Nieuwe paardenstal : wat te doen met vloer / afvoer urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Nieuwe paardenstal : wat te doen met vloer / afvoer urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:00

Wij zijn bezig met de bouw van nieuwe garage/stal. De muren staan al. Maar we zijn er nog niet over uit (ik tenminste niet) wat we met de vloer van de paardeboxen doen.

Mijn man wil een betonnen vloer die hij naar de voorkant laat aflopen. Maar dat wil ik niet. We hebben de paarden nu bij ons bedrijf staan en daar loopt de vloer dus ook af naar de voorkant van de box. Gevolg is dat de paarden (2 merries) achterin plassen en de urine dan onder het stro door, door de hele stal naar voren loopt, onder de voerbak door, naar buiten de stal uitloopt.

Niet alleen de stalvloer wordt helemaal nat en glad, maar ik heb de troep ook nog eens voor de stal liggen. En nu in de zomer al helemaal. Ze staan bijna niet in de stal, alleen op te poepen en plassen, dus strooien we niet zo veel stro in de stal. Zaagsel of vlas strooien neemt wel meer urine op, maar dat kan ik hier nergens kwijt. Ik moet dus op stro blijven staan.

Ik had al aan urinedoorlatende stalmatten gedacht. Dan blijft het tenminste in de stal droog, maar dan loopt het nog steeds naar buiten de stal uit en dan is het weer zo'n natte bende voor de stal.

Ik had ook al gedacht aan een gootje met rooster erop, maar als ik dat bij mijn baas zie...dat zit altijd vol stro en hooi. Dus of dat zo goed werkt?

Ik heb op de website van Swaan beton gekeken. Die vloeren zien er goed uit. Maar ze worden volgens mij aangesloten op een put. En die heb ik niet. Kun je dat ook op het riool aansluiten? Of met buizen de wei in? Weet iemand misschien ook wat zulke vloeren kosten voor 2 stallen van 3x3m?

Ik las ergens een optie om buizen in de vloer te leggen en dan gaten in de beton te boren, door de buizen heen, waardoor je een soort drainage in je vloer hebt en de urine dus ook wegloopt. Maar waar laat je deze buizen op uitkomen? Riool, put, wei? En werkt zo'n systeem wel goed, ook op langere termijn? Ik heb geen zin om een dure betonvloer te storten, er dan gaten in te boren en er na 1 jaar achter te komen dat de vloer kapotgelopen wordt door de gaten, de urine nog niet goed afloopt en de vloer dus uiteindelijk vervangen moet worden.

Andere opties voor een schone droge vloer voor een nieuw te bouwen stal?

VValar

Re: Nieuwe paardenstal : wat te doen met vloer / afvoer urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:46

Volgens mij mogen nieuwe stallen geen urine afvoer hebben, tenzij je nog een bestaande hebt. Ik weet dit niet zeker, zou je eens na moeten vragen.
Matten zijn wel fijn maar worden heel snel vies en zijn moeilijk schoon te maken. Alle urine en troep gaat snel onder de matten (of erin) zitten. Als je ze dan echt goed schoon wilt maken dan moet je ze er helemaal uit halen en goed afspuiten. Wat best een vies klusje is en veel onderhoud vergt.

Roosters ben ik niet zo'n fan van. Daar heeft mijn paard vroeger ook op gestaan toen hij jong was. Zijn toch wat blessure gevoeliger en ze glijden sneller uit daarop.

