welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:36

hallo,

Ik heb zelf toch een hoop pensionstallen gehad en steeds zie ik weer nadelen waardoor ik mijn paard weer verhuis naar een andere stal.
Ik ben benieuwd hoeveel stallen jullie hebben gehad en om welke reden je weg bent gegaan?

Hier is mijn verhaal: totaal 8 stallen in 5 jaar tijd

Toen mijn paard 7 maanden was heb ik hem heel even (een maand) op een stal in wateringen gezet. Ik wist dat ik ging verhuizen naar gelderland maar dat duurde nog een maand.

In gelderland heb ik hem 2 jaar op de opfok gehad (hij stond met 2 andere hengsten op een heerlijk stuk land en bij vies weer stonden ze met zn 3e op stal.
Toen mijn paard groter werd en bijna 3 jaar was zei de eigenaresse op stal dat ze geen plek had om de paarden appart te zetten en ging ik op zoek naar een stal.

ik vond een leuke stal en daar heeft hij bijna een jaar gestaan. Ik vond het heel ver fietsen steeds, de bak was heel zwaar, gezeur op stal onderling over de eigenaar en ik vond het niet leuk meer.

Toen heb ik hem bij de stal gezet waar ik ook friessen reed en trainde. Daar heeft diesel ongeveer 5 maanden gestaan. ik ging een andere studie doen en vond ook deze stal te ver, was gestopt met de friessen te rijden, geroddel onder elkaar en vond het erg banketstaaf tegen over de eigenaar om diesel daar nog te stallen terwijl ik de friessen niet meer deed.

Ik kon mijn paard op PTC zetten (paardenhouderij school) daar kwam ik al heel snel nadelen tegen. Ze gingen regels ineens veranderen, wanneer de school dicht was was ook de binnenbak dicht (later hebben ze wel de deur open gelaten). En overdag kon je er ook bijna niet in rijden in de binnenbak omdat er dan lessen waren. Paarden stonden in container boxen wat heel heet was in de zomer, stallen waren erg vies werden slecht gedaan, we mochten niet meer binnen afspuiten kregen buiten een koude waterslang, en zo waren er nog heel wat dingen. buitenbak waren ook vaak lessen.
Paarden mochten niet de wei op alleen in de paddok en daar stonden ook manege paarden dus vaak konden prive paarden niet naar buiten.
Ik werd zwanger en wilde mijn paard op de wei hebben.

Toen heb ik hem verhuisd naar een hele simpele stal met heel veel land. Heerlijk stekkie voor diesel maar de bak was weer te zwaar, voerbeleid was slecht moest zelf eten kopen voor hem en soms werd er niet gevoerd, stallen waren vies en nog wat nadelen.

we gingen naar den haag verhuizen en kwam daar op een leuke pension stal. klein en heel gezellig. maar ook weer 1 groot nadeel bak was veeeel te zwaar, mijn paard kreeg verdikkingen boven zn kogels (vochtophopingen), mesthoop was vaak vol dat ik er amper me kruiwagen op kwijtkon, vaak paarden die al in de paddok staan en er niemand is en ik mijn paard niet buiten kan zetten (ja of ik moet die andere paarden binnen zetten en daarna weer buiten)

Ik was het nu zo zat dat ik hem ging verhuizen naar een grote pension stal. met binnen en buitenbak, overdekte longeer/losgooi bak, alle luxe. maar ja daar loop je vast ook weer tegen nadelen op 1 nadeel weet ik al de kasten zijn heel klein hahaha.

nou kom maar op met jullie verhalen.

risky

Re: welke nadelen hebben jullie bij je pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:38

ik ben begonnen om mijn paard partikulier te stallen bij een vrouw waar ik voorheen op haar pony's reed,zij deed er 1 weg en er was een plaatsje voor mijn eerste eigen paard.
ben daar vertrokken omdat ik al het werk deed ook haar 2 pony's (anders werd er niet eens uitgemest) en zelf deed ze niks maar moest wel het volle pond betalen Boos!

