Je paard op vlas of stro ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan2507

Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:01

Mijn paard staat momenteel op stro, maar binnenkort gaan alle paarden bij ons op stal verplicht over op vlas.
Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen over de voor en nadelen van een paard op vlas.

aniekje

Re: Je paard op vlas of stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:05

wij hebben de paarden ook op vlas. Ik vind het ideaal (stro hebben we ook gehad) maar ik heb het idee dat vlas schoner is (blijft). En bij ons aten een aantal paarden het stro. Vlas eten ze natuurlijk niet. Nadelen heb ik nog niet echt gevonden.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:05

ik zweer erbij! als je de drollen netjes elke dag verwijderd blijft het super netjes en fris.
het absorbeerd super goed. ik zou neit anders meer willen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:07

Ik ga alleen voor stro, maar dat komt omdat de boer alleen stro kan afvoeren met mest ophalen Nagelbijten / Gniffelen

Bovendien levert de boer vlakbij makkelijk en goedkoop stro Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:08

ik heb begrepen dat als een paard wel van het vlas eet daar erge verstoppingskoliek van kan krijgen. Schijnt zich echt op te hopen in de darmen. Dus ik zou bij het overstappen even goed in de gaten houden of je paard er niet van eet.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:11

voordelen:
-je hoeft eigelijk bijna alleen de drollen eruit te halen en als de plas plek rood word dan hoeft dat er pas uit..
-minder mest afvoer
-goedkoper daardoor
-makkelijk uit te mesten(ligt er ook aan hoeveel je erin doet)
-stro is soms erg droog en stoffig..dit ook wel maar midner omdat t heel klein is.

nadelen:
-als je paard veel plast zoals veel ruinen doen dan kan je nergens mee beginne..of iig veel vlas gebruiken.
-als je dan een wit paard hebt die veel plast en poept word ie dus erg smerig..
-je paard kan t op gaan eten net als stro.(maar daar heb je azijn voor dat kan je erover heen gieten.)
((-de gedachte erbij dat je paard lekker warm ligt in de winter is bij mij dan een beetje weg...:p))

en er zullen nog wel meerdere voor en nadelen zijn maar daar kom ik nu even niet op;)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:11

Klopt wat Zammie zegt. Onze paarden staan ook op vlas, maar ik strooi er elke avond (staan alleen 's nachts op stal) een laagje stro overheen. Zo hebben ze toch wat te knabbelen (paard moet altijd wat te knabbelen hebben, anders heb je kans op maagzweren). En dan beginnen ze niet aan het vlas.

Een verstoppingskoliek van vlas overleven ze vaak niet, hoorde ik een dierenarts ooit zeggen. Maar op de website van Ecobodem staat juist dat vlas goed wordt verteerd door paarden. Dus dat zijn twee uiterste.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:13

Ik hoor veel positieve berichten over vlas. Vindt het wel duur, en niet ideaal voor mij, omdat ik moeite heb met het laten zitten van dat spul.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:13

Zammie schreef:
ik heb begrepen dat als een paard wel van het vlas eet daar erge verstoppingskoliek van kan krijgen. Schijnt zich echt op te hopen in de darmen. Dus ik zou bij het overstappen even goed in de gaten houden of je paard er niet van eet.

dat kan ja..
Maar stro verteerd niet en als t paard daar erg veel van gaat eten kan dat dus vast komen te zitten..
(komt niet vaak voor maar heb t van een dierenarts (kennis) al een aantal keer gehoord)

Maar natuurlijk ligt t daar ook aan van wat voor paard je op stal hebt staan;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:14

Ik heb mijn paard ook op vlas staan en ik vind het ideaal! Mits je het goed oppot.
Mijn paard eet trouwens alles behalve vlas. Mijn dierenarts zei trouwens dat het eten van vlas het minst erg was. Maar ja, als je 10 mensen vraagt zal je waarschijnlijk 10 verschillende meningen krijgen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:15

Nonnekuh schreef:
Maar ja, als je 10 mensen vraagt zal je waarschijnlijk 10 verschillende meningen krijgen.

Ja da's de pest meestal

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:19

Staat toch hier ook geregeld een topic over op bokt... Verstopping door vlas.... Heb dit ook weleens van stro gehoord, maar ken ook mensen die geen hooi voeren en alleen stro en die paarden hebben er nog nooit last van gehad.
Ik denk dat als je voldoende hooi voert en misschien is die tip van stro erover ook een idee? Dat je dan weinig last zult hebben en anders inderdaad met gieter azijn erover.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:22

Elke dag mest ik de stal(nu nog sto dus) heel goed uit, zodat ze een goeie droge stal heeft. Maar ik begrijp dat ik straks met vlas alleen de drollen moet weghalen en de hele erge urine plekken, maar omdat je dan niet alle urine weghaalt blijft de stal dan toch nat? of begrijp ik het verkeerd. één keer in de week krijgen we dan een nieuw pak vlas erbij.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:24

ik vind het Ideaal...> als je een net paard heb Lachen
had het altijd voor me vorige paard bleef netjes, zeer enthousiast over Ja

maar... met mijn viezerik ben ik toch echt overgestapt op stro, ivm het goedkoper is. hij maakte zijn vlas zó vies, kon elke dag bijna alles eruit halen, duur grapje Clown

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:27

Marjan: Dat is nu juist wwarom ik niet met vlas/zaagsel om kan gaan. Hier gaat ook dagelijks het natte en drollen eruit. Met vlas moet je oppotten. En niet op zoek gaan naar nat. Als je er mee om kunt gaan is het ideaal spul. Maar hier gaat er teveel nog schone/droge vlas weg!! Waarom gaan de paarden over op vlas?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:32

marjan2507 schreef:
Elke dag mest ik de stal(nu nog sto dus) heel goed uit, zodat ze een goeie droge stal heeft. Maar ik begrijp dat ik straks met vlas alleen de drollen moet weghalen en de hele erge urine plekken, maar omdat je dan niet alle urine weghaalt blijft de stal dan toch nat? of begrijp ik het verkeerd. één keer in de week krijgen we dan een nieuw pak vlas erbij.

