mestonderzoek ipv standaard ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

mestonderzoek ipv standaard ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:42

Ik las iets over een mest onderzoek ipv van standaard ontwormen, vanwege resistentie.

Maar wat ik me af vroeg, hoe vaak moet je zo'n mest onderzoek laten doen?

En m; n pony heeft vroeger (toen hij een jaar of 3 was, hij is nu 5jr) toen de vorige eigenaar hem kocht op 3jarige leeftijd een worm infectie gehad en nu is haar door de veearts toen der tijd vertelt dat ze echt heel goed en op tijd moet ontwormen. Dus weet niet of af en toe een mest onderzoek dan voldoende is / verstandig is ?

Yorghos

Re: mestonderzoek ipv standaard ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:45

Een mestonderzoek wordt gedaan om te bekijken of je paard een wormbesmetting heeft, en zo ja, met welk middel je deze infectie moet aanpakken.
Het is dus een manier om diagnose te stellen en wordt niet gedaan in plaats van ontwormen!

Ik heb per 1 september een nieuwe stal en laat dan de paarden allemaal een mestonderzoek doen om meteen goed te kunnen ontwormen. Naar aanleiding van de uitslag krijgt ieder paard een ontwormadvies en weet ik zeker dat ze allemaal weer wormvrij zijn...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:48

Oh oke, ik begreep dat ergens van een of andere site namelijk. Maar als je zo'n mestonderzoek doet, dan krijg je dus een advies hoe en waarmee je je paard t beste kan ontwormen? Echt een heel schema?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:50

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:50

wij doen het al 2 jaar via http://www.wormbestrijding.nl

ze geven indien nodig advies welk middel je het beste kan gebruiken en er werkt een DA die nu ook de wormenkuren kan voorschrijven indien je die nodig hebt.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:20

Een mestonderzoek is alleen maar om dingen vast te stellen zoals een infectie waarbij ze dan gelijk kunnen kijken welke medicatie ze daarvoor voor kunnen schrijven! Dus dit kan je niet ipv ontwormen doen, want dat hoor je gewoon om de zoveel tijd te doen!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:19

dat mestonderzoek toont toch alleen aan wat er naar buiten komt?

als de besmetting dus niet te ernstig is,komt dit niet uit de test...

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:36

Hoe werkt zo'n mestonderzoek. Stuur je dan wat op, komen ze bij je op stal om het te onderzoeken, of anders? en hoeveel kost zo'n mest onderzoek? ben heel benieuwd.

groetjes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:23

Ik doe het ook al een half jaar via wormbestrijding.nl
Je vraagt daar een pakketje aan, en krijgt dan een envelop thuisgestuurd met een potje, handschoen, plastic zakje, envelop en invulformulier.
Dan stop je een beetje verse mest in het potje, het formulier vul je in, en dan stuur je alles terug. Na 1 tot 2 dagen krijg je dan via mail een reactie.
Ik heb nu 2 x een test laten doen. Eerste keer was mijn paard helemaal wormvrij, en hoefde ik dus ook geen wormkuur te geven.
Tweede keer had hij een lichte wormbesmetting, en kreeg ik deze mail:
Citaat:
Wormeitelling
Mystic
Aarsmade (Oxyuris) < 50 Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala) < 50 Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris) < 50 Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides) < 50 Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen) 600 Eitjes per gram

Wormbestrijdingsadvies
Mystic had een lichte wormbesmetting. Het is verstandig om Mystic binnen een week te behandelen met een ivermectine (Bimectin, Eraquell etc.)
.
Voor Mystic adviseer ik een volgend mestonderzoek begin oktober 2008.

Heel duidelijk dus, je hoeft dus ook niet bang te zijn dat er iets over het hoofd wordt gezien Lachen
(<50 eitjes betekent dat er meestal geen zijn gevonden, en natuurlijk komen er wel eens een paar door, maar als het er minder dan 50 zijn dan is dat niet gevaarlijk, en is het geen wormbesmetting)

Het onderzoek zelf, inclusief de verzendkosten voor het terugsturen, is ongeveer 15 euro. Net zoveel als een wormkuurtje dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:32

Ja ze geven zelf aan wanneer je wéér een onderzoek moet laten doen. Heel handig dus.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:03

Ik heb vandaag mijn uitslag gehad ik hoef niet te ontwormen alles lager dan 50 eitjes per gram

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:55

Ideale methode Ja .

