Minimaal uur rijden per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Minimaal uur rijden per week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 09:59

Ik ben momenteel in discussie met mijn man over een eigen paard. Ik heb altijd op manegepaarden gereden en heb nu een verzorgpony met mijn zoon. Nu is een eigen paard voorlopig nog niet in the picture qua financieen, maar voor die tijd ( 5 a 10 jaar Huilen ) wil ik wel alvast wat dingen uit de wereld hebben. Dan wel bij hem, dan wel bij mijzelf omdat ik tegen die tijd mijn paard niet te kort wil doen. De discussie gaat vooral over hoeveel tijd je per week/ dag kwijt bent aan een eigen paard. Daarom wil ik de volgende vragen aan jullie voorleggen:

Uitgaande van een recreatieve ruiter, zonder wedstrijdambities. En een doorgereden paard die redelijk wat kan om in de bak te rijden en evt eens naar buiten, dressuur en af en toe sprongetje. Misschien 1 keer per week priveles. Pensionstal (volledige verzorging, behalve mesten). Zomers hele dag op de wei (mischien 24/7), in de winter enkele uren per dag paddock.

1. Hoeveel uren per week is dan het minimum wat je zou moeten rijden/ longeren om het dier in conditie te houden? Of moet je een paard elke dag een minimaal aantal minuten longeren/ rijden? Mag het ook om de dag?
2. Los van rijden/ longeren: Is het erg als je eens een dagje niet komt voor de dagelijkse verzorging (poetsen/ aandacht)? En hoe denken jullie over standaard om de dag (dus zeg effe maandag, woensdag en vrijdag naar stal en 1 keer in het weekend)?
3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?
4. Stel dat je om de dag komt: is dat te doen qua mesten (winter)?

Ben benieuwd naar jullie meningen/ ervaringen!

Olikea

Re: Minimaal uur rijden per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:03

1. Hoeveel uren per week is dan het minimum wat je zou moeten rijden/ longeren om het dier in conditie te houden? Of moet je een paard elke dag een minimaal aantal minuten longeren/ rijden? Mag het ook om de dag?
Ik denk dat dit heel erg ligt aan het paard.. het ene paard kun je 3 weken laten staan en er zonder problemen weer opspringen, en het volgende paard moet elke dat bewegen, anders zit je op een bom.. Maar om de dag.. dat komt op 3 a4 x per week rijden vind ik heel mooi.. zeker als je paard 24/7 buiten staat.. een stalpaard moet je wel iedere dag doen..
2. Los van rijden/ longeren: Is het erg als je eens een dagje niet komt voor de dagelijkse verzorging (poetsen/ aandacht)? En hoe denken jullie over standaard om de dag (dus zeg effe maandag, woensdag en vrijdag naar stal en 1 keer in het weekend)?
ook dat is afhankelijk van de stalling.. een paard dat 24/7 buiten staat kun je makkelijk eens een dagje laten staan.. maar een stalpaard moet je wel elke dag doen..
3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?
Ik doe dat wel..
Ik vind van niet.. in de winter staat mijn paard van 21.00 tot 7.00 binnen, en ik mest zijn stal dan elke dag uit..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:07

Mijn pony krijgt 5 tot 6 keer beweging, waarvan 3 of 4 keer flink trainen onder zadel of aan de longeerlijn en de andere keren lekker rustig buitenritje of wandelen oid. Ik kom wel vaker een dagje niet, maar mijn paard staat overdag de hele dag op de wei met een maatje, dus zolang hij aandacht krijgt en niet op stal staat vind ik dat geen probleem. Als je zelf een dag of 4 komt, zou ik voor de andere misschien wel een verzorger/bijrijder zoeken, dat is ook wel prettig als je een van die andere dagen evt toch niet kan, dan heb je een backup.
Mijn pony krijgt gerust vakantie, vind ze best fijn hoor, even lekker niks doen Clown Maar er zijn ook paarden die het niks vinden en er nukkig van worden. Ligt helemaal aan het karakter van het paard!
Ik vind dat elke 2 dagen uitmesten prima gaat Ja Maar een volpension is toch wel fijn Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:08

Sorry, persoonlijk kan ik hier heel kort in zijn. Als je niet minimaal 2 uur per dag, dus elke dag, tijd aan een paard kan besteden. laat dan het idee van een eigen paard varen en ga kijken naar een fijn "deeltijd" paard, of lease een paard voor bepaalde uren inde week op je manege.
Een paard kost gewoon héél véél tijd. Haha!

