Drijfnat paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Drijfnat paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 01:13

Nou ja, het staat al in de titel. Als jullie paard doorweekt is van de regen, rijden jullie dan? (paarden staan hier 24/7 buiten en er is alleen een buitenrijbak, wel een overdekte poetsplaats) en zo ja gebruiken jullie dan je "normale" tuig, zadeldekjes en dat soort dingen? Of hebben jullie apart tuig/ zadeldekjes/ singels of zo voor slecht weer?

Heb ooit wel eens op een ponyclub gereden met alleen buitenbak, daar reden we zeker wel in de regen (heb er nog wel slechte zwart-wit foto's van dat er een club drijfnatte kinderen op even zo natte paardjes zaten, maar daar kan je verder niets op zien), maar ik weet echt niet meer hoe er met drijfnatte paarden omgegaan werd. Of we dan met/ zonder zadel reden, andere zadeldekjes gebruikten of zo.

Als het zoals de afgelopen dagen aan een stuk door regent (bak is nog goed begaanbaar trouwens, er zijn geen plassen) kan je de paarden ook uitwringen, maar telkens longeren, losgooien of wandelen wordt ook een beetje saai inmiddels (merk ik aan miepie).

Op de stal heeft iedereen daar een andere mening over, de een gaat gewoon rijden met het normale tuig, hooguit een ander zadeldekje, de ander gebruikt een speciale plastic hoofdstel en gaat zonder zadel (dus natte kont krijgen) en weer anderen weigeren erop te stappen zodra er maar een spatje regen zou kunnen gaan vallen omdat dat zo slecht is voor het tuig. Ik vind het geen probleem een keertje extra in te vetten. Maar hoe lossen jullie dat op?

anneliesdj

Re: Drijfnat paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 02:20

Zelfde hier, als ik weet dat ik wil gaan rijden dan zet ik ze een uurtje van tevoren binnen zodat ze op kunnen drogen.
Soms lukt dat niet en dan krijgen ze onderweg in de trailer een zweetdeken op, meestal zijn ze dan aardig droog als we in de manege zijn (10 minuutjes rijden).
Verder gebruik ik altijd gewoon mijn normale tuig, ik heb een speciaal wedstrijdtuig maar die gebruik ik natuurlijk alleen op concours en dan staan ze de nacht ervoor op stal om schoon te blijven ed.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:18

Ik vind rijden in de regen niet erg, maar leg geen zadel op een zijknat paard... krijg je alleen maar schuurplekken en dergelijke van...
Nee hoor, dat wacht ik ook gewoon nog even Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:24

Als je paard zweet word het ook dreifnat onder het zadel en daar krijgt hij ook geen schuurplekken van.
Ik droog hem gewoon zoveel mogelijk of met stro of een handdoek en dan doe ik gewoon het zadel erop.
Laatst zat hij helemaal onder de modder, dan ga ik er geen zadel op leggen, toen heb ik hem helemaal afgespoten en beetje afgedroogt.
We hebben hier wel 3 binnenbakken en overdekte poetsplaatsen, dus in de regenrijden hoeft hier niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:28

Ik rijd mijn zeiknatte paard gewoon al jaaaarenland zonder schuurplekken met het eigen dekje en eigen zadel. Als je met een borstel even de evt. modderplekken onder het zadel weg haalt, krijgen ze echt geen druk of schuurplekken. Die zou je dan namelijk ook krijgen als ze gaan zweten onder het zadel tijdens het werk, nat is nat. Haal je niet even een borstel erover dan kan het uiteraard wel zo zijn dat er zand oid onder zit en gaat schuren, maar dat geldt imho ook voor een droog paard.

En ik rijd ook gewoon in de regen, haal een handdoek over mijn zadel voor het terug de zadelkast in gaat en klaar. Mijn paard staat ook 24/7 buiten en doe het altijd al zo. Ps, het is een Fries, dus als er een wit haartje zou komen valt het extra op, maar er is niets te zien.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:31

Ik ga ook gerust rijden met mijn paarden als ik ze uit de regen pluk,doe dat ook al jaren en ze hebben nooit een probleem gehad.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:36

Wij zetten de paarden een uurtje vantevoren binnen. Soms nog even met het zweetmes erover zodat het ergste water (als ze drijfnat zijn) er af is. En soms laat ik (als het Black Pearl is, want die is de enige die dat doet) haar even in het vlas spitten. Wij hebben een hele grote bult vlas in de kapschuur liggen, en ze vind het heerlijk om daar even in te ''rollen''. Het ziet er grappig uit, èn het vlas neemt het water goed op, dus dan kun je het er zo afborstelen Lachen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:41

