Is er van dit kleine stukje grond wat te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Is er van dit kleine stukje grond wat te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 19:48

Mijn vriend en ik hebben een leuk huisje gezien. En er zat toevallig wat grond bij. IK vind het zelf veelste klein voor 2 paarden en een shet maar misschien ben ik zelf gewoon verwend.
Wat denken jullie.
Het stukje is 330 meter lang en 60 meter breed. Een stal staat er al. Dit is puur weiland/paddock en rijbak.
Ik zat zelf te rekenen. Ik wil graag een bak bij huis. Dus dan gaat er zeg maar 20x60 af. Dan hou in nog een stuk over van 310 bij 60. Is dat genoeg voor 2 paarden voor weiland. Ik heb namelijk geen flauw idee of dat groot genoeg is. Of kan ik ze dan beter heel de winter in de bak zetten met hooi en alleen zomers op de wei?
Of is het stukje toch zo klein dat ik beter verder kan kijken voor een huisje met grond. Of kijken of er een stukje land bij te huren/kopen is?

Nope

Re: Is er van dit kleine stukje grond wat te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:50

dit betekent dat je een wei hebt van 270 x 40 m (als ik de rijdbak van 60 x 20 eraf haal) Dit is zelfs voor een shetlander al weinig. Je kunt hier een paddock van maken en dan van de zomer je paarden ergens anders op de wei zetten???

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:56

Lijkt me prima kunnen, als het meezit, kun je er nog van hooien ook, zelfs als je een bak maakt. Je komt uit op bijna twee hectare. Wij hanteren hier voor seizoensbeweiding vier paarden per hectare, en wil je het jaar rond weidegang bieden kun je uitgaan van twee paarden per hectare.

@Jackywhite: help, ik denk dat een shet echt gaat klappen hoor, op een stuk grond van 270 bij 40 meter. Da's namelijk ook meer dan een hectare...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 19:59

Zit ik nu verkeerd te rekenen?
Als het stukje 330 meter lang is en 60 meter breed. Hou ik toch 310 meter grond over. Als de bak over de breedte ligt? Ik kan het gewoon niet indenken hoe groot het is. Dat is echt een nadeel. Het huis ligt helemaal in het buitengebied. Dus misschien is er mogelijkheid tot bij huren kopen van meer grond. Maar dat weet ik niet zeker. Als dat er niet is kijk ik liever verder naar een huis met meer grond.

Wat zou dan minnimaal zijn voor 2 paarden en een shet. Waar dan ook een bak op moet komen?

@Sientje Ik ben allang blij als mijn paarden aan huis kunnen staan. En zomers ook gras hebben om op te staan. Liefst in de winter ook. Maar dan wil ik ze eventueel met veel slecht weer of erg natte weide in de bak zetten met veel hooi.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:01

Je houdt idd 310 m over, ik denk dat dat een aardig stuk is voor 2 paarden en een shet. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:02

330 x 60 meter is 19800 m2
Bedoel je dit ook?

Kan zijn dat ik verkeerd reken maar dat is bijna 2 hectare. Verre van klein dus Haha!
Dat is meer dan dik voldoende...kun je hooien ook Haha!

edit typos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:07

Hmmmm ik laat het maar zitten denk. Op de ene verkoopsite staat namelijk 330x60m2 en op de andere site staat 133x60m2 (7976m²). En ja dat is gewoon echt te klein.

Als ik weer eens iets leuks zie. Wat heb ik dan minimaal nodig voor 1 paard van 1.60, 1 paard van 1.80 en een shet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:09

Hoe kom je erbij dat het klein is?
Als je hier niet genoeg aan hebt heeft niemand meer genoeg Lachen
Ook aan die 8000 heb je genoeg Ja

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:13

ze rekenen meestal 1/2 hectare voor een paard.
Maar moeten ze er 24/7 op? Of een aantal uur per dag.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:14

Ook al is het 133 x 50 hou je 110 x 60 over, kun je makkelijk in 2 stukken delen en dan krijgen ze het gras nog niet op.....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:15

Ik wil ze zoiezo zomers de hele dag op het gras hebben. Mocht de grond het toe laten wel 24 uur. In de winter wil ik ze ook minimaal een dagdeel buiten hebben. Maar dan vind ik het minder belangrijk of dat op gras of zand is.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:16

Wij hebben 8000m2 voor 4 paarden en ze staan hier echt niet krap maar gewoon lekker op de wei. Zijn wel pony's maar dan nog.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:17

@charaz Dankjewel nu heb ik een indicatie. Ik weet namelijk hoe groot het bij jullie is. En bij jullie vind ik het heel mooi gedaan. Ligt bij jullie de bak ook in de 8000m2? En hoe groot hebben jullie de bak?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:18

Ons huis ligt ook op die 8000m2, onze bak is 20x40.