Niet alleen rijden of logeren of wat dan ook, maar ook het onderhoudt en het kontakt met je paard is niet met 5 minuten gebeurd. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:10

1. Ligt eraan wat je wilt en kan. Een paard hoeft imo niet elke dag getraint te worden, beter zelfs van niet vind ik. Mist het paard voldoende zelf kan lopen.
2. Een dag je niet poetsen vind mijn paard niet erg. Begrijp ik goed dat je van plan bent het paard om de dag uit stal te halen om los te gooien? Nee dat vind ik niet kunnen, een paard moet elke dag een min. aantal uren los kunnen lopen met andere paarden.
3. Een paard kan prima 3 weken stil staan, af hankelijk van wat hij gewend is is het verstandig om daar naar toe te werken.
4. Om de dag mesten ligt eraan hoe lang hij op stal staat. Staat mijn paard in de winter s'nachts binnen mest ik elke dag uit en laat hem drogen. Staat mijn paard in de inloopstal wordt er 2 tot 3 keer gemest.
Staat een paard dag en nacht op stal vind ik dat er toch minstens elke dag de drollen en natte plekken uit moeten worden gehaald.

Ik denk dat als je verwacht om de dag te kunnen mesten en je paard los te gooien je te rooskleurig denkt. Ik vind het in ieder geval niet kunnen tegen over het paard. Zou mijn paard bij mij niet elke dag naar buiten kunnen zou dat voor mij een reden zijn om of een andere stal te zoeken of hem desnoods weg te doen naar iemand die het hem wel kan bieden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:10

als je 3x per week aanhoudt als minimum moet het zeker lukken. vooral als het paard dus in het land staat.

als je paard contact heeft met andere paarden is het geen probleem. en swinters genoeg los komt lijkt het mij geen probleem

als jij geen wedstrijd ambities hebt moet dit zeker kunnen, je moet rustig na de tijd weer ff kijken watje paard aan kan. (heb je wel wedstrijd ambities, kan het ook wel. maar dan moet je nog meer rekening houden met het opbouwen)

ik mest ook zelf en zelf kom ik daarom het liefst elke dag. als ik elke dag kom is het goed bij te houden, sla ikeen dag over dan is de stal wel erg vies. maar het kan wel. denk ook niet dat je paard het je kwalijk zal nemen. maar persoonlijk doe ik het liever elke dag.

dus al met al hangt het heel erg van de situatie af. is je paard veel buiten en staat ze bij andere paarde dan is het geen probleem. staat ze op stal of alleen, dan heeft ze gewoon veel meer ancahct nodig

zelf ben ik bijna alle dagen bij de paarden en reken indd ook minimaal 2 uur per keer (meestal een half dagdeel haha.. maar heb het nu nog aan tijd)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:15

Er is geen minimum tijd dat je paard beweging moet hebben als hij daarnaast lekker met zijn vriendjes kan spelen. Wil je hem in conditie houden dan zou ik hem toch minimaal om de dag pakken, en lekker een drie kwartier aan de slag gaan. Longeren kun je ook iets korter en intensiever doen, dat is beter voor de benen (langdurig longeren vind ik geen aanrader).

Standaard om de dag zou ik persoonlijk niet leuk vinden. Neem dan geen paard, denk ik dan. Af en toe een dagje zelf niet komen is niet zo erg, als er dan maar iemand anders heel serieus naar je paard kijkt.

Je kunt je paard best vakantie geven maar dan moet je wel iemand zoeken die er dagelijks voor zorgt. Checken of ie zich fijn voelt, even een beetje kriebelen....kortom, een minimum aan aandacht en zorgt geeft.