Mijn advies is gooi er gewoon een flinke laag stro in en mest regelmatig je stal. Je kunt er eventueel een deklaag onder doen, en daarover het stro.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:49

Ik blijf even meelezen aangezien we volgend jaar ook een nieuwe stal gaan plaatsen. Paardje staat op dit moment op een betonnen vloer die niet afloopt dus word de plas door het stro opgenomen. Is het geen morgelijkheid om de vloer naar achter af te laten lopen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:59

Bij ons is het aangesloten op een beerput.
Alle stallen zijn voorzien van een goot waar soort van stoeptegels in liggen met minimale tussenruimte. Ergste urine loopt dus in de goot zo de beerput in. Stal loopt lichtelijk naar de goot toe. Goot ligt achterin de stallen. Geen glijpartijen, wel wat urineafvoer. En de tussenstand tussen de tegels kan je zelf regelen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:03

Hier in de buurt is een stal waar ik wel eens moet mesten en die heeft een bodem waar dus gaatjes in geboord zitten. Lijkt handiger dan het is. Na een tijdje zijn die gaatjes namelijk volgestampt met mest en kleine stro-tjes en heb je dus nog geen afvoer.. Ik moest dus ook altijd die gaatjes één voor ''eén doorprikken met een hoevenkrabber.. Rolleyes

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:11

@ vvalar: we mesten de stallen elke dag uit; poep en de ergste natte plekken. Als ik een flinke laag stro in de stal gooi, dan is die 's avonds bijna weggevreten. Met het oog op hun toch al niet te dunne buik, moet ik dus voorzichtig zijn met het opstrooien. In de winter is het niet zo'n ramp, dan hebben ze toch geen gras. Maar nu in de zomer krijgen ze overdag al zo veel gras binnen, dat ze 's avonds niet ook nog eens hun stal moeten leegeten. Vandaar dat ik nu geen dikke strolaag in de stal kan gooien.

En wat bedoel je precies met een deklaag? Zaagsel soms? Dat kan ik hier nergens kwijt. Ik heb het 1 jaar geprobeerd, maar toen heb ik zo'n problemen gehad om het kwijt te raken, dat ik daar niet meer aan begin. De boer wilde het niet meer op zijn land, want zijn bonen groeiden er helemaal niet meer door. Mest van stro is toch wat luchtiger, denk ik, omdat je dat wekelijks uit de stal haalt. En hierdoor dus uiteindelijk niet zo vol amoniak als zaagsel, wat je doorgaans maar 1 keer per 3 maanden echt helemaal uit de stal trekt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:14

Als je volvreten wilt voorkomen kan je op vlas overgaan, of in het geval van slechte mest zou ik rubberen matten gaan gebruiken en een gootje met bijv kleine gleufjes van de tegelafstand.
1 keer in de zoveel tijd vuilbreker en/of hoge drukspuit en het is zo weer schoon. Net als je met een gewone stal doet.
Afwatering krijg je nooit perfect denk ik aangezien je met stro en poep te maken hebt.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 04-06-08 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:20

@ joyce83: Hoe moet ik het dan laten weglopen, als ik de stal naar achter laat aflopen? Ik had dat zelf ook bedacht, maar dan kan het nergens naar toe. Dan wordt de stal heel nat, of ik moet inderdaad daar iets van zaagsel gooien wat het opsopt. Want stro sopt niet zo veel op.

Hannanas schreef:
Alle stallen zijn voorzien van een goot waar soort van stoeptegels in liggen met minimale tussenruimte. Ergste urine loopt dus in de goot zo de beerput in. Stal loopt lichtelijk naar de goot toe. Goot ligt achterin de stallen. Geen glijpartijen, wel wat urineafvoer. En de tussenstand tussen de tegels kan je zelf regelen.

Met minimale tussenruimte, bedoel je dan toch gewoon tegen elkaar gelegd? Ik kan me anders voorstellen dat de tegels gaan verschuiven en ook dat er rotzooi tussen gaat zitten.

Ik had ook al aan stoeptegels gedacht, om die bij het bedrijf in de stal te leggen. De vloer is daar te glad en stoeptegels zijn een stuk grover.

Helaas hebben we geen beerput, dus kan het nog nergens heen.

