Eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delphine_

Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 21:29

Ik twijfel heel erg over het aanschaffen van een eigen paard.
Ik doe vakantiejob deze zomer en verdien zo'n €1300,
ik zou via kennissen binnen enkele maanden een paard kunnen kopen voor €1000, een draver.
Ik heb contact met een mevrouw die rond november met een pension gaat beginnen, alles inbegrepen aan €130 per maand.
Ik verdien met babysitten €130 per maand, krijg €50 zakgeld, mijn ouders willen €40 meebetalen in het stalgeld en krijg ook €60 kleedgeld, in nood kan ik dit ook gebruiken.
Wanneer mijn paard echt ziek wordt of geopereerd moet worden zullen mijn ouders wel bijspringen, maar voor bv een zadel zullen ze niet willen betalen, en ik wil alles eigenlijk ook gewoon zelf betalen.
Zou ik het aandurven een eigen paard te kopen?

Sankzzzz

Re: Eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:33

Ik red het ook zo, maar ik heb wel in noodgevallen financiële steun van mijn vader.
Dus ik onderhoud mijn paard zelf, bij gewone dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, .. betaal ik alles zelf.

Maar moest mijn paard ineens een zware koliek krijgen, of ineens naar het ziekenhuis moeten ofzo, zou mijn vader bijspringen..

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:39

Ik vind het heel knap van je dat je er echt alles voor over hebt. Als je het een heel leuk paard vind en denkt dat je daar alles mee kan doen wat je er mee wil doen zou ik zeggen ja doen. Maar als je denkt ik weet niet of hij wel overal geschikt voor is of als je twijfelt zou ik nog even wachten.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:42

in prenciepe zou je het kunnen betalen maar dekjes en dekens zou ik wel 2er hands kopen want veel hou je niet over tenzij je erbij moet gaan werken en 130 stalgeld en 60 euro erbij en 40 euro en 300 over van de 1300 kun je geen zadel dekens hoofdstel dekjes peesjes enz. kopen. 2e hand skun je ze vaak goedkoper krijgen en ook nog netjes daar zpu ik wel aan denken. verder moet je het kunnen redden

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:18

nikita_benno schreef:
in prenciepe zou je het kunnen betalen maar dekjes en dekens zou ik wel 2er hands kopen want veel hou je niet over tenzij je erbij moet gaan werken en 130 stalgeld en 60 euro erbij en 40 euro en 300 over van de 1300 kun je geen zadel dekens hoofdstel dekjes peesjes enz. kopen. 2e hand skun je ze vaak goedkoper krijgen en ook nog netjes daar zpu ik wel aan denken. verder moet je het kunnen redden

Dekjes, je hebt er toch maar twee goede ofzo nodig? En dan ga je er tijdens een uitverkoop eventueel eens een nieuw halen..
Peesjes, zelfs nog nooit aan gedacht van te kopen.. Waarvoor is dat goed?
En zo heb je veel, dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, maar waar veel mensen wel geld insteken..

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:26

Sankzzzz schreef:
En zo heb je veel, dat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt, maar waar veel mensen wel geld insteken..

Helemaal waar!!!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:31

Als je de afspraak met je ouders hebt dat ze in geval van nood willen bij springen zie ik niet in waarom niet.
Je leeft maar een keer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:32

Je hebt als er nix byzonders is heb genoeg geld voor het onderhoud van je paard (niet genoeg dus voor extra dierartskosten ect.)

Waar ga je je lessen van betalen (want dat kost meestal ook aardig wat geld per maand).

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:39

hmm ik vindt het knap. heb zelf ook een paard en het kost stiekum meer dan je verwacht op papier klinkt het heel mooi maar je houd weinig over maar wel liefde van je paardje.

peesjes gebruikt je tijden rijden, longeren , of eventueel ook op de wei dit beschermt de pees zodat je geen beschadigingen ,bloeduitstortingen en andere rare dingen aan
de benen krijgt.

ik wens je suc6 en hoop dat je voor jezelf de juiste keuze maakt

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:42

Maar peesjes hoeven niet per se hoor.... Ik heb ze wel en gebruik ze nooit Clown

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:49

Als ik het zo lees moet het kunnen, dus ik zou het doen.
Ik heb zelf 5 paarden staan, vind alleen de dierenarts altijd erg duur zo heb je maanden niets en zo moet hij meerdere keren per maand komen.
Verder kom je er wel,alleen daar dus goed rekening mee houden.
Succes ermee.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:50