ben toen terecht gekomen bij een hoefsmid (heel makkelijk Pling ) paarden stonden daar prima maar mocht na het rijden mijn paard geen handje haver geven omdat ze daar onhandelbaar van zou worden, mocht daar ook geen deken opleggen Huilen dus ben na een jaar maar weer vertrokken.

toen naar een andere kleine stal, ben daar weer vertrokken omdat er nooit buiten werd uitgemest en het voer werd altijd op het zand gegooit (lang leve koliek Verdrietig )

huur nu een stukje grond en heb zelf 3 stallen maar wil mijn stallen verkopen en daar de huur opzeggen om bepaalde redenen die ik niet ga noemen.

oftewel ben weer op zoek naar iets nieuws Bloos

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:26

Ik ben ook al jaren op zoek naar de perfecte stalling, maar helaas..
De nadelen die ik ben tegengekomen:
Geen mogelijkheid tot 24/7 buiten lopen
Te druk
Geen leuke mensen
Teveel vreemden (die brood enzo voeren)
Te weinig toezicht
Te duur
Te ver weg

Gelukkig gaan we binnenkort verhuizen, en komt ie fijn aan huis te staan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:30

Er is overal wat. De accommodatie zoek je zelf uit. De mentaliteit van de stalhouder moet je maar afwachten en het type mens die je als pensionklanten erbij krijgt ook. Vaak is de sfeer vervelend, moet je je spullen in de gaten houden en worden afspraken niet netjes nagekomen.

Je kunt ze beter aan huis hebben, kan je er goed voor zijn, maar dat is maar voor weinig weggelegd.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:34

bij onze eerste stallen sloeg de eigenaar mijn paard toen ben ik dus opgestapt. Eikel dat hij der rond liep. Dit was particulier. Bij mij tweede stalling hadden we geen bak. Ook particulier. En toen kwam ik voor het zelfde geld een stalling tegen waar we een buitenbak/binnenbak/longeercirkels/padocken hadden. Ik heb het hier super naar mijn zin en mijn paardje ook. Overal zitten wel nadelen. Hier vind ik het jammer dat mijn paard in de winter niet buiten kan blijven, aan de andere kant hij vind het helemaal niet erg heb ik gemerkt Knipoog

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:36

Ik heb mijn paard ook al een aantal keer verhuisd. Wat ik eigenlijk altijd wel tegenkom is dat ze 'gouden bergen' beloven maar uiteindelijk komt er niets van terecht...wees dan gewoon eerlijk want dan voorkom je teleurstellingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:37

Juist die gouden bergen, die zijn er altijd de eerste 6 weken..., overal... Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:40

Ik ben ook her en der geweest.
1e stond bij een particulier, midden in de modder, stal viel zowat om van ouderdom, voordeel mega groot stuk land.

2e particulier aan huis, alles was goed, nadeel ik had geen bak. Ik ben weggegaan, doordat ik ging verhuizen erg jammer anders was ik daar gebleven.

3e particulier met binnenbak, begin was super, daarna paardje kreeg 4kg brok wat ie niet nodig was, donkere stal, niet naar buiten, kon beperkt rijden enz.

4e pensionstal/ manege. meiden onderling waren leuk. Eigenaar wist niets van paarden in 2 jaar 2 paarden dood vanwege nalatigheid van de eigenaar. ze kregen te weinig brok, kwamen te weinig uit de stal en voor mijn paard was de stal te klein (1.85).

4e stal ben ik nu nog steeds, particulier pensionstal. Super gezellig en je kunt gewoon je eigen gang gaan. Geen geroddel of gezeur, maakt niet uit wat voor paard je hebt en hoe je rijdt. Lessen in overleg met elkaar en eventueel rijden ook. 1 nadeel, ik mis de radio en s'winters een binnenbak... maar dat vind ik niet zo heel erg, als je de voordelen bekijkt.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:43

ja lijkt mij ook heerlijk als je paard aan huis staat. Maar hier in zuid holland is dat niet betaalbaar helaas!Er word inderdaat altijd vanalles beloofd en maar weinig nagekomen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:52

Ik was ook een stalhopper Clown
Trof het totaal niet met stalling.

