Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Blacknestor schreef:kan ook heel goed zijn dat er gewoon geen goede bodem in zit.
Dat het geen geschikt zand is zeg maar. Dan kun je slepen en sproeien wat je wilt, maar door structuur e.d. blijft het zo.
Maar je kan vast niet tegen de staleigenaar zeggen dat hij er even een andere laag zand overheen moet gooien...
Wat voor zand zit er nu in? Heel licht/beetje donker?
marleenr schreef:Kan je zelf de bak niet slepen.
als de eigenaar er geen zin in heeft......
Juin schreef:Als zand heel droog wordt, dan wordt het mul. De beste remedie tegen mul zand is nat houden. Misschien kun je zelf met een tuinslang de bak sproeien, zodat deze wat vochtiger blijft. Van slepen wordt de bodem wel vlakker (is ook belangrijk), maar vaak niet minder zwaar.
chanwanda schreef:Wij hadden eerst ook een hele zware bak, maar die konden mijn haflinger en een fjord wel aan. Toen we later een nieuw paardje kregen, een NRPS, had hij al na 1 dag zere voeten. Toen hebben wij besloten om rubbersnippers in de bak te mengen met het zware zand, en nu gaat alles goed!
Bambi_95 schreef:Wij hebben ook zo'n zware bak.
Alleen bij ons word ie heel veek gesleept.
Dat helpt wel. Alleen na een poosje is de bak al weer erg zwaar.
Dus eigenlijk helpt het slepen alleen maar. + regen
DieL_Zor schreef:Die bak bij chanwanda met rubbersnippers kan m'n shet nu zelfs makkelijk in lopen (en werken) Dat werkt echt goed!
Kirstjuhh schreef:Als de mensen allemaal terug van vakantie zijn ( ja sommige waren op vakantie, maar die rijd ook altijd in de bak) Dan gaan naar de staleigenaar, om te vragen of hij er snippers in wil doen ( of hoe je het ook noemt
)
Kirstjuhh schreef:Blacknestor schreef:kan ook heel goed zijn dat er gewoon geen goede bodem in zit.
Dat het geen geschikt zand is zeg maar. Dan kun je slepen en sproeien wat je wilt, maar door structuur e.d. blijft het zo.
Maar je kan vast niet tegen de staleigenaar zeggen dat hij er even een andere laag zand overheen moet gooien...
Euhmm het zand is nu beetje licht beetje donker.. met veel schelpen sten en soms glas :|
_ulivi_ schreef:wij hebben ook redelijk last van een zware bak, maar die rubbersnippers? is dat een duur grapje?
Ulfeino schreef:Heb laatst prijsopgave aangevraagd voor van die speciale houtsnippers die niet snel vergaan:
Voor het mengen van 5 cm met de bovenste zandlaag en aanbrengen van 5 cm op ’t
zand heeft u 10 cm Megatop nodig ca. 80 m3.
2 Containers ± 80m3 € 1.975.-- is ± 10 cm
Voor het aanbrengen van een toplaag heeft u 10-15 cm Megatop nodig 80 - 120 m3
2 Containers ± 80 m3 € 1.975.-- is ± 10 cm
3 Containers ± 120 m3 € 3.060.-- is ± 15 cm
Dit was incl. transport.
chanwanda schreef:Kirstjuhh schreef:Als de mensen allemaal terug van vakantie zijn ( ja sommige waren op vakantie, maar die rijd ook altijd in de bak) Dan gaan naar de staleigenaar, om te vragen of hij er snippers in wil doen ( of hoe je het ook noemt
)
rubbersnippers ja
oké mooi zo , ik hoop dat het doorgaat want voor iedereen is het probleem dan opgelost !
Kirstjuhh schreef:Blacknestor schreef:kan ook heel goed zijn dat er gewoon geen goede bodem in zit.
Euhmm het zand is nu beetje licht beetje donker.. met veel schelpen sten en soms glas :|
Ulfeino schreef:Mijn bak is bijna 2 jaar geleden aangelegd, gewoon simpel, grond (klei op veen) losgetrokken, 100m3 woudzand erop en een wit stroomkoord er omheen.
Prima bak, maar hij is als het erg droog is wat zwaar en je kunt zien dat er hier en daar wat zand is vermengd met de ondergrond.
Dus moet er nieuw zand bij, na wat rondkijken op internet en forums gelezen te hebben heb ik gekozen voor ophoogzand/spuitzand, dit heeft een scherpere structuur dan woudzand en ik hoop dat als dit zich gaat mengen het wat steviger wordt, ophoogzand heeft wel de eigenschap harder te worden.
Er komt ongeveer 40 m3 op.
Ben heel benieuwd, heb ook navraag gedaan naar speciale houtsnippers, tapijtsnippers en speciaal rijbakzand, maar alles is zo vreselijk duur.
En er moet sowieso nieuw zand bij dus ik probeer het eerst zo.
Mijn man rolt of vlakt de bak 1 keer in de 2 weken, maar ik ben de enige die de bak gebruikt dus hij wordt niet intensief gebruikt.