hoe krijg je zo'n pérfect verzorgd paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

hoe krijg je zo'n pérfect verzorgd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 21:11

hee, ik zie soms wel eens van die paarden die dan echt gewoon perfect zijn om het maar zo te zeggen ;p
en ik word er soms gewoon gefrustreerd van dat hoe ontzettend ik mijn stinkende best ook doe, die staart nooit perfect lang en vol wordt, mooie manen, geen schuurplekjes, geen eczeem ga zo maar door.
ik weet dat er tegen sommige van deze dingen middeltjes enzo zijn, maar ik heb al zo veel geprobeerd echt waar.
dus als je tips hebt om je paard zo prachtig verzorgd te krijgen, zou ik dat niet vervelend vinden haha Bloos

draaakje

Re: hoe krijg je zo'n pérfect verzorgd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:13

je paard lekker veel buiten, genoeg schaduw, goede voeding en er af en toe eens een regen buitje overheen laten vallen. dan zien paarden er op hun mooiste uit. Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:14

Inderdaad, heb er niet echt nog iets aan toe te voegen Clown

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:26

Justice_ schreef:
hee, ik zie soms wel eens van die paarden die dan echt gewoon perfect zijn om het maar zo te zeggen ;p
en ik word er soms gewoon gefrustreerd van dat hoe ontzettend ik mijn stinkende best ook doe, die staart nooit perfect lang en vol wordt, mooie manen, geen schuurplekjes, geen eczeem ga zo maar door.
ik weet dat er tegen sommige van deze dingen middeltjes enzo zijn, maar ik heb al zo veel geprobeerd echt waar.
dus als je tips hebt om je paard zo prachtig verzorgd te krijgen, zou ik dat niet vervelend vinden haha Bloos

- Heeft je pony zomereczeem ? dan zou ik zowiezo een eczeemdeken aanschaffen (je heb goedkope najaa, vergeleken met de boett dekens; bijvoorbeeld van pagony, equitheme enz. zijn rond de €70,-) mijn pony heeft geen enkel plekje meer en volle manen + staart
- verder bij http://www.depaardendrogist.nl heb je 100'den verzorgingsmiddeltjes; de 1 werkt heel goed , de ander wat minder daar kom je vanzelf achter na het uit te proberen .. voor eczeem zou ik daar zowiezo iets eens proberen (ik heb 2 jaar lang de middeltjes daar geprobeerd voor eczeem en ben toen tot de conclusiegekomen dat die zinkzwavelpasta de beste bij mijn pony werkte ... dat is voor als je pony eens een plekje heeft en het daarmee snel heelt en niet meer jeukt)
- verder heb je daar nogmeer verzorgingsmiddeltjes van glansspray, tot antiklit, tot allemaal soorten shampoo's voor schimmels, zwart enz. enz.
- ik was mijn pony regelmatig, ik heb een schimmel en als ik dr niet was ziet ze er niet stralend wit uit. 's zomers is het makkelijk dan kan je gewoon een tuinslang regelen of een emmer koud water met spons; maar 's winters moet je dan toch binnen een voorziening hebben om je pony te kunnen wassen.
- regelmatig toileteren , dus de manen trekken (NIET KNIPPEN) staart netjes bijhouden, benen

en dan het belangrijkste het innerlijk .. goede voeding, fijne plek (weiland met vriendjes vinden pony's toch echt het allerfijnst ....)
en zorgen voor de goede primaire verzorging dus goede conditie van de hoeven; goed gebit; spieren in goede conditie, goede voeding
pony heeft goede conditie (veel beweging dus, denk daarbij aan iedere dag een half uur/tot een uur per dag rijden maar dat is weer helemaal afhankelijk van de pony en de training) en zorgen dat je pony zich prettig voeld (dus veel afwisseling in het rijden, eerlijk met de pony omgaan enz. enz.)

