Hooi verspillen, hooizak optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Hooi verspillen, hooizak optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:44

mijn pony staat lekker 24/7 buiten, maar heeft de beschikking over een schuilstalletje (elk paard wat er staat heeft een eigen, openstaande stal Lachen )
Nu is het sinds de winter zo, dat hij in zijn stal gaat plassen (toen lag er vlas in ivm ligplaats, daarvoor lag er géén bedekking)
Nu plast hij nogsteeds in zijn stal, maar trapt daarvoor het hooi naar achter toe (de vlas is al uit de stal). Hij gooit dus 3 plakken hooi op de grond, geeft ze ''water'', en gaat dan bij een ander paard hooi staan weghalen.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vroeg me nu dus af of het misschien een optie is om een hooizak neer te hangen in zijn stal (hooinét sowieso niet ivm gevaar voor voetjes enz) Maar ik vroeg me af of een hooizak wel veilig zou zijn? en in hoeverre dat kwaad kan omdat hij dan zijn hooi niet van de grond eet?

(en evt adressen waar je een degelijke, lang meegaande veilige hooizak kunt kopen waar vrij veel hooi in past Lachen )

farmershill

Re: Hooi verspillen, hooizak optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:46

Ik gebruik de hooibal van Divoza, er passen ong. 3 plakken in.
Het is alleen even tot 10 tellen om het ding in elkaar te zetten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:48

hooi bal.. klinkt alsof het gaat rollen?? (het moet ook niet teveel werk zijn met hooi erin stoppen, mijn stalbaasje wil ik niet teveel pesten met moeilijke dingen op zijn oude dag Schijnheilig Tong uitsteken ) *hij heeft er ook geen probleem mee zoals het nu gaat, maar ik vind het dóódzonde..*
Of is het tot 10 tellen 1x nodig bij het ''bouwen'' en niet bij het aanvullen?
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 02-08-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:49

Ik heb op de stal een hooizak, maar meer als 2 plakken krijg ik er niet in. Is van Harry's Horse geloof ik.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:07

Naaltje schreef:
hooi bal.. klinkt alsof het gaat rollen?? (het moet ook niet teveel werk zijn met hooi erin stoppen, mijn stalbaasje wil ik niet teveel pesten met moeilijke dingen op zijn oude dag Schijnheilig Tong uitsteken ) *hij heeft er ook geen probleem mee zoals het nu gaat, maar ik vind het dóódzonde..*
Of is het tot 10 tellen 1x nodig bij het ''bouwen'' en niet bij het aanvullen?

De hooibal hang je op net als een zak, het vullen gaat heel simpel.
Je kan een spijltje opzij houden en dan stop je zo de plakken erin, en daarna ophangen.
Ik heb 'm in de boom hangen zo kunnen ze er met z'n vieren omheen staan, de kleinste eet het hooi wat op de grond valt.(maar dat is echt minimaal)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:11

is het heel raar dat ik hem niet kan vinden op de site van divoza? Bloos
kunnen er geen hoeven oid tussen de spijlen komen wat voor gevaar kan zorgen? Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:18

Een ander idee is om een bak neer te zetten op voerbakhoogte met betonijzer er over heen. Dan moet hij als het ware tussen de spijlen door eten, maar kan hij wel op z'n "eigen hoogte" eten.

Vind het met hooinetten/zakken altijd zo kwalijk dat het stof dan in de ogen komt. Je moet ze tenslotte hoog genoeg ophangen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:21

zo hoog kan ik hem niet hangen, want zo hoog is zijn stalletje niet eens Bloos
(ik kan er net rechtop staan en ben 1,75) de onderkant van de zak zou (als mijn voorstelling qua grootte klopt) dan op dezelfde hoogte komen als zijn voerbak nu is (voor mij heup-hoogte ongeveer, dus voor hem ''horizontale halshouding'' )
Heb sowieso een hooizak gevonden waar een gaas-onderkant in zat zodat stof eruit kon vallen?

*speurt nogsteeds naar hooibal Lachen *

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:23

Naaltje schreef:
is het heel raar dat ik hem niet kan vinden op de site van divoza? Bloos
kunnen er geen hoeven oid tussen de spijlen komen wat voor gevaar kan zorgen? Lachen

Mmmmmm ik kan 'm ook niet meer vinden.
Het materiaal is van flexibel pvc en buigt heel makkelijk opzij.
Ik gebruik 'm 6 jaar en heb er nog geen problemen mee gehad.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:24

zou je misschien een merk kunnen vinden ervan? of is het een ''divoza/pagony artikel''? Lachen anders kan ik misschien proberen het te bestellen via onze ruiterzaak Lachen
http://www.kuiper-koekange.nl/landbouw/ ... _thumb.jpg
komt dit overeen met de bedoelde hooibal? (en de prijs 50 euro, is dat de gangbare prijs of vind ik nu gewoon een superdure? Tong uitsteken )