Dat hangt er heel erg vanaf hoe 'vies' je paard is en op wat voor strooisel hij staat. Meestal kun je beter dagelijks uitmesten omdat de stal dan beter bijgehouden wordt en dit ook scheelt op de mesthoop.

Als je met het idee erin stapt dat je maar om de dag tijd hebt / wilt maken denk ik dat je het beter samen met iemand kan doen, of het bij een verzorgpaard kan houden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:16

De meningen zullen gegarandeerd verdeeld zijn, maar ik zal je beantwoorden hoe ik het zie:

1) Als je het echt over conditie wilt hebben denk ik dat dagelijkse training bijna een must is. Een dagje overslaan kan volgens mij geen kwaad, maar als je bijvoorbeeld trektochten wilt gaan doen of zo zal je toch regelmatig moeten trainen. Anderzijds, als je ambities niet verder gaan dan telkens als je komt een uurtje rijden, kan je gerust om de dag komen.

2) Hangt wat af van het karakter van je paard. Sommige paarden kwijnen weg onder gebrek aan aandacht, andere zijn gelukkig dat je ze met rust laat. Vork Dagelijks poetsen is volgens mij volkomen overbodig.
Zelf vind ik het alleszins niet zo lekker als er niet dagelijks uitgemest wordt. En denk je er aan dat er elke dag een betrouwbaar iemand je paard nakijkt op eventuele verwondingen, ziekte,...? Maar dat kan ook een stalgenoot of een pensionhouder doen als je dat goed afspreekt.

3) Ik doe dat, ja. Maar ik weet dan wel dat de pensionhoudster elke dag de paarden op gezondheid en wonden controleert en ik sta volledig volpension (dus inclusief uitmesten). Paard komt dan ook uiteraard dagelijks op de wei, winter en zomer.
Een vriendin met verstand van paarden krijgt een schriftelijke volmacht voor het nemen van beslissingen in geval van onbereikbaarheid mijnerzijds. Tot een vastgelegd bedrag mag ze het paard door de dierenarts laten behandelen. Gaan de kosten daar over of is het in het belang van het paard, heeft ze het recht op hem te laten inslapen.
Ik laat mijn paard tijdens mijn vakantie door die vriendin ook rijden, maar dat acht ik bij voldoende dagelijkse weidegang niet noodzakelijk. Natuurlijk moet je na die pauze weer een beetje opbouwen waar je mee bezig was.

4) Zie mijn bovenstaand antwoord. Sommige mensen mesten zelfs een hele week tot een hele maand niet uit en strooien enkel op (potstal). Ik zelf vind dat absoluut not done en wil dat dagelijks uitgemest wordt. Maar zoals ik al zei: zoveel mensen, zoveel meningen. Knipoog

ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:20

Als ik jou vragen zo lees en jou het woord minimaal elke keer hoor gebuiken lijkt het mijn persoonlijk niet handig om een eigen paard te nemen, een paard kost gewoon veel tijd. Je zou bv. als je paard ziek zou worden al geen tijd hebben om hem te verzorgen. Maar dat is mijn mening. ik zou op zoek gaan als ik jou was naar een leuk verzorg paard waar je plezier aan hebt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:23

2. Een dag je niet poetsen vind mijn paard niet erg. Begrijp ik goed dat je van plan bent het paard om de dag uit stal te halen om los te gooien? Nee dat vind ik niet kunnen, een paard moet elke dag een min. aantal uren los kunnen lopen met andere paarden.

Ik denk dat als je verwacht om de dag te kunnen mesten en je paard los te gooien je te rooskleurig denkt. Ik vind het in ieder geval niet kunnen tegen over het paard. Zou mijn paard bij mij niet elke dag naar buiten kunnen zou dat voor mij een reden zijn om of een andere stal te zoeken of hem desnoods weg te doen naar iemand die het hem wel kan bieden.[/quote]

Zoals bij de vraag aangegeven komt het paard op een stal te staan waar hij elke dag in de zomer de gehele dag buiten staat en ik denk zelf 24/7 (ligt aan karakter denk ik ook). En in de winter komt hij dan elke dag enkele uren in de paddock met maatjes.

