dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:48

Als mensen horen dat mijn paard in de winter ook dag en nacht buiten staat zonder deken dan
schrikken ze zich rot.
Is dit nou zo raar? In het wild hadden paarden ook geen stal in de winter toch?
En ze hadden ook geen lekkere warme winterdeken..
Mijn paard vind het buiten heerlijk, ook in de winter.
Maar is dit nou echt zo raar dan?

Ludora

Re: dag en nacht buiten in de winter zonder deken, HUUHH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:50

Nee hoor is niet raar. Waarom zou t raar zijn. Is toch vooral waar jij voor kiest. Waar je paard het t lekkerste op doet....

Snap je vraag eigenlijk verder niet zo..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:51

Ik heb ook zo'n buitenkampeerder, staat ook buiten zonder deken in principe. Alleen de combi regen, harde wind en lagere temp trekt ze (nog) niet, dan haal ik een sjaggo doos uit de wei en krijgt ze een dekkie om. Maar liefst niet! De mensen die dat denken, maken vaak van een paard een soort knuffeltje heb ik het idee, dat van suikergoed is en smelt zodra het buiten staat. Maar wij gaan ook naar binnen is vaak de reactie... tjsah... wij hebben geen waterafstotende vacht helaas, wij moeten het doen met regenjassen en een plu... lekker laten staan die paardjes, die redden zichzelf echt wel!!!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:52

Is helemaal niet raar..
Hebben wij ook, Jazz heeft toevallig wel een deken om maar t'is helemaal niet raar als je dat niet hebt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:55

Ligt er natuurlijk aan wat voor een type paard je hebt. Ik heb een vrij hoog in het bloed staand paard en die hoef ik echt niet in de winter zonder deken te doen, sterker nog, nu ligt er een 0-grams regendeken op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:02

het is niet raar, hooguit erg onhandig als je met je paard sport Lachen

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:09

Ikima schreef:
Ligt er natuurlijk aan wat voor een type paard je hebt. Ik heb een vrij hoog in het bloed staand paard en die hoef ik echt niet in de winter zonder deken te doen, sterker nog, nu ligt er een 0-grams regendeken op.

Dit is echt onzin in mijn ogen. Op mijn weiland heb ik 2 arabiertjes staan, een van een vriendin van me en de ander is van mij. Beiden zonder deken het hele jaar buiten zonder een enkel probleem... Als jij je paard nu al een deken op doet maak je zijn weerstand en wintervacht groei minder, logisch dat hij dan in de winter een deken op krijgt anders kan hij het niet verdragen..

Maar verder, het is helemaal niet raar hoor zonder deken in de winter, het is juist beter voor je paard zo'n dekenloos bestaan Knipoog (imo)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:09

bedoel je dan met het zweten door de lange haren KiWiKo?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:10

Jeevan schreef:
Ikima schreef:

Dit is echt onzin in mijn ogen. Op mijn weiland heb ik 2 arabiertjes staan, een van een vriendin van me en de ander is van mij. Beiden zonder deken het hele jaar buiten zonder een enkel probleem... Als jij je paard nu al een deken op doet maak je zijn weerstand en wintervacht groei minder, logisch dat hij dan in de winter een deken op krijgt anders kan hij het niet verdragen..

Maar verder, het is helemaal niet raar hoor zonder deken in de winter, het is juist beter voor je paard zo'n dekenloos bestaan Knipoog (imo)

Mijn paard staat nu wel met deken, omdat ze eczeem heeft. Maar heeft dat invloed op de wintervacht?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:10

ja Haha! als je weet dat de geschoren sportpaarden in de wintermaanden nog het schuim op het lijf hebben van de explosieve krachtraining, dan kan je het je vast voorstellen dat dit met lange wintervacht helemaal niet te doen is Lachen Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:11

Niet raar hoor..
Ik gebruik overigens wel dekens in de winter.
Maar dat doe ik omdat ik het met rijden erg onhandig vind als ze een enorme dikke wintervacht hebben, lang bezweet zijn, van top tot teen onder de modder zitten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:11

KiWiKo schreef:
ja Haha! als je weet dat de geschoren sportpaarden in de wintermaanden nog het schuim op het lijf hebben van de explosieve krachtraining, dan kan je het je vast voorstellen dat dit met lange wintervacht helemaal niet te doen is Lachen Lachen

Ja, mijn paard zweet zich ook altijd helemaal dood in de winter, dat is wel een groot nadeel. Maar ik kan het haar niet aandoen om haar dus het hele jaar een deken op te doen.. vind ik zelf dan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:13

Zo heeft ieder zijn ding Haha! Haha! Ik vind het allemaal prima Lachen en als het kan dan lekker het paard buiten geen probleem ":)

Maar als het problemen op gaat leveren in het werk, dan moet je daar een adequate oplossing voor vinden Lachen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:51

Jeevan, dit is geen onzin, wat ik al schreef, het ligt aan het type paard, mijn paard is toevallig wel gevoelig voor kou, de spieren worden dan meteen verkrampt. Dat jou Arabiertjes er goed tegen kunnen om zonder deken te lopen is mooi maar niet alle paarden kunnen zonder deken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:53

@ikima: dat jouw paard gevoelig is voor kou heeft niets met 'hoog in het bloed staan' te maken toch? Dit is gewoon een eigenschap van jouw paard Lachen

Ik snap trouwens nog steeds niet waarom mensen daar zo verbaasd over moeten doen, dat buiten staan. Mijn paard staat ook gewoon 24/7 buiten. Alleen in de winter nu wel met een dunne regendeken. Zonder wordt hij te koud, verkrampen zijn spieren en voelt hij zich, zacht gezegd, niet lekker. Een regendeken lost dit prima op.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:57

Is totaal niet raar...vroeger stonden alle paarden buiten in de winter zonder deken...denk maar aan wilde paarden !!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:03

Ikima schreef:
het ligt aan het type paard, mijn paard is toevallig wel gevoelig voor kou, de spieren worden dan meteen verkrampt. Dat jou Arabiertjes er goed tegen kunnen om zonder deken te lopen is mooi maar niet alle paarden kunnen zonder deken.

