Wat zouden jullie kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:09

Even een vraagje:

Stel je hebt de keuze tussen deze twee stallen:

Stal 1 doe het zelf:

140 incl stro hooi, en buiten zetten.
+- 30 pensionklanten, leuke stalgenoten.
- Buitenstallen
- zelf voer kopen
- zelf mesten, en paard binnen zetten
- eigen weitje, waarin je paard niet met andere paarden staat, wel contact met buurpaarden
- buitenbak, longeerbak, en bossen en hei op 15 minuten stappen.
- ongeveer 20 minuten reistijd
_ meer boerenbedrif, dus alles is wel uitzoekwerk qua hooi etc.

Stal 2 volpension

215 euro, incl voer, stro, hooi, wormenkuren, enting, binnen en buiten zetten, iedere dag mesten.
+- 8 pensionklanten, leuke stalgenoten.
- Buitenstallen
- Buitenbak
- Longeerring
- Veel weiland, waarin de paarden gezamelijk staan
- ongeveer 8 minuten reistijd
- Geen bos in de buurt, dus uitrijmogelijkheden zijn er wel, maar voornamelijk veel landbouw weggetjes.
- Paarden zijn bij deze mensen hun passie, dus je kan met een gerust hart eens overslaan, of op vakantie

Wat zouden jullie doen, gewoon advies Knipoog

Ik sta namelijk op een heerlijk plekje, maar merk wel eens dat het naast een fulltime baan en mijn andere bezigheden best heel veel tijd kost, alleen wil ik het bos ook weer niet missen.
Dus brand los Haha!
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 29-06-08 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

criollolover

Re: Wat zouden jullie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:15

haha, zo is het leven he! hier vind je wat daar laat je wat,en keuzes maken in het leven, dat is wel eens moeilijk! ik wist het wel als ik jou was, je werkt fulltime veel bezigheden...ik koos voor de 2de stal...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:15

hangt natuurlijk van je eigen situatie af. Maar als ik dit zo lees, knelt het vooral op tijd bij jou.
Als het lastig is om elke dag te komen zou ik toch voor optie 2 gaan.

Optie 1 kost je alleen al 40 minuten reistijd per dag. En vergeet de benzinekosten niet, aangezien het elke dag is, loopt dat wel op!

Bovendien zijn de sociale contacten in de wei erg belangrijk, vind ik.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-06-08 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:16

is er echt totaal geen bos of??????
want als je een trailer hebt zou ik toch voor optie 2 kiezen, en hopelijk is het bos dan niet te ver rijden met trailer kun je toch eens in de zoveel tijd een bosje pakken Lachen

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:18

Ook ik zou gaan voor optie 2, is natuurlijk ook wel een pak duurder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:19

Optie 2, no doubt....
Jammer dat je daar niet naar het bos kunt, maar er kleven wel behoorlijk wat voordelen aan deze plek... waar je paard natuurlijk de meeste tijd slijt, wel belangrijk....

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:30

Dankjulliewel tot zover!
Het is zo lastig, want beide hebben inderdaad hun voordelen, stal 1 het bos, je kan er alle kanten uit! wat natuurlijk ook een ontspanning voor je paard is.
Bij stal 2 zijn er echt geen bossen in de buurt, dus buitenrijden is daar een beetje bermpjes pakken langs vrij drukke wegen.
Een E rijbewijs heb ik helaas niet, laat staan een auto die een trailer zou kunnen trekken Knipoog

Het voordeel van stal 2 is natuurlijk de reistijd wat benzine scheelt en de uiterst goede zorgen voor je paard.

moeilijk moeilijk, want ja dat bos he.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:33

Zelf zou ik voor stal 1 gaan. Ten eerste omdat ik graag zelf invloed wil hebben in de entingen en de wormenkuren.

Daarnaast valt er bij stal 1 vast wel iets te regelen dat je samen met een stalgenoot om de beurt de paarden naar binnen haalt.

Hoewel (voor mij het enigste voordeel van stal 2) je bij stal 2 de paarden samen in een wei hebt staan.

Succes met kiezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:34

Tja, uiteindelijk breng je zelf maar een paar uur op de plek door. Het paard slijt er 24 uur per dag.
Kijken wat voor het paard het prettigste is, vind ik dan toch wel belangrijker....

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:39

Judith_ schreef:
Zelf zou ik voor stal 1 gaan. Ten eerste omdat ik graag zelf invloed wil hebben in de entingen en de wormenkuren.

Daarnaast valt er bij stal 1 vast wel iets te regelen dat je samen met een stalgenoot om de beurt de paarden naar binnen haalt.

Hoewel (voor mij het enigste voordeel van stal 2) je bij stal 2 de paarden samen in een wei hebt staan.

Succes met kiezen.

De mensen van stal 2, waar ik eerder al een tijd heb gestaan vertrouw ik 100% in het geven van de enting, wormekuren etc.
Dat is voor mij het probleem niet.