Andere zijn er weer overeens om je pony zo weinig mogelijk 'op te tutten' dus niet wassen enz. enz. (ik denk dat draaakje daar een voorbeeld van is dat die daar zo overdenkt)
maar ik ben meer van de middenweg... dus veel buiten .. maar wel af en toe eens een was beurtje enz.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:27

Goed gezegd draaakje.
Mijn merrie is de enige op stal die een heerlijke volle staart heeft. Andere paarden schuren of hebben maar een dun staartje.
http://www.mijnalbum.nl/Album=PHFJXULKWel al van een paar maanden geleden maar ziet er zeker nog zo dik uit Clown
Gewoon zo weinig mogelijk aan de staart prutsen en als je hem wilt 'ontknopen' dan goed antiklit inspuiten, dan worden er minder haren uitgetrokken.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:37

het is natuurlijk wel zo dat de ene pony dikkere manen en staart heeft dan de andere.

kelly, in de zomer gaat mn pony ook wel eens onder de tuinslang hoor, en netjes haar staart bijknippen en af en toe haar sokken, omdat ze er anders over struikelt, oren en gezicht blijf ik verder wel van weg met mijn schaar. ook ik heb cowboy magic in de kast staan en borstel graag uren. maar wat ik bedoelde was dat echte schoonheid van binnen komt. dus hoe krijg je een mooi verzorgt paard? door te zorgen dat ze van binnen goed verzorgt zijn Lachen

ecxeem is tegenwoordig ook een grote verzamelnaam voor staart en manen jeuk. soms komt het door de knoeten (die kleine vliegjes) maar meer dan eens is het paard ergens allergisch voor, pollen die er in de zomer zijn, bepaalde planten enz. enz. dus probeer dit goed uit te zoeken en de oorzaak zoveel mogelijk van je pony weg te houden.

IxLOVESxC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:44

Mijn pony schuurde haar staart altijd kaal. Maar omdat ik deze shampoo heb gekocht & het op de staartwortel heb gesmeerd, schuurt ze niet meer en is haar staart minderkaal. Afbeelding

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:55

Het gras bij de buren is altijd groener...

Miss dat iemand anders jou verzorgpaard wel erg mooi vind.
Gewoon je best doen en tevreden zijn met wat je dan hebt,meer als je best kan je niet doen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:00

Dagelijks goed poetsen, regelmatig wassen (als het weer dit toelaat) en toiletteren.
Propere stal enz.. Het hangt natuurlijk ook af hoe jou paard zich op stal gedraagd.
Er gewoonweg heel veel mee bezig zijn en veel tijd in de verzorging van je paard steken.
Ik zou voor de rest niet weten wat je nog meer of anders kan doen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:27

Als je vaak gaat wassen kan dat ook slecht zijn voor de vacht!
Mooie pony okay,maar hou het wel binnen de perken.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:06

draaakje schreef:
het is natuurlijk wel zo dat de ene pony dikkere manen en staart heeft dan de andere.

kelly, in de zomer gaat mn pony ook wel eens onder de tuinslang hoor, en netjes haar staart bijknippen en af en toe haar sokken, omdat ze er anders over struikelt, oren en gezicht blijf ik verder wel van weg met mijn schaar. ook ik heb cowboy magic in de kast staan en borstel graag uren. maar wat ik bedoelde was dat echte schoonheid van binnen komt. dus hoe krijg je een mooi verzorgt paard? door te zorgen dat ze van binnen goed verzorgt zijn Lachen

ecxeem is tegenwoordig ook een grote verzamelnaam voor staart en manen jeuk. soms komt het door de knoeten (die kleine vliegjes) maar meer dan eens is het paard ergens allergisch voor, pollen die er in de zomer zijn, bepaalde planten enz. enz. dus probeer dit goed uit te zoeken en de oorzaak zoveel mogelijk van je pony weg te houden.

Maar ik bedoelde dus dat ik zowel veel met mijn pony's uiterlijk bezig ben als met haar innerlijk ...

& Ik weet het, ik heb mijn pony al bijna 9 jaar die zomereczeem heeft ..

