schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:12

hoe kun je zien of er schimmel in een stal zit want ik ben zo bang dat mijn paardje schimmel heeft! wie o wie weet hoe je dat kunt zien en wat je ertegen kunt doen

Bon_Bon

Re: schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:15

Als je paard schimmel heeft krijg die kale plekken met mogelijk wondjes.
Als dat zo is of je twijfeld laten checken door Vee Arts dan krijg je Imaverol (is vanaf morgen niet meer zelf te koop in dierenwinkel)waar je de plekken mee moet behandelen of hele paard mee meot wassen, als je twijfeld altijd!!! Vee arts laten komen, beter een keer voor niets.

Mijn shet kreeg toen allemaal rare plekken ik heb toen ook vee arts laten komen bleek onder de luizen te zitten (onwijs dikke zwarte vacht dus moeilijk te zien) en die moest ook gewassen worden, wij dachten dat het waarschijnlijk schimmel was maar dat was het niet.

Je kan je paard ook laten enten tegen schimmel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:21

Typerend aan schimmel is de ronde korsten die je eraf kan halen.

Het vermenigvuldigd zich snel.

Mijn paard heeft het vorig jaar gehad. Ik heb hem in laten spuiten met bepaald spul en daarnaast de schimmelplek elke dag met een tandenborstel aangetipt met Imaverol.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:23

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:44

mijne is ook ingespoten geweest voor schimmel en anders wassen met imaverol dus...

ClooneyManon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:54

ik heb nog geen een keer in aanmerking er mee gekomen.
maar het zal op je paard er niet zo fris uitzien en anders moet je even naar de dierenarts gaan als je het niet vertrouwt

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:37

M,n pony gewassen met imaverol, maar mocht niet baten. Toen in laten enten, en geen last meer gelukkig.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:40

Mijn paard werd helemaal kaal bovenop der achterhand, de huid werd heel erg schilferig en liet daarna los..
wassen met imaverol en na een tijd werd het beter en ging er weer haar groeien gelukkig..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 21:59

heel erg bedankt voor jullie snelle reactie, ik heb de veearts laten komen en die heeft imavorol voorgeschreven, daar moet ik haar mee wassen, ik hoop dat het hiermee weg gaat!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 22:01

over die enting, enig idee hoeveel die kost en of het herhaald moet worden?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:02

Bij ons op stal heerst het nu ook (in 1 schuur). Helaas heeft mijn pony het ook maar het is al bijna over. Lachen

Maar je moet hem niet elke dag met Imaverol wassen hoor! Om de 3-5 dagen, dat spul is hartstikke sterk! Eerst even de gebruiksaanwijzing lezen voor het juiste gebruik. Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:08

imaverol kun je ook gewoon oplossen in water en dat sprayen Knipoog! hoeft je paard niet helemaal onder de douche Knipoog ookal zal dat met dit weer geen probleem zijn ..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FACEBVG7.jpg

hier voorbeeltfoto'tje.. ze kon haar sperriem niet meer om omdat deze eroverheen zou zitten.. maar hier is het wel duidelijk te zien Lachen

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:45

mijn pony (waar smurffie het over heeft) had het bij aankoop. Dit moesten wij in een plantenspuit oplossen met water en elk deel van het lichaam onder spuiten.

Later kreeg nog een paardje het en hebben we ook met imaverol behandeld.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 05:40

Ti_Amo schreef:

Ik heb toen info erover gevraagd ze moeten twee keer geent worden (geloof met 1 of 2 wken ertussen) en dan beschermd het voor geloof ik 9 maanden (mijn vee arts zei toen dat de entingen 45 euro per stuk koste naja tel daar voorrijkosten bij is toch best prijzig)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 15:36

ja daar moet ik even over denken hier trouwens een foto van hoe het er ondertussen uit ziet!

Afbeelding

niet zo best dus, ik hoop dat het snel over gaat!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 19:53

Ik was 75 euro kwijt voor een enting. 2 weken later moet het herhaald worden. Daarna ieder jaar als je dat zou willen. Maar bij mijn pony ging het niet over, en het kwam elke keer op een andere plek terug, ik heb wat potjes imaverol gebruikt. Ze heeft nu ook witte haren overgehouden op de plekken. Na de enting nooit geen last meer gehad gelukkig. Maar ik denk dat m,n pony een uitzonderlijk geval was.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:45

Ti_Amo schreef:

Die enting moet een keer herhaald worden.

Even een waarschuwing: sommige paarden, waaronder dus de mijne, kunnen heel heftig reageren op de enting.
Indy kreeg een gigantisch dikke bult, had koorts en was er een paar dagen goed beroerd van.
En voor ik door had waarom ze niet de wei in wilde en al haar kuil op de grond liet liggen.. Bleek dat haar nek helemaal stijf was, uitlopend naar haar voorbeen.
Het arme beest, lekker eten voor je neus en er niet bij kunnen Ach gut

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 21:50

Door de imavorol is het nu nog erger geworden, overal witte velletjes, ik hoop dat het binnen 3 weken langzaam zichtbaar weg gaat, anders overweeg ik toch die enting!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 21:50

en klopt het dat je het ook met pure imavorol kan behandelen, en moet dat ook om de 3 a 4 dagen?

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 12:10

Ik zal het niet met pure imaverol behandelen. de weerstand van de huid is al minder vanwege de schimmel. De dosering zeggen ze niet voor niets. De velletjes zijn normaal. De imaverol doet zijn werking al. Even geduld hebben. Het kost al 1 flesje per emmer. Is echt voldoende hoor.

goodwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:58

ik zal het wel puur doen als het erg is!
en als je die enting geeft zal ik het nu doen want dan broeit de schimmel sneller uit!(het word dan heel erg maar gaat sneller over)

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:29

Ti_Amo schreef:
en klopt het dat je het ook met pure imavorol kan behandelen, en moet dat ook om de 3 a 4 dagen?

Ja gewoon pure imavorol, dat werkt het beste. Dus niet verdunnen. Werkt perfect. Wassen met imaverol(hele paard) In laten trekken half dagje of zo en dan wassen. Paar dagen en het is weg. Zo werkt het goed bij onze paarden.

Gr

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 12:13

Citaat:
Ja gewoon pure imavorol, dat werkt het beste. Dus niet verdunnen. Werkt perfect. Wassen met imaverol(hele paard) In laten trekken half dagje of zo en dan wassen. Paar dagen en het is weg. Zo werkt het goed bij onze paarden.

Dus dan heb ik ongeveer 1 heel flesje nodig om haar 1 keer te wassen, daarna moet ik het pas na een halve dag uitspoelen? en dan moet ik een paar dagen wachten, of moet ik het een paar dagen 8er elkaar zo doen?

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:13

De dosering staat op het flesje. Het komt eigenlijk op 1 flesje per 1 emmer ong. Je hebt meerdere flesjes nodig om je paard te wassen. Je moet je paard eerst met baby shampoo wassen alvorens met imaverol te wassen.Dan is het paard vetvrij, en dan komt de imaverol goed op de huid, incl. manen en staart.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:16

En niet afspoelen, maar gewoon het paard op laten drogen. Niet de volgende dag wassen of afspoelen. Ik moest het om de 2 dagen herhalen. 2x is voldoende, maar ik had het voor de zekerheid 3x gedaan. En omdat ik dit nooit meer mee wilde maken heb ik ze gelijk laten enten.