Lotte1990 schreef:
Hier in de buurt is een stal waar ik wel eens moet mesten en die heeft een bodem waar dus gaatjes in geboord zitten. Lijkt handiger dan het is. Na een tijdje zijn die gaatjes namelijk volgestampt met mest en kleine stro-tjes en heb je dus nog geen afvoer.. Ik moest dus ook altijd die gaatjes één voor ''eén doorprikken met een hoevenkrabber.. Rolleyes

Weet je misschien wat dat voor vloer is? Zijn die gaten er zelf in geboord of is dat zo'n vloer van Swaan beton?
Volgens hun website zouden die gaten namelijk naar beneden toe breder worden, waardoor ze nooit verstopt kunnen raken. Ik kan me echter voorstellen dat je de gaatjes idd toch ook wel eens hier en daar moet doorprikken. Of misschien is de waterslang erop al voldoende!
Laatst bijgewerkt door Judje op 04-06-08 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:30

Isabonny schreef:
Hannanas schreef:

Met minimale tussenruimte, bedoel je dan toch gewoon tegen elkaar gelegd? Ik kan me anders voorstellen dat de tegels gaan verschuiven en ook dat er rotzooi tussen gaat zitten.

Ik had ook al aan stoeptegels gedacht, om die bij het bedrijf in de stal te leggen. De vloer is daar te glad en stoeptegels zijn een stuk grover.

Helaas hebben we geen beerput, dus kan het nog nergens heen.

Je kan wel een soort goot maken en daar zaagsel oid inleggen, de overtollige kan weg en wordt opgezogen door de urine. 1 keer in de week bijv even legen en nieuw absorptie materiaal inleggen.
Heb je toch een soort van beerputje.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:47

pfff ja ik heb niet goed nagedacht met het naar achter weg laten lopen. Eventueel dan op het laatste stuk een gedeelte iets dieper laten en daar toch zaagsel doen voor het absorberen?

Ik was aan het denken om zelf een vloer te maken van stoeptegels en daar rubber matten op te doen, maar ja ik moet nog helemaal vanaf de grond opbouwen dus dat is een verschil natuurlijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:20

joyce83 schreef:
pfff ja ik heb niet goed nagedacht met het naar achter weg laten lopen. Eventueel dan op het laatste stuk een gedeelte iets dieper laten en daar toch zaagsel doen voor het absorberen?

Ik was aan het denken om zelf een vloer te maken van stoeptegels en daar rubber matten op te doen, maar ja ik moet nog helemaal vanaf de grond opbouwen dus dat is een verschil natuurlijk.

Wij hebben ook nog geen vloer er in, dus ik kan ook nog verzinnen wat ik wil. Maar mijn man blijft bij een vloer die naar voor af loopt. En waarom? Omdat dan de stal niet kan onderlopen bij een eventuele hoosbui.

Daar zit natuurlijk ook wel weer iets in. Ik heb ooit een inloopstal gehad waar het droge plekje om te staan na een flinke hoosbui steeds kleiner werd. Nu moet ik zeggen dat tijdens deze hoosbui bij onze buren het water achter door de keuken naar binnen liep en via de woonkamer en gang voor door de voordeur weer naar buiten liep Haha! Haha! . Hele straat stond onder water, putdeksels kwamen omhoog, dus dat was wel een hevige bui.
Daarbij komt dat onze wei schuin afloopt en de stal (uiteraard Rolleyes ) vooraan op het laagste gedeelte staat.
We houden hier wel enigzins rekening mee om de wei enigzins naar de andere kant (van de stal af) te laten aflopen (met behulp van een graafmachine) zodat niet al het water van de wei richting stal loopt, maar te veel kunnen we niet aan het verloop van de wei doen, omdat we anders weer met de aanliggende percelen van de buren in de knoei komen.
Dus vandaar: vloer moet dus naar voren toe aflopen.

Wist ik nu maar of er iemand was die echt ervaring heeft met die vloeren van Swaan beton. Of die makkelijk schoon zijn te houden, zonder dat je de gaatjes idd met een hoevekrabber moet doorsteken.