NAAST deze beweging komt het rijden en longeerwerk. En daarvan is dus mijn vraag: kun je volstaan met om de dag rijden/ longeren (waarbij ik uitga van minimaal een uur rijden/ longeren of combi per keer) Ik wil geen paard voor een beetje losgooien. Ik wil rijden, maar mijn man wil dus weten wat daar het minimum voor is ivm eens een slechte week (kinderen ziek en dat soort ongein)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:25

Per week....vindt dat je gemiddeld toch wel twee uur per dag bezig moet zijn met je
paard. Als ie in de wei loopt misschien minder maar normaal ben je die tijd toch wel kwijt.....
Wat denk je van: poetsen half uur, rijden min 1 uur, naverzorging van het rijden,
en anders zeker los in een bak of wei.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:27

Als jou paard in de winter alleen een paar uurtjes in de paddock staat zou ik toch echt elke dag komen, dit is namelijk véél te weinig. Als je hem dan dus een paar dagen niet nog extra beweging geeft vind ik dat ronduit slecht Nagelbijten / Gniffelen

Je moet een beetje kijken naar het karakter van het dier en het ras om dat laatste te kunnen bepalen. Mijn haflinger kan ik zo na twee weken uit het land plukken om te gaan rijden, dan is ze wel wat heter, maar ze zal niet heel erg vervelend zijn. Een hoog in het bloed staande kwpner of een sportpony zal hier in minder blij mee zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:28

[3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?
Je kunt je paard best vakantie geven maar dan moet je wel iemand zoeken die er dagelijks voor zorgt. Checken of ie zich fijn voelt, even een beetje kriebelen....kortom, een minimum aan aandacht en zorgt geeft.

Als je met het idee erin stapt dat je maar om de dag tijd hebt / wilt maken denk ik dat je het beter samen met iemand kan doen, of het bij een verzorgpaard kan houden.[/quote]

Met beoogd pensionhouder is daar absoluut een afspraak over te maken en ik denk ook wel met anderen op de stal. Maar wel een goede tip.
Nee ik stap niet met dat idee erin, maar met 2 kids heb je het wel eens wat drukker. Extra dingetjes op school, ziektes, dat werk.
Mijn idee is elke dag gaan, maar dan misschien niet elke dag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:29

Zilfstar schreef:

Ik vind dat je iig 5 keer per week moet rijden/beweging moet geven. Om de dag lijkt me niet lekker voor het paard zelf. Als ik zelf om de dag zou sporten zou ik me daar niet lekker bij voelen. Denk gemiddeld paard ook niet.

Citaat:

Het is niet erg om eens een dagje niet te komen als het paard maar wel buiten komt. Maar ik vind wel dat als je voor een paard kiest dat je de tijd ervoor moet hebben. Je moet iedere dag minstens 2u komen, zeker in de winter. Als ik het zo lees heb jij die tijd niet. Om de dag komen zou ik persoonlijk nooit doen, ikzelf kom 7 dagen in de week bij mijn paard. Een dag minder vind ik ook kunnen, maar standaard om de dag, nee.

Citaat:

Je kan wel 3 weken op vakantie en je paard 3 weken vrij geven, als je maar iemand hebt die voor hem zorgt en hem checkt. Rijden zou mss ook fijn zijn zodat jij hem niet weer helemaal hoeft op te pakken na die 3 weken. Let alleen wel: Als je je erg gaat hechten aan je paard is 3 weken zonder hem op vakantie niet zo leuk meer als het lijkt Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:

Het ligt eraan wat voor stal je kiest, ikzelf hoef alleen 's zomers de wei te mesten. In de winter wordt haar stal voor me gedaan. Als je voor een stal kiest waar het niet voor je wordt gedaan zou ik niet om de dag komen, iedere dag drollen scheppen vind ik persoonlijk wel belangrijk. Voor zo'n paard is het ook niet fijn om in een vieze stal te staan.

