het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:43

het is te warm om iets te doen laat staan om te gaan rijden en of te longeren
op de pensionstal waar mijn paard staat staan de paarden sinds enkelen weken overdag binnen en gaan savonds tot sochtends op de wei ivm de dazen
maar gisterenmiddag was ik om half 5 op stal en staat mijn paard kletsnat van het zweet op stal
ze heeft wel een deken op maar dit is een speciale zomerdeken van rambo sweet itch hoody; het is een eczeemdeken maar ik gebruik het puur als vliegendeken aangezien mijn paard hysterisch word van de dazen en een soort van allergische reactie krijgt van de dazensteken; de bulten zwellen dan inmens op
dus vorige zomer en deze zomer heb ik de rambo sweet itch hoody op en als het gaat regenen de bucas sunshower
en mijn paard heeft nooit gezweet onder deken tenminste niet zo dat het door de deken zelf komt
heb dus gister niet gereden en of gelongeerd maar haar eens goed afgespoten en de manen en staart gewassen
nu ga ik dadelijk weer naar stal maar als mijn paard weer zo kletsnat van het zweet staat dan gan ik hem toch niet echt niet ook nog eens trainen
ben veels te bang dat het paard dan overhit raakt net zoals bij ons mensen
ik vroeg me af of jullie ook paarden hebben die met dit weer al kletsnat van het zweet staan zonder dat ze nog bereden enzo zijn
en wat doen jullie dan; wel of niet rijden

ikke20

Re: het is te warm; mijn paard staat al kletsnat van het zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:46

als het zo is dan rij ik niet meer. dan wacht ik tot het afkoeld of ga ik er sochtends erg vroeg heen om wat te kunne doen

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:47

ja bij mij staan ze ook te zweten hoor! en niet zo'n klein beetje ook, ze staan dan wel in de wei met volop de zon erop..
ik ga dan niet rijden is niet leuk voor mezelf en niet voor het paard( veel te heet joh)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:49

ik rij nu ook niet,of s'morgens vroeg(6uur) of s,avonds na 20:00 uur

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:51

en koelen jullie je paard dan ook door het af te spuiten ?
in het weekend kan ik eventueel wel sochtends vroeg maar doordeweeks niet
ik werk fulltime dus dat gaat echt niet
baal nogal van het warme weer
heb donderdag voor het laatst gereden, vrijdag ff 15 min gelongeerd(was te warm om langer te longeren en zowel mijn paard als ik werden in de binnenbak aangevallen door de dazen!!!) gisteren alleen paard gekoeld en gewassen en ff losggegooid in de binnenrijbak zodat hij toch zijn stal nog uit was
maar vandaag wil ik eigenlijk gaan rijden of longeren maar ik ben bang dat mijn paard weer staat te zweten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:53

Ik zou ook zeker niet gaan rijden met dit weer.
Staat jouw paard met deken op in de stal?

Er bestaat een middel; 'Edure' wat je paard voortdurend beschermt tegen insekten. Het schijnt erg goed te werken. Mss is dat wat voor jouw paard? Dan hoeft hij z'n deken i.i.g. niet meer op.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:55

ga anders lekker met je paard wandelen. Ik ga met dit weer voor dat ik ga werken rijden ik zit er al om 6 uur op en rij tot 7 uur en dan af spuiten en om 8 uur ben ik op m'n werk.Het is ff afzien ,maar ja Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:58

singasong schreef:
Ik zou ook zeker niet gaan rijden met dit weer.
Staat jouw paard met deken op in de stal?