Mijn grootste probleem is het bos wat ik moet gaan missen, aangezien ik geen mogelijkheid heb om zelf naar het bos te komen.
En het voor je paard natuurlijk heerlijk is om 1a2 keer per week zich uit te leven op de hei/bos.
De voordelen van stal 2, de reistijd.. het geen zorgen hoeven maken als je eens een keer niet kan, want zij zorgen ontzettend goed voor je paard. je kan bij wijze van gerust 3 weken op vakantie.
Op stal 1 ga ik niet gerust 3 weken op vakantie Bloos
Met stalgenoten is wel wat af te spreken qua binnenzetten, maar dat betekend direct dat ze ook moeten voeren, en mijn paard in een vieze stal staat (het is een smeerkees)

Mijn paard vermaakt zich op beide stallen naar mijn idee prima, alhoewel contact met andere paarden natuurlijk wel erg leuk zou zijn voor hem, maar ja het bos is natuurlijk ook heerlijk voor hem..
Dit worden denk ik nog heel wat nadenk uurtjes Knipoog

Moeilijk moeilijk Clown maar ik hoor gerust nog meer meningen !
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 29-06-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:43

ik zou gaan voor stal 2.
Ik vind sociaal contact onderling erg belangrijk,net als weidegang.
Als ene paard in zn eentje in een weitje staat, is het 9 van de 10 keer een klein stukje (zeker als er 30 paarden een eigen weitje hebben!), en even benen strekken of sprintje trekken is er dan niet bij.
Dat heb je wel weer bij de 2e stal. Veel weide en alle paarden bijelkaar.

Wormen kuren kan ik voorstellen dat je die liever zelf geeft, maar dat is altijd te overleggen!
En alleen al het feit dat je het gevoelhebt dat je paard daar in goede handen is, is zeer prettig!
Daarbij scheelt het toch redelijkv eel in benzine kosten en reistijd.
Ik sta nu (goddank) op een all-in stalling. Als dat nniet zo was geweest, en ik het paard niet deelde met mn zussen, had ik toch een behoorlijk probleem gehad. Ik mag namelijk al 4 maanden niet rijden en beperkt lopen.
stal uitmesten kan ik niet, met mn paard wandelen kanik niet, rijden kan ik niet. Simpele dingen als met een poetskist lopen gaat al mis. Hoevenkrabben kanik niet.
Ik neem nu gewoon 2 borsels mee naar mn stal (of naar de weide) haal die over mn paard heen, vraag een stalgenoot zn hoeven te krabben.
Mijn paard heeft nu 2 dagen in de week vrij. Ik controleer op wondjes, geef hem wat lekkers en daarhoudt het bij op...

Doe het zelf stal zou rampzalig geweest zijn!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:46

Ik zou zelf voor stal twee gaan. Dit omdat ik ook fulltime werk en ik het probleem 'tijd' dus ken. Ook vind ik veel land en de mogelijkheid om paarden in groepen te zetten belangrijk en dat er ruimte genoeg is om even een sprintje te trekken.

Dat er niet veel buitenrijdmogelijkheden zijn is jammer, landbouwweggetjes zijn niet met bos te vergelijken, maar kan je niet met een stalgenoot mee op pad met de trailer? En hoeveel rijd je echt buiten? Zelf rijd ik in de winter sporadisch buiten, als ik eenmaal op stal aankom is het al donker. Ik geniet er dan van om in de winter over verlaten weggetjes te rijden, even lekker niks om je heen of aan je hoofd.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:46

Zelf zou ik voor stal 1 gaan, maar als je het druk hebt lijkt stal 2 me beter.

Kan je misschien ook niet eerst een jaar bij die stal en het volgende jaar bij die andere stal?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 10:47

arankapony schreef:
Zelf zou ik voor stal 1 gaan, maar als je het druk hebt lijkt stal 2 me beter.

Kan je misschien ook niet eerst een jaar bij die stal en het volgende jaar bij die andere stal?

Ik heb bij beide stallen gestaan, dus ik weet hoe en wat.. en dat maakt het nou juist zo moeilijk Haha!

Waarom zou jij voor stal 1 gaan ?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:50

Ik heb het niet zo druk en ook geen andere hobby's ofzo, daarom zou ik voor stal 1 gaan, dan heb je ook wat meer te doen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:09

In jouw geval zou ik stal 2 kiezen. Met een fulltime baan kun je niet iedere dag de stal doen, voeren, paard binnen- en buitenzetten.. Lijkt me zo.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:11

SHALALA schreef:
In jouw geval zou ik stal 2 kiezen. Met een fulltime baan kun je niet iedere dag de stal doen, voeren, paard binnen- en buitenzetten.. Lijkt me zo.

Het lukt allemaal wel, maar het is inderdaad zo nu en dan een beetje krapjes Knipoog

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:35

als je het nogal druk hebt zou ik voor stal 2 gaan

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:00

stal 2 Knipoog

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:55

ik zou ook voor stal 2 kiezen,
het is ook lekker dat hij samen met andere paarden in de wei kan staan!
vooral als je het wat drukker hebt

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:06

Ik ging voor stal 1, omdat ik een recreatieruiter ben en ik DOL ben op bosritten. Ik zou dan zelf wel iemand inhuren danwel proberen te onderhandelen over het voeren. Uitmesten kun je zelf nog wel. Het is ook nog eens goedkoper en zo ik begrijp geen kans dat je paard door andere paarden in elkaar getrapt heeft. Het ligt er dus een beetje aan wat voor een ruiter je bent! Ben je vooral bezig in de bak dan zou voor jou bak 2 waarschijnlijk aantrekkelijker zijn.

corien1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:02

ik zou voor de stal bij het bos gaan. als je eenmaal gewend ben om zo af en toe een buitenrit te maken dan kun je dit niet meer missen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:22

dan zou ik gaan voor de 2e, als die andere op 20 min rijstijd is kan je ook gewoon een lang buitenrit maken naar de bossen tog? of heb ik t verkeerd begrepen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:24

ik zou gaan voor optie 2.. Lachen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 22:28

paris20 schreef:
dan zou ik gaan voor de 2e, als die andere op 20 min rijstijd is kan je ook gewoon een lang buitenrit maken naar de bossen tog? of heb ik t verkeerd begrepen

Dit antwoord begrijp ik niet helemaal Haha!