Als ik jou was zou ik toch even wachten met een eigen paard, neem desnoods een verzorg of leasepaard om te kijken of je er mss toch wel tijd voor kan maken...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:32

ponys schreef:
Als ik jou vragen zo lees en jou het woord minimaal elke keer hoor gebuiken lijkt het mijn persoonlijk niet handig om een eigen paard te nemen, een paard kost gewoon veel tijd. Je zou bv. als je paard ziek zou worden al geen tijd hebben om hem te verzorgen. Maar dat is mijn mening. ik zou op zoek gaan als ik jou was naar een leuk verzorg paard waar je plezier aan hebt.

Ik gebruik het woord minimaal niet omdat dat het standaard aantal uren verzorging wordt. Mijn idee is elke dag te kunnen gaan, maar als ondergrens wil ik dus weten (voor die weken dat het net effe anders loopt dan gepland) wat jullie minimaal vinden kunnen voor een week bijv. Niet voor maanden achtereen. Misschien had ik dat er duidelijker bij moeten vermelden. Het gaat mijn man vooral om: wat als de kinderen ziek zijn, je wat meer op school moet doen, etc.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:35

Daarom zou ik ook een leuke verzorgster/bijrijder zoeken die kan bijspringen mocht het nodig zijn. Waarschijnlijk heb je straks een hoop leuke stalgenootjes waar je van op aan kan mocht het echt nodig zijn hoor, dus dat scheelt ook al een hoop.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:35

kally schreef:
Per week....vindt dat je gemiddeld toch wel twee uur per dag bezig moet zijn met je
paard. Als ie in de wei loopt misschien minder maar normaal ben je die tijd toch wel kwijt.....
Wat denk je van: poetsen half uur, rijden min 1 uur, naverzorging van het rijden,
en anders zeker los in een bak of wei.

Dan ga jij dus uit van elke dag rijden. Om de dag rijden vind je geen optie? Dus de ene dag rijden (met poetsen uiteraard Vork ), de andere dag alleen verzorging (wat dus korter is)

Nogmaals het gaat mij niet erom dat ik maar 5 minuten op stal wil zijn per dag Koe
Het gaat mij erom of het niet schadelijk is voor een paard als het om de dag gereden wordt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:36

Zilfstar schreef:
[3. Kun je in de zomer nog 3 weken op vakantie? Als het paard elke dag buiten staat (dan wel 24/7)? Kortom: kun je je paard 3 weken vakantie geven?

Als je met het idee erin stapt dat je maar om de dag tijd hebt / wilt maken denk ik dat je het beter samen met iemand kan doen, of het bij een verzorgpaard kan houden.

Met beoogd pensionhouder is daar absoluut een afspraak over te maken en ik denk ook wel met anderen op de stal. Maar wel een goede tip.
Nee ik stap niet met dat idee erin, maar met 2 kids heb je het wel eens wat drukker. Extra dingetjes op school, ziektes, dat werk.
Mijn idee is elke dag gaan, maar dan misschien niet elke dag rijden.[/quote]

Zo komt het op mij alweer genuanceerder over dan dat je hierboven beschrijft. Extra dingetjes heeft iedereen wel eens en dat mag geen probleem zijn. Je paard zal zich niet slechter voelen van een dagje wat minder aandacht.

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:43

Zoals al eerder gezegd ligt het eraan wat je ermee wil doen. Er is een periode geweest dat mijn paard niet zoveel beweging kreeg. Ik merkte dat ze daar niet beter van werd. Ook psychisch niet. Nu word er bijna elke dag wel wat mee gedaan en ik zie haar gewoon met sprongen vooruit gaan in gedrag en rijden. Ikzelf vind het zeker geen prettig idee om alleen iets om de dag met haar te doen.

In de zomer komt het heel af en toe wel eens voor dat ik een dagje niet kom. Maakt niet uit want ze staat 24/7 op de wei. Maar ik kom liever zo vaak mogelijk. Ik vind standaard om de dag komen erg weinig persoonlijk.