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:32

Naaltje schreef:
zou je misschien een merk kunnen vinden ervan? of is het een ''divoza/pagony artikel''? Lachen anders kan ik misschien proberen het te bestellen via onze ruiterzaak Lachen
http://www.kuiper-koekange.nl/landbouw/ ... _thumb.jpg
komt dit overeen met de bedoelde hooibal? (en de prijs 50 euro, is dat de gangbare prijs of vind ik nu gewoon een superdure? Tong uitsteken )

Yep dat is 'm, ik geloof dat de prijs wel klopt Bloos

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:34

hmm.. de hooizakken die ik gevonden heb tot nu toe komen niet over de 20 euro..
is er een giga verschil in veiligheid en bruikbaarheid en levensduur vraag ik me dan af? Lachen

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:36

Naaltje schreef:
hmm.. de hooizakken die ik gevonden heb tot nu toe komen niet over de 20 euro..
is er een giga verschil in veiligheid en bruikbaarheid en levensduur vraag ik me dan af? Lachen

De hooizakken werden bij mij gesloopt Haha! het blijft nylon en kan dus scheuren.
De bal is tot nu toe onverwoestbaar en ik heb echt geen brave paarden wat spelen aangaat Haha!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:15

Ik heb op een aantal fora gelezen dat er paarden waren die er met hun hoofd in zaten ? hij zou bij mij niet ''vrij'' komen te hangen, maar in een hoekje, zou dat het niet gevaarlijker maken?
(heb je miss een foto ervan met paard erbij? om de verhouding te kunnen zien Schijnheilig Lachen )

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:18

Als het paard er al met zn hoofd in vast komt scheurt het ding meteen. Ik vond het niet zo`n succes.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:27

de hooibal? of de hooizak? Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:29

de hooizak

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:31

hmm.. dus dat klinkt niet als een ''lange-termijn'' oplossing voor een veelvraat-fjord Nagelbijten / Gniffelen Tong uitsteken

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:37

Naaltje schreef:
Ik heb op een aantal fora gelezen dat er paarden waren die er met hun hoofd in zaten ? hij zou bij mij niet ''vrij'' komen te hangen, maar in een hoekje, zou dat het niet gevaarlijker maken?
(heb je miss een foto ervan met paard erbij? om de verhouding te kunnen zien Schijnheilig Lachen )

Zal ik straks even maken, vanavond zal ik 'm plaatsen.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:40

Hier zijn de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:46

hoe groot is het kleine ponietje ongeveer? 1,40?
hij is groter dan ik in gedachten had, maar dat moet ook wel als je er zoveel hooi in wil doen tuurlijk ( Nagelbijten / Gniffelen )
hartstikke bedankt! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:48

Je kan ook gewoon een cementbak kopen en daar overheen van dat ijzeren gaas doen.
Zo blijft het paard toch in zijn natuurlijke houding eten, en word er niks verspild Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:51

ik was van plan de bal dan ook laag te hangen, en de onderkant ook aan de grond te maken, dus de natuurlijke houding blijft dan vrijwel gelijk.
de cementbak loopt smaller naar onder ook toch? zou betekenen dat het gaas wanneer de bak vol is van de kant af komt?
(anders kan het niet zakken?) ik zie hem ervoor aan om dan zo hard te trekken dat die boel scheef komt te liggen, met alle gevolgen van dien (punten enz) of ben ik nu doemdenker? Bloos

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:56

Naaltje schreef:
hoe groot is het kleine ponietje ongeveer? 1,40?
hij is groter dan ik in gedachten had, maar dat moet ook wel als je er zoveel hooi in wil doen tuurlijk ( Nagelbijten / Gniffelen )
hartstikke bedankt! Lachen

Dat is een veulentje Haha! geen idee hoe groot ze is.
Mijn paarden zijn ong. 1.56m.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:57

Ik heb om dezelfde redenen hooizakken voor de pony's. Had er eerst twee met een gaasinzet aan de zijkant, maar dit scheurde heeeeeeel snel! nu ik heb er nog eeentje met gaasinzet, die blijft (nog) heel. De andere heb ik bij de paardendrogist vandaan. Deze is van ( vind ik ) fijner materiaal en blijft ook lang heel!

Ik hang ze niet al te hoog op ivm de niet natuurlijk eet-manier, maar uiteraard wel hoog genoeg dat ze er NOOIT in kunnen komen met beentjes.

Ik vind ze ideaal!
voor die 10 euro kun je best ieder jaar een nieuwe kopen..