Mijn eerste stalling was bij een binnenbak, mooie bak grote stallen. Maar paarden kregen daar 3 keer per dag water via een kruiwagen omdat er geen aansluiting was. Vind ik niet echt een prettig idee. Bleek ook dat de paarden daar niet op de wei kwamen. Weidegang was alleen voor hun eigen paarden en ik ging er voor het gemak vanuit dat alle paarden daar buiten kwamen Bloos Dus ging mijn paard naar een vakantieboerderij, waar ze zomerdag kon staan winterdag waren er niet genoeg stallen. Na die zomerperiode verhuisde ik naar een stal vlakbij mijn huis, leek ideaal. Totdat de eigenaar vervelend begon te doen omdat er teveel stro en hooi gebruikt werd, paarden kregen nog maar 2 plakken hooi per dag en ook stro werd zuinig mee gedaan. Maar de stallingsprijs ging wel flink omhoog. Paarden stonden vaak zonder water, eigenaar hield zich niet aan de afspraken. Ik heb daar 1.5 jaar gestaan. Toen ging ik een paard voor iemand bijrijden, zij kwam met het idee om mijn paard bij haar neer te zetten zodat ik beide paarden op 1 stal had staan. Daar heb ik volgens mij ook iets van 1.5 jaar gestaan, toen viel ik hoog zwanger van haar paard en had na die tijd weinig trek erin om dat paard nog weer te gaan rijden, het dier had niet zo'n leuk karakter. Ik had tenslotte de zorg van een kindje erbij gekregen. Toen heb ik de paarden dichter bij huis gehaald, ik had inmiddels een 2e erbij gekocht. Daarna heb ik 2 jaar ergens gestaan was een super plekje maar na een half jaar overleed de stalhouder. Zijn vrouw heeft het nog een jaar gedaan maar was ook al dik boven de 60, ze is er uiteindelijk mee gestopt. Toen vond ik een luxe stal wederom vlakbij, alleen was de stalhouder een vreemd mannetje vuurde vragen op je af als je bent toch niet zwanger en bedenk goed of je een relatie wilt met een beroepsmilitair. Hij hield zich niet aan de afspraken liet de paarden buiten staan terwijl de afspraak was dat ze op stal gezet zouden worden. Hij voerde niet toen mijn merrie binnen 14 dagen koliek had en hij dat niet gezien had (paard stond te zweten, kreunen, en ging liggen rollen) had ik er genoeg van. Ik mocht niemand mee nemen naar stal hij had allemaal vage regeltjes. Dat het 5 weken geduurd heeft toen was ik er helemaal zat van Haha! Daarna heb ik 5 maanden op een andere stal gestaan, toen ik daar kwam was er geen bak en ook de stallen waar mijn paarden in zouden komen moesten nog gemaakt worden. 5 maanden later liepen we tegen de winter aan, had de hele zomer niet of nauwelijk kunnen rijden omdat het land te glad was. Er was nog steeds geen bak en ook de stallen warn niet af, ik heb er toen voor gekozen om wederom van stalling te wisselen ook om te voorkomen dat ik straks geen stalling zou vinden als het nog langer zou duren voordat er een bak was. Nu sta ik sinds oktober vorig jaar op een westernstal, ik ben daar de enige engelse ruiter dus eigenlijk best een aparte combinatie zo Haha! Ze hebben een super plekje ik heb niets te klagen lessen zijn goed, de verzorging is super ik hoef nergens naar om te kijken. Het enige nadeel is dat het bedrijf zo goed loopt dat ze veel lessen hebben waardoor de bak in de avonduren niet vrij is. Overal is wat maar een plekje zoals dit zal ik niet snel weer vinden!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:45

nadelen die ik altijd tegen kom
-te weinig weidegang
-in de winter geen paddockruimte aanwezig
-te weinig mogelijkheden wat betreft zelf beslissen voeding
-geen hooi maar alleen voordroog
-slecht uitmest beleid
-te veel klanten en paardn op een kleine oppervlakte
geen schuilmogelijkheden op de weide/paddock

inmiddels sta ik bij een particulier en heb ik het prima naar mijn zin, alles is mogelijk wat betreft voeding , 24/7 weide en/of paddock met gezelschap en altijd toegang tot schuilstal
klein gezellig clubje OK dan! daar kan geen stal in de regio tegenop

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:54

Go Sonja Go jij! Go jij!

