Paard 2 uur per dag op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_juul_X

Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:09

Na aanleiding van een discussie vanmiddag wilde ik even jullie mening weten.
3 paarden eigenaren hebben 4 paarden samen op wei staan. We wisselen af wie de paarden binnen en buiten zet.
Vandaag stonden de paarden van een uur of half 9 buiten en om half 4 kwam de eigenaar van de fjord. Ze zei tegen mij dat ze het niet goed vond dat de paarden nog buiten stonden en dat ze aan 2 uur weide per dag genoeg hebben.
Ik ben het hier absoluut niet mee eens, je laat je paard dan toch geen 22 uur op stal staan?
Dit zei ik dus ook tegen deze eigenaar maar deze was niet voor rede vatbaar.
Uiteindelijk de andere eigenaar gebeld en tot de conclusie gekomen dat de paarden de hele dag buiten blijven en wie zn paard er eerder af wilt halen moet dat maar doen.

Maar dan nog, is het raar dat ik het niet netjes vind dat een paard 2 uur per dag op wei staat, 1 uur rijd en de rest van de dag op stal staat?

ik weet niet zeker of het hier goed staat

Whis_Serada

Re: Paard 2 uur per dag op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:12

Ben het met je eens .
Maar ben ook van mening dat een ieder mag doen wat hij zelf wil met zijn paard.
Of wij daar nu achter staan of niet.
Ik heb in de jaren geleert er me niet meer druk om te maken.
Je hebt nu eenmaal mensen die het niet snappen denk ik dan maar

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:13

peetorlan schreef:
Ben het met je eens .
Maar ben ook van mening dat een ieder mag doen wat hij zelf wil met zijn paard.
Of wij daar nu achter staan of niet.
Ik heb in de jaren geleert er me niet meer druk om te maken.
Je hebt nu eenmaal mensen die het niet snappen denk ik dan maar

Is zeker zo, maar persoonlijk vind ik het dat zo jammer voor het paard

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:14

Praktijk is vaak dat weide beperkt is. ik vind 2 uur weidegang per dag acceptabel, heel veel paarden krijgen dit niet en komen helemaal niet in de wei.
Die van ons krijgen meer weidegang maar wij staan dan ook in drenthe.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:16

@ beantsje
Dat is vaak zo, maar deze paarden staan gestald op een manege, met weide in overvloed, het is dus mogelijk om ze er de hele dag op te zetten, aangezien wij een "eigen" wei aangewezen hebben gekregen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:17

Dat is gewoon idioot!
Ken meer mensen die het normaal vinden dat hun paard 1 of 2 uur per dag buiten komt, soms dagen helemaal niet en dan alleen gereden.
Totaal gestoord, en dan staat het paard 3 uur buiten (jaja wel 3 uur) en dan vertellen ze trots:"Ja mijn paard heeft wel 3 uur buitengestaan!! Nee vanmiddag hoeft die niet meer naar buiten hoor, hij heeft vanochtend al zo lang buiten gestaan....".

Huilen

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:17

Ja oke Beantsje je hebt het nu over het niet genoeg van weide hebben.
Maar dat staat er niet ze mochten dus best heel de dag er staan alleen wil degenen dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:18

Die van mij staan ook maar 2 tot 3 uur per dag op de wei en ik heb daar geen moeite mee. Maar die gaan ook nog 2x op een dag een zelfde aantal uren de paddocks in. Dat scheelt.
Ik vind op gras lopen niet zo belangrijk. Wel dát ze vrij en in gezelschap kunnen lopen. Maar dat mag van mij dus ook gerust op zand zijn.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:20

@Sonja
het gaat mij er in principe niet om dat ze in de wei staan, als ze overdag maar los staan. Als de fjord niet op wei staat, dan staat hij op stal( of rijden/poetsen)
En 20 uur op stal vind ik persoonlijk onacceptabel (als ik uitga van 2 uur wei en dan nog 2uur verzorgen/ rijden ed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:21

Dat ben ik volledig met je eens.
Zonde dat de eigenaar geen gebruik maakt van de mogelijkheden die er voor het paardje zijn Scheve mond

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:23

Het is wel lekker hoor dat je paard ook in paddocks buiten komt.
Maar ik ben het niet eens met je mening dat gras niet belangrijk is.
Want ik vind gras toch lekkerder voor me paard dan zand.
En spelen op de wei kan ook.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:26

@Peetorlan
Tuurlijk is gras belangrijk, maar als je een fjord hebt die al vrij snel dik wordt dan is even op de wei en dan nog even op de paddock ideaal. Maar aangezien wij een redelijk "kale" wei hebben is dat niet nodig ( er staan een Fjord, Tinker,Shetlander en een arabierXlipizzaner op, en 3 van de 4 worden erg snel dik)

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:27

Er zijn paarden die het in feite nog minder uit hun stal komen.
Nou ben ik toevallig wel blij dat mn pony de hele dag naar buiten kan, en ik vind het op gras staan belangrijk. Op zand maak ik hem gewoon niet gelukkig. Bovendien staat hij dan alleen maar te staan, en in de wei vermaakt hij zich prima en klikt het beter met andere paarden door de grotere ruimte.
Als iemand geen gebruik wil maken van zo een (in mijn ogen) geweldige faciliteit dan is het zonde, maar wel eigen keuze..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:27

ik vind het echt belachelijk als een paard 20/22 uur op stal staat.. ik ben blij dat mijn paard 24/7 buiten staat..als ik dr naar binnen WIL mag het wel..
áls iemand een paard dan op stal wil..laat hem dan tenminsten overdag lekker lopen..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:28

Mijn paard staat ook slechts 5 u per dag op wei, oké, dat is geen 2u, maar ook niet zo heel veel langer. Voor de rest staat ze 9u/d in een paddock met wat hooi en 's nachts op stal.

