Hooiruif oid voor in de winter op de wei, waar of hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Hooiruif oid voor in de winter op de wei, waar of hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:44

Hallo,

Ik heb voor mijn paard een plekje gevonden in een weide voor in de winter met een ander paard. Er is een bak aanwezig, maar verder niets. Ook mag er niet gebouwd worden, maar iets neerzetten wat verplaatst kan worden mag wel. Omdat we toch hooi moeten bijvoeren vroeg ik me af wat ik dan het beste kan nemen.

Het hooi geef ik het liefst gewoon onbeperkt, maar ik kan het niet zomaar op de grond gooien. Dat wordt vies, vooral in hartje winter. Zijn er bepaalde hooiruiven te koop waar aardig wat hooi in kan, voor twee paarden? Of is iemand zo creatief met een beschrijving om er zelf een te maken? Als ik zo'n ding wil kopen op marktplaats, zoek ik dan gewoon onder hooiruif of heet dat voor paarden weer anders?

Ik heb op een kinderboerderij gewerkt en daar hadden ze er een voor de geiten. Paaltjes met daaroverheen een afdak zodat het hooi niet op de grond lag en niet ondergeregend kon worden. Zoiets zoek ik dus, met afdak.

tengeltje11

Re: Hooiruif oid voor in de winter op de wei, waar of hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:22

kan je makkelijk vinden....zijn zo metalen 'bakken' met gaten in waar ze hun hoofd door kunnen steken en hooi kunnen eten....
verschillende grotes.
zijn wel tamelijk duur

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:29

tengeltje11 schreef:
kan je makkelijk vinden....zijn zo metalen 'bakken' met gaten in waar ze hun hoofd door kunnen steken en hooi kunnen eten....
verschillende grotes.
zijn wel tamelijk duur

Hmm maar dat bedoel ik denk ik niet. Ze moeten niet ergens hun hoofd doorheen hoeven steken. Gewoon een bak met eventueel iets erop waardoor het hooi niet alle kanten op kan, en daarboven dan een dakje zodat het niet nat wordt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:11

Bedoel je zo'n bak, met soort van tralies die erop liggen?
Lijkt op die bakken van Hartog.
Die kun je heel makkelijk zelf maken, maar ik weet niet of je die bedoelt. Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:32

Idd een bokker heeft er zoeen gemaakt. Staat ergens een topic van. Ik wil dit jaar ook iets gaan maken, want het wordt idd een vieze boel met dat natte hooi

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:37

Jelleee schreef:
Bedoel je zo'n bak, met soort van tralies die erop liggen?
Lijkt op die bakken van Hartog.
Die kun je heel makkelijk zelf maken, maar ik weet niet of je die bedoelt. Haha!

Volgens mij ben ik die ook eens tegengekomen, ik denk het wel. Maar daar zat een soort gaas overheen, dat zakt naar beneden naarmate de hooi opraakt. Zat daar dan ook een afdak op? Nah, als ik dat topic terug kan vinden is dat afdakje ook snel gemaakt denk ik. Tis echt nodig, ik kan ook niet twee/drie keer per dag op de fiets met een baal hooi gaan voeren haha.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:42

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:44

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:46

nee, met een beetje googlen vind je die gewoon in nederland.
Die site is enkel voor de stallen

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:46

Afbeelding
zo hebben wij een ruif in de paddock, erg handig. Het hooi blijft droog en schoon en ze kunnen elkaar niet wegjagen tijdens het eten.
Onze boxenbouwer heeft ze gewoon op voorraad.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:50

Ow dat is handig, zeker wel heel duur?

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:54

LadyElmira schreef:
Ow dat is handig, zeker wel heel duur?

Ik geloof 900 euro, maar volgens mij kun je ze ook wel een slag kleiner en dus goedkoper krijgen.
Wij vinden het in elk geval dubbel en dwars waard. We hebben er zo veel plezier van!

Afbeelding
deze kost 598 euro, maar dan heb je geen dakje (kun je misschien zelf maken)
te koop bij Agradi
Zoek anders even op "balenruif+paarden" op google, dan vind je er ook wel 2de hands.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:36

Poeh ik denk dat ik dan toch verder moet kijken. Het is maar voor deze winter, volgende winter heb ik namelijk iets met binnenplaatsen waar gevoerd kan worden, ik gebruik hem dan maar voor 1 jaar. Zat ook eerst aan een houten geitending te denken..dan wordt zoiets wel heel duur. Ik heb een bruikleen paard, denk dat ik op deze manier zijn aankoop bedrag snel bij elkaar heb haha.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:38

Wij hebben gewoon badkuipen staan is net zo handig en gratis ook nog, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:41

marleen_usar schreef:
Wij hebben gewoon badkuipen staan is net zo handig en gratis ook nog, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Zou opzich wel handig zijn, maar dan zit er geen afdak op. Vind het weer zo vervelend voor de paarden als hun voer besneeuwd is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:44

Ik heb even gezocht en gevonden.

arno8 schreef:
Het rek ligt als het ware op het hooi, met aan de lange zijde twee planken erop om hem wat te verzwaren en te verstevigen. Als het hooi opraakt, zakt het dus gewoon naar beneden.

