Paard alleen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Futurefox

Paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:13

Hoi hoi,

Over een tijdje ga ik verhuizen naar mijn vriend. Ik heb dan het geluk dat daar een stal en een wei voor mijn paard komt. Maar ja....ik heb maar 1 paard.

Hij krijgt een stal van 3 bij 5 en de hele dag weidegang.
Iets in mij vind t zo sneu een paard alleen....Maar ja 1 paard is voor mij wel genoeg om te verzorgen en te rijden.

Zijn er meer mensen die een paard alleen aan huis hebben en gaat dat goed?

Groeten Danielle

Silence

Re: Paard alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:14

Kun je er niet een shetje of iets bij zetten?
Een paard alleen moet je echt niet doen. Zeker als je paard eerst wel met andere stond.
Je maakt je paard er niet gelukkig mee.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:15

inderdaad kun je er niet een shetje bij zetten? Lachen
je doet je paard er denk ik geen plezier mee om hem alleen te zetten.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:16

Misschien kan je daar iemand in de buurt vinden die zijn paard of pony/shet bij jou wil stallen voor een leuk bedragje per maand.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:16

Ik heb Anna ook alleen bij huis lopen. Krijg niet de indruk dat zij hier niet blij mee is. Ze loopt hele dag in weiland.
Als er paarden langs lopen reageert ze hier ook niet echt op.
Ik geef haar wel veel aandacht. Dus meerdere keren per dag.
Zolang ze haar eten krijgt vindt ze het allemaal prima. Maar is denk ik per paard verschillend.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:17

Moet ik er wel bij vertellen dat de buren shetlanders hebben (die ze kan zien). En er allemaal schapen in de wei lopen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:18

Dan ziet ze dus andere paarden.
Das al een heel verschil dan totaal geen paarden zien.

ikke20

het kan wel alleen mits je paard het goedvind. desnoods neem je een geit of schaap erbij of een shet

tamara45

Nee dat klopt. Ze heeft er alleen geen contact mee. Maar het zal vast wel schelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:19

Contact met soortgenoten is ontzettend belangrijk voor een paard! Een paard alleen vind ik niet kunnen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:20

Ik was in de veronderstelling dat ik mijn paard ook wel alleen zou kunnen houden, dat hij het ook wel redt zonder vriendjes.
Maar niet dus!

Paard heeft 2 maanden geleden een nacht gelogeerd bij vriendin en was daar toch wel wat onrustig en roeperig.
Ondanks dat hij thuis prima alleen op de wei kan staan of op stal.

Toen bleek voor mij dat hij toch wel andere paarden nodig heeft. Niet om erbij te staan, maar wel in het zicht en voor "het antwoord" op zijn gebrul Haha!

Je kan het proberen voor jouw paard of het gaat, maar denk persoonlijk dat het niet gaat Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:22

Ik snap niet dat mensen een geit of schaap aanraden hoor.
Daar heeft een paard toch niks aan?
Ze spreken elkaars taal niet, kunnen elkaar niet verzorgen enz.

Jij als mens....probeer maar eens een paar maanden alleen door te brengen met een kip.
Wedden dat je gek wordt, maar is wel precies dezelfde situatie.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:22

Hier hetzelfde als Tamara45 paardje staat alleen achter het huis. Kan geen andere paarden zien maar wel horen (geeft hier geen reactie op). Heeft nooit lopen zoeken of hinikken dat hij alleen was. Reageert ook niet altijd als er paarden langslopen. Aangezien hij aan huis staat krijgt hij meerdere keren per dag aandacht van mij, mijn ouders, vriend en van de buurtkinderen. Als ik zou merken dat hij weg stond te kwijnen kwam er zeker eentje bij. Hij staat nu al 8 jaar op deze manier en heb niet het idee dat er problemen zijn. Tuurlijk een vriendje is altijd leuker maar helaas is dit ook niet altijd mogelijk. In mijn geval is er geen extra stal (zou dus gebouwd moeten worden), weinig weide om in te staan maar zeker genoeg voor 1 paard.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:24

Ik vind het absoluut niet kunnen. Een paard moet gewoon een maatje hebben, klaar. Als ik jou was zou ik er dus toch een pony bij zoeken. Dat mag best een beestje zijn wat wegens blessures o.i.d. alleen nog als gezelschap kan dienen. Je paard blij, de pony blij en jij uiteindelijk vast ook blij Ja

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:33

We hebben wel in een weitje er naast een paar mini pony's lopen..Ik vind t ook zo rot voor m alleen. Maar hij is zo groot en een shet zo klein...
Maar gaat dat goed groot paard en kleine shet? Ti s wel een lieve vriendelijk vent maar toch....
Ik moet die man van van mij t paardrijden maar gaan aansmeren incl. paard denk ik hehehe

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:34

En Silence...nee ik zie mezelf geen maanden doorbrengen met een kip....hahaha. Is idd net zo iets

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:37

Of een paard en een shet samen kunnen hengt een beetje van de combi af. Maar het is zeker niet onmogelijk.
Bedenk wel dat een shet ook een paard is en ook moet worden ingeent en bekapt en ontwormd en naar de DA als dat nodig is.. Dus 'voor erbij' is het een duur huisdier. Is er geen mogelijkheid om iemand anders zijn paard erbij te laten stallen?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:39

Nou er zijn ook echt paarden die je niet samen kunt zetten. Weet een merrie die echt letterlijk elk paard de wei uittrapte. Met verschillende paarden geprobeerd maar ja dan moet je kiezen. Of paard alleen of een ander paard als boksbal gebruiken.