Ik heb toen ik mijn paard net gekocht had een tijdje bij een boer gestaan. Paard stond van mei t/m september 24/7 buiten en van oktober t/m april 24/7 binnen Nors opkijken (behalve dan de tijd die ik haar eruit haalde om te rijden/poetsen e.d.). Ik moest daar verplicht hooi en stro afnemen tegen woekerprijzen en alles zelf doen/regelen. Ondanks dat bemoeiden ze zich wel overal mee (was een koeienboer). Stal was een oude koeiengroep met rubber matten over de roosters... Na 2 jaar gelukkig ander stekkie gevonden.

Stal 2 was eigenlijk alleen een weiland (ca. 5000m2) midden in de polder. Geen beschutting, geen stal, geen toezicht. Daarnaast mocht ik (gratis) een klein stukje wei met daarop een oud koetshuis dat was omgetoverd tot stal gebruiken. De grote wei werd door mij gebruikt als zomerwei, vanaf uiterlijk april tot liefst eind oktober stond ze op die wei. Daarna ging ze in de winter naar de kleine wei met stal. Ik moest alles zelf doen, maar kon volledig m'n gang gaan zonder bemoeienis van buitenaf. Beviel me op zich prima, maar was wel wat eenzaam af en toe. Zo heb ik ongeveer 10 jaar gestaan

Vier jaar geleden werd de grote wei verkocht aan een boer en kon ik m'n biezen pakken. Toen had ik alleen nog het kleine stukje winterwei. Daar heeft mijn paard toen bijna 2 jaar gestaan. Eigenaresse van die wei was in de 80 en supergevoelig. Die kreeg op een gegeven moment bijna een hartverzakking toen mijn paard (in de winter) het hek tussen d'r tanden pakte en open zette en toen vrolijk aan de overkant van de weg in de berm gng staan grazen.... Gevolg, kinderen van die vrouw kwamen me vertellen dat ik voor de volgende winter een ander stekkie moest vinden....

Via via kwam ik er toen achter dat er vlak in de buurt een weiland te koop was. Met financiele steun van mijn ouders heb ik dat weiland toen kunnen kopen. Na de eerste (verschrikkelijke) winter, heb ik diverse verbeteringen aangebracht zoals; bestrating, paddock, bak, nieuwe (grotere) schuilstal etc. Nu is het mijn eigen kleine paradijsje Haha! . Inmiddels heb ik daar een gezellig klein clubje dames verzameld en loopt alles (meestal Schijnheilig ) soepel en gesmeerd *LOL*. Ik ben nu al twee jaar heel erg blij dat ik niet meer van anderen afhankelijk ben voor een plekje voor m'n paard. Mijn paard is inmiddels 22 en ik heb haar al 16 jaar. Ze gaat ook niet weg voor ze dood is.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:24

Geen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:28

Ik heb eigenlijk weinig te klagen. De dingen die ik heel belangrijk vind (genoeg weidegang, toezicht en zelf bepalen wat ik voer) zijn prima in orde.

Wel is de bak te zwaar om lang en intensief in te trainen, maar aangezien ik dat toch niet veel doe vind ik dat niet zo erg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:43