Ook hebben we in alle 4 de palen boven en onder isolatoren gedraaid. In iedere paal een touwtje van de onderste, door een van de mazen in het rek naar de bovenste isolator. Zo kan het rek dus niet zomaar eraf worden geduwd.

Meer foto's en een schema hier:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NB74ZQO7

http://img183.imageshack.us/img183/8031/stal081aj0.jpg En deze had bokker lenneke te koop. Best makkelijk zelf te maken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:58

Bedankt Lachen

Die eerste ga ik denk ik proberen zelf te maken als vriend er zin in heeft. Heb nog twee maanden dus dat komt goed. Die tweede, container..dat is wel handig voor als het mislukt. Al ben ik bang dat ik niet weet waar ik die aan vast kan zetten..toch is het een handig idee!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:00

Oh ik heb nu toch een goed idee..wij hebben een grote zware compostcontainer, een vierkante. Ik ga eens aan mijn vader vragen of ik die mag hebben..gebruikt hij toch niet. Als ik daar dan een gat in kan maken, kan daar echt een heleboel in!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:04

wij hebben een overdekte hoooi ruif die is aan twee zijde dicht ook heel makkenlijk zelf te maken als je beetje handig bent met een paar stijger palen. wij mogen ook geen stal bouwen alleen iets verplaatsbaars we hadden al veel schuil mogenlijk heden geprobeert maar die mochten niet blijven staan en deze wel Knipoog
misschien een iedeetje voor foto's pb maar.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:28

Ben even creatief geweest, en een bouwplan gemaakt voor een hooiruif. Het is wel schots en scheef, maar het gaat om het idee.

Door het verkleinen van mijnalbum zijn de teksten niet meer te lezen.

Mocht het je wat lijken dan kan ik hem doorsturen via de mail

Afbeelding

Jammer dat je zo ver weg woont, had hem best voor je willen bouwen. Vind ik wel leuk!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:34

Die van jou is ook wel handig ja, zoiets bedoelde ik ook inderdaad. Ik ga eerst aan mijn vader vragen of ik die container mag gebruiken, zo niet ga ik aan het knutselen. Ik kan de tekst trouwens wel lezen, heb een laptop dus ik kan dichtbij zitten haha. Ik hou dat ontwerp ook even in gedachte, zo bedoelde ik het namelijk ook. (o dat had ik al gezegt Clown ) bedankt! En inderdaad, jammer dat je hem niet voor me kunt maken haha.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:42

LadyElmira schreef:
Die van jou is ook wel handig ja, zoiets bedoelde ik ook inderdaad. Ik ga eerst aan mijn vader vragen of ik die container mag gebruiken, zo niet ga ik aan het knutselen. Ik kan de tekst trouwens wel lezen, heb een laptop dus ik kan dichtbij zitten haha. Ik hou dat ontwerp ook even in gedachte, zo bedoelde ik het namelijk ook. (o dat had ik al gezegt Clown ) bedankt! En inderdaad, jammer dat je hem niet voor me kunt maken haha.

Als je het hooi in een container doet en een gat onderin dan heb je nog kans dat ze alles eruit trekken, en het dus alsnog op de grond ligt.

Ik hem best voor je bouwen, moet je hem wel in groningen komen halen Haha!
Zal vanavond eens kijken of ik het bouwplan beter kan uitwerken.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:50

Nou opgelost..ik mag de compostcontainer hebben van mn vader Lachen. Alleen nog iemand zoeken die de troep inclusief spinnen durft weg te halen haha. Die container is heel zwaar. valt ook niet goed op te tillen dus ik denk dat de paarden dat ook niet zomaar doen. En anders op de zijkant leggen met een gat in de deksel, deksel vastmaken met klemmen en dat hij dan in ieder geval niet open kan door hun.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:54

Als je het gat niet te groot maakt en het hooi in plakken er in doet, denk ik dat het wel meevalt dat ze er alles in een keer uittrekken. Principe werkt hetzelfde als een hooizak. Tuurlijk zullen ze wel een beetje knoeien, maar het is stukken minder dan op de grond voeren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:57

Anders doe je aan de binnenkant van de container toch een rek voor het gat maken?
Dan kunnen ze niet alles eruit trekken.