Een gootje vullen met zaagsl zou een optie zijn als ik dus de vloer naar achter zou mogen laten aflopen. Maar dit heeft geen zin als de goot aan de voorzijde moet komen. Dan ligt de urine nl. nog door de hele stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:22

Ik heb geen enkele afloop.
Mijn paarden staan op vlas en ze staan nooit nat Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:23

Niet als je dan gebruik maakt van een rooster, want ze staan er toch niet op!

Wat een ellende komt erbij kijken zeg, een stal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:30

swaan beton heb ik wel ervaring mee.
Met krullen is het niet te doen (dus ook niet met vlas)
Of je moet elke week de gaatjes door steken.

Met stro is het fijner in gebruik.
Maar ook dan moet je eens de gaatjes zuiver maken en 2 keer per jaar er met de hogedrukspuit door om het gootje eronder goed door te laten spoelen Lachen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:34

Wij hebben betonklinkers in de stal met af en toe wat meer ruimte ertussen, als een soort brede voeg zeg maar. De stallen zijn altijd mooi droog.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:14

Ja is echt belachelijk waar je allemaal bij na moet denken als je iets nieuws neer gaat zetten. Stal waar paardje nu in staat was al om maar zo te noemen maar als je van de grond af aan op gaat bouwen dan moet je met elk 'klein' dingetje rekening houden.

Vloer, hoogte dak, hout of steen, waar poetsplaats, hoe zorgen dat poetsplaats droog blijft, hoe zorgen dat paard vanuit stal naar wei kan (als je de stal in een bepaalde hoek met huis wil hebben), waar de mesthoop, waar het stro en hooi, waar het tuig enz enz.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:55

Met de afvoer van urine moet je oppassen. Je moet daarvoor een vergunning van de gemeente hebben. Je mag het iig niet zomaar op het riool aansluiten.
Bij onze nieuwe stal hebben wij gewoon beton gestort. Aangezien ze op vlas staan neemt dat het vocht goed op en ik haal elke dag het nat en de overige mest eruit.

ellentje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:43

ik heb zelf geen paarden ofzo
dus ookniet echt ervaring
maar had is gelezen over rubberen 'platen'
het is wat zachter als beton en je hoeft der niet zo veel stro op te leggen (kunnen ze niet zoveel eten)
met water enzo heb ik geen idee hoe het met dit systeem is

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:19

We hebben waarschijnlijk de oplossing gevonden.
We laten de bodems van de 2 stallen licht hellend naar elkaar toelopen en leggen dan onder de tussenwand een goot (van die kant en klare betonnen gootstukken van 1 meter. Moeten we hier en daar wel een steuntje onder het tussenschot plaatsen, maar dat zal het probleem wel niet zijn.

De plas loopt dan zijwaarts meteen de goot in en loopt dan voor de stal uit. Moet ik wel elke dag even een emmer water eroverheen gooien. Maar dan loopt het niet rechtstreeks een riolering in (want dat mag dus niet). Alleen als ik met de slang de boel ga schoonspuiten, dan zou het dus verderop het putje van het riool inlopen, maar dat zal het probleem niet mogen zijn, toch?

Hehe, eindelijk een oplossing die zowel voor mijn man als mij bevredigend is Haha! .

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 08:21

ellentje94 schreef:
ik heb zelf geen paarden ofzo
dus ookniet echt ervaring
maar had is gelezen over rubberen 'platen'
het is wat zachter als beton en je hoeft der niet zo veel stro op te leggen (kunnen ze niet zoveel eten)
met water enzo heb ik geen idee hoe het met dit systeem is

Schijnt dat het nogal zwaar werk is om onder de platen schoon te maken, ook al hoef je dat maar 1 a 2 keer per jaar te doen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:02