Dieuwke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:21

De maten die jij noemt past heel goed een bak in! En nog een stukje weidegrond. Wij zijn ook bezig op zoek naar een huis, en hebben een huis gezien met een perceeloppervlakte van 7000 m2 meter.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:22

Ik zou het stukje wel willen hebben, is niet voldoende om ze volledig zonder bijvoeren op te zetten maar wat geeft dat.
Houdt er wel rekening mee dat je bij veel gemeentes een vergunning nodig hebt voor een bak en/of paddock.
Check dit dus voordat je het koopt.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:23

Zelfs als het 133x60 is, is het groot genoeg hoor. Ik zou gewoon gaan kijken dan kun je zelf een beeld vormen. Maar om 2 paarden plus shet te houden heb je hier zeker genoeg aan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:25

Super dankjewel voor de tip Jury daar had ik nog niet over nagedacht.
Geld dit ook voor een buitenbak? Wil dan wel een altijd rijdbare bak maar dat is voor later.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:51

sorry ik zit verkeerd te lezen. ik dacht m2 dus nog 310m2 over Bloos .

Nu ik goed lees zie ik idd dat het bijna 2 hectare is meer dan genoeg dus Haha!

rivamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:22

hoi,

dit is meer dan genoeg. Wij hebben achter ons huis een stuk liggen van 8000 vierkante meter wat je hier allemaal mee kan doen. Ik had er vorig jaar twee paarden op, het is nog gehooid. het wil perfect. Ik heb alles afezet in stukken ideaal. Kan het andere stuk weer groeien.
Ik zal het zeker doen als het kan.

succes ermee

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:03

felicity schreef:
Super dankjewel voor de tip Jury daar had ik nog niet over nagedacht.
Geld dit ook voor een buitenbak? Wil dan wel een altijd rijdbare bak maar dat is voor later.

Ja dit is ook voor een buitenbak.
Ik heb bij huis een paddock, naar eer en geweten aangelegd zonder bouwvergunning.
Kreeg ik later berichtje dat dit dit alsnog moet. Voor een grote zandbak met omheining. Ik blijf het raar vinden.
Hieronder een stukje zoals het verleden jaar bij ons in de gemeente gepubliceerd is.

Paardenbakken bouwvergunningplichtig
Bij paardenbakken is de gemeente er tot nu toe van uitgegaan dat deze zodanig zijn geconstrueerd dat ze zijn aan te merken als ‘bouwen van ondergeschikte betekenis’ en dus bouwvergunningvrij mogen worden neergezet.

Ondertussen heeft de rechter echter al vaker geoordeeld dat een paardenbak als één geheel moet worden gezien en gelet op de constructie en het plaatsgebonden karakter moet worden aangemerkt als ‘bouwen’ volgens de Woningwet. Een paardenbak mag daarom niet zonder bouwvergunning worden gebouwd. Of de bouwvergunning wordt verleend, hangt onder andere af van wat het bestemmingsplan op het desbetreffende perceel toelaat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:07

Kan echt heel erg makkelijk!
Moeilijk of 'zo' afstanden te schatten, maar ik ben het helemaal eens met wat de meesten hier al zeggen. Kan heel goed!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 23:29

Als ik hier in de buurt een nog enigszins te betalen huis vind met zoveel grond dan koop ik het meteen. (Dan niet voor het huis dat breek ik desnoods nog af Haha!).
Is toch een flinke lap grond, dacht ik zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:34

felicity schreef:
Hmmmm ik laat het maar zitten denk. Op de ene verkoopsite staat namelijk 330x60m2 en op de andere site staat 133x60m2 (7976m²). En ja dat is gewoon echt te klein.

Welnee joh. Bijna 8000 m2 kan makkelijk.
Ik heb een ruime 5100 m2 voor mijn paarden. Dat zijn 2 kwpn-ers en volgende week komt er een pony bij. Drie grasmaaiers dus. Haha!
Door dagelijks de mest te ruimen en stripbegrazing te geven, en 's nachts lopen ze op een gedeelte van de wei wat ze kapot mogen lopen met hooi en toegang tot de loopstal. Dat wil prima.
Ik kan wel niet zelf hooien, maar dat geeft niet.
Als ik jou was, zou ik ervoor gaan! Knipoog

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:41

Wij hebben 7000m2 en twee paarden (niet al te grote). Dat is prima te doen. De paarden kunnen toch niet de hele dag grazen, anders worden ze wel dikzakken. Dus deels van de dag in de paddock. We hebben geen grote rijbak (wel een zandpaddock van 20x25), maar we hebben wel een onzettend grote schuur met stallen en mogelijkheid om hooi en stro droog op te slaan (ook niet onbelangerijk). Een ook een grote privetuin met boomgarde. Dus dat bijna 8000m2 zou wel kunnen in mijn visie. Alleen hoe kleiner je land hoe precieser je moet zijn met onderhoud. Vergeet ook niet dat een stuk van minder dan 1 hectare kan je onderhouden zonder grote materiaal. Als je daarboven gaat heb je een grote trekker en alles die erbij hoort ook eigelijk nodig!