Die nadelen vind ik wel meevallen, je moet gewoon zorgen dat je van tevoren weet wat je wilt en of de stal dat biedt en daarbij niet alleen afgaan van wat een stalhouder zegt, maar ook zelf kijken hoe het er toegaat.
In de loop van 15 jaar is mijn paard 5 keer verhuisd om verschillende redenen.
1e keer paard had veulen aan de voet toen ik haar kocht en ik heb haar tot het spenen bij de oude stal laten staan.
2e keer stal was van eigenaar veranderd en ik kon niet uit de voeten met de nieuwe eigenaar.
3e keer kreeg kans om paard op 5 minuten fietsen van huis te hebben en op 5 minuten stappen van het bos.
4e keer omdat paard van vriendlief daar niet terecht kon en we de paarden toch op één adres wilden hebben.
5e keer omdat paard van vriendlief te jong en te jolig was en dus de groepen verstoorde en we nog steeds de paarden op één adres willen hebben.
Adres waar we nu staan is misschien wel iets verder weg (8 km) en heeft geen binnenbak, maar wel weer pal aan bos en hei en bovendien een bijzonder prettige sfeer voor mens en paard. We hebben dus absoluut geen plannen om hier weg te gaan Haha!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:46

Op mn vorige stal waren de nadelen:
- relatief weinig ruwvoer
- weinig tot geen weidegang
- buitenbak niet beschikbaar 's avonds omwille van lessen (vrij lastig als je voltijds werkt)

Op mn huidige pensionstal, waar ik inmiddels al meer dan 2 jaar sta, heb ik echt gevonden wat ik wil.
Mn jaarling staat nu lekker 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer en vriendelijke en eerlijke mensen.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:55

Bij mijn vorige stal kon mijn paard 's zomers niet 24/7 de wei op.
Het nadeel vond ik ook dat ik betaalde voor faciliteiten die ik nooit gebruikte.

Nu sta ik bij een boer, samen met een vriendin. De eigenaresse heeft zelf ook 3 paarden en nog een pony.
We hebben de beschikking over een buitenbak met verlichting die er ALTIJD goed bij ligt.
De paarden komen al vroeg in het jaar op de wei en staan zoals nu 24/7 buiten.

Voor mijzelf is het minder luxe (geen kantine, geen wasplaats maar buiten met de slang etc.) maar voor mijn paard is het er een stuk beter!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:32

1ste stal
Had ik het super naar me zin. Was klein en weinig wei maar wel een hele grote rijbak met goede bodem en verlichting en grote paddock. Ze kwamen daar ook elke dag buiten. En super gezellige mensen. Helaas vershuide ik naar brabant en mijn paarden verhuisde mee.
2e stal een jaar gestaan was bij een oude koeienboer. Die niks met paarden had. En bemoeide zich overal mee terwijl hij er de ballen verstyand niet van had. Ik had een veulen van 6 maanden die hij een hele wormenkuur had gegeven terwijl ik nadrukkelijk gezegd had maximaal 300 kg dat was voor mij de druppel en ben ik op gestapt.
3e stal was de opfok van mijn veulen waar ik weg ben gegaan omdat hun hun afspraken niet na kwamen was voor mij ook behoorlijk ver weg en kon dan ook niet regelmatig langs gaan.
Toen ik dus een keer langs ging stond mijn veulen met een halster om op de wei die bijna was ingegroeid. Reactie van de eigenaar ja we kregen hem niet te pakken (bel dan ofzo kom ik zelf wel). Heb ik hem nog ene paar weken laten staan. En toen ik weer kwam stond hij volgens andere pensionklanten al een paar dagen binnen. In een noodbox wat zo laag was dat hij er overheen kon stappen en naast een merrie (wat was ik blij dat hij nog niet wist dat hij hengst was). Gauw verhuisd.
Stal 4 was waar ik mijn andere paard na de koeienboer gestalt had. Daar beloofde ze weidegang enz. Helaas niet veel van gezien en na een maand kreeg ik een brief thuis dat we twee weken de tijd hadden om iets anders te zoeken omdat ze gingen stoppen.
Op naar stal 5 Ook mooie praatjes elke dag in de paddock. EN mooie binnen en buitenbak. De staleigenaar was er nooit. En zo stond ik regelmatig de paarden om 12 uur te voeren omdat ze s;ochtends nog geen eten gehad hadden. Ik was de enige pensionklant de rest was manege pony's en paardne van hem zelf. Zo stonden de manege pony's ook vol met wormen enz. Na 4 maanden ook opgestapt.
Stal 5 dure pensionstal super mooie stallen, super mooie bak, mooie kantine. Maar maar 2 uurtjes om de dag naar buiten en dan alleen met mooi weer. En met de eigenaar viel geen afspraken te maken.