Ik heb ooit eens verzorgpaarden gehad die op in de stal op bielzen stonden. Onder de bielzen was een loze ruimte. De urine seipelde heel langzaam tussen en in de bielzen waarna het in de loze ruimte terecht kwam. Ik denk dat het daar gewoon de grond in trok. Waarschijnlijk mag het nu niet meer, en zijn bielzen moeilijk af te voeren, maar de stallen waren altijd heel mooi droog.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:47

In mijn zelfgebouwde stal heb ik op de bodem grindtegels geplaatst met de gladde kant naar boven. Deze tegels zijn sterker dan stoeptegels en ze zijn overal gratis af te halen. Het eerste jaar heb ik mijn pony's op stro gehad en daarbij had ik nooit last van een natte vloer. In verband met de vraatzucht van mijn pony's ben ik toch maar overgestapt op houtvezel en ook nu heb ik nooit natte plekken. De urine kan door de voegen de grond in trekken, maar het meeste wordt opgenomen door het strooisel. Om te voorkomen dat regenwater mijn stal in kan lopen, heb ik een lage opstaande rand bij de ingang en een overhangend dak. Wordt het aan de voorzijde van de stal niet een vieze stinkzooi als de urine daar de grond in loopt? Mij lijkt dat een emmertje water daar niet tegen zal helpen...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:28

Urine mag nergens meer zomaar in de grond lopen, dit heeft te maken met hygiëne en grondwaterverontreiniging: als iemand 1 of 2 paarden heeft zal de controle erop wel meevallen maar grote stallen worden er echt op gecontroleerd.
Wij hebben hier rubber vochtdoorlatende matten, vloer loopt iets af, urine komt in goot, daarna in ICB vat. Urine lozen in het riool of sloot is ook verboden.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:50

Ik zou zoiezo de vloer naar achteren laten aflopen! Je kunt achter tegen de muur een soort greppeltje maken wat bijv. 5cm lager is en 20cm breed. Je hoeft het niet ergens op aan te sluiten, maar je kunt er zaagsel of houtkrullen in doen. Als dit volgezogen is kun je het weg halen en nieuw erin doen.. Omdat het maar om een kleine hoeveelheid zaagsel gaat kun je dit appart weggooien bijv. in de groene container, of op een hoop gooien.

Ik heb een verzogpony gehad waar ze het zo deden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:16

Stacy S schreef:
Ik zou zoiezo de vloer naar achteren laten aflopen! Je kunt achter tegen de muur een soort greppeltje maken wat bijv. 5cm lager is en 20cm breed. Je hoeft het niet ergens op aan te sluiten, maar je kunt er zaagsel of houtkrullen in doen. Als dit volgezogen is kun je het weg halen en nieuw erin doen.. Omdat het maar om een kleine hoeveelheid zaagsel gaat kun je dit appart weggooien bijv. in de groene container, of op een hoop gooien.

Ik heb een verzogpony gehad waar ze het zo deden.

Dat had ik ook al voorgesteld, maarrrr....dat zag manlief niet zitten.
Het kan hier af en toe echt hozen. Aangezien de wei behoorlijk afloopt en de stal dus vooraan in de wei staat, op het laagste punt dus, moeten we uitkijken dat het water niet de stal inloopt met een fikse bui.
Uiteraard proberen we de afwatering zodanig te regelen dat de stal niet meteen onder water staat, maar we zitten dicht aan het perceel van de buren, dus we kunnen niet te veel afgraven rondom de stal, want dan loopt alles naar de buren....en die zullen daar ook niet blij mee zijn.
Die hebben al meerdere keren het water van hun eigen wei in hun woonkamer gehad. Die zitten dus niet ook nog eens op het water uit onze wei te wachten Haha! .

Als ik de stal dus naar achter laat aflopen, dan loopt me het regenwater dus zo de stal in. Als ik het zijwaarts laat lopen, loopt het me hooguit de goot in. Maar die laten we licht naar voren aflopen, dus dat zou ook niet moeten kunnen.