Dilemma; stalling of 24/7 buiten???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P_liefhebber

Dilemma; stalling of 24/7 buiten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:34

Hoi,

Mijn haflinger staat nu zomers 24/7 in de wei, met 1 andere pony en heeft in de herfst/winter dagelijks weidegang en staat dan 's nachts op stal. Ideaal naar mijn mening. Maar helaas moet hij hier weg.
Nou kan ik hem hier in de buurt in pension doen, maar dan moet hij 24/7 12 maanden buiten/zonder schuilstal in een kudde..... of, ik kan hem onder brengen bij een manege. Dan komt hij een paar uurtjes per dag buiten, zondags niet (maar dan rij rij ik meestal) en in de winter met slecht weer in een paddock, maar wel met goede stalling en faciliteiten.
Wat zouden jullie doen en wat is je motivatie???

Marlies94

Re: Dilemma; stalling of 24/7 buiten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:00

Als hij het gewent is dan zou die heus wel 24/7 buiten kunnen staan.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:48

Als ik zou moeten kiezen, 24/7 buiten! (op dit moment, mijn haf is jaarling) Een paar uurtjes buiten vind ik te weinig. Onze merries staan zomers 24/7 buiten en in de winter ook zoveel mogelijk, al is het in de paddock! Bij onze merries merk je dat ze echt opleven als ze lekker buiten staan in de zomer 24/7.

Maargoed, het ligt er ook net aan wat je doel is met je paard. Rijd je fanatiek dressuur bijvoorbeeld, in de sport? Sja, dan kan je misschien beter overwegen om hem op een manege te zetten met goede faciliteiten. Rijd je recreatief, dan wordt het al een heel ander verhaal.. Ik denk dat je dat zelf moet beslissen. Succes ermee!

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:43

Ik weet het, maar ik blijf twijfelen.

Hij is overigens 4 jaar en ik train hem nu gemiddeld 3 keer per week dressuurmatig. Voordelen van 24/7 in de wei, naast veel weidegang Knipoog , dicht bij huis en goedkoper. Nadeel vind ik weer dat het met zo'n enorme wintervacht ook lastig wordt om te rijden. Hoe krijg ik hem ooit weer droog??

Wie van jullie heeft ervaring met pensionstalling met dagelijks een paar uur weidegang??

MetteAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:58

Voor je pony is de weide veel lekkerder natuurlijk. Onze haf staat overdag buiten in de zomer, en s winters binnen. Ze staat daar nog maar een maand of 2, dus we weten nog niet hoe het s winters uitpakt. Bij de vorige eigenaar stond ze altijd buiten, met een mini schuilstalletje. Het is wel echt of/of bij jou.. Of alleen wei, of een amper wei.

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 09:15

ben ook voor zoveel mogelijk naar buiten, maar een stal of schuilstal vind ik wel handig voor poetsen als t weer dramatisch is of dat ze ook eens droog kunnen staan als ze dat willen.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:47

P_liefhebber schreef:

Hij is overigens 4 jaar en ik train hem nu gemiddeld 3 keer per week dressuurmatig. Voordelen van 24/7 in de wei, naast veel weidegang Knipoog , dicht bij huis en goedkoper. Nadeel vind ik weer dat het met zo'n enorme wintervacht ook lastig wordt om te rijden. Hoe krijg ik hem ooit weer droog??

Wie van jullie heeft ervaring met pensionstalling met dagelijks een paar uur weidegang??

Een paar uur weidegang op een dag,stel 6 uur betekent dat je een dier veroordeeld tot 18 uur eenzame opsluiting Verdrietig .Ja,ik stel het zwart wit,geen gekroel met soortgenoten,geen beweging,geen externe prikkels oftewel wat blijft er over van het wezen paard,kuddedier met bewegingsdrang?
Het is dan ook een makkelijke keus,kiezen voor lekker altijd buiten.

Het bezwaar van die wintervacht snap ik niet.Mijn dieren staan hoog in training,zijn altijd buiten en zijn dan van het winter ook echt wollie/bollie.
Het enige wat ik doe is wat langer uitstappen zodat ze weer koud aanvoelen.

Ga je van het winter ermee op wedstrijd,kun je overwegen om te scheren en met dekens te gaan werken.

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:03

Als hij het leuk vindt en er tegen kan gewoon 24/7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:01

Hangt ook van de stal af vind ik.
Mijn Haf komt sochtends drie uur in de wei en smiddags nog eens twee uur in de paddock.
Eten wordt verspreid over 6x per dag. Ze kunnen elkaar zien en aanraken op stal ,en de stal heeft een luik naar buiten dat altijd open is.
Verder gebeurd er veel dus heeft ze altijd iets om naar te kijken.

24/7 is ideaal, maar zonder schuilstal zou ik het niet doen. Echter ieder mens en ieder paard is anders. Kan je niet vertellen wat je moet doen.

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:04

24/7 buiten!!! Kun je zelf niet een schuilstalletje in elkaar knutsellen? xD en anders miss een deken op?