En nu sta ik op een super stal. Fijne accomodatie en goed betaalbaar. Maar helaas voor mijn kwpner niet geschikt.

Hier gaan ze overdag (365dagen per jaar) naar buiten en zomers zelfs mogelijkheid tot 24 uur.
Goed hooi, kuil en stro wat je onbeperkt kunt pakken.
Solarium, poets en wasplaatsen, 2 binnenbakken, 1 buitenbak en kantine. Van alle gemakken voorzien dus en heel veel weidegang.
Helaas kan mijn paard niet goed tegen vette weides en grote groepen paarden. En dat is nu even mijn probleem.
Alle weides zijn behoorlijk lang en vet voor mijn paard niet geschikt. De weides die de andere paarden al afgegraast hebben. Mag hij niet op omdat dat weer aan moet groeien zodat ze over 4 weken weer omgeweid kunnen worden.
En we hebben behoorlijke grote groepen minimaal 6 paarden op een wei (uitgezonderd moeder met veulen en de hengst en de shetlander die hebben een paddock/klein stukje gras voor hun zelf) en dat werkt gewoon niet met mijn ruin. Hij raakt helemaal in paniek met zoveel paarden en hij is de hele dag bezig om mijn merrie bij de rest van de kudde weg te houden. Waar door ik hem regelmatig met mooie wonden uit de wei haal.

Heel jammer want ik sta er nu al 2 jaar met heel veel plezier en heb de ruin nu 2 maanden (ongeveer)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:12

Eerste stal : eigenaar kende ik van vroeger en beloofde mij,dat als ik 1 van zijn dravers trainde,ik Giotto gratis mocht stallen bij hem.Allemaal goed en wel maar na een tijdje zat ik heel de dag op m'n sulky en had ik geen tijd meer voor m'n eigen paard.En veel te weinig weidegang!

Tweede stal : Bij een vriendin op de weide met haar 2 merries en veulen.Perfecte oplossing,was het niet dat paardlief zwaar verliefd werd op één van de merries en ze de hele dag dekte (is een ruin).Met als gevolg dat ik hem zienderogen zag vermageren...terug verhuizen dus...

Derde stal : eigenaar kende ik ook van vroeger (en ik geraak niet geleerd!! Clown ) Paardje mag gratis staan als je 1 van m'n dravers traint.zelfde gevolgen al bij eerste stal en als ik niet kwam ,kwam paard ook niet buiten.Maar eigenaar zei wel dat hij buiten was geweest!Werd wel goed gevoeders en kreeg genoeg hooi en zo...

Huidige stal : Alles is heel basic maar je hebt alles wat je nodig hebt.Zelf eten kopen maar er word gevoederd,uitgemest,hooi gegeven,paarden buitengezet.
Paard komt zoveel buiten als je zelf wilt, 24/7 als je dat wilt.Altijd proper water beschikbaar in de weides.
Enige nadeel dat ik kan zeggen is dat m'n paard ziek was een tijdje geleden en dat ze "vergeten" waren om mij te verwittigen...kon ik niet echt mee lachen!!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 20:31

nou een hoop verhalen. tja inderdaat overal is wel wat ik hoop dat de stal waar ik heen ga leuk is. ik heb al een paar mensen gemaild en die hebben het er heel erg naar hun zin ook de mensen die er werken klinken heel aardig. Ben benieuwd, ik hoop nu ook eindelijk me vaste plekje te houden

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:34

van nu?

mensen hebben geen verstand van paarden
wei is niet netjes en staat een hoop zooi in (struikgewas)
soms staan de paarden zonder water, en in de winter moet ik echt zelf opletten dat ze wel genoeg voer krijgt...

