Paarden in wei zonder stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

procedo

Paarden in wei zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:42

Als alles goed gaat krijgen we binnenkort een huis met een stuk weiland van 2000 M2. Ik zou daarop wel graag een of zelfs 2 kleine paarden ( want een is ook maar zo alleen) willen houden voor mijn kinderen (11 / 13 en evt voor ons zelf).
omdat er bij de wei geen stal is en we ook niets meer mogen bijbouwen aan stalruimte zou dat betekenen dat de paarden 7x24 buiten moeten staan ook in de winter.
Ook is er geen rijbak. Nu zouden we een deel van de 2000m2 kunnen opgeven voor een rijbak, maar dat is gaat dan weer ten koste van de weide grond.

Wie heeft hierover wat tips en adviezen? Bv soort paard (dacht zelf aan niet te jonge flord(en)) en wel niet een rijbak aanleggen?

Nicky_

Re: Paarden in wei zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:45

Je kan ook een stukje betegelen (met die rubber tegeles)/paddock maken...
Maar een stal vind ikzelf toch wel noodzakelijk. Want het kan wel eens dat ze ivm. ziekte o.i.d. op stal moeten.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:46

Van ruimte etc heb ik niet heel erg veel verstand, maar mij lijken voor jullie idd fjorden wel goeie paarden, aangezien die vrij veel kunnen dragen, en ook veelzijdig zijn.. Ligt er wel aan of jullie gewend zijn om met sterke paarden om te gaan..
Tinkers, Friezen of Haflingers zijn ook sterke en goeie paarden, en ook om buiten te staan.
Anders kun je evt. ook meer voor 1 pony en 1 paard gaan, en hiervoor een paar goeie dekens aanschaffen.
Of een schuilstal bouwen?
Veel succes!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:47

Nicky_ schreef:
Je kan ook een stukje betegelen (met die rubber tegeles)/paddock maken...
Maar een stal vind ikzelf toch wel noodzakelijk. Want het kan wel eens dat ze ivm. ziekte o.i.d. op stal moeten.

Ben het eens met wat je zegt, maar anders zou voor tijdelijk verhuizen naar een andere stal misschien een optie zijn?
Genoeg om even goed over na te denken.. Lachen

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:59

Onze paarden staan ook zonder stal het hele jaar rond op de wei aan de bosrand. We hebben een apart klein weitje voor als er eentje ziek is of op dieet moet Haha! We redden dat echt prima! Paarden staan vrijwel allemaal zonder deken.
Je zou ervoor kunnen kiezen een deel weidegrond op te geven voor een bak, die zou je evt ook als paddock kunnen gebruiken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:05

Zelfs al zou je niet rijden moet je rekening houden met de herfst en winter in Nederland (veel regen)
en dan gaat je wei snel één blub worden, hou daar rekening mee. Dan is een (kleine) paddock echt fijn hoor! 2000m voor 2 paardjes (fjorden?) is niet echt veel, tenzij de 1 een shet is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:08

Met bepaalde "harde" rassen (tinkers, haflingers, fjorden,...) moet het volgens mij wel kunnen: sobere rassen die tegen een stootje kunnen en sowieso op rantsoen moeten. Grondstuk indelen in verschillende kleinere percelen en deze beurtelings laten afgrazen is dan de beste oplossing.

Denk je er wel aan dat ook robuste paardjes een minimale bescherming tegen weer en wind nodig hebben? Bomen zijn volgens mij in dit geval toch echt een must!

Ik zou ook één stuk als paddock gebruiken en de ondergrond verharden. Anders heb je in de winter al snel één grote modderpoel. Maar ook daar zou ik even bij de gemeente inforemeren wat mag en wat niet. Ideaal is natuurlijk drainage en dan zand er op, zodat je het tevens als piste kan gebruiken.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:09