Heb niet zo veel wei, en anders is alles meteen kaal ... vind het belangrijk dat ze toch hele zomer kan grazen, al is het een beperkt aantal uurtjes per dag.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:29

@ joopiexx
Er zullen vast paarden zijn die het slechter hebben maar PERSOONLIJK ben ik van mening dat als je een paard geen weide/paddock kan bieden dat je dan beter geen paard kan nemen.(niet aanvallend bedoeld op jou aangezien jou pony de hele dag buiten kan)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:32

mijn pony's staan 4 a 6 uur per dag op een wei met heel lang gras. daarna gaan ze naar een kaler stuk. 24/7 buiten dus. lekker rond zijn ze wel Tong uitsteken Vind ik wel gezellig, dan heb ik meer houvast bij het zonder zadel rijden Haha! en ik vind dikke(re) pony's mooier dan schrale.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:41

X_juul_X schreef:
@ joopiexx
Er zullen vast paarden zijn die het slechter hebben maar PERSOONLIJK ben ik van mening dat als je een paard geen weide/paddock kan bieden dat je dan beter geen paard kan nemen.(niet aanvallend bedoeld op jou aangezien jou pony de hele dag buiten kan)

Natuurlijk ik snap je punt wel, en zelf zou ik er ook niet voor kiezen.
Helaas heb ik in de winter ook niet meer dan een uur paddock, en verder wat je er zelf mee doet zeg maar.

Maar daar ben ik me wel bewust van, en zorg dat er in de wintermaanden altijd iemand (mn zusjes of moeder) in het weekend 2keer gaat. Extra keer los en rijden bijvoorbeeld.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:47

Die van mij staat gemiddeld zo'n 4 uur per dag buiten.
Niet omdat hij niet langer buiten kan of mag,maar omdat hij na enkele uren binnen WIL...
Een hele dag buiten staan is een echte straf voor hem,laat staan dag en nacht buiten staan..dan word hij depressief...

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:48

@ giotto
De uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard Tong uitsteken

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:50

Dat iets niet kan wil niet automatisch zeggen dat het dan ook niet MOET.

TS, ik zou het ook niet snappen waarom je je paard niet op de wei laat als daar wel gelegenheid voor is. Wees dan maar gewoon blij voor je eigen paard dat die wel lekker de hele dag op de wei staat. Gewoon dat lekker blijven doen! Wel uitkijken met het lekkere jonge voorjaarsgras natuurlik, maar verder? DOEN!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:51

peetorlan schreef:
Ja oke Beantsje je hebt het nu over het niet genoeg van weide hebben.
Maar dat staat er niet ze mochten dus best heel de dag er staan alleen wil degenen dat niet

Misschien heeft hij daar wel een hele goede reden voor...is hij bang dat zijn fjord bevangen raakt of te dik wordt.

eerlijk gezegd vind ik het jouw zaak niet. Paard komt niets tekort (ookal zou ik het zelf ook anders doen) dus...

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 21:54

@ beantsje
Zoals ik net al zei hebben ze een vrij kale wei, dus bevangen lijkt niet snel het geval ( aangezien ze al een paar weken de hele dag buitenstaan ((opgebouwd uiteraard)) En het paard er eerder afpakken is altijd een optie, maar omdat nou zo drastisch te verminderen naar 2 uur?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:43

Ik heb mijn paarden vanaf s' ochtends 7 uur tot s' avonds 20:00 uur buiten staan. Omdat die muts van mij niet wilt drinken als ze korte periodes van 2 uur op de weide staat is de weide nu ook de hele dag open. Vind ik zelf niet ideaal maar anders drinkt mijn paard zich een koliek als ze van de weide afgaat.
Ik vind dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan. Ik heb bijna alles meegemaakt. Van een stalling waar de paarden nog geen half uur per dag in een zandbakje van 5 bij 6 konden lopen. Tot aan de stalling die ik nu heb. De paarden die ik alleen in dat kleine zandbakje kon laten lopen zijn niet zo verwonderlijk helemaal gek geworden.

2 uur is echt te weinig mijn paard zou dan niet te rijden zijn zo verschrikkelijk is zij dan in haar gedrag. @TS het zijn helaas niet jouw paarden dus veel kan je er niet aan doen. Misschien kan je aan de eigenaar voorstellen om een speelbal etc. op te hangen in de stal, dan heeft het dier iig nog iets te doen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:49

Mijn pony staat nu alleen langer binnen omdat ze ziek is maar normaal staat ze 24/7 in het weiland. Maar 2 uur per dag op het weiland vind ik absurd weinig als ze langer kunnen.