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:33

Ik denk dat het beste een privé stal/pension is.
Ik sta daar met mijn merrie sinds 1 december (heb haar van september en stond in mijn straat op een stuk weide met stal, maar ze stond alleen en weide was ENORM drassig).
Hier sta ik echt super nu. Paarden gaan buiten van 7u-19u/20u. Kan mijn paard dag en nacht buiten laten staan, maar kans dat ik mijn stalletje kwijt geraak en wil dat niet.
Er is buitenpiste, grotendeels in goede staat zelfs als het geregend heeft. Paarden worden gevoerd en buiten gelaten ( stal open zetten en paarden lopen zo naar hun deel van de weides). Stallen worden 2x per week gedaan. Elke dag vers stro erbovenop.
Kortom ik vind het daar super.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:08

Ik stond eerst op een dressuurstal,,
En die was superleuk,,
Heel gezellig enzo,,
Goed verzorgd,,
paarden kregen de zorg die ze nodig hadden,,
bak perfect,,
weidegang perfect,
was gelegen middenin een bos,,dus je kon altijd op buitenrit als je wou
waren helemaal geen nadelen aan.
Hemel op aarde voor een paard.

Maar Toen werd de stal verkocht aan mensen met een bijzonder speciale smaak.
Hadden alles verbouwd,,
Alle mensen die er eerst werkten gingen weg,,
Sfeer veranderde ook heel sterk,,
je kon merken dat niet veel mensen het eens waren met de manier waarop de stal nu gerunt werd.
En niemand kwam er nog graag.
En na een tijdje was er ook wel elke dag weer iets anders misgegaan,,.
Zoals,,
Mijn pony was verkouden ,, Dus ik had er een dekentje opgegooit,,
Kwam ik de volgende dag op stal,,
Hadden ze het eraf gehaalt,,
Ga ik naar binnen om te vragen waarom,,
Zeiden ze doodleuk
'omdat het veel te warm is voor een deken,paarden in het wild krijgen ook geen deken op als ze verkouden zijn'
Of dat je aaaaltijd in de buitenbak moest rijden,,ookal regende het,,omdat het altijd ponylessen waren.
En zo nog wel veel meer dingen .
En na een tijdje had ik er gewoon genoeg van,,
En toen ben ik er opgestapt Bloos

Toen ben ik naar een pensionstal 5 minuten fietsen van mn huis af gegaan.
Die zijn nu nog volop aan het bouwen,,
maar er was een stal vrij,dus daar mocht mijn pony in.
Zijn heeeele aardige mensen.
Ondertussen zijn de nieuwe stallen ook al af,En nu staat mijn pony daar,zodat ze buiten kan kijken enzo.
Zijn gigantisch grote kasten.
is een hele fijne stal Ja
het enige jammere is dat er nog helemaal niemand staat behalve de eigenaars en ik.
Maar dat komt allemaal nog wel als alles af is ^^

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:13

Het verbaast me altijd weer dat ik lees dat mensen tig x hun paard verhuizen. Ze noemen zichzelf dan stalhopper oid. Ik vind het minstens zo verwonderlijk hoe pensionhouders zich op kunnen stellen. Even ervan uitgaande dat het waar is wat hier geschreven wordt (te weinig voer).

Verhuizen is voor je paard bijzonder stressvol, en als ik dan de redenen lees dan vraag ik me af watmaakt het uit of je 5 of 15 min. moet fietsen/ rijden? En van regen krijg ik echt niks hoor! Welke afspraken zijn er gemaakt? Het lijkt mij logisch dat je elkaar daar aanhoudt.
En dan de reden 'mijn paard kreeg een klap van de pensionhouder' ja en wat deed ie dan? Is het een verwend nest of een brutale aap die op zijn nummer gezet moest worden? Of heeft die pensionhouder echt losse handen?

Ik heb hier niet gepost om iemand te beledigen of te kwetsen, maar ben benieuwd naar de serieuze beweegreden en of ervan uit het paard gekeken wordt of vanuit de ruiter/amazone.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:15

Ik ondervind de nadeel van pension klanten bij ons. Die zijn vaak zelfs arrogant genoeg om de hoeven niet uit te krabben en zo de pas geveegde vloer weer ranzig te maken. ZOOO irritant. Plus ze ruimen nu pas hun winterdekens op, die dwalen al 1,5 maand rond in de stallen, belanden zelfs in de stal. Met alle gevolgen van dien.