Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wiesje schreef:Ik persoonlijk:
- kijk eerst op welke gronden jouw huureigenaar jou eraf kan zetten, of kom schriftelijk overeen dat de kosten die jij nu in het land steekt om er iets fatsoenlijks van te maken verhaald kunnen worden op verhuurder als hij jou binnen een x-aantal jaren van het land wil hebben
- laat het weiland in twee delen en zaai eind dit jaar een stuk opnieuw in (dus eerst ploegen, dan inzaaien) en volgend jaar het volgende stuk.
Dan heb je weer een fijne wei.
Siersma schreef:Misschien is stripbegrazing iets voor jou. Doe ik ook en heb nagenoeg geen last van dat ze iets laten staan. Ik verzet dan de draad met paaltjes zodat ze weer vers gras hebben, meestal ong 1.5 meter erbij. Dan neem ik de achterdraad ook gelijk mee naar voren zodat dat gras weer bij kan trekken. De mest die daar op ligt laat ik liggen zodat t gelijk een btje bemest is( wel versprijden). Zo werk je dan t ene land af en ga je weer verder met t volgende. T is gelijk ook een goed middel om je paard in de gaten te houden qua dikte.
Siersma schreef:De mest die daar op ligt laat ik liggen zodat t gelijk een btje bemest is( wel versprijden). Zo werk je dan t ene land af en ga je weer verder met t volgende. T is gelijk ook een goed middel om je paard in de gaten te houden qua dikte.
Fidele schreef:Onze wei zag er ook niet uit, veel zuring en brandnetels, hele stukken lieten ze staan. Wij hebben de wei toen diverse keren gesleept en gemaaid én twee Suffolk schapen gekocht! We hebben nu een hele mooie wei die nooit meer te lang is, en de schapen houden het perfect bij plus dat ze de 'putten' uit het land lopen en het is ook nog leuk om te zien. Dit is voor ons een perfecte oplossing
jen schreef:Het weiland wat ik huur stond er begin dit jaar ook bar slecht bij. De pony's hadden er de hele winter opgelopen stond bijna geen grasje meer op. Heb ze toen een maand of 3/4 op een zandweide gezet zodat het land kon bekomen, kunstmest gestrooit en nou ligt het er super bij. Ik zet iedere keer een ander stukje land af zodat de rest weer kan groeien. Dit werkt perfect, ook haal ik de mest uit de wei. Misschien wat prikpaaltjes kopen en wat lint ofzo zodat je je weiland in meerdere gedeeltes kan afzetten?
... en daarna eten ze er gewoon weer van. veel succes!