppen met het uitmesten van het land en het ontwormen van onze paarden....
MadamX: thanks voor je bijdrage! Wie of wat is DHP?
Ik heb een bedrijf in Ermelo gevonden dat containers plaatst en ook de mest kan afvoeren. Maar ik zal ook nog eens even in het dorp rondvragen, zoiets moet natuurlijk ook dichterbij te regelen zijn.
Heb vandaag onze deers lief aangekeken en gevraagd of ze van de winter iets zuiniger wilden mesten....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:31

@capraibex70 : ik weet niet wat voor soort hooi je voert maar ik ben er wel achter dat je van grof hooi veel meer mest hebt als van fijner hooi. Dat verteert toch een stuk beter en ze vinden het mij iig nog lekkerder ook.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:12

Kostolany schreef:
Misschien eens een champigonkweker bellen die kweken op mest van paarden champigons misschien dat zij er blij mee zijn in die periode?

Dat doen de champignonkwekers al 25 jaar niet meer zelf Knipoog Haha! . En ik kan het weten, want we hebben een champignonkwekerij gehad. Mijn schoonvader maakte hem vroeger wel nog zelf. Tegenwoordig zijn er nog maar enkele leveranciers van champignoncompost, zoals de CNC. Maar ook die halen de mest niet zelf op, die hebben daar bedrijven zoals de Amco voor ingeschakeld.

Ik heb er vorig jaar zelf naar geinformeerd, maar de Amco neemt de mest vanaf 10 (of was het nu 20?) paarden af. Kan wel minder, maar je betaald gewoon minimaal voor 10 (of 20, ik weet het niet meer) paarden. Dus dan zou je al met een paar mensen samen moeten doen. De mest wordt dan elke 2 weken opgehaald. Mag niet langer liggen, aangezien de mest dan niet meer geschikt is voor de champost. Als je dus ook anderen hun mest in jouw bak laat kiepen, moet je er dus op letten dat ze het minimaal elke 2 weken aanleveren, anders wordt de mest te zwart en neemt de Amco hem niet meer mee. Het gaat in de champignonteelt namelijk voornamelijk om het stro en niet om de paardenpoep die erin zit.

Hun website is http://www.amco-paardenmest.nl