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:16

Ik zal kiezen voor 24/7 buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:02

CheyxBlond schreef:
24/7 buiten!!! Kun je zelf niet een schuilstalletje in elkaar knutsellen? xD en anders miss een deken op?

ehh bouwvergunning ?

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:17

Zou zelf kiezen voor 24/7 buiten
een haflinger kan het ook gemakkelijk aan
en lekker dag en nacht buiten dat is toch super Pling
van de winter met die dikke vacht is best te doen dan met rijden.
evt. idd een regedeken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:23

P_liefhebber schreef:

Je hoeft je paard niet in het zweet te rijden, als je een echt goede regen-winter-deken hebt, dan blijft het haar van je paard kort en blijft je paard wel droog.
Wat zijn de overige faciliteiten bij het weiland? Heb je de mogelijkheid om in een bak te rijden, of moet je langs de weg voordat je bij een bak bent? En kan je met je paard al langs de weg?
Persoonlijk zou ik voor 24/7 weiland gaan, maar ik snap je voor- en nadelen ook wel!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:24

mijn paarden staan gewoon het hele jaar door dag en nacht buiten (wel schuilstal, maar staan ze zelden in, en ook niet lang achter elkaar) en vanaf de late herfst, als het kouder wordt een goede outdoor winterdeken. Zo krijgen ze niet een erg dikke vacht en als ze een beetje nat zijn (wel afgekoeld, anders gaan ze nazweten), en je zet ze onder deken terug, dan zijn ze ook vlot weer droog. Ik rijdt mijn paarden nooit zeiknat in het zweet, dat is nergens voor nodig. Je kunt ook trainen zonder ze zeiknat te rijden. Gewoon tussendoor iets vaker even laten stappen en op adem komen.

Edit: die bak is inderdaad wel belangrijk...
en hoe houdt die wei zich in de winter? Ken je de wei van vorige winters? (langs fietsen of rijden)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:27

Als ze het gewend is kun je het gewoon doen, anders zou ik verder zoeken.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:36

Ik denk echt dat dit paard afhankelijk is. Die van mij vind er buiten helemaal niets aan, ook al staat hij in groepsverband. Een half uur vind hij leuk, dan gaat hij klieren (lees: de groep treiteren) en na een uur staat hij in stal omdat hij door het lint is gekropen/er overheen is gesprongen.
Hij gaat bij mij dus aan de molen en krijgt daarnaast over de dag heen eten. 's Avonds/'s middags rijd ik hem en gaat hij los in de paddock. Hij krijgt dus afwisseling genoeg over de dag heen.
Kijk dus naar je paard en doe wat hij leuk vind! Als hij het niets vind om de hele dag op stal te staan, doe hem dan naar buiten. Maar vind hij het niets om de hele dat buiten te staan, zorg dan wel voor voldoende afwisseling op stal.
Succes met je keuze!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:12

hmm ik zou 24/7 doen dan maar een dekentje op van de winter!!!
heerlijk voor het dier om buiten te staan toch ipv hele lange dagen toch op stal.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:32

Als je de kans heb doe wat in de natuur hoort lekker naar buiten zou het niet willen als die van mij op stal kwam uren achter elkaar haat dat stallen word een paard ook sterker en gezonder van lekker buiten 24 uur per en zolang je zorgt in de winter voor voldoende hooi of kuil past het lichaam zich uitstekend aan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:37

MariekeB schreef:
Mijn Haf komt sochtends drie uur in de wei en smiddags nog eens twee uur in de paddock.
Dus in totaal 5 uur buiten,en 19 uur op stal.
Het is maar wat je zelf wil..

Ik zou voor 24/7 weidegang kiezen,ook al is het zonder schuilstal.
Het is een haf,en hij staat nu ook al 24/7 buiten.
Doe het hem dan niet aan om hem op te sluiten,helemaal niet als hij zijn vrijheid al zo gewent is..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:13

Ik kan alleen maar zeggen dat ik voor ene pension stal heb gekozen.
Mijn merrie is nu 5 jaar, maar ze verveeld zich snel, en kan dus neit de hele dag buiten staan, ze breekt dan uit en gaat op het terrein op onderzoek uit, ook al heeft ze vriendjes waarmee ze samen staat.
Ik probeer haar wel zoveel mogelijk buiten te zetten, maar na een paar uurtjes vind ze het niks en breekt ze uit, dus voor mij is een pensionstal de ideale oplossing..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:26

mmmm 24/7 wei is wel het fijnst.. maar zonder schuilstal vind ik het toch wat minder. Die van ons staan ook 24/7 op wei maar hebben wel een schuilstal, waar ze ook veel gebruik van maken als de zon bijvoorbeeld heel fel is.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:31

inderdaad, ik denk dat je ook wel een schuilstal moet hebben. Niet alleen wanneer het slecht weer is (dan staan die van mij juist graag buiten), maar vooral wanneer de zon schijnt en er vliegen zijn.
Is er geen andere optie in de buurt?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:07

--> VSW

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:24

Ik zou hem ook 24/7 naar buiten doen en ook een regendeken op doen.
Proberen kan je toch altijd en als het niet gaat kan je wat anders zoeken maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd