Uitmesten, das toch een kunst appart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravado

Uitmesten, das toch een kunst appart...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:16

Mijn paard staat minstens 5 uur per dag buiten. Verder gaan we een of twee keer per dag rijden/wandelen/losgooien etc.
Hij is dus sowieso 6 uur zijn stal uit, maar zijn stal is iedere keer een puinhoop. Hij staat op vlas. om de 2 dagen doen we 1/3 pak vlas erbij gooien. Iedere dag wordt er 1 of 2 keer uitgemest. Hij is een ruin dus in het midden wordt het steeds nat. Vanuit het midden scheppen we een laagje eraf en gooien er schoon vlas vanuit de kanten er weer op. Na het uitmesten ziet alles er weer pico-bello uit (al zeg ik het zelf... Bloos ) Maar de volgende dag staat hij weer te soppen in zijn stal. Hoe kan ik de uitmesttechniek verbeteren?

Anoniem

Re: Uitmesten, das toch een kunst appart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:19

Mijn paard staat ook op vlas. De oplossing voor mij is beginnen met een dikke laag vlas. Voor een box van 3 x 3 is ongeveer 7 balen wel een nette hoeveelheid. Zelf halen we 2 tot 3 keer per dag de drollen weg en 2 keer per week de natte plekken. Als ik natte plekken schep, doe ik er daarna ook weer een schone baal bij. Op die manier staat mijn paard er altijd heel schoon bij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:42

hoe dik is je basislaag? als die te dun is dan is 1/3 pak vlas echt te weinig
7 pakken is ook een beetje overdreven en dan elke week 2 pakken erbij? dan staat mijn paard binnen no time met dr hoofd tegen het dak Clown .
Je moet in ieder geval je basislaag dik genoeg doen en dan naar behoefte bijvullen. Wij doen 4 pakken in een schone stal en dan dagelijks de mestballen eruit en 1 x per week de natte plekken en een nieuwe baal erbij. Je moet gewoon even uitproberen wat voor jou het beste werkt.
Maar viespeuken hou je altijd... Knipoog

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:07

Staat hij nu nog zoveel binnen??? Onvoorstelbaar, laat m toch lekker buiten lopen!
Of heb je het over de winter?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:09

Hoe houden jullie de stallen schoon met maar 1 keer per week de natte plekken scheppen Verward
Dat doen wij elke dag, anders kunnen we ze met een dag of 3 totaal leegscheppen zo vies zijn ze dan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:11

mijn paard staat de hele dag buiten dus maakt er nu niet meer zo'n zooitje van gelukkig. hij mest wel veel in zn stal maar dat haal ik elke dag weg en 2 keer per week de natte plekken maar er hoeft maar een half pak per weeek in (minder zelfs)

ezummii ; de paarden veel buiten zetten!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:15

JaneJansen schreef:
Staat hij nu nog zoveel binnen??? Onvoorstelbaar, laat m toch lekker buiten lopen!

Als ik mijn paard de hele dag buiten zou laten lopen, wordt hij zeker veel te zwaar..
Zeker omdat het gras hier goed hoog staat..
Op een kalere wei zeg ik laat lopen, maar op een volle wei... liever beperkt..

Overigens doen wij elke dag de drollen eruit, en 2x per week de natte plekken.
En als er een paard wat natter staat, hou je gewoon de laag dikker..
De urine loopt immers naar de onderste laag..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:21

Mijn paarden hebben altijd op stro gestaan en nu sinds 4 maanden op vlas. Ik kan er nog steeds niet echt aan wennen, vond stro veel fijner.
Mijn ruin maakt zijn stal overigens amper vuil...maar mijn merrie...wat een viespeuk zeg Bloos.
(terwijl het op stro anders om was)
De box van mijn merrie is ook altijd binnen no time weer toe aan een nieuwe baal. Nee, ik ben echt nog niet te spreken over vlas.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:08

OPG - - > VSW

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:17

suuzepuus schreef:
mijn paard staat de hele dag buiten dus maakt er nu niet meer zo'n zooitje van gelukkig. hij mest wel veel in zn stal maar dat haal ik elke dag weg en 2 keer per week de natte plekken maar er hoeft maar een half pak per weeek in (minder zelfs)

ezummii ; de paarden veel buiten zetten!!

Dat staan ze ook Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:23

JaneJansen schreef:

Daar gaat dit topic niet over Knipoog

Ik vind 7 balen vlas echt heel erg overdreven... Je basislaag moet goed dik zijn, maar zo dik is wel erg veel. Daarnaast is vlas niet meer zo goedkoop.
Toen wij van krullen over gingen op vlas ben ik begonnen met 1 baal en per week komt er een baal á anderhalve baal bij. Ik haal elke dag de stront eruit en 1x in de 2 dagen, of elke dag (ligt eraan hoe smerig het is) de natte plekken. K heb de stallen altijd mooi droog en schoon.

Wat voor bodem zit er onder het vlas? Wij hebben van die matten die lijken op de matten die onder speeltoestellen liggen. Daar weer onder zit een kelder. De nattigheid kan dus altijd weg. Dat scheelt al een hoop. In principe zou er niet eens strooisel over die matten moeten, maar heb er liever toch een dikke laag in liggen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:37

Elke keer de natte plek weghalen is dan denk ik niet handig. En meer als basis in de bodem gooien! Elke dag (minimaal 1 keer) de mest eruit halen en 2 keer in de week bijvoorbeeld de natte plekken en dan een dikke laag vlas erin doen!

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:37

Wij hebben een bodem opgebouwt waardoor het vlas boven op mooi schoon en droog bleef. Elke dag de drollen eruit en per week een pak vlas erbij, werkt hartstikke goed!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:46

Het is inderdaad zaak er een flinke laag in te doen en te houden! Met een dun laagje is het zo weer nat. Onze paarden krijgen in een nieuwe stal 5 pakken zaagsel (3 x 4m ), worden iedere dag uitgemest (mest) en 1 per week gaat de natte plek eruit (het zijn fokmerries, dus die natte plek betreft de gehele stal Knipoog). De eerste week, gaat er niets bij en dan iedere week 1 a 2 pakken. Als ze geen veulen hebben: 5 pakken om mee te beginnen, eerste 1 a 2 weken geen nieuw en daarna 1 pak per week erbij (wel iedere dag mesten en 1 x per week de natte plek eruit). Onze paarden lopen minimaal 8 uur per dag buiten.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:51

mijn tip is gewoon een dikke basislaag,
ik verwijder 2 keer per dag de poep uit de stal en doe 1 keer per week de natte plekken eruit halen.
nadat de natte plekken eruitzijn een half pak tot een heel pak bijstrooien.
en de stal ziet er super uit (al zeg ik het zelf Bloos )
maar de als je basis dun is dan is alles zo nat en dan kun je het dus bewijzen van spreken de volgende dag weer weg gescheppen omdat dan alles klieder nat is.
als je basislaag dik is word alleen de onder kant nat, die kun je (nadat je het schone even weg vlas even opzij hebt geschept) na een week als een plakkaat onder uit halen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:25

JaneJansen schreef:

Bij ons regent het nu best veel/vaak, dus kunnen ze niet vaak/lang naar buiten, in verband met blessures en de wei die kapot getrapt wordt, dus daarom nog maar 5 uur. Scheve mond Ook staan er veel paarden op stal, en zijn er maar 7 wat kleinere weides. Ze kunnen (nog) met meer dan 3 in 1 wei, waardoor ze niet de hele dag kunnen. In de winter mogen ze los in de bak/paddock

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:30

in een 3x3 stal beginnen met 4 of 5 balen vlas
Groeter stal dan ook beginnen met meer.

Ik haal als de natte plek verzadigd is de hele plek eruit, niet alleen een bovenlaagje.
Dan gooi ik droog vlas wat in de stal lag in de natte plek.
En op de plek waar ik het vlas vandaan heb gehaald nieuw vlas.

Dan red ik het eigenlijk wel met 1 pak in de week, heel soms 1,5

Ook ik heb alleen maar ruinen staan Lachen

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:41

Tja, wij hebben wel een afvoerput in de vloer zitten, maar omdat er een dikke laag vlas op ligt, spoelt het niet zo snel weg Nors opkijken ALs bodem hebben wij betonnen vloer.(lijkt mij niet egt lekker liggen Verward ) Onze laag is dikker dan de gemiddelde vlaslaag bij ons op stal, maar ja, wat noem je een dikke laag??. Het zal mij echter niet lukken om maar 1 of 2x per week de natte plekken eruit te halen. Als je 's ochtends de natte plekken weghaalt, ligt het er 's middags alsnog supernat bij. vandaag lag er letterlijk een plasje in een kuiltje, weet me er echt geen raad meer mee... We kunnen niet de natte plek gebruiken als basislaag, want de basislaag begint ook aardig nat te worden...

Alvast bedankt voor de tips!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:45

Van de winter had ik ze op vlas staan. Had in een stal van 3 x 3 6 pakken vlas als begin.
Daarna iedere dag de drollen (2x per dag) En 2 x per week de natte plekken. En 2 x per week 1 pak erbij
De andere stal 2.5 x 3 5 pakken vlas als begin. En daar ook 2 x per dag de drollen eruit en 1 x per week de natte plekken en 1 x per week 1 pak erbij

Ze bleven netjes droog. Waarom de ene stal 2 x per week gedaan werd en 2 pakken erbij is omdat hun met 2 die stal deelden en dus sneller vies en nat werd.
Maar in principe zou het dus per paard 1 x per week de natte plekken en 1 keer per week 1 pak zijn.

Bij mij blijft het droog genoeg. Zodra ze natter werden deed ik er meer pakken bij omdat de onderlaag dunner werd na een tijd.

Op een andere stal waar ik kom doen ze iedere dag de drollen en natte plekken. Maar sommige pony's zijn dan best nat.En soppen dan als je erop loopt. Die onderlaag is ook dunner dan bij mij. Maar in principe staan de meeste ervan er toch ook netjes bij op die manier.
Al moet ik zeggen dat de meeste met netjes op 1 plaats doen allemaal.

rosantjuh_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 13:56

ik heb mijn paard en pony ook op vlas staan.
Bij beide begin ik altijd met een beginlaag van 4 pakken.
Ze hebben beide een stal van 3x3.

Ik haal elke dag de poep uit beide stallen en bij de stal van mijn paard haal ik 1 keer per week de natte plek er uit en doe de schone vlas die nog in de stal licht op de plek waar ik het natte vlas weg gehaald heb.
Hierna gooi ik er 1 pak vlas bij en als de laag erg dun word of een halve of nog een heel pak er bij in.
Ik moet er wel bij zeggen dat het wel een viespeuk is maar nu ze op vlas staat ipv stro is het een stuk beter geworden.

Bij mijn pony dat is een shetlander die heeft ook een stal van 3x3 daar haal ik ook elke dag de poep er uit.
En 1 keer in de 2 weken haal ik de natte plek er uit.
Dit hoeft echt niet vaker want hij heeft een super nette stal en als hij eerder vies is doe ik de stal wat eerder.
Ook hier doe ik al het vlas dat blijft liggen over het kaale plek heen en daarna een half pak vlas erbij in en als het echt nodig is een hele.

Maar mijn paarden staan per dag minimaal 8 uren buiten dit scheeld dus ook.
Zo als in de winter zijn de stallen wel ietsjes viezer maar dan komt er na een week gewoon wat meer vlas bij in.
Ik vind vlas eigenlijk 10 keer beter dan stro maar dit komt ook omdat mijn paard er koliek van kreeg.
Ook vind ik vlas een stuk schoner werken.
Maar dat is iedereen zijn eigen mening

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 14:04

Bij mij op stage gebruiken we ook vlas. Wij doen het zo:
Eerst beginnen met een dikke basislaag. Dan elke dag 's morgens de natte plekken en drollen eruit. Natte plekken mogen er alleen uit als ze heel donkerbruin of rood zijn, die worden er dan in zijn geheel eruit gehaald. De rest van het vlas dat al in de stal ligt, wordt egaal verspreid over de stal. Afhankelijk of het paard vies is, wordt er een a twee keer per week een pak vlas van 21 kg bijgegooid. 's Avonds worden alleen de drollen uit de stal gehaald en wordt het vlas weer geegaliseerd.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:28

JaneJansen schreef:

Hij staat op een pensionstalling. Als het regent mogen ze van de pensionhoudster niet de wei op, omdat haar wei kapot zou gaan. En alle andere paarden moeten ook op de wei...

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:34

Citaat:
Wat voor bodem zit er onder het vlas? Wij hebben van die matten die lijken op de matten die onder speeltoestellen liggen. Daar weer onder zit een kelder. De nattigheid kan dus altijd weg. Dat scheelt al een hoop. In principe zou er niet eens strooisel over die matten moeten, maar heb er liever toch een dikke laag in liggen.

Bij ons liggen er ook van die matten onder en de nattigheid kan ook weglopen, maar het blijft vies. De onderlaag is ongeveer 4 pakken dik. iedere dinsdag en vrijdag gaat er een half pak op. (nadat al het natte spul verwijderd is.) De 1e dag gaat het goed maar daarna is het weer goor... Frusty

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:36

Het kan ook zomaar zijn dat je er bij jou paard weinig aan kan doen. Er zijn gewoon paarden die smeerkesen blijven.
Ik heb er bij geen enkel paard 4 pakken in liggen, maar wel een dikke laag. Toch is het nooit goor.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 17:42

Het is inderdaad een smeerkees. Vork Als hij een plak stro krijgt om lekker van te knabbelen loopt ie er doorheen en versleept het door z'n hele stal. Ook dendert hij met z'n grote lompe hoeven door de dikke hopen stront en ook dit gaat hij eens goed verspreiden. Clown Doe er dan ook nog eens een paard bij die best veel plast, dan heb je de stal zoals die er bij ons uitziet (voor het uitmesten...) Frusty