De echte oorzaak is nog niet helemaal bekend maar ze weten wel dat het iets met de stofwisseling te maken heeft (en met namen een soort eiwit, die dus veel in gras zitten) en de door jou genoemde knoeten (die in het officieel clucicoïde mug heet)
Daarvoor zijn al echt ontzettend veel zalfjes, behandelingen enz. enz. op bedacht ...
- Je heb spuiten voor de stofwisseling, kan je wel kans hebben op hoefbevangenheid
- je heb een eczeemdeken
- talloze uitwendige smeerseltjes en inwendige middeltjes
- zogenoemde 'eczeemdieeten' (beperkt op het gras)

Bij het overgrote deel van de paarden met zomereczeem helpt alles een beetje.. zo ook bij mijn pony (behalven die spuiten, ik loop liever geen risico op hoefbevangenheid)
mijn pony heeft een eczeemdeken op, loopt in een speciale wei met het grassoort met de minste eiwitten en ook met heel weinig gras op het land, ik smeer de plekjes in, spray dr goed in met vliegenspray enz. enz.

Zomereczeem kan wel worden vastgesteld door de da (dmv andere dingen uit te sluiten (vaak kan het namenlijk ook schimmel of luizen zijn) en de symptomen na te gaan)
Alleen waar het aan licht en wat het effectiefst is dat moet je helemaal op eigen basis uitproberen

ik denk dat de ts met een verklaring van de da ten 1e (of het ook serieus zomereczeem is) en een kijkje op depaardendrogist site ze een heel eind komt Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:11

Mijn pony heeft ook zomereczeem. Maar ik vind haar toch perfect, maarja dat vinden veel baasjes wel van hun paarden.
Ze heeft een eczeemdeken op en dat gaat gewoon goed, en ze krijgt ook puur culico Lachen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ILXT6WPO.jpg
perfect toch? Schijnheilig
dus ook een eczeempony kan er goed uitzien
(als anderen mijn knollebeest niet mooi vinden is dat ook best Tong uitsteken maar ik vind haar een knapperd Haha! )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:23

Veel buiten laten staan, lekker in het zand laten rollen, niet te vaak wassen, en vooral: níet te vaak de staart en manen borstelen Knipoog
Ik borstel de manen van mijn paard hooguit 1x per week, de staart 1 x per maand ofzo.. Borstelen 1x per week, en voor het rijden even de zadelplek.. En wassen.. 2 x per jaar ofzo, als het lekker warm is in de zomer
En hij glimt als een spiegeltje, zelfs als hij onder de stof zit. Zijn staart en manen groeien als kool. En de staart is gigantisch dik. Zit natuurlijk ook in zijn genen, maar sinds ik hem heb gekregen is hij toch echt nog een stuk dikker geworden Lachen
Voeding is belangrijk: niet te veel snoepjes en brok, veel hooi, en over het voer elke dag een scheutje lijnzaadolie. Dat doet wonderen. Een paard dat goed in zijn vel zit zal ook mooi glanzen. Zand in de vacht is bijvoorbeeld goed om beestjes eraf te houden, en om zweet op te nemen, waardoor het paard minder schuurt en de haren minder snel verkleuren of kapot gaan. En door teveel te borstelen trek je elke keer weer staartharen uit. Door teveel te wassen haal je het vet van de huid af, waardoor de vacht weer minder gezond wordt..
Dus gewoon niet te veel aan doen Lachen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:26

En zo'n goeie manen/staartborstel scheelt ook veel.
Die van öster is perfect!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:37

Waar maak jij je druk om meisje?? Als je paard tevreden is en je geeft jou paard voldoende aandacht is dat toch 1000 keer beter dan een paard dat mooie manen en een mooie staart heeft?? Misschien zitten die paarden wel in een glazen kooitje en zijn ze diep ongelukkig. Als jou paard zich goed voelt is dat veel belangrijker!
Ik zie veel liever een paard wat lekker onder de modder zit,een pluk manen kwijt is, maar wel met vriendjes buiten staat, dan een mooi glanzend paard met prachtige manen die 24/7 op stal moet staan omdat baasje het zonde vind als hij beschadigd!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 11-06-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:38

Myrano schreef:
Dagelijks goed poetsen, regelmatig wassen (als het weer dit toelaat) en toiletteren.
Propere stal enz.. Het hangt natuurlijk ook af hoe jou paard zich op stal gedraagd.
Er gewoonweg heel veel mee bezig zijn en veel tijd in de verzorging van je paard steken.