Ben ik het niet mee eens
Ook kwpn'ers en andere paarden die hoog in het bloed staan kunnen een wintervacht aanmaken. De meeste enters en twenters staan in de opfok gewoon in de winter zonder deken buiten, en die hebben een lekker dik vachtje voelen zich juist het beste in de vorst.
Pas als de paarden ouder worden, en de mensen ze gaan verwennen met dekens en warme stallen dan worden ze zwakker, krijgen een lagere weerstand, en als je ze dan in een keer buiten gaat zetten, ja dan krijgen ze het koud en kunnen ze ziek worden..
Élk paard wat het gewend is kan gewoon naar buiten in de winter.

Sterker nog; een aantal warmbloed- en volbloedrassen komen uit de woestijn, waar het overdag 40 graden is en 's nachts 5 graden vriest! Staan daar gewoon zonder dekens hoor Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:48

Tuurlijk kan een paard zonder deken in de winter maar wanneer je hem met dikke wintervacht volop in de sport wil laten lopen ben je toch vreemd bezig.
Een paard met dikke wintervacht is geen probleem maar houd er wel rekening mee met het werk dat je vraagt.
Maar als je daarvoor kiest is het toch prima, scheelt je een hoop rompslomp in de winter Haha! .
Voor mijn paarden is het alleen geen optie.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:54

Het komt mij niet onbekend voor.
Twee van mijn paarden lopen ook bloot de hele winter door, wel met schuilstal en als het écht koud is doe ik mijn ouwetje wel een deken op. Ze is dan ook al 26 en kan dan best wat warmte gebruiken.
Voorheen heeft ze altijd (net zoals de andere) lekker buiten gelopen.

In het begin moesten de meeste stalgenoten eraan wennen en van buitenstaanders krijg ik weleens rare reacties.

Maar ze krijgen een vacht..niet normaal.
Overigens heb ik ook een eczemer die een super wintervacht ontwikkeld. De boett staat de wintervacht dus niet in de weg.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:58

Mijn peerdjes lopen vrolijk het hele jaar buiten. Ze kunnen de stal in maar ze willen niet eens. Nagelbijten / Gniffelen Geen deken.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:00

Als je paard een lekkere dikke wintervacht heeft, geeft het niks hoor Vork
Maar als je merkt dat je paard het koud krijgt, door bijv. druipend neusje.. doe dan gewoon winterdeken om Tong uitsteken
Mitch staat meestal ook in de winter buiten, en daar is niks mis mee Cool

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:01

Raar, in tegendeel. Ik vind het juist super om je berichtje te lezen.
Super om te lezen dat er toch nog mensen zijn die niet met die dekens werken.
Paarden kunnen het allemaal zo goed zelf regelen. Als mens gooi je dat systeem alleen maar in de war.

Dus zeker niet raar....ik vind dekens eerder raar... Knipoog

En wat betreft het koud krijgen.....ik denk dat daar veel dekengebruikers eens goed over moeten nadenken.
Zodra het paard begint te rillen, gaat er een dikkere deken op.
Dan moet je jezelf toch eens wat meer in paarden verdiepen, want je doet precies het verkeerde.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:01

Het is helemaal niet raar. Als je hem dan maar nooit een deken op hebt gehad enz.

Dan maakt het paard zelf zijn wintervacht aan, en dan kan hij er wel tegen. Als je hem de ene winter wel een deken omdoet en de andere winter niet.. Dan is het pas raar.. Het is of wel of niet... Knipoog

En paarden kunnen prima zonder Knipoog Mijn pony heeftook nooit een deken op en die staat ook in weer en wind buiten. Zo regelt hij zijn eigen ding en verstoor ik er niks aan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:05

1paardenfan1 schreef:
Is totaal niet raar...vroeger stonden alle paarden buiten in de winter zonder deken...denk maar aan wilde paarden !!!

Wij hebben geen wilde paarden meer. Dus die vergelijking gaat niet op.
Hier staat de één met deken, de ander zonder. Ik heb een oud, bejaard paard, wat zonder deken echt de winter niet meer doorkomt.
Maar de ponies van de kinderen staan het hele jaar bloot en doen het prima.
Ik heb mijn Tinker afgelopen jaar een deken opgedaan, ook omdat ik niet wilde dat hij zo'n dikke vacht zou krijgen. Heeft niets geholpen, zijn vacht groeide stug door, hij werd gewoon weer een teddybeer. dus dat gaat ook niet altijd op.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:05

Ook ik vind het helemaal niet raar . Zoals genoemd is is het misschien niet handig bij paarden vol op in de sport lopen, maar verder..
Mijn paard(net 4) heeft ook iedere winter zonder deken gestaan. Afgelopen winter had ze een hele lichte deken die meer ging om het droog blijven dan het warm houden. Mevrouw had amper een wintervacht aangemaakt, maar dat had ze het jaar ervoor zonder deken ook niet.