De belangrijkste vraag is: hoe zeker ben je van je inkomsten van je oppaswerk? Want als dat bij iemand particulier is en die kapt er ineens mee? Dan zit je zonder! Misschien kan je ook in het weekend 's avonds in de horeca gaan werken? Dan kan je wat meer besteden of evt sparen voor bv een goed zadel of iets dat je toch graag wilt. Want waar het nu op lijkt is dat je ál je geld uitgeeft aan het paard (straks dan) en geen geld over houdt. wat als jij een mooie jurk moet kopen voor het een of ander? Dat redt je niet met 60 euro kleedgeld en al helemaal niet als je die 60 ook nog eens zou moeten opofferen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:54

Als je zeker weet dat je in noodsituaties hulp van je ouders krijgt, dan moet het wel kunnen. Ik raad je alleen aan om niet meteen de draver te kopen, maar ook even verder te kijken naar andere paardjes. Als het niet helemaal blijkt te zijn wat je zoekt, is dat erg jammer.
Vergeet ook de kosten van je hoefsmid, ontworming en entingen niet.
Verder staan hier op bokt vaak veel spulletjes voor kleine prijsjes te koop of idd in een uitverkoop kun je genoeg vinden.
In principe heb je alleen de hoogstnodige dingen in het begin nodig, overige (luxe) artikelen kun je altijd nog kopen.

Vergeet verder ook niet dat je ELKE dag naar je paard moet. Of het regent of niet, mooi weer, warm, vakantie..als jij er niet bent, zal iemand anders zorg moeten dragen voor je paard. Heb je dat ook geregeld?
Veel succes met je keuze iig!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:58

Ik denk dat jij het met het financiële gedeelte wel red. Toch zou ik alles heeeeel goed uitrekenen, daar bedoel ik dus mee, stalling, hoefsmid, veearts, dekens, zadel, hoofdstel etc., paard zelf, verzekering? Als je dan zeker weet dat je het kunt betalen, kan je het doen. Maar als je het niet zeker weet zou ik het niet doen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:05

Je vergeet het allerbelangrijkste: Tijd. Ik heb sinds een maand ook een pony (samen met m'n zus en moeder) en ik moet toegeven dat ik veel minder tijd heb om naar de stad te gaan of gewoon een boek te lezen. Maar ik vind het geen straf hoor! En bij die draver, zit er ook een zadel, hoofdstel, dekens bij? Het is namelijk wel handig om ook een regendeken ofzo te hebben. En eigenlijk moet je dan ook per maand iets apart houden, voor het geval er iets gebeurd, of als je bv. een nieuw zadel nodig hebt!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:16

De vraag is vooral: Heb je dit er voor over? is die draver nou zoveel beter dan een leuk bijrijd/leasepaard. Want een bijrijdpaard scheelt je verantwoordelijkheid en ''eraan vast zitten''. Zijn er dan veel nadelen aan een bijrijdpaard? Vaak moet je leuke dingen met vriendinnen opzij zetten omdat je naar je paard moet. Daarnaast zou ik niet zomaar die draver kopen omdat hij via die kennisen is. Je moet echt een klik hebben en weten wat je er later mee wilt. Goed over denken dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:21

tja.. echt voorbereid ben je nooit.

ik ben er aan begonnen toen ik een goeie baan had, huisje, rijbewijs gehaald, goedkope auto. wikken en wegen alles uitrekenen, maanden onderdenken.. en toch is het altijd duurder dan je denkt, het neemt meer tijd dan je denkt. er kunnen er dingen misgaan. qua gezondheid, stallen die tegenvallen of hun afspraken niet nakomen etc.

ik ben wel heel blij dat ik het heb gedaan hoor en ik [***] een tijd bij mij heb mogen hebben. Maar uiteindelijk kon ik het dus niet meer betalen. Niet op die manier waarop ik hem wilde houden. Ik kon niet de juiste stal vinden oa.

ik wil je niet ontmoedigen, maar ik weet de pijn als het niet lukt en je paard weer weg moet. en als je nu nog thuis woont, denk dan goed na over wat gebeurd er als je gaat studeren? of als je uit huis gaat? kan je het dan ook nog steeds alleen betalen allemaal?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:42

Nou je hebt voldoende geld en als je ouders achter je staan.