Dit juist allemaal nièt doen!
Het is geen barbiepop. Nors opkijken

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:32

JoviBan schreef:
Myrano schreef:

overdrijven is ook een vak hoor..

ik poets mijn pony ook altijd voor het rijden even 5 minuutjes ..
'vroegâh' poetste ik dr gewoon een half uur (ja penny jaa Haha! )..
gut gut wat heeft mijn pony het toch slecht .. mijn pony geniet er echt van met borstelen (dat lippie van dr lijd dan echt helelaam zijn eigen leven Clown )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:40

Joviban heeft het denk ik vooral over het wassen, dat is erg slecht om te vaak te doen ivm het huidvet Knipoog

Stevig borstelen is goed om de spieren een beetje op te warmen voor het rijden en om melkzuur af te voeren na het rijden.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:43

Tja, poesten kan ik gewoon niet snel. Een snelle poetsbeurt duurt bij mij een half uur. Iedere gek zo zijn gebrek. Maar die manen en die staart. Die van mij heeft gewoon erg weinig haar. Zijn voorpluk is zelfs zo zielig dat hij door kan gaan voor Lambiek. Het is niets, en zal niets worden. Helaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:46

En wat belangrijk is is dat je paard zich goed voelt. Dus netjes op zijn hoefjes zodat hij geen pijn aan zijn voetjes heeft, goed passende spullen, lekker buiten met andere paarden, lekker grasjes... Helpt een boel hoor

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:45

JoviBan schreef:
Myrano schreef:

Oh nee ? Zeg jij dan eens hoe het dan wel moet ? Knipoog
Ik heb nog nooit geweten dat een paard er niet perfect verzorgd uit kan zien als je het op zo'n manier doet.. En wat heeft dit in hemelsnaam met een barbiepop te maken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:46

Myrano schreef:
Oh nee ? Zeg jij dan eens hoe het dan wel moet ? Knipoog
Ik heb nog nooit geweten dat een paard er niet perfect verzorgd uit kan zien als je het op zo'n manier doet.. En wat heeft dit in hemelsnaam met een barbiepop te maken Verward

De beste huid- en vachtverzorging voor een paard is de natuur z'n gang laten gaan. Wanneer je, zoals jij zegt, dagelijks 'goed' poetst, regelmatig wast en toiletteert (en 'm ook nog in een stal zet), heeft dat een negatieve invloed op de huid en vacht. Je verpest daarmee de natuurlijke weerstand en werking van de huid en vacht.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:11

Gewoon 24-7 buiten zetten, eens in de week een borstel erover, verder gewoon ff snel een borsteltje over de zadelplek/hoofdstelplek, kortom: zo min mogelijk aan prutsen en tadaaaaa.... Een schitterend glanzend paard met volle manen en staart Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:38

Die van mij staan gewoon buiten en ik vind ze er perfect uitzien. Mooie volle manen en staart en glanzen. Een shet is even een uitzondering, maar zij zit even niet lekker in haar vel, maar daar wordt aangewerkt. Mijn welsh schuurt wel haar staart, dus daar heb ik een vliegendeken opliggen, verder doe ik er zo min mogelijk aan. En ik vind ze prachtig.

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:47

ik vind voeding ook belangrijk, veel paarden zijn te dik door verkeerde combinatie, voer en te weinig bewegen.
dus een aangepaste voeding en regelmatig bewegen om spieren te kweken. Verder veel naar buiten met soortgenoten en goed op tijd ontwormen/inenten.
Als ze zich lekker in hun vel voelen, stralen ze dat ook uit Cool