Nieuwe stal... o wat leuk...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Nieuwe stal... o wat leuk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:47

Sinds twee dagen ben ik verhuisd naar een nieuwe stal en ik kan wel janken.

Ik heb de paarden eergisteravond overgebracht en geinstalleerd. Gisteren al niks dan gezeik gehad, dus ik voel me echt ontzettend onwelkom.

Op de stal zijn er verschillende mogelijkheden om je paard te stallen. Ik huur losse boxen en de rest doe ik zelf (voeren, mesten). Dus ik sta in het gedeelte waar dat iedereen zo staat.
Eerst mijn voertonnen al verschillende keren kunnen verslepen omdat ze 'op de plek van iemand anders stonden' (want als ze voerzakken moeten stapelen, meer hooi hebben, hier moet de voerkar staan, dit is het gedeelte van zusenzo...). Uiteindelijk heeft iemand heel lief haar eigen hooi een eind opgestapeld zodat ik toch een plekje had.

Bovendien hebben mijn overburen (wat schijnbaar hele moeilijke mensen zijn en die meer mensen hebben weggejaagd) geklaagd want mijn paard zuigt lucht en moet van hen een band om. Dus ik heb uitgelegd dat paarden het niet van elkaar overnemen en dat die banden behoorlijke wat interne schade op kunnen leveren maar ik voel me net Galileï ('En toch beweegt ze!')

Nou moet mijn paard van de staleigenaar of een band om, of ergens anders staan (eerst had ik nog een keuze in een andere binnenstal waar ze dan samen stonden maar dat mocht nu al niet meer, nu mag ik alleen nog de buitenstallen), of maw laad je knollen maar op en vertrek maar weer. Van de buitenstallen vind ik het nadeel dat ze naast de mesthoop liggen, uitkijken op een blinde muur, een randje golfplaten als dak hebben, ik in het slechte seizoen in de zeikregen stallen kan gaan staan mesten en mijn paarden van de winter als ze geschoren zijn dikker in de dekens moeten (en wie betaalt dat dan weer? juist ja)

Ik ben meer dan een half jaar aan het zoeken geweest naar een passende stal die overeenkomt met mijn wensen en nu is het dus al mis.

Er staan andere luchtzuigers in de volpensiongang en ik heb al voorgesteld hem daar tegenover te zetten maar dat willen ze niet.

Wat vinden jullie, wat zouden jullie in mijn positie doen?

Mayflower_

Re: Nieuwe stal... o wat leuk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:49

Wat kinderachtig van de staleigenaar! Het is vervelend om te zien dat je paard luchtzuigt, maar goed het is altijd nog aan de eigenaar of hij een bandje om doet ja of nee. Jammer dat het zo moet en dat dan gelijk al in het begin!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:51

Mijn eerste idee was: nieuwe stal zoeken en wegwezen, maar aangezien je al een half jaar gezocht hebt voor je hier kwam kan ik me voorstellen dat je daar niet zo'n zin in heb. Zo'n buitenstal is misschien wel een goede tijdelijke optie? Kan je ondertussen op zoek naar een stal met aardige mensen zeg. Klinkt alsof je daar in een grote truttenclub beland bent .. en daar zou ik het in ieder geval nooit uithouden maar ik weet niet hoe jij daar tegenover staat Knipoog Succes iig!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:51

poe lastig zeg, is er geen andere passende stal in de buurt, of kan/wil je nog terug naar waar je vandaan kwam?

Ik vind eigenlijk ook dat de staleigenaar had moeten zorgen dat jij een plekje had voor je voertonnen etc.

Had je voordat je kwam aangegeven dat je paard luchtzuigt?

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:52

Idd wel heel kinderachtig. Als het gezeur nu al begint weet ik niet wat je nog te wachten staat. Staan de andere luchtzuigers ook met een band om?

Willemina_L

Weet niet waar je staat (plaats of omgeving), maar zoek snel een andere stal!!! Dit wordt niks...

Tallie1979

Zo, is dat even een koude douche! Denk je het walhalla te hebben gevonden, krijg je dit!!

Misschien is het handig om nog een gesprek aan te gaan met de stalhouder?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:54

He verdorie, wat balen zeg. Ga je vol goede moed naar een nieuwe stal toe, krijg je zo'n welkom. Gelukkig dat er toch ook iemand was die wel aardig tegen je deed en die ruimte voor je wilde maken. Tja, wat je het beste kan doen weet je zelf het beste. Geef het nog even een kans, misschien trekt iedereen wel een beetje bij als je er wat langer staat. Dat van die luchtzuigband, ik zou ook weigeren. Het is jouw paard, dus jouw beslissing. Overnemen zullen andere paarden het echt niet, tenzij je net die ene uitzondering op de regel als buurpaard hebt. Maar ja, zie dat mensen maar eens duidelijk te maken, dat is zo'n hardnekkig verhaal.