Hoeveel ervaring heb je zelf met paarden?
Ik ben misschien bevooroordeeld, maar fjorden zijn vaak te sterk voor een kind. Als ook de ouders geen ervaring hebben en niet stevig in hun schoenen staan in de omgang met de pony's is de lol er snel af, aangezien de pony dan de beslissingen neemt. En hoewel dit enigzinds opgaat voor alle rassen staan fjorden, haflingers en tinkers vrijwel bovenaan hierin. Ik zou je eerder 2 new foresters of connemara's aanraden.
Wat weiland betreft is 1/5 hectare niet genoeg om gras over te houden. Ik zou het dus niet proberen om er gras op te houden, maar er een paddock en rijbak van maken.
Die paddock kan je gedeeltelijk verharden en voorzien van bv een heuveltje, en andere variatie. Verder niet 2 rechthoeken maken, maar leg de bak in het midden en leg de paddock er als een baantje omheen. Baantje maak je ong. 4 meter breed, met een paar grotere plekken om te rollen en te slapen, ergens anders een waterbak en weer elders 2 voerplaatsen. Zo stimuleer je de pony's om in beweging te blijven, omdat ze niet alles op 1 plek kunnen vinden en de breedte van het pad nodigd uit om te blijven wandelen, ook kunnen ze elkaar ontlopen als er een keer bonje is. Op die manier is het ook niet zo erg als je een dagje niet kan rijden, en aangezien ze een hoop extra energie kwijt kunnen exploderen ze onder het zadel ook minder snel.

Haal verder elke dag de mest weg en composteer die met compostwormen of EM oplossing. Anders heb je een vliegenplaag, wat voor mensen en pony's erg vervelend is en ooginfecties kan geven.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:12

Mag je geen containerstallen neer zetten? Is los en dus zo te verwijderen.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:23

nou ik zou toch echt wel zorgen dat ze iets hebben om te schuilen !!!!!!!
leuk hoor lekker bij huis

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:24

Onze paarden staan nu ook stalloos buiten, wil prima. Bomen zijn een prima alternatief! Lachen

Wat voor de winter wel slim is om een stuk te betegelen of flink ophogen met zand zodat er een droog stuk is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:48

Mijn pony's staan vrijwel ook altijd buiten. Er is wel een 'rietwal' waar ze vaak staan als het erg hard waaid of regent.
Verder is er wel een stal aanwezig (niet in de wei), en mijn pony's geven zelf aan wanneer ze naar binnen willen. Ik ken ze goed en merk snel wanneer ze naar binnen willen.
Ze staan veel liever buiten, ik doe ze geen plezier om ze zomaar binnen te zetten.

Een stuk betegelen of betonplaten zijn idd wel nodig, dan kunnen je paarden ergens droog staan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:57

hangt ook van de grondsoort af. Hier is het klei op veen, daar kan ik echt niet de paarden in de winter op het land krijgen, geen boer die het doet! Maar nu hebben we paddocks voor in de winter.
Wanneer jij op zand staat, kan het misschien wel.
Een weide die niet blubberig wordt, dat is belangrijk. Voor het schuilen kun je misschien een trailer in het land zetten. Of een blokhut, maar dat mag vast niet.

Veel succes. Paardenrassen dat is heel persoonlijk, ik weet niet wat voor karakter je zoekt. Winterharde pony's zijn er genoeg,.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:19

Mag je met het huidige bouwbesluit niet in je tuin een schuur van 35m2 bouwvergunningsvrij bouwen? Zoiets staat mij bij. Je zou dan gewoon twee stalletjes kunnen maken in je tuin zodat je iig de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten.

Ik vind de tip van Tamary geweldig, een rijbak middenin OK dan! . Ik zou sowieso een rijbak maken maar ik heb geen idee op wat voor grond jullie zitten, hij moet natuurlijk wel begaanbaar zijn en of je in jullie gemeente vergunning krijgt voor een gedraineerde rijbak is nog maar de vraag natuurlijk. Ik heb er zelf ook wel eens over na zitten denken hoe ik zoiets zou aanpakken en ik denk dat ik zelf er voor zou gaan om de rijbak 's winters als paddock te gebruiken zodat ze in de zomer toch af en toe wat kunnen grazen. Ik merk dat mijn pony wel heel blij wordt als ze de hele dag op het zand heeft gestaan om 2 uurtjes te kunnen grazen (helaas alleen in de zomer kan ze langer op gras). Oh ja natuurlijk wel de mest elke dag verwijderen en zorgen voor een schaduwmogelijkheid.