Dat kan best maar daarna kan het zijn dat je beweging weer moet opbouwen. Ikzelf zorg dat er mensen zijn die voor haar zorgen als ik weg ben. Das bes lastig, want ik vertrouw lang niet iedereen met mijn paard en ik ben graag zelf in controle. Ik ken haar het best en ben altijd een beetje bezorgd dat het niet goed gaat. Ik hou immers van haar Bloos

Ik vind van niet. Soms doe ik het een dagje niet maar mijn paard staat in haar eigen uitloopstal met flinke "tuin" Bloos maar heel soms kom ik dan alleen voor haar en doe ik mesten een andere dag. Maar niet alleen om het mesten. Ik vind niet dat je een paard in de winter om de dag in zijn/haar stal moet laten staan. Daar worden de meeste paarden echt niet gelukkiger op.

Als je een paard koopt neem je daar de verantwoordelijkheid bij. Vergeet niet dat wanneer er iets mee is het kan zijn dat je een periode 2 keer per dag moet komen (denk aan medicijnen geven bijvoorbeeld). Dan moet je er ook zijn. Ik fiets dan om 6 uur weg van huis naar stal en dan naar school en savonds nog een keer als het moet. Maar dat is wel zeer tijdrovend.

Ik heb er een verzorgster bij, maar het is niet iets waar je 100% op moet rekenen. Zo kan het zijn dat je verzorgster ineens stopt, er geen klik is met het paard of wat dan ook. Dan sta je er weer zelf voor en dan moet je dat wel kunnen opbrengen.

Er zijn ook wel dagen dat zij rust heeft hoor. Dan doe ik andere dingen met haar, beetje kroelen, kijken of alles in orde is, zonodig even afspoelen.

Ik ben per keer zon 2 uur bezig als ik het op gewoon tempo doe. Moet toegeven dat ik vaak de tijd kwijtraak en zo 4 uur verder ben Tong uitsteken

Je hebt een stalhouder op oog, maar weet je zeker dat deze er over 5 jaar nog is? Dat is een lange tijd, er kan vanalles gebeuren. Natuurlijk is het risico misschien niet zo groot maar ik zou me iig niet richten op 1 enkele stallingsoptie.

Just my 2 cents Lachen
Laatst bijgewerkt door Ziva op 06-06-08 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:43

Citaat:

Het is niet erg om eens een dagje niet te komen als het paard maar wel buiten komt. Maar ik vind wel dat als je voor een paard kiest dat je de tijd ervoor moet hebben. Je moet iedere dag minstens 2u komen, zeker in de winter. Als ik het zo lees heb jij die tijd niet. Om de dag komen zou ik persoonlijk nooit doen, ikzelf kom 7 dagen in de week bij mijn paard. Een dag minder vind ik ook kunnen, maar standaard om de dag, nee.

Citaat:

Je kan wel 3 weken op vakantie en je paard 3 weken vrij geven, als je maar iemand hebt die voor hem zorgt en hem checkt. Rijden zou mss ook fijn zijn zodat jij hem niet weer helemaal hoeft op te pakken na die 3 weken. Let alleen wel: Als je je erg gaat hechten aan je paard is 3 weken zonder hem op vakantie niet zo leuk meer als het lijkt Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:

Het ligt eraan wat voor stal je kiest, ikzelf hoef alleen 's zomers de wei te mesten. In de winter wordt haar stal voor me gedaan. Als je voor een stal kiest waar het niet voor je wordt gedaan zou ik niet om de dag komen, iedere dag drollen scheppen vind ik persoonlijk wel belangrijk. Voor zo'n paard is het ook niet fijn om in een vieze stal te staan.