Ik pluk mijn kameel ook gewoon zeiknat van de wei om de modder er af te krabben en gewoon het normale tuig om te hangen. Lekker rijden en als ik klaar ben kameel weer terug op de wei gooien en even het zadel en hoofdstel afdrogen. Hij is er in die negen jaar dat hij bij me rondhuppelt nog niet dood aan gegaan... ik heb dan ook het vermoeden dat hij het de komende tijd ook nog gaat overleven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:43

Heb ik ook altijd gewoon gedaan.
Zo goed als het gaat een beetje drogen en gewoon zadel erop. Wel natuurlijk modder en eventueel vuil er even afborstelen. Nooit geen problemen mee gehad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:59

Wij reden gewoon altijd. Zand gingen we niet afborstelen want dat kwam er niet af, eventueel even wegspoelen met een tuinslang of met een spons wegwassen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:04

Ik zou dat ook gewoon doen, nu hou ik zelf niet zo van regen :p , maar als je al kijkt naar deze 'zomer' zou je bijna nooit kunnen rijden tot nu toe heeft het behoorlijk geregent

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:23

Zolang je ervoor zorgt dat je paard geen grote vieze plekken heeft die kunnen schuren kan je gewoon rijden. Bij ons staan ze ook 24/7 buiten. Ik rij gewoon in weer en wind, we zijn allebei niet van suiker en met een goede weerstand wordt je ook niet zomaar ziek. En ander tuig? Nee hoor, gewoon goed droog maken en een keer extra invetten. En elke dag een ander dekje.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:50

kan gewoon hoor. Zadel schuurt niet van de nattigheid. Hooguit van het vuil.
Zelf doe ik ze in de zomer onder de slang als ze natgregend zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:32

In principe kan het wel, behalve met die van ons want die is heel sjaggie als je hem nat uit de wei plukt en het wordt hem duidelijk dat er gewerkt moet worden. Als hij dan toch perse wat beweging moet hebben kunnen we beter longeren anders wordt het geen gezellig ritje.

Evangeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:41

Meestal zet ik hem dan even onder het solarium zodat het ergste iig droog is.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:41

Bedankt voor de info!

Evangeline, moet je wel een solarium hebben, ik sta bij een boer en een binnenbak is er niet op redelijke afstand, daarvoor moet je echt met de trailer weg en dat doe ik niet.

Van suiker zijn wij ook niet, tot nu toe haalde ik altijd het ergste vocht er met een rubberen zweetmes uit, het zand borstel ik er natuurlijk wel vanaf en gebruik een ander zadeldek en singelbontje zodat ik die na afloop te drogen kan hangen. Maar daar kreeg ik dus commentaar op.

Als het heel erg hard regent gebruik ik wel een plastic hoofdstel, dat kan nou eenmaal beter tegen die nattigheid dan leer. En het is flexibeler, dus op een nat paardenhoofd prettiger en dat merk ik ook aan mijn paardje. In de regen loopt ze daarmee prettiger dan met het leren hoofdstel omdat het glad is.

Verder is ze hooguit wat schrikkeriger dan normaal. Ze is een Fjord en staat altijd buiten zonder deken of wat dan ook. Ze is dus wel wat gewend.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:55

mijn verzorgpaard staat dag en nact buiten en die rijd ik ook gewoon als hij nat is. Anders zou ik soms dagen niet kunnen rijden. Inderdaad zand eraf borstelen en gewoon met sjabrak en zafel rijden. Nog nooit schuurplekken van gekregen, dus ik zie het probleem niet echt.

Sanne

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:59

-> VSW

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:59

Paard dat ik voor iemand anders rij staat ook 24/7 in de zomer met haar veulen.. Als het regent haal ik even een zweetmes erover heen en dan gewoon het zadel op.. Heeft ook geen schuurplekken.. Heb dan wel de luxe dat ik over een binnenbak beschik, dus hoef dan niet in de stromende regen te gaan rijden..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:00

Ik rij niet als mijn paard drijfnat is.
Er zit altijd wel zand in de vacht en ik heb geen zin dat hij daardoor schuurplekken krijgt doordat het zand onder het dekje gaat schuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:03

Ik rij gewoon, maar spoel wel eerst even de rug af zodat het zand uit de vacht is en niet kan gaan schuren.
't Is een paard hoor, hij's niet van suiker Lachen

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:07

Ik heb het ook altijd gedaan,nooit schuurplekken van gehad ofzo...

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:57

als het alleen maar water is laat ik hem even opdrogen. als er modder bij zit ga ik meestal niet rijden. pony is best wel gevoelig voor schuurplekken op de rug. alleen met modder

Love_Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:57

jarrah schreef:
Ik vind rijden in de regen niet erg, maar leg geen zadel op een zijknat paard... krijg je alleen maar schuurplekken en dergelijke van...
Nee hoor, dat wacht ik ook gewoon nog even Lachen

idem. Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:52

dan magtie ook niet zweten Vork