Er bestaat een middel; 'Edure' wat je paard voortdurend beschermt tegen insekten. Het schijnt erg goed te werken. Mss is dat wat voor jouw paard? Dan hoeft hij z'n deken i.i.g. niet meer op.

ja, hij staat 24 uur per dag op stal met de deken omdat ze bij ons op stal niet de dekens erop en eraf halen
maar het zweten komt echt niet door de deken hoor!!
er staan heel veel paarden met dekens op; 2 hebben dezelfde deken als mijn paard maar die zweten niet tenminste niet zo erg als mijn paard
mijn paard reageert er gewoon gevoelig op
en het middel wat je noemt helpt niet goed genoeg tegen de dazen
vorige week had ik een keer zijn vliegenkap niet op gedaan
nou toen hadden de dazen(dus savonds dus zelfs dan zijn de dazen nog actief Boos! ) mijn paard meerde malen langs zijn oog gestoken
dat jeukte natuurlijk en hij ging eraan schuren dus toen was het helemaal een dramawond; hij heeft ook nog een kleine herstellende wond op zijn neusbrug; kijk maar eens bij de fotos in mijn profile
dus geen deken opdoen is echt geen optie en maakt qua zweten weinig uit

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:00

Ik rijd ook smorgens voor 10 uur of savonds na 20.00. Of ik rijd niet. Paardjes staan toch lekker in de wei en trekken daar wel eens een sprintje maar meestal staan ze lekker in de schaduw onder de bomen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:01

Heb net 20 minuutjes gelongeerd, na 10 minuutjes was die al helemaal bezweet. Het is niet echt weer om hard aan't werk te gaan Lekker even op de wei laten grazen daarna afgespoten en daarna weer op stal gezet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:02

johen schreef:
ga anders lekker met je paard wandelen. Ik ga met dit weer voor dat ik ga werken rijden ik zit er al om 6 uur op en rij tot 7 uur en dan af spuiten en om 8 uur ben ik op m'n werk.Het is ff afzien ,maar ja Knipoog

staat je paard op een manege of penionstal??
mijn paard staat op een pensionstal waar je mag komen vanaf sochtends 9 uur tot en met savonds 22 uur
en zelfs als het wel zou mogen om zo vroeg te komen(mag dus echt niet maar goed) dan nnog zou ik het doordeweeks niet kunnen want mijn paard staat 6 km van mijn huis af in een ander dorp en de verbinding tussen deze 2 dorpen is bij spits die daar al rond half 8 begint echt niet te doen; er staan elke dag files van minimaal 2 km of meer

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:02

Ik heb vanochtend nog gereden om 10 uur ofzo.
Daarna lekker afgespoten.
Ze staan eigenlijk de hele dag wel buiten in de zon
maar ze staan niet te zweten ofzo:O

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:05

ik rijd/longeer ook liever niet met dit weer
vind het beste om dan aan de hand rustig beetje te wandelen wel goed inspuiten tegen insecten uiteraard Nagelbijten / Gniffelen
's avonds of 's morgens kan wél om te rijden Ja

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:06

misschien iets heel doms maar kun je geen waaier fabriceren aan haar stal ? dan heeft ze continue frisse lucht, maar heb geen idee of het zou helpen eigenlijk. Lachen

ik rijdt smorgens tussen 8 en 11 , in ieder geval zeker voor 12 uur , daarna afspuiten en de weide op ! Lachen

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:07

tamaramt schreef:
johen schreef:

staat je paard op een manege of penionstal??
mijn paard staat op een pensionstal waar je mag komen vanaf sochtends 9 uur tot en met savonds 22 uur
en zelfs als het wel zou mogen om zo vroeg te komen(mag dus echt niet maar goed) dan nnog zou ik het doordeweeks niet kunnen want mijn paard staat 6 km van mijn huis af in een ander dorp en de verbinding tussen deze 2 dorpen is bij spits die daar al rond half 8 begint echt niet te doen; er staan elke dag files van minimaal 2 km of meer

Mijn paard staat bij mij thuis dus ik heb wel een ideale positie.Dan zou iklekker met hem gaan wandelen want hij moet toch wel ff z'n stal uit en veel stap oefeningen onder het zadel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:07