Voor wat betreft de soort pony's denk ik dat je gewoon heel erg goed moet zoeken om kindvriendelijke fjorden en/of haflingers te vinden. Ze zijn er wel, je kids zijn tenslotte niet meer zo heel erg jong, maar je moet wel goed zoeken omdat het gros te eigenwijs en te sterk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:23

Ik vind de tips van Tamary erg goed, en daarnaast zijn er tegenwoordig een soort 'tenten' (lijkt op een partytent, maar dan veeeeeel steviger) die je kunt gebruiken als schuilplaats/stalling...
Je zou even moeten zoeken op internet wat je daarover kunt vinden, ik weet nl niet hoe dat heet. Ik heb ze al wel verscheidene malen gezien, en dat functioneert goed en mag dus wel van de gemeente...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:22

Procedo geen idee van waar je bent maar hier in België mag je overal een schuilhok zetten, dat kunnen ze je niet afnemen, zijn dan wel bepaalde voorwaarden aan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:51

Het is belangrijk dat ze uit de felle zon kunnen en uit de wind/regen als het langdurig slecht weer is. Een stukje betegelen voor een droge ondergrond is ook handig. Een sober ras zoals een Fjord waar je het over had zou het daar goed mee kunnen doen.
Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:54

Ik vind een schuilstal toch zeker wel een MUST

Al is het maar 3 wandjes en een dakje, een paard moet kunnen schuilen voor de hitte, de dazen en in de winter voor een flinke bui.

Als je genoeg ervaring hebt, en je kids ook, dan zijn fjorden te doen. Let wel dat dit enorme lomperikken worden bij teveel verwennerij.

Eerder zou ik dan kiezen voor een tinker.

Kijk eens rond in de buurt waar je evt een bak zou kunnen huren Lachen

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 17:10

Dank voor jullie antwoorden tot nu toe. Fjorden was maar een idee. Omdat ik weet dat ze 24 uur buiten kunen staan. Op de manage waar we nu rijden zijn er ook een stel en mijn kids kunnen er goed op rijden. Ik vind ze ook mooi. Ik zal ook nog wat verdiepen in andere "sobere rassen". (suggesties?). De kinderen rijden al 4 jaar (F4)
Wat betreft een bak of paddok zit ik erg in dubio. Omdat het wel ten koste van weide grond gaat. Maarja je wil ook ergens rijden en dat is in de wei ook niet alles omdat je dan natuurlijk ook alles stuk rijdt. Onze woning ligt wel tegen het weitje aan, maar er is geen vergunning meer voor een stal omdat we de maximale 60m2 bijgebouwen al hebben bereikt. In de wei mag ook niks omdat het "weide met landschappelijke waarde" is. De woning ligt in Nijkerk overigens. Weet niet wat voor grond het is.
Die tent lijkt me niks. Lopen ze denk ik zo omver.
Het idee van een paddok in het midden spreekt me wel aan. lekker lopen ook als ze een keer niet worden bereden lijkt me wel goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:21

Alle paarden kunnen 24/7 buiten...

Ninx

ps: die tenten zijn specifiek gemaakt voor dit doel, en worden niet zo eenvoudig omver gelopen.... als het een hele kudde ijslanders niet lukt, zal het twee fjorden ook niet lukken Knipoog

Inujojo

Wat voor bijgebouwen hebben jullie? Als het schuren zijn die los staan van het huis, zou je daar eventueel stallen van kunnen maken voor het geval dat, daar heb je voor zover ik weet geen vergunning voor nodig, ik ken mensen die van hun al bestaande tuinhuisje een stal hebben gemaakt voor een fjord. Verder zijn Tinkers aardige sobere paarden, net als haflingers.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 18:56

Hoi Ninx, heb je wat meer info over die tenten? Linkje of zo?
Hoi Inujojo, het bijgebouw is een garage. Het ligt echter dusdanig ongelukkig dat het niet handig , c.q onmogelijk is daar een stal van te maken. De paarden zouden dan zo goed als aan de weg staan en bovendien dagelijks via de weg naar de stal moeten gaan. Goed idee maar jammergenoeg dus geen oplossing.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:22

Vjestagirl schreef:
Alle paarden kunnen 24/7 buiten...

Maar niet zonder schuilmogelijkheden

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:27

ik heb op een site mooie schuilhokken gezien, ben nu op mn werk maar zal vanavond of morgen even op mn pc kijken wat die site was