Stal in kas wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Stal in kas wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 21:43

Omdat de stal waar ik nu sta er in september mee stopt, ben ik op zoek naar een nieuwe stal. Nu heb ik een stal gevonden. Echter is er een maar; mijn New Forrest komt in een kas te staan. Deze kas is niet meer in gebruik als kas zijnde. 'S zomers en 's winters staan de paarden overdag buiten. En er is aan twee kanten een grote deur en in het glazen dak kunnen aardig wat ramen open. Ik zit erg in twijfel of ik dit moet doen. Ze hebben zelf nog niet veel ervaring met de kas aangezien ze er nog maar 2 maanden zitten. Voor de rest is alles goed voor elkaar of wordt aangelegd. Alleen die kas dus. Wie heeft er ervaring mee en kan mij vertellen of het kan of dat het niets is?

Bedankt!

GamblersCup

Re: Stal in kas wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:44

Ik weet niet precies hoe het er uit ziet, maar een paard dat ik vroeger heb verkocht kwam ook in een kas te staan. Ben er later nog eens wezen kijken. Maar dat was een hele grote kas, en in de kas waren paardenboxen (hout en metaal) gebouwd, stonden er los in. Met een paddockje voor de stal, ook nog in de kas. Ik vond het wel een beetje eng, stel dat er een paard uitbreekt of flipt, het is wel allemaal glas.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:48

Idd al dat glas lijkt mij ook wel eng.
En het lijkt me ook nog eens vreselijk warm, ookal kunnen alle ramen open

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:52

Een kas is voor planten, niet voor paarden.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat het snel hardstikke warm is. (warmte is ook het doel van een kas)
En daarnaast zou ik het geen fijn idee vinden dat de buitenste ''muren'' van glas zijn. Moet er niet aan denken als de combinatie paard-glas mis gaat...

Is er niet nog een andere stal in de buurt?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:53

Ik zou het er niet op gokken. Te groot risico. Scheve mond

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:58

Het glas idee vindt ik toch wel erg eng eigelijk

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:01

Een kas heeft voordelen en nadelen denk ik:

Voordelen:
- het is ruim
- veel licht
- nieuwe stallen ed.

Nadelen:
- zomers kan het heel warm worden (vooral van 11 tot ong 3 uur)
- in de winter kan het koud worden

Nou heb je doeken die in de winter warmte vast houden en in de zomer de warmte tegen gaan. Als je goed ventileert en optijd schermen dicht doet valt de warmte erg mee. Zeker als de paarden in de zomer buiten staan en in de winter. Ik merk zelf dat het rond 3 uur snel afkoelt in een kas. Als de paarden dan rond 5/6 uur naar binnen zouden gaan is de ergste warmte voorbij.
Met dat glas lijkt me niet heel erg eng. De glazen zitten in metalen frames, en de glazen vallen qua groote nog wel mee. Denk dat dat wel zichtbaar is voor paarden in ieder geval. Het is denk ik niet zo dat ze er snel tegen aan zullen lopen oid. In een kas zitten trouwens ook aan de zijkant witte stevige doeken dus is het glas niet zichtbaar. Weet niet of dat daar het geval is? Wel heb je kans dat er bij storm een keer een glas breekt! Overigens ligt dat ook weer aan de staat van de kas natuurlijk.

Op tv bij laurens stonden ze ook in een kas (volgens mij), weet trouwens niet of dat dan van hem was.

Overigens werk ik in een kas met bloemen.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:30

Aan een kant heeft de kas een stenen muur en aan de andere kant is de onderste meter van steen. Dit hebben ook de andere twee kanten, de korte zijden. En daar zit allebei een grote deur in. Dus het is wel veilig.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:33

Hier in de omgeving staan er veel paarden in kassen. Inderdaad is het zomers warm, maar als ze naar buiten kunnen is het prima te doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:17

pertinent niet. Denk eens aan glasbreuk. Ik heb in 1990 tijdens storm in een kas gestaan dit is vragen om het afscheid van je paard. Buiten het glasbreuk is het zomers bloedheet zij staan dan direct achter glas en in de winter is het koud.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:51

orion_ schreef:
Een kas is voor planten, niet voor paarden.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat het snel hardstikke warm is. (warmte is ook het doel van een kas)
En daarnaast zou ik het geen fijn idee vinden dat de buitenste ''muren'' van glas zijn. Moet er niet aan denken als de combinatie paard-glas mis gaat...

Is er niet nog een andere stal in de buurt?

Idd een kas maken ze voor warmte beter te houden en de raampjes open is alleen dat de luchtvochtigheid ook weg kan en niet te warm wordt.
Ik zou dit echt niet doen, je paard kan hier ziek door worden.
Als in de winter smorgens het zonnetje schijnt en het al warm is in de kast en jij gooit je paard buiten ijn die verschillen te groot.
Om nog maar niet te denken als een paard door het glas gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:54

eempiej schreef:
Een kas heeft voordelen en nadelen denk ik:

Voordelen:
- het is ruim
- veel licht
- nieuwe stallen ed.

Nadelen:
- zomers kan het heel warm worden (vooral van 11 tot ong 3 uur)
- in de winter kan het koud worden

Nou heb je doeken die in de winter warmte vast houden en in de zomer de warmte tegen gaan. Als je goed ventileert en optijd schermen dicht doet valt de warmte erg mee. Zeker als de paarden in de zomer buiten staan en in de winter. Ik merk zelf dat het rond 3 uur snel afkoelt in een kas. Als de paarden dan rond 5/6 uur naar binnen zouden gaan is de ergste warmte voorbij.
Met dat glas lijkt me niet heel erg eng. De glazen zitten in metalen frames, en de glazen vallen qua groote nog wel mee. Denk dat dat wel zichtbaar is voor paarden in ieder geval. Het is denk ik niet zo dat ze er snel tegen aan zullen lopen oid. In een kas zitten trouwens ook aan de zijkant witte stevige doeken dus is het glas niet zichtbaar. Weet niet of dat daar het geval is? Wel heb je kans dat er bij storm een keer een glas breekt! Overigens ligt dat ook weer aan de staat van de kas natuurlijk.