Hilde_q schreef:
misschien iets heel doms maar kun je geen waaier fabriceren aan haar stal ? dan heeft ze continue frisse lucht, maar heb geen idee of het zou helpen eigenlijk. Lachen

ik rijdt smorgens tussen 8 en 11 , in ieder geval zeker voor 12 uur , daarna afspuiten en de weide op ! Lachen

een waaier zou ik nooit doen; paard in de tocht zetten is vragen om problemen zoals verkouden e.d.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:09

dan weet ik het ook niet Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:09

ik wilde vanochtend buitenrit maken maar ik kon pas wat later op de ochtend en toen is mijn vriendin alleen gaan en al om 9 uur sochtends
niet veel later kreeg ik een smsje dat ze ondanks een vliegendeken en vliegenspray aangevallen werd door de dazen en dat ze dus het bos uitgevlucht is en maar weer terug naar huis is gegaan
dus ook sochtends vroeg rijden heeft in de omgeving van onze stal geen nut; er zitten echt zo veel dazen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:11

Met dit weer ga ik echt niet rijden, dat ga ik m'n paard niet aandoen. Niet alleen vanwege de hitte, maar ook vanwege de zeer actieve dazen momenteel.
M'n paarden lopen in de wei en zoeken dikwijls verkoeling in hun inloopstal. Ze staan niet te zweten, zijn wel wat klam onder de manen en tussen de billen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:11

heb je geen binnenbak ? wel warmer maar wel daasvrij

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:13

johen;
je hebt helemaal gelijk hoor; mijn paard staat dan wel 12 uur per dag buiten maar ik vind ook wel dat hij overdag ff de stal uitmoet
alleen wandelen gaat dus ook niet; heb ik geprobeerd; maar mijn paard wil sowieso niet alleen zijn en gaat ontzettend in het verzet maar dat is het probleem nog niet eens; de dazen weer
zelfs als ik niet in het bos ga wandelen maar gewoon op de weg of tussen de weilanden worden we aangevallen door de dazen en mijn paard raakt dan echt helemaal in paniek en probeert zich los te trekken om terug naar huis te gaan dus helaas wandelen is ook geen optie Verdrietig

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:14

gelukkig heb ik hier weinig last van dazen,wat een erg lijkt me dat.Je kunt dus niet eens een buitenritje maken Verdrietig

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:15

Hilde_q schreef:
heb je geen binnenbak ? wel warmer maar wel daasvrij

we hebben juist alleen maar een binnenbak en helaas geen buitenbak
maar de binnenbak is ontzettend warm en alles behalve daasvrij
het stikt ervan in de binnenbak en ze worden pas echt agressief als je begint te rijden
je gaat met dit weer als snel zweten(zowel ruiter als paard) en ze vallen dan echt gigantisch aan

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:18

johen schreef:
gelukkig heb ik hier weinig last van dazen,wat een erg lijkt me dat.Je kunt dus niet eens een buitenritje maken Verdrietig

nee en buitenrijden is sowieso al een ramp want mijn paard is een kanon in de bossen maar goed ben dit jaar al weer paar keer naar buiten geweest samen met een vriendin en dat ging redelijk maar iedere keer als ik dan paar keer in de week een buitenrit wil maken om mijn paard braver te maken dan gaat dat niet door de dazen; gevolg; afgelopen tijd maar 1 keer per maand naar buiten gekunnen door de dazen voornamelijk maar mijn paard kan ook absoluut niet alleen zijn dus ben altijd afhankelijk van een ander of die meegaat

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:18

Mijn paard staat onder een vliegendeken met hals en een vliegenkap op want wij hebben hier echt enorm veel last van vliegen. Dazen komen tevoorschijn als ze bezweet raakt en tijdens buitenritten omdat mijn paard ergens in de polder staat waar veel bomen staan en direct naast het weiland wordt hout verbouwd waar veel dazen inzitten. Maar ondanks de vliegenkappen wordt ze nog gek van de vliegen.

Over het zweten; zodra ik haar op stal zet is ze vrijwel direct zeiknat, echt vervelend.. Dus ik rijd nu ook 's avonds en dan spuit ik haar af..