Als ik jou was zou ik toch even wachten met een eigen paard, neem desnoods een verzorg of leasepaard om te kijken of je er mss toch wel tijd voor kan maken...[/quote]

"Als ik het zo lees heb jij die tijd niet"

Of ik die tijd wel of niet heb, heb ik niet verteld. Het zijn basisvragen om de discussie te verkort weer te geven waar het hier thuis om draait. Mijn man heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die een paard nodig heeft (hij denkt om de dag of minder) dan ik (ik denk elke dag) en hij heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die ik heb (hij denkt van bijna niet, ik denk elke dag). Om de dag komen zou gebeuren in het geval er een kind ziek is bijv.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:45

Zilfstar schreef:

1. Voor een beetje boshobbelen, etc. 3x per week rijden. Longeren kan je ook 1x ipv rijden, maar ik zou dat niet als 100% vervanging van rijden gebruiken. Als je weinig tijd hebt ga dan grondwerken of neem je kinderen mee om met zijn allen te gaan wandelen. Gezond voor de mensen en lekkere afwisseling voor paard.

2. Hangt een beetje van het paard af, maar ik zou heb absoluut niet doen (kan ook niet meer met een exzemer). Als je zo weinig tijd hebt zoek dan een bijrijdpaard of een bijrijder voor je paard.

3. Ik ga niet op vakantie (zit in een super omgeving, dus geen behoefte) en anders neem ik paard mee. Ga je zonder paard op vakantie regel dan toezicht en pas je training van te voren aan.

4. Paard gaat hier nu 24/7 ook in de winter naar buiten, maar uitmesten op vorige stal was echt iedere dag en vaak 2x per dag ivm lang binnen. Heb vroeger op een manege gereden waar men niet iedere dag uitmestte. Had meteen traanogen van de ammoniakdampen als ik daar de stallen in liep. Kost je ook je longen, en de luchtwegen van je paard zijn eigenlijk nog kwetsbaarder dan de benen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:46

Alleen de zin al: "stel dat ik om de dag kom" zegt in mijn ogen al genoeg. Heb je geen tijd, begin er dan niet aan. Het is niet eerlijk tegenover het paard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 10:47

Citaat:
Je hebt een stalhouder op oog, maar weet je zeker dat deze er over 5 jaar nog is? Dat is een lange tijd, er kan vanalles gebeuren. Natuurlijk is het risico misschien niet zo groot maar ik zou me iig niet richten op 1 enkele stallingsoptie.

Just my 2 cents Lachen

Ja, over 5 jaar kan ik er ook niet meer zijn... Koe
Ik ga nu even uit van het aanbod wat er NU is hier in de buurt. Want dat geeft ook aan wat ik tegen die tijd zou willen op de stal waar het paard komt. Is het niet deze dan bij een ander. Maar dus niet in een weitje alleen. Als er een paard komt, komt ie op pension! En met elke stalhouder of mede-bewoners zijn dan wel afspraken te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:48

Zilfstar schreef:
Of ik die tijd wel of niet heb, heb ik niet verteld. Het zijn basisvragen om de discussie te verkort weer te geven waar het hier thuis om draait. Mijn man heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die een paard nodig heeft (hij denkt om de dag of minder) dan ik (ik denk elke dag) en hij heeft een ander idee van de hoeveelheid tijd die ik heb (hij denkt van bijna niet, ik denk elke dag). Om de dag komen zou gebeuren in het geval er een kind ziek is bijv.

Ik denk dat je de vragen op een andere manier had moeten stellen. Juist door de vragen kom je op mij over als iemand met te weinig tijd. Dus vandaar Knipoog Je man heeft zeker geen gelijk, een paard heeft iedere dag aandacht nodig. Ik zou anders met hem afspreken dat je evt eerst een leasepaard neemt om te kijken of het lukt met de tijd en de kosten. Als dat lukt kan je hem bewijzen dat je de tijd wel hebt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:50

Als je zorgt dat je altijd een goede back-up hebt (die altijd in kan springen indien nodig) zou ik me niet zoveel zorgen maken als je kinderen een keertje een weekje ziek zijn. Maar je hebt zelf een verzorgpaard, dus waarschijnlijk weet je stiekem best hoeveel tijd je ervoor nodig hebt haha.