Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

marieltje schreef:Ja, bij mij is het dus ook zwart, en fris ruikt het niet bepaald.
Dus eigelijk is het gewoon lichaamsvet?

marieltje schreef:@ikenindi; ja zo ziet het er bij mijn merrie ook uit maar dan in het zwart!
die van mij loopt al iig 2 jaar er mee, wss daarvoor ook wel

jesito schreef:Dit is heel normaal en ik zou er niet teveel aanzitten pulken.
Het is een beetje hetzelfde als de piemel van een ruin, die moet je ook niet te vaak schoon maken.
hihi. flauw!
ik doe het denk ik gemiddeld 1 keer per maand, soms iets minder vaak. 

Amy77 schreef:Het is dus niet goed om dit te laten zitten..het kan nl gaan ontsteken op langer termijn. (heb een merrie gezien waarbij het onstoken was en dat was geen pretje voor het dier)
Dus gewoon met lauw/warm water en een niet pluizend doekje de boel ertussen even schoonmaken, vooral tussen de rimpeltjes waar het echt in gaat zitten.
Uiteraard hoeft dit niet elke dag, wabnt te vaak is ook weer niet goedik doe het denk ik gemiddeld 1 keer per maand, soms iets minder vaak.
maar die kleine rimpeltjes, daar gaat het smeer ook tussen zitten, met vuiligheid en was gaan smetten. Dat veroorzaakte wrijving en is uiteindelijk gaan ontsteken. (ging hier overigens om een jong paard, wat nog meer rimpels heeft, hihi)..