wat in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xukjee

wat in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:59

Wat gebruiken jullie in de stal van jullie paard?
De 1 zegt dat zaagsel goed is en de ander juist van niet.
sommige zeggen dat paarden ziek kunnen worden van stro en anderen weer van niet.
Wat is nou het beste?

Up_to_Date

Re: wat in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:00

Wij gebruiken gewoon stro en bevalt prima.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:00

Ik heb stro..maar sommige zijn daar allergies voor en dan hebben ze vaak wat anders erin liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:04

Ik heb zaagsel, vlas en stro gehad en vind stro nog steeds het fijnst. Mijn paarden liggen er meer in dan in de andere optie's plus dat de plas mooi naar de bodemzakt en daar word afgevoerd ipv van dat het wordt op genomen.

Er zijn paarden die verstoppingskoliek krijgen van te veel stro eten, als er voldoende goed hooi gegeven en ze vaak buiten staan zou vlas een optie kunnen zijn. Ook is vlas stofvrij.

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:05

Wij hebben vlas, bevalt heeeel goed!

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:09

Elke stalbodem heeft voor en nadelen.
Ik gebruik stro, dat neemt de urine goed op. Nadeel is hiervan dat wanneer een paard er elke dag kilo's van eet het verstoppingen kan krijgen.
Net als met zaagsel. Dit neemt wel de urine weer heel goed op.
Met andere stalbodems heb ik geen ervaring, weet wel dat ook krantensnippers kunnen worden gebruikt voor paarden met (stof)allergie, en turf schijnt hierbij ook goed te helpen.

Melia

Beide. De ene kan er wel tegen dus die staat gewoon op stro, de ander freet alles op en krijgt er ook koliek van dus die staat op krullen Lachen.

Jills

Ik heb vlas in de stallen liggen. Het is ideaal als je er geen goede afvoer hebt want dit neemt alles op. En stofvrij.

Wij geven ze op de momenten dat ze lang op stal staan voldoende hooi en een half plakje stro zodat ze lekker bezig zijn. En in vlas liggen ze ook wel.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:12

Mijn paarden staan op vlas, echt ideaal. Ja Iedere dag even schoonmaken, en ik heb er bijna geen werk aan.
En mijn paarden zijn echt vies in de stal, toen ze op stro stonden was het echt een vieze bende. Lips are sealed

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:14

Ik heb stro, werkt prima. Mijn paard eet het niet op.
Maar mocht er ene zijn die zoals paard van me nicht de hele stal leeg eet dan moet je over stappen naar wat anders ja.
Ik weet van hier op bokt dat zaagsel zuigt en dus niet zo ideaal is voor de hoeven.
Nadeel stro, stof, maar we doen wel alles goed uitschudden en iedere dag uitmesten ivm de hoeven, urine en de stank ervan is niet zo goed. Maar dat hou je met alle bodembedekkingen Knipoog

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:18

stro,
werkt prima. mijn paard knabbelt er wel aan maar eet geen kilos op.
in de winter lekker warm om op te liggen. en neemt goed vocht op.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:19

Mijne staat op Zaagsel(houtkrul) Stro vreet ze op en krijgt ze koliek die tip kreeg ik mee van de vorrige eigenaar

xukjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 18:04

bedankt voor info:D

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:42

Mijn paarden staan op tarwestro.Mijn paarden eten er maar een beetje van omdat als ik uitmest doe ik het droge/oude stro boven het nieuwe stro uitstrooi.Zodat hun geur in de stal blijft en er vanaf blijven.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:47

Ik gebruik nu zelf vlas, ik had eerst stro, maar dat begon Mitch op te vreten.. Clown [ slecht idee duz ]
Het Vlas is veel makkelijker op te ruimen, en het ziet er netter uit
[ vind ik, want Mitch maakte van stro alleen maar een bende ] Vork

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:49

Mijn paarden staan op houtvezel. Voorheen heb ik stro in de stallen gehad, maar dit werd elke nacht opgegeten. Daarnaast vind ik het uitmesten van een strostal bewerkelijker en vind ik dat houtvezel de urine beter opneemt. Vlas vind ik prettig in het gebruik bij een potstal.
Probeer gewoon verschillende soorten bodembedekking uit en kies dan welke jij prettig vindt.

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:56

ik gebruik gewoon stro en heb er geen problemen mee gehad!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:59

Stro, je kan bij ons op stal ook voor zaagsel kiezen.
Ik heb ze allebei op stro staan Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:49

Mijn paard staat op stro. Heb ze voorheen ook op houtkrullen en vlas gehad, maar stro vind ik toch het beste.
Daar kan een paard nog een beetje aan knabbelen. Als ze genoeg ander ruwvoer (gras, hooi, kuilgras) krijgen, gaan ze er ook nie teveel aan eten.

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:29

stro Knipoog
alleen is wel vervelender met uitmesten dan zaagsel.

undra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:33

in de zomer loopt mijn aardje in en uit de stal en dan ligt er enkel zand en in de winter ligt er stro voor de kou Lachen

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:55

Qua gebruik is stro erg fijn, het absorbeert veel vocht en is een goeie bodembedekker. Toch vind mijn (b)engel het geweldig om alles naar binnen te werken. Dit als resultaat dat er de volgende dag een paar strohalmpjes en een vieze smurrie in de box te vinden zijn.
Daarom ben ik overgestapt op vlas, dit kunnen we hier niet alleen voordelig halen maar het is in gebruik ook erg fijn spul.

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:41

Die van mij stond eerst op stro, maar vrat de hele stal leeg; resultaat: een lege stal en een bolle buik. Vork
Ik heb haar nu al 'n hele tijd op zaagsel staan en dat bevalt me prima; scheelt ook een hele hoop tijd met slat uitmesten! Haha!

Slat moet uiteraard stal zijn.. Dromen

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

Foryourneeds schreef:
Mijn paard staat op stro. Heb ze voorheen ook op houtkrullen en vlas gehad, maar stro vind ik toch het beste.
Daar kan een paard nog een beetje aan knabbelen. Als ze genoeg ander ruwvoer (gras, hooi, kuilgras) krijgen, gaan ze er ook nie teveel aan eten.

Naar mijn mening krijgen mijn pony's toch echt genoeg ruwvoer, namelijk een grote baal hooi per pony per dag, en nog vraten ze iedere nacht een baal stro op. Dat geldt dus niet voor alle paarden (en dan te weten dat ik ook nog 'sobere' kruising-haflingers heb).
Vanwege het knabbelen had ik ze in eerste instantie ook op stro, maar daar ben ik nu toch vanaf gestapt, omdat het niet bij knabbelen bleef.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:02

die van mij staat op vlas, en dat bevalt echt prima, beter dan stro.