Waarom niet neem de gok.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:08

Als je al je geld er voor over hebt moet je het zeker doen!! Maar dan moet je wel zeker weten dat die draver echt bij je past, en niet zomaar wat kopen! Maar dat begrijp je zelf vast ook wel.
Ik heb een eigen pony, en die betaal ik ook zelf. Maar het scheeld bij mij dat ik haar heb staan bij vrienden en dus niet hoef te betalen voor stalling Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:11

Denk alleen wel aan uitgaven als wormenkuur, verzekering, hoefsmid, inentingen etc. Maar als je daarin steun kan krijgen op financieel gebied: Why not? Lachen

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:20

Miss_Montana schreef:
Denk alleen wel aan uitgaven als wormenkuur, verzekering, hoefsmid, inentingen etc. Maar als je daarin steun kan krijgen op financieel gebied: Why not? Lachen

idd.. je hebt de basis dingen genoemd, maar denk aan/overleg met je ouders over bovenstaande bijkomende vaste kosten en bedenk je ook dat de eenmalige aanschaf van dingen als zadel, hoofdstel, dekjes, hoevenkrabber, borsteltjes, shampoo, vliegendeken, elke 2 jaar winterdekens, zomerdekens, uitrijdekens, rijbroek, extra sokken, schoenen jas etc etc bij elkaar ook wat kosten. het klinkt wat banketstaaf om over hoevenkrabers te beginnen, maar al die kleine dingetjes die je toch wel nodig hebt tellen toch wel op. ik zou nog iets langer doorsparen zodat je niet met een paard zit en geen geld hebt voor bijbehoren, maar verder... realiseer je dat je sociale leven er onder lijdt en dat je als je eenmaal werkt weinig vrije tijd (niet-paard-of-werk-tijd) over houdt, en als je dat ervoor over hebt... doen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:24

Jade schreef:
idd.. je hebt de basis dingen genoemd, maar denk aan/overleg met je ouders over bovenstaande bijkomende vaste kosten en bedenk je ook dat de eenmalige aanschaf van dingen als zadel, hoofdstel, dekjes, hoevenkrabber, borsteltjes, shampoo, vliegendeken, elke 2 jaar winterdekens, zomerdekens, uitrijdekens, rijbroek, extra sokken, schoenen jas etc etc bij elkaar ook wat kosten. het klinkt wat banketstaaf om over hoevenkrabers te beginnen, maar al die kleine dingetjes die je toch wel nodig hebt tellen toch wel op. ik zou nog iets langer doorsparen zodat je niet met een paard zit en geen geld hebt voor bijbehoren, maar verder... realiseer je dat je sociale leven er onder lijdt en dat je als je eenmaal werkt weinig vrije tijd (niet-paard-of-werk-tijd) over houdt, en als je dat ervoor over hebt... doen! Haha!

Idd, ik heb ook gemerkt dat sinds ik een paard heb dat iedere euro in mijn handen echt 3x omgedraaid wordt. Ook al houd ik iedere maand genoeg over, je gaat toch echt veel zuiniger te werk Bloos

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:29

je kan het zo duur maken als je zelf wilt hoor, je paard kan het niks schelen of ie met een shabrak van 20 euro loopt of met zijn hippe anky setje.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:27

Jade schreef:
Miss_Montana schreef:

Dit bedoel ik dus met onnodige dingen..
Winterdeken? Oké, ik leg er ook 1 op.. Maar is dat echt nodig?
dekjes? als je er 2 goede hebt, kan je prima verder
vliegendeken? enkel als je paard exceem heeft, zou ik zoiets opleggen.. Een paard in het wild staat ook zonder..
Zomerdekens, uitrijdekens, .. heb je eigenlijk ook niet echt nodig..
Wat weer VEEL geld scheelt!

En wat tijd enzo betreft, als je echt SUPER zeker weet dat je een eigen paard wil, maak je graag tijd voor je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:33

Jade schreef:
idd.. je hebt de basis dingen genoemd, maar denk aan/overleg met je ouders over bovenstaande bijkomende vaste kosten en bedenk je ook dat de eenmalige aanschaf van dingen als zadel, hoofdstel, dekjes, hoevenkrabber, borsteltjes, shampoo, vliegendeken, elke 2 jaar winterdekens, zomerdekens, uitrijdekens, rijbroek, extra sokken, schoenen jas etc etc bij elkaar ook wat kosten. het klinkt wat banketstaaf om over hoevenkrabers te beginnen, maar al die kleine dingetjes die je toch wel nodig hebt tellen toch wel op.

Alle vetgedrukte dingen (en bijv. peesbeschermers) heeft een paard helemaal niet nodig. Dus die kan TS schrappen in haar boodschappenlijstje.