Benen afdrogen, wie heeft tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissy_

Benen afdrogen, wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 11:29

Als je de benen van je paard afspuit, hoe goed moet je ze dan afdrogen zodat er geen vervelende dingen ontstaan? Moeten ze echt helemaal droog zijn, of is een klein beetje vochtig niet erg? En kan er ook mok ontstaan als de benen (kootholtes) niet goed afgedroogd zijn?
Ik hoop dat iemand me (met 1 van mn vragen) kan helpen Lachen

jesito

Re: Benen afdrogen, wie heeft tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:52

In de winter heb je dan best kans op mok omdat het buiten vaak al heel nat is en ze veel in de blub staan.
Ik maak ze voeten handdoekdroog en doe dan aardappelzetmeel in de kootholte wrijven.
Dit droogt de plek goed uit en dan valt de poeder er zelf vanaf.
Talkpoeder kan ook maar over het algemeen vind ik zetmeel beter werken en kost niet veel.
Kun je in de supermarkt krijgen.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:20

Okee, daar had ik nog nooit van gehoord, bedankt Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:46

Als ik de benen van mijn paard afgespoten heb, ga ik er eerst over met mijn handen, een beetje zoals je met het zweetmes over het lichaam doet. Het meeste water is er dan af.
Daarna wrijf ik er nog even over met een handdoek. Helemaal droog krijg je ze nooit.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:51

Ik spuit dagelijks mn paard zn benen af en droog ze nooit af eigenlijk .. Bloos hij heeft er nog nooit iets aan gehad.

(Moet ik er wel even bijzeggen dat ik nooit echt de kootholtes raak)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:52

Ik droog nooit benen af, ook niet in de winter. Ze drogen vanzelf al vrij snel en daar ontstaat geen mok van. Mok krijg je van langdurig natte blubber zoals op de wei en echt hele vieze stallen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:52

gewoon op laten drogen aan de lucht het enige waar je voor op moet passen is je paard té lang achtereen in zware modder of een hele vieze,natte stal te laten staan ivm mok en schurft

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:02

Ik droog de benen ook nooit af, zeker nu het zomer is. In de winter maak ik ze droog met een handdoek...Hij heeft nog nooit iets gehad..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:05

Zomers doe ik niets en 's winters (als het al moet) maak ik het droog met een oude handdoek.

Als je bang bent voor mok kun je beter talkpoeder gebruiken dan aardappelzetmeel.
Aardappelzetmeel is juist een goede voedingsbodem voor schimmels en bacterieën.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:40

In ieder geval NIET met een handdoek in de kootholtes gaan wrijven. Mok ontstaat door geïrriteerde huid, en in de kootholtes is de huid erg zacht en gevoelig. Als je daar dus gaat wrijven en het paard heeft snel last van mok dan irriteer je de huid en krijg je weer meer kans op mok.
Gewoon zorgen dat je paard niet in een warme natte stal staan (broedplek voor bacteriën) en niet in een kletsnatte modderwei.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:03

MysticTinker schreef:
In ieder geval NIET met een handdoek in de kootholtes gaan wrijven.

Maare, hoe maak je het daar dan droog?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:05

ik maak ze nooit droog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:06

Brainless schreef:
Zomers doe ik niets en 's winters (als het al moet) maak ik het droog met een oude handdoek.

Als je bang bent voor mok kun je beter talkpoeder gebruiken dan aardappelzetmeel.

Toch werkt aardappelzetmeel beter dan talkpoeder, ik gebruik het al jaren en het werkt beter dan welk middel dan ook.

flaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:40

wat dacht je van de benen deppen of zacht wrijven met stro, mijn paarden doen het daar prima op. Hebben nooit last van mok

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:09

Chrissy_93 schreef:
MysticTinker schreef:
In ieder geval NIET met een handdoek in de kootholtes gaan wrijven.

Maare, hoe maak je het daar dan droog?