Anders... tja je hebt een paard voor je plezier, als je elke keer met een knoop in je maag naar stal gaat dan is dat plezier snel weg lijkt me. En daar wordt je paard ook niet echt gelukkig van. Misschien toch rustig aan eens rondkijken naar wat anders? Voor het geval dat? Veel succes met je beslissing in ieder geval!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:55

Dat is inderdaad goed balen zeg! Mijn eerste gedachte: wie zijn die mensen om te bepalen wat jij met je paard doet? Jij huurt toch die stallen, daar betaal je netjes voor en als je niemand tot overlast bent is het prima lijkt mij.

Ik zou toch proberen om verder te zoeken. Inderdaad dan maar tijdelijk die buitenstallen, maar zo begin jij daar ook niet prettig. Succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:56

hoe staan die luchtzuigers erbij

Ik vermeld altijd van te voren dat ik een zuigertje heb, heb jij dat niet gedaan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:57

Inderdaad blijven kijken naar wat anders,en ondertussen je stevig opstellen op deze stal. Want brutale mensen hebben helaas nog steeds de halve wereld.. Scheve mond

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:58

Jeetje
Das idd een koude douche...
Ik zou het als ik jouw was nog een paar weken aankijken
maar dan echt weggaan als het zo blijft!
En ik zou die band ook niet om doen hoor
Jouw paard! Jouw beslissingen toch!

Suc6

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:03

Jemig, waar ben je nou toch terecht gekomen Scheve mond Ach gut . Als het nu al zo begint dan ben ik een heel klein beetje bang voor hoe het op de langere termijn gaat worden, maar dat natuurlijk meevallen als je de andere mensen leert kennen.

Een luchtzuigband om doen zou ik in theorie gezien echt alleen gebruiken als ik daar zelf achter zou staan, maar dat is makkelijk gezegd. Ik vermoed dat je overburen er een behoorlijke heisa van gaan maken en net zo lang door blijven drammen tot je niet anders kunt dan een band om doen of verhuizen naar een buitenstal. Zoals xMarit oppert zou die buitenstal in elk geval voor de zomer misschien een optie kunnen zijn, terwijl je toch weer verder kijkt naar een ander stekje?

Zijn er ook mensen op stal met een andere inslag dan degenen die jou geen voederplaats gunden en je overburen? Mensen bij wie je in elk geval een beetje je heil kunt zoeken? Heb je ook al een beetje een idee hoe Wrangler deze stal ervaart vergeleken met de vorige?

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:06

Ik zou direct uitkijken naar een andere stal. Lekkere stal als je al zo'n "fijn" welkom krijgt.
En die band zou ik al helemaal niet om doen. Kom op zeg! Andere mensen beslissen niet over jou paard.
Heel veel sterkte en succes met het maken van een beslissing.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:11

@Uriëlle: oh wat vervelend zeg, n.a.v. jouw berichten op bokt m.b.t. jouw paarden ga ik er idd vanuit dat je heel lang gezocht hebt naar een geschikte stal en dan dit Boos!.
Ik kan me voorstellen dat dit wel heel vervelend is, zeker omdat je met jouw paard ook niet zo snel/vaak zult willen verhuizen.
Ik zou eens gaan praten met de andere pensionklanten, wat vinden zij, waarom staan ze hier gestald, wat vinden ze minder etc.
Als het zo heel vervelend blijft, dan zou ik zelf wel weer voor wat anders gaan kijken, want dan is er ook echt geen lol meer aan, dan kun je zelf ook niet meer van je hobby genieten...
Veel sterkte iig en ik hoop dat de problemen op de huidige stal naar tevredenheid opgelost kunnen worden!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:15

Ik zou allereerst je voertonnen gewoon thuis zetten in de garage. Bij de blokker kan je bakjes halen waar 2 kilo voer inpast, die kan je dan gewoon makkelijk meenemen of eventueel klaarzetten. Met een merkstift de naam erop niks aan de hand. (zo deed ik het op mijn oude stal ook).
Verder zou ik er even bij verteleln dat je nu eenmaal een paard heeft wat luchtzuigt. Vertel er ook bij, dat je paard een zoon is van de hengst OOseven die ook niet in zijn eentje op stal staat, en dat ze heus niet met zo'n hengst gaan fokken als luchtzuigen 'besmettelijk' is.
Verder zou ik proberen er het beste van te maken. Je bent er op de eerste plaats natuurlijk voor je eigen plezier en niet voor je stalgenoten. Leg ook uit aan de stalbaas dat luchtzuigen niet besmettelijk is. Verder kan je wel 1 advies geven: als mensen iets te zeiken hebben op je, of je manier van doen en laten afkeuren, gelijk zeggen dat ze maar naar de stalbaas moeten gaan. Dat jij hun niks te vertellen hebt.
Het is wel onwijs balen dat je zo op een nieuwe stal terechtkomt, maar als je zo lang hebt lopen zoeken, is het neit makkelijk om een alternatief te vinden. Ik zou echt proberen er het beste van de maken.
Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:18