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:48

Dus je hoeft dan niet meer standaard te ontwormen..want als uit de test komt dat je pony geen wormbesmetting heeft hoef je ook geen wormenkuur te geven begrijp ik? dus jullie geven alleen een wormenkuur als uit de test komt dat dit nodig is? Of begrijp ik dat verkeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:51

Ik geef inderdaad alleen een wormkuur als mijn paard een wormbesmetting heeft Ja
Een wormkuur werkt niet preventief, bijft ook niet lang in het lichaam, dus ontwormen als er geen wormen zitten is eigenlijk alleen maar geldverspilling Knipoog

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:52

Ik heb de test nu twee keer laten uitvoeren, beidde keren was ontwormen niet nodig.
Ze is begin dit jaar voor het laatst ontwormd.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:18

en hoe vaak doe je zo'n test ongeveer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:22

4 x per jaar Lachen
In de mail met de resultaten krijg je ook te horen wanneer je weer opnieuw moet laten testen Lachen

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:31

MysticTinker schreef:
Ik geef inderdaad alleen een wormkuur als mijn paard een wormbesmetting heeft Ja
Een wormkuur werkt niet preventief, bijft ook niet lang in het lichaam, dus ontwormen als er geen wormen zitten is eigenlijk alleen maar geldverspilling Knipoog

En er treedt sneller resistentie op! Dus is het gewoon slimmer om eerst een test te doen en aan de hand daarvan te kijken óf je paard wel ontwormd hoeft te worden (of dat je er nog een tijdje mee kan wachten).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:41

Dat is handig. Ja Ik ga zeker een kitje aanvragen bij die site. Ben daar toch wel eens benieuwd naar. Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:46

Hoe zit het als je meerdere paarden hebt die op een stukje grond grazen. Zou je dan elk afzonderlijk opsturen of van ieder wat in één potje duwen? Het eerste is wel duidelijk maar een kostbare zaak en als een van de anderen wormen heeft moet je ze niet allemaal ontwormen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:48

MysticTinker schreef:

het probleem is dat ieder paard gewoon wormen heeft....minder dan 50 eitjes per gram is toch gewoon wormen hebben?
Die eitjes vallen op het land,en de circel is rond...ik heb dus mijn twijfels bij het wel of niet ontwormen door middel van wormtelling..maar goed dat is mijn mening.
Pas ontwormen in geval van besmetting?.....dan wil je niet weten hoe vol je land ligt(of je moet het binnen24 uur opruimen)en wat voor schade is er dan al aangericht in de maag/darmen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:51

wij hebben 5 paarden lopen van 2 eigenaren we bestellen dus 5 wormenkits en gaan een dagje op de loer liggen tot we ze zien mesten en pakken het dan.
Voor ieder paard moet je iedere keer weer een lange vragenlijst invullen. Wij doen dit al 2 jaar en verbazen ons erover dat ze dat daar niet gewoon in een bestandje hebben staan voor vaste klanten.

Vaak krijgen we de dag nadat we de pakketten op de bus gedaan hebben de uitslagen al per mail binnen.

Wij scheppen 3 x per etmaal de wei en de paddock, dat soort details moet je ook invullen op de vragenlijst.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:59

In feite kan je die lijst toch ook copieren voor de volgende keer Morrie?

Ik ben alleen van plan voor mijn eigen paarden van die kits te bestellen, want ik weet ook zeker dat niet iedereen van plan is om daaraan mee te werken (lees: geld uit te geven).

Wel geeft iedereen in de zelfde periode bij ons een spuit (hebben ook al voorraad liggen tot volgend jaar juli).

Moet het echt verse mest zijn, of mag het er ook al een uurtje liggen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:02

Op de laatste vragenlijst stond wel dat je de rest niet hoeft in te vullen als je de vragenlijst al eerder hebt opgestuurd Lachen Dat zal dan wel nieuw zijn. Maar je hoeft nu dus alleen nog de eerste paar vragen in te vullen.

Ik schep ook 2 x per dag de wei leeg. Maar ik heb ook het geluk dat mijn paardje zindelijk is, en alleen naast de mesthoop poept, waar hij nooit gras eet Haha! (groeit ook niks anders meer dan onkruid trouwens)

Geerke, minder dat 50 eitjes betekent niet meteen dat ze wormen hebben. In zo'n lab mogen ze gewoon geen '0' neerzetten omdat er altijd een paar eitjes rond kunnen zweven. Ook als mensen worden getest op wormen komt er áltijd te staan '<50' ook als ze geen een wormeneitje zijn tegengekomen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:06

Mijn pony staat in een groepje van drie.
Ik ben de enige (van stal) die een mest onderzoek laat uitvoeren.
De rest van de paarden worden allemaal in een keer ontwormd (behalve die van mij)
De mest werdt wel met enig regelmaat van het land gehaald