Niet iedereen is blij met twee paarden. Twee paarden is meer kosten, meer tijd wat je nodig hebt (ook al zou het eentje op rust zijn), meer plek nodig hebben, genoeg onderdak, genoeg plek om voorraad op te slaan, mesthoop wat verdubbelt en dan maar hopen dat je nog met die ene alleen op pad kan en dat die achterblijver niet alles bij elkaar schreeuwt. Enz enz. Twee paarden zou natuurlijk ideaal zijn en liefst nog meer maar niet iedereen is in die mogelijkheid. Maar ik ben wel zo dat het niet ten koste moet gaan van het paard. Merk je dat een paard echt niet alleen kan dan moet er een ander bij.

Honden horen ook in een roedel thuis, waarom zie je dan zoveel mensen met 1 hond.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:40

Ik heb hier mijn paint samen met een shet staan hoor. Dat kan best ze zijn onafscheidelijk en spelen heel de dag! Zo leuk om te zien!
Een paard alleen kan niet vind ik!

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:40

een paard alleen werkt echt niet, zelfs met een schaap of geit gaat het zich eenzaam voelen. Je kunt dan nog het beste een shet erbij kopen, of is er niemand in de buurt die een plekje zoekt voor zijn of haar pony/paard? dan kan het bij jou getsald worden?

paarden alleen worden vervelend, en krijgen vaak stalgebreken en dat soort dingen. echt een afrader ! 10 jaar geleden kochten wij een new forest die 10 jaar alleen had gestaan, toen die pony bij onze kudde in kwam, wist ze zich niet te gedragen, ze is de eerste 2 maanden helemaal in elkaar getrapt, ze snapte niks meer van de ""paardentaal""

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:43

Ook ik vind niet dat je een paard alleen kan zetten. In Zweden is het nu zelfs zo dat als je geen paard mag hebben als hij alleen komt te staan.
Het is en blijft een kuddedier!!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:47

joyce83 schreef:
Honden horen ook in een roedel thuis, waarom zie je dan zoveel mensen met 1 hond.

omdat de hond het gezin als zijn roedel ziet.
honden wonen ook meestal in huis, ik heb nog niet vaak een paard in de woonkamer op de bank gezien Clown
een hond alleen buiten vind ik trouwens ook niks, wij hebben er dus 3 Knipoog

ik heb mijn paard ook de eerste maanden alleen gehad, maar hij is toch een stuk gelukkiger sinds we er een tweede bij hebben.
en ik zou hem nooit meer alleen zetten.

ipv. een tweede paard/pony te kopen, kan je ook iemand zoeken die ook 1 paard alleen staan heeft, zo kan je ze bij elkaar zetten, afwisselend op elkaars weide.
even goed gezelschap en stukken goedkoper.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:50

Mijn mening is ook hoor dat een paard niet alleen kan staan. Maar hij zal toch even alleen moeten staan in verband met de verhuistoestanden. De stal bouwen we in augustus. Mischien welk gelijk handig om er 2 te maken. Verzorging komt helemaal goed voor beiden. En we hebben plek voor hooi stro etc. Ze zullen niks te kort komen. Maar om nou een stal te verhuren....Heb je je er wel iemand rondlopen etc Ik ken daar ook verder nog helemaal niemand. Ben blij dat ik Bokt al mee kan nemen...

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:51

joyce83 schreef:
Niet iedereen is blij met twee paarden. Twee paarden is meer kosten, meer tijd wat je nodig hebt (ook al zou het eentje op rust zijn), meer plek nodig hebben, genoeg onderdak, genoeg plek om voorraad op te slaan, mesthoop wat verdubbelt en dan maar hopen dat je nog met die ene alleen op pad kan en dat die achterblijver niet alles bij elkaar schreeuwt.

Tja paarden kosten tijd, geld en ruimte. Als je dat thuis niet hebt dan maar je paard in pension.
Maar als er een tweede paard van iemand bijkomt kan die natuurlijk bijdragen in de kosten/werkzaamheden.

joyce83 schreef:
Enz enz. Twee paarden zou natuurlijk ideaal zijn en liefst nog meer maar niet iedereen is in die mogelijkheid. Maar ik ben wel zo dat het niet ten koste moet gaan van het paard. Merk je dat een paard echt niet alleen kan dan moet er een ander bij.

En wanneer merk je dat je paard 'echt niet alleen kan'? Imo kan geen enkel paard alleen, sommigen zullen dat meteen laten merken, anderen niet.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:55

Een shetlander en een groot paard gaat in de meeste gevallen prima Ja. Bij mij is het in ieder geval geen enkel probleem, en om me heen zie ik het ook vaak genoeg. Ze zullen wel even moeten wennen, maar dat moeten alle paarden natuurlijk aan elkaar Lachen