Er blijft dan wel iets urine achter..
Maar dat neemt t vlas goed op.
Als je met een vlas stal begint kan je t beste (ligt er een beetje aan wat voor paard je hebt en hoe grote stal) de 1e keer 2 pakken vlas erin doen en de week erna 1 bij..
Zo bouw je t op (iedere week 1)

Of je moet een heel super schoon paardje hebben dan is een halve per week ook zat of om de week 1 pak Knipoog

Je bouwt idd een beetje een potstal op.

Zo krijg je een goede dikke laag in je stal waar alles goed in opgenomen word.

* ik heb 2 weken geleden ,2 pakken vlas in stal gedaan.
heb er vorige week donderdag 1 pak in gedaan en de stal is nog lekker schoon;) heb nu eigelijk niet eens vlas nodig om erbij te doen*

je zal aan t begin misschien iets moeite ermee hebben dat je zoiets hebt van heb ik alles er wel uit./is t zo wel goed...
maar je gaat merken dat t veel relaxter is (vind ik)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:33

Prummel schreef:
Marjan: Dat is nu juist wwarom ik niet met vlas/zaagsel om kan gaan. Hier gaat ook dagelijks het natte en drollen eruit. Met vlas moet je oppotten. En niet op zoek gaan naar nat. Als je er mee om kunt gaan is het ideaal spul. Maar hier gaat er teveel nog schone/droge vlas weg!! Waarom gaan de paarden over op vlas?

Omdat de boer niet meer aan stro kan komen (sta toevallig op dezelfde stal)
En ik ben dus niet echt blij met het vlasverhaal, aangezien ik een viespeukje heb, en zijn urine moeilijk wegloopt in de stal.. maar ja moeten er toch aan Knipoog

Hoe mest je precies de stal dan, aangezien je dus niet op zoek moet gaan naar nat??

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:34

alleen de drollen en de stal niet omscheppen..
maar steeds vlas erbij 1 keer in de week

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:35

Is dat niet erg slecht voor de hoeven?
En wanneer mest je de stal volledig uit?anders ben je toch een hele natte stinkboel aan het kweken?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:39

nee je krabt de hoeven toch (bijna) iedere dag uit??
en volledig uitmesten doe ik eigelijk bijna nooit denk dat t 1 x in de 5 of 7 weken is..
dat de laag dan te dik word of ik zelf zoiets heb van even lekker nieuw bodempje..maar dat ligt denk beetje aan t paard en jezelf wat je zelf wilt

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:39

Ja Marjan, wat D-MR al zegt: alleen de drollen en er verder niet in roeren/omscheppen. Maar helaas mij lukt het niet. Ik doe dagelijks het schone/droge stro opzij, en haal dan de natte plekken eruit, oude stro weer terug en bijstrooien (indien nodig).Ik ben dus niet het typ voor vlas, jammer want het lijkt me verder prima werken.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:41

Marjan en ik (praat even voor jou Marjan Knipoog ) mesten dus ook zoals jou Prummel, daarom is het voor ons flink balen dat we over moeten. ik ben al helemaal geen fan van vlas, en oppotten..

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:42

en stink boel en nat dat valt mee hoor!
je hebt wel plekken die rood worden ja..
maar omdatje steeds nieuw vlas erop doet en t paard natuurlijk niet stil staat is je vlas altyd in beweging..

ik heb 1 x een stal gezien die nog vol lag met vlas bodem (gebruikt)
en daar stond 2 weken lang geen paard in..

ja als je die dan omschept dan ehb je een echte zooi in je stal..

maar mij is altyd verteld omdat je paard neit stil staat blijft door de drukkinge en alles van je paard het vlas in beweging en kan er t zo een soort van ademen

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:44

Prummel schreef:
Ja Marjan, wat D-MR al zegt: alleen de drollen en er verder niet in roeren/omscheppen. Maar helaas mij lukt het niet. Ik doe dagelijks het schone/droge stro opzij, en haal dan de natte plekken eruit, oude stro weer terug en bijstrooien (indien nodig).Ik ben dus niet het typ voor vlas, jammer want het lijkt me verder prima werken.

nee bij mij op stal hebben we een "schimmel ruin" en die plast heeeeeeeel veel..
Hij si dus erg vies (stal en hij zelf Haha! )
Maar die eigenaar doet er (omdatw e op vlas moeten staan) een laagje stro overheen.. dit idd ook omdat hij t schone vlas wat ent in zijn stal komt gelijk wilt opeten..

het is bij een aantal paarden niet makkelijk

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:47

Mijn paard is heel vies in d'r stalletje dus als ik er stro op zou gooien( wat er dan niet meer is)dan weet ik zeker dat het de volgende dag dan helemaal door het vlas heen zit.