Op tv bij laurens stonden ze ook in een kas (volgens mij), weet trouwens niet of dat dan van hem was.

Overigens werk ik in een kas met bloemen.

Als het zomer is en het al enkele dagen behoorlijk warm is koelt zo'n kast echt niet meer goed af en is 1 zonnenstraal alweer genoeg om de temp. op te laten lopen.
Ik heb ook in een kas gewerkt maar die koelde om 3 uur echt niet af, dat gebeurd meestal pas als de zon onder gaat.

Tja en wat laurens doet hoeft geen maatstaaf te zijn dat het allemaal goed is wat hij doet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:32

Nee, niet doen. Er zijn al voldoende nadelen genoemd lijkt me. Een aantal jaar geleden stond er nog een kas bij ons langs de wei, tijdens een zware storm zijn er toen een aantal glazen ramen/dakdelen kapot gewaaid. Lekker als je paard er dan in staat.
Als het mijn paard was zou ik het dus niet doen.

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:05

Ik vind de combinatie glas en paard vrij eng.
Ik zou het niet doen...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:11

Ik zou het ook niet doen hoor. Lijkt mij inderdaad gevaarlijk en qua temperatuur ook niet echt handig 's zomers en 's winters.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:34

ik zie het probleem eigenlijk niet. wij hebben thuis een grote kas deze wordt dan nog wel gebruikt voor de tulpen in te broeien. maar even voor het idee.

De wanden zijn opgetrokken uit beton en van die golfplaten met isolatie materiaal. het dak is van glas ramen kunnen open en ook op de stand automatisch dus mocht het gaan regenen of stormen gaan ze dicht. het komt bijna niet voor dat het gals naar beneden komt aangezien de glas platen niet groot zijn. de schermen kunnen swinters discht voor de warmte en zomers stoten ze de warmte af. het is altijd licht en ruim. even over de zomer tussen 11 en 3 ik heb mijn paard dan buiten staan en niet op stal \. (wel met schuil plek tegen de zon) wanneer ze naar binnen gaan is het al afgekoeld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:11

lauwtjuhh schreef:
ik zie het probleem eigenlijk niet. wij hebben thuis een grote kas deze wordt dan nog wel gebruikt voor de tulpen in te broeien. maar even voor het idee.

De wanden zijn opgetrokken uit beton en van die golfplaten met isolatie materiaal. het dak is van glas ramen kunnen open en ook op de stand automatisch dus mocht het gaan regenen of stormen gaan ze dicht. het komt bijna niet voor dat het gals naar beneden komt aangezien de glas platen niet groot zijn. de schermen kunnen swinters discht voor de warmte en zomers stoten ze de warmte af. het is altijd licht en ruim. even over de zomer tussen 11 en 3 ik heb mijn paard dan buiten staan en niet op stal \. (wel met schuil plek tegen de zon) wanneer ze naar binnen gaan is het al afgekoeld.

Dus het komt wel eens voor , lekker link.

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:26

nee ik zou het niet doen!
Wij hebben thuis ook een kas, als het stormt zou ik mijn paard daar niet in willen hebben staan! Het kraakt dan aan alle kanten en soms komt er een ruit van ongeveer 1.75 bij 1.50 naar beneden en dan is de wind er nog niet onder geslagen waardoor er soms hele kappen uitvliegen.
Hoe groot de ruit ook is en wat voor scherm er ook onder hangt, die glasscherven komen er gewoon dwars door heen zetten!soms kom je ze tegen met de punten zo de grond in geboord dus jouw paard zou er maar onder staan!

Verder word het in de zomer heel warm en koelt het dan niet zomaar af, en in de winter zou het opzich wel meevallen met de kou want het is natuurlijk van alle kanten af afgeschermd dus er is geen wind enz.

harryde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:26

Ik denk ook wel dat het heel erg warm wordt, als de zon erop komt te staan!!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:50

ik d8 ook meteen dat het wel erg gevaarlijk zou zijn met al dat glas

fiennekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:55

lijkt me toch wat vreemd. ik stel me altijd de vraag of ik daar zelf graag zou staan. en zo niet, is het niet ok

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:17

Ik zou het ook nooit doen. Bij ons op stal staat een pony die 4 jaar lang in een kas gestaan heeft als stal. Dat dier heeft een soort huidziekte opgelopen. Door dat de temperatuur in de kas zo hoog kan worden. Is zei dus blijven verharen. Tot dat ze gene haar meer had. Haar manen en staart vielen toen ook uit. En door de warmte maakten ze ook geen haar meer aan. Nu staat ze alweer een paar jaar bij ons op stal. Ze begint nu wel weer wat haar aan te maken. En ze heeft imiddels ook weer ene klein en heel dun staartje en paar plukjes manen. En elke winter moet ze behoorlijk wat dekens op omdat ze anders kou vat omdat ze dus bijna gene haar meer aan maakt.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:20

In de zomer zou ik het niet doen. Wij hebben zelf en kas en savonds is het er nog bloedheet in de zomer. Dat is echt een minpunt de hitte

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:26

nee, zou ook mijn keuze niet zijn
gevaar en veel te warm in de zomer

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:28

Een kas is in theorie de perfecte plaats om een stal te plaatsen (je moet wel weten waar je mee bezig bent)
Ik kan je alleen maar aanbevelen om met mensen uit de kassenbouw te gaan praten, die weten alles van klimaatbeheer.