Als je ze echt wil drogen dan kun je voorzichtig deppen, of het wordt zelfs wel eens met een föhn gedroogd.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:16

Ik heb een paard dat snel, en dan ook echt heel snel, mok heeft.
Ik dacht ook dat als ik de benen gewoon liet drogen dat het dan goed was, maar hierdoor kreeg ze juist mok.
Nu als ik dr benen af heb gespoten droog ik de benen goed af met een handdoek en ga ik ook goed door de kootholtes heen zodat het daar zeker droog is (handdoekdroog helemaal droog lukt nooit) en de huid is daar misschien wel gevoelig maar niet ZO gevoelig dat het meteen geïrriteerd is als je er met een handdoek overheen gaat.... weet niet waar je dat gehoord hebt...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:09

Geldt niet zo zeer bij gezonde paarden, maar paarden die snel last van mok hebben, en toevallig in de kootholte kleine ruwe plekjes of wondjes hebben.. Als je daar in wrijft met een handdoek wrijf je de wondjes open, of wrijf je viezigheid naar de wondjes in, en dat is heel slecht.
Verder kan een gezonde huid in de kootholtes zeker wel geïrriteerd raken als je met een handdoek hard wrijft, en er wat zand rondom zit. Een handdoek met zand werkt als schuurpapier.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:43

Ik droog ze nooit af na die tijd. Als je het wel doet kun je ze het beste wel zo goed mogelijk droog maken, helemaal droog krijg je ze eigenlijk bijna niet. Er kan idd mok ontstaan als de benen altijd zo nat zijn maar hoeft niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:56

jesito schreef:
Brainless schreef:

Toch werkt aardappelzetmeel beter dan talkpoeder, ik gebruik het al jaren en het werkt beter dan welk middel dan ook.

Mijn opa gebruikte dat ook als een middeltje van vroeger (een merrie met heel erg mok).
De kliniek zei toen dat schimmels/bacterien juist gekweekt worden op aardappelzetmeel als voedingsbodem.
En raadde het toen ook af omdat je juist een goede leefmilieu instant houd wat jhe juist niet wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:30

Ik droog ze ook nooit af, in de winter was ik ze niet, maar dan staan ze wel vaak in de blubber (kiezen ze zelf voor) en heb nog nooit een pony met mok gehad.

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 17:06

Als ik ze afspuit dan pak ik meestal de handdoek om ze iets droger te krijgen. Maar echt droog krijg je ze meestal niet. Je met de fuhn Tong uitsteken hehe

Xsjahmatx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:48

Als ik mn pony zn benen afspoel, dan haal ik eerst met mn handen het water eraf (zweetmes effect)
Droog ik ze na met de handdoek, en zet hem meestal daarna op stal.
Aangezien ons zaagsel altijd droog en schoon is, drogen zijn benen in de box wel verder op Lachen

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:33

Ligt een beetje aan je paard, als ie gevoelig is voor mok moet je de benen echt goed afdrogen!! En niet iedere dag afspuiten.
Als je paard niet gevoelig is, kun je met een handdoek een beetje droogwrijven, maar gewoon op laten drogen kan ook.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:35

MysticTinker schreef:
In ieder geval NIET met een handdoek in de kootholtes gaan wrijven. Mok ontstaat door geïrriteerde huid, en in de kootholtes is de huid erg zacht en gevoelig. Als je daar dus gaat wrijven en het paard heeft snel last van mok dan irriteer je de huid en krijg je weer meer kans op mok.
Gewoon zorgen dat je paard niet in een warme natte stal staan (broedplek voor bacteriën) en niet in een kletsnatte modderwei.

Weer wat geleerd, mij werd verteld dat ik het daar goed moest droogwrijven met een handoek en daarna mokzalf d'rop. Niet meer doen dus Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:35

ziet zich al met de fohn staan Huilen van het lachen

Gewoon niks aan doen.. droogt vanzelf.
Niet te vaak wassen..