Ik probeer zelf altijd rekening te houden met de staleigenaar (die meestal bij de stal woont) ik kom niet extreem vroeg op de ochtend en niet extreem laat in de avond. Ik voel me altijd opgelaten als ik op ongebruikelijke tijden kom, ik wil het prive van de staleigenaar niet verstoren. Bij ons op stal (kleinschalige pension) spreken we op feestdagen allemaal tegelijk af, zodat er maar op 1 moment van de dag "vreemden" over het erf komen. Ik neem ook bijna nooit mensen mee naar stal. Als ik al iemand mee neem is dat een vriendin of familie die even naar mijn paard komen kijken en na hoogstens 30 min weer weggaan. Ik kan de aantal keren dat ik iemand meenam het afgelopen jaar op 1 hand tellen. Ook vindt ik het niet meer als normaal dat we ook eens onze handen uit de mouwen steken. Op mijn vroegere stal hadden ze kleine baaltjes stro, die kwamen ze met 3 grote vrachtwagens in één keer brengen. Dan stond de hele stal klaar om te helpen. We waren de hele dag bezig stro op de zolder te pakken. Ook op mijn huidige stal vegen we met regelmaat de plas een keer aan (vaak de zaterdag zodat die voor de zondag schoon is), helpen we met het opnieuw uitzetten van de weides, scheppen we zelf zo nu en dan een gootje in de bak om het water af te laten voeren, wanneer 1 van ons rond voedertijd komt voeren we in overleg zelf. ook passen we wel eens op de huisdieren als hij met vakantie is, en overigens zo nu en dan ook op de kleinkinderen als dat zo eens uikomt
. Maargoed dat is natuurlijk gewoon een vriendendienst. Andersom doet onze stalbaas ook genoeg voor ons. Zo zitten we met regelmaat gezellig met zijn allen rond de keukentafel iets te drinken, heeft hij mij elke week naar de verenigingsles gebracht een jaar lang, toen ik nog geen trailer had, strooit hij de stal voor ons op als we eens een dag echt heel krap zitten, hebben we elk jaar een staluitje en met sinterklaas een chocoladeletter
. Zoals jullie kunnen lezen heb ik het ontzettend naar mijn zin op mijn huidige stal. Maar ik ken het ook anders. Ik ken mensen die tot 's avonds laat nog bij hun paard rondhangen en luidruchtig aanwezig zijn op stal (met laat bedoel ik na 21.00 uur). Ze steken geen vinger uit, met als argument; ik betaal er toch voor? Dat vindt ik zo jammer, schijnbaar is de tijd dat mensen nog iets voor elkaar over hebben verdwenen. Ik ben wel eens benieuwd wat voor cultuur er bij jullie op stal heerst. Wat is voor jullie normaal in jullie doen en laten op stal? Wat is in jullie ogen de ideale pensionklant?
p.s voor degene die nog op zoek is naar zo'n leuke klein schalige pensionstal als de onze, er heerst een deurbeleid, nieuwe klanten gaan eerst door de balitage commisie (of hoe je het dan ook schrijft) een maand op proef en als dit niet bevalt, worden ze vriendelijk doch dringent de deur weer gewezen

.
)
o sorry moest even heeel hard lachen
. Maak je overigens geen zorgen, onse paarden krijgen altijd nog een pluk hooi voordat de boer naar bed gaat, en dat is in deze gevallen ook vrij laat

). We doen ook heel regelmatig dingen buiten stal samen (film kijken, bbqen, naar de ruitersportzaak) Ik sta in volpension, maar eigenlijk helpt iedereen gewoon mee, wanneer die tijd en zin heeft. Het is dus geen verplichting, maar het is zo gezellig om met zijn allen samen te mesten of dieren te verzorgen dat we dat eigenlijk altijd zo doen. Er loopt een leuke club pubers rond die helpen en in ruil daarvoor mogen rijden, maar niks geen irritante penny´s, gewoon leuke, hardwerkende kids die je gewoon kunt aanspreken als er iets is. Echt toppie. En tuurlijk is er wel eens wat, maar dat wordt dan weer uitgepraat en dan is het goed.