Ik zal even de vragen beantwoorden tussendoor Ja

Ik ben dus echt meer dan een half jaar aan het zoeken geweest. Ik wil nl. wel redelijk wat luxe (binnenbak, solarium) maar ook dat mijn paard gewoon de wei/paddock opkan, eigen voer kan hebben en onbeperkt hooi krijgt (al dan niet zelf betaald dus, gewoon een lege box huren en zelf de rest regelen past me wel). Dan moet het ook nog betaalbaar zijn, net als mijn eerste stal waar ik heel lang en met veel plezier gestaan heb, kost nu 355 Euro, 710 Euro in de maand stalgeld is gewoon teveel voor me. Dus in dat opzicht is deze stal wel fijn, en het is echt heel moeilijk (dicht bij de stad) om iets fatsoenlijks te vinden. Ik moet dan ook bijna drie kwartier rijden met de auto voor ik op stal ben, maar dat heb ik er wel voor over.

Ik kan op zich wel terug naar mijn vorige stal, maar daar ben ik natuurlijk ook met een reden weggegaan dus dat gaat weinig zin hebben vrees ik. Ik ben daar prima weggegaan en de mensen zijn erg aardig dus in case of emergency kan zoiets nog wel.

Ik had niet gezegd dat er een luchtzuiger bijzat. Heb er ook gewoon niet bij stilgestaan omdat het nog nergens een probleem is geweest. Eerlijk gezegd dacht ik toch ook wel dat iedereen die met luchtzuigers te maken heeft inmiddels wel weet dat het niet wordt overgenomen etc. etc. maar niet dus.
De andere luchtzuigers op stal staan met een band om.

Gisteren kwam de pensionhouder naar me toe dat er dus mensen geklaagd hadden en dat hij naar een andere stal moest. Eerst liet hij een gebouw zien met een aantal binnenboxen. Dat was verder helemaal leeg. Nadeel is dan alleen dat als ik er een mee heb, de ander in zijn dooie uppie staat. En dan de buitenstallen. In eerste instantie was ik een beetje perplex en ben ik akkoord gegaan. Ik ben ook zo iemand die mensen geen last wil bezorgen en met iedereen rekening houdt enzo dus ik ben altijd nogal geneigd om bakzeil te halen. Ik ben niet zo assertief geloof ik. Maar eenmaal thuis heb ik er toch nog over nagedacht en besloten dat ik liever naar een andere oplossing wilde zoeken. Ik ben het ook beu om altijd de sjaak te zijn met toegeven voor andermans belang waarbij ik er op achteruit ga, maar goed, daar hebben deze mensen niks mee te maken natuurlijk. Die kennen me niet eens Clown
Dus vandaag ben ik (na al ruzie te hebben gehad met de overburen die idd vreselijk zijn) opnieuw naar de stalhouder gegaan met de vraag of we geen andere oplossing konden vinden. En nu staan we dus in een patstelling.
Hij vindt het flauwekul dat ik geen band om wil doen, ik vind het flauwekul dat andere paarden het over zouden nemen.
En aangezien het zijn stal is, heb ik dan weinig meer te zeggen vrees ik?

Wrangler heeft alweer een behoorlijke mentale opdonder gehad van het verhuizen maar niet zo erg als de vorige keer. Veel verhuizen gaat niet ideaal zijn.

Er zijn ook mensen die me best aardig lijken en die bijv. even hebben laten zien hoe de stapmolen hier werkte etc. De stal is heel groot dus er zal vast wel iemand zijn waar ik uiteindelijk mee op kan trekken, daar maak ik me niet ongerust over.
Ik vind het alleen wel moeilijk om nu gelijk iedereen te vragen of er iemand is die er geen problemen mee heeft om tegenover mij te staan. Ach gut

Dank jullie wel voor de steun en het advies. Lachen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:30

Bedankt voor je toelichting!

Anders moet je maar verhuizen, want ik weet dé stal voor jou en je paardjes Clown.
Nee hoor, nogmaals: ik hoop echt dat er een oplossing gevonden wordt en je straks prima voor jou én de paardjes gestald staat!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:53

Meid, wat een sh*t situatie. Je moet ook gewoon je verhaal kwijt denk ik, want advies geven is natuurlijk altijd tricky.
Ik waag me er toch aan. Als het nu al zo gaat beginnen, wordt het alleen maar erger. Ga op zoek naar een andere plek en laat eventueel andere eisen vallen. Je gemoedsrust en je plezier van naar je paard gaan zijn een stuk belangrijker.

Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om te zeggen wat je op je hart hebt, maar het is wel het beste om te doen.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:10

Jeetje Uriëlle, we hebben het per pb al eens over stallenproblematiek gehad. Volgens mij zitten/zaten we weer in hetzelfde schuitje. Ik had je verhaal bijna exact zo op kunnen schrijven, met dien verstande dat mijn nieuwe stal een fullservice stal had moeten zijn en mijn paard niet lucht zuigt.
Een oplossing heb ik niet kunnen vinden Bloos Door mijn ongenoegen bekend te maken, bleken verbazingwekkend veel andere pensionklanten het wel met mij eens te zijn. Waarom ze er dan nog voor héél dik pensiongeld blijven staan? Geen idee, echt niet. De stalhouder vond het geen aanleiding om verandering aan te brengen. Ik heb uiteindelijk besloten mijn paard een paar maanden vrijaf te geven. Hij staat ver weg van huis op de wei, te genieten van de rust die hij twee maanden lang geen moment heeft gehad.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:22

Persoonlijk vind ik het een waardeloze stal als ik hoor hoe de eigenaar reageert.
Mijn keus zou zijn; wederom verhuizen. Ik zou het niet uit kunnen staan mezelf steeds te moeten verdedigen tegen mensen die zich vasthouden aan achterhaalde zaken (dat luchtzuigen 'besmettelijk' is)
Ik vind het verschrikkelijk dat dergelijke stallen nog bestaan.
Verder kan ik er niets zinnigs over zeggen; wens je heel veel succes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:22

_Sammie_ schreef:
Verder zou ik er even bij verteleln dat je nu eenmaal een paard heeft wat luchtzuigt. Vertel er ook bij, dat je paard een zoon is van de hengst OOseven die ook niet in zijn eentje op stal staat, en dat ze heus niet met zo'n hengst gaan fokken als luchtzuigen 'besmettelijk' is.

Sorry maar als stalgenoot zijnde interesseert me dat echt helemaal niks Clown

jee Urielle das niet niks en een goede stalling vinden is inderdaad erg moeilijk. Weer zoeken naar stalling zoeken en de paarden weer verhuizen gaat ook veel tijd en energie kosten. Is het een idee om rond de tafel te gaan zitten met die ruziezoekers en de staleigenaar?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:38

Sammie bedoelt: OO Seven zelf (de vader dus) zuigt ook lucht. Als luchtzuigen zo'n gevaarlijke besmettelijke doodzonde was (:+ ), zouden luchtzuigers niet goedgekeurd worden voor de dekdienst en bovendien zouden dan alle paarden die met een luchtzuiger op stal staan wel gaan zuigen. Dus het gaat niet zozeer om wie de vader is, maar dat OO Seven ook een bekende luchtzuiger is. Knipoog

De staleigenaar heeft dezelfde mening als mijn overburen over luchtzuigen en vindt dus dat ik een band aan moet doen Scheve mond
(op mijn opmerking dat ik liever een happy luchtzuigend paard heb staan, dan een doodongelukkig paard met een band om werd gereageerd dat ik overdreef. En bovendien was luchtzuigen nooit goed vond hij. Ik had geen zin om de discussie aan te gaan of luchtzuigers meer gevaar lopen op koliek, vond het wel weer welletjes voor vandaag. Clown )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:46

Al eens geprobeerd het luchtzuigen te vergelijken met het krabben aan een muggenbult?
Door het luchtzuigen kan je paard omgaan met zijn situatie, net zoals je je kan afreageren op een muggenbult door er eens goed aan te krabben.
Stel dat je niet aan die muggebult kan krabben (zit net op de wreef van je voet ofzo, en die zit natuurlijk in je schoen) dan wordt je langzaam aan gek van de jeuk, en begin je rare dingen uit te vinden om van die jeuk af te raken.
Bij een paard is het net hetzelfde. Neem hem het luchtzuigen af, en je hebt veel kans dat hij een andere stalondeugd ontwikkeld, die misschien veel gevaarlijker is voor het paard... of hij begint heel de stal af te breken. Dan zal de stalbaas ook niet gelukkig zijn.

Al bij al zou ik toch proberen een andere stal te zoeken. Als je op deze manier ontvangen wordt, belooft het niet veel goeds voor de toekomst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:49

Oke dat is duidelijk, tja je hebt tegenwoordig nog steeds mensen die kortzichtig denken. Bah wat een k*tsituatie.