Na transport, stal of weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Na transport, stal of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 07:56

In juni komen mijn 2 paardjes naar nederland. Ze hebben dan zeker 12 uur staan in de trailer achter de rug. Nu vroeg ik mij af wat verstandig was. Ik dacht zelf 1 a 2 dagen op stal (is, denk ik, ook beter ivm wennen aan de nieuwe omgeving) om ze daarna op de weide te zetten.
Of het is misschien verstandiger langer te wachten? Of juist gelijk de wei op zetten?

Alvast bedankt!

SuuZzel

Re: Na transport, stal of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:57

Ik zou ze eerst even een paar uurtjes op stal zetten met wat ruwvoer en wat lekkers en daarna lekker op het land gooien..
Eerst beetje eten en dan lekker de benen strekken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:00

ik zou ze ook even op stal zetten met een grote berg hooi en dan hoppa het land op Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:04

Even op stal bijkomen, gelegenheid geven tot wat eten en drinken en dan de wei op. Ik zou ze na 12 uur trailer niet nog eens 2 dagen op 9 m3 houden. Laat ze lekker de benen strekken en op hun gemak de omgeving in zich opnemen.

Wel spannend! Waar komen ze vandaan?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:09

Eerst een paar uur op stal en dan even paddock om te voorkomen dat ze helemaal uit hun plaat gaan met alle gevolgen van dien.

Pasgeleden nog meegemaakt iemand kocht een paard had 3 uur op de trailer gestaan. Gooit hem los en gaat helemaal uit zijn plaat gevolg springt over het hek en valt op het beton. Alles kapot.

Ik ben absoluut NIET dol op opeens losgooien na lang op stal of transport staan. Rustig opbouwen is beter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:10

ik zou ook eerst even lekke rlaten bijkomen op de stal, wat eten geven en kans geven om beetje te wennen, en afhankelijk hoe het paardje is, de zelfde dag of dag erna de wei op

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:20

Ze komen uit de pyrineën Frankrijk Sigaar. Het zijn 2 merenzen.

Stallen zijn een stuk ruimer dan 9m2, maar dat maakt verder niet uit.

Ze zijn beide erg nuchter. Dus dan zou ik ze na een paar uur rust eten+drinken op stal in de wei kunnen zetten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:21

ja hoor, als ze verder lekker kalm zijn, gewoon de wei opzetten
gefeliciteerd met je aanwinsten trouwens

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:23

Waaw, das wel heel gaaf joh, wat een avontuur!

Ik ga mee met Lynn_Nikita, misschien is die paddock ook wel een goed idee, maar als je die niet hebt, gewoon de wei op.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:25

Prisca schreef:
Eerst een paar uur op stal en dan even paddock om te voorkomen dat ze helemaal uit hun plaat gaan met alle gevolgen van dien.

Pasgeleden nog meegemaakt iemand kocht een paard had 3 uur op de trailer gestaan. Gooit hem los en gaat helemaal uit zijn plaat gevolg springt over het hek en valt op het beton. Alles kapot.

Ik ben absoluut NIET dol op opeens losgooien na lang op stal of transport staan. Rustig opbouwen is beter.

Ja inderdaad, wij haalde veel paarden uit het buitenland, eerst op stal even laten bijkomen.
Pas ook beetje opmet water en hooi geven, laat het paard eerst drinken, geen krachtvoer maar gewoon een plukje hooi.
Ook beter geen kuilgras geven omdat niet alle paarden hier aan gewend zijn.
Vergeet niet dat de paarden in een vreemde omgeving komen en gewoon eerst even moeten wennen.
Komen ze met zijn 2en, zet ze dan naast elkaar op stal omdat ze vaak in de veewagen al vriendschap sluiten en het gewoon prettig vinden elkaar te kunnen zien. Laat ze daarna gewoon even met rust, dus niet iedereen in de stal van oooo en aaaaahh.

De volgende dag kun je ze gerust los gooien maar blijf er even bij.
Vaak kun je op stal wel zien dat de paarden echt moe van de reis zijn, ze zijn stijf, spierpijn dus meteen losgooien is gewoon niet verstandig, soms zijn ze zelfs te moe om te eten, dus rustig aan en geef ze even de tijd om te wennen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:34

Ik zou ze gewoon lekker in de wei zetten, effe een rondje langs de draar met ze lopen en dan hooi en water.
Vaak hebben ze juist behoefte aan beweging en eens lekker rollen na zo'n lange trip.
Ik zou ze zeker geen dagen op stal houden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:59

Gelukkig zal het met de aaahs en oohs meevallen aangezien we op een prive stal staan Sigaar

Ze zullen voor het transport al aan elkaar gewend worden (dezelfde fokker), en gaan hier zowiezo samen de wei in en op stal naast elkaar, want ik wil juist dat ze een goede band krijgen. Ze zullen nog lang tegen elkaar aankijken als het aan mij ligt. Knipoog

Als het aan mij ligt, ga ik niet te veel met ze slepen op de dag van aankomst. Ik heb zelf altijd behoefte aan rust na een lange reis, kan me voorstellen dat de paardjes dat ook nodig hebben. Maar kan me ook voorstellen dat ze even de benen willen strekken.

Kan natuurlijk ook een paar rondjes in de bak lopen, even kijken hoe "heet" ze zijn. Verwacht niet dat ze lopen te stuiteren, zijn het niet de paardjes voor...
En als ze "rustig" zijn, even los in de bak? Ik verwacht dat Pirat wel even gaat rollen... dat is echt een rollert.
Om ze daarna op stal te zetten.
Wat denken jullie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:31

zou juist andersom doen
eerst ff op stal, laten bijkomen en als dat goed gaat de bak , paddock of wei op

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:08

ik zou ze idd even op stal zetten kunnen ze even lekker liggen als ze willen en de stal is een meer veiligere omgeving voor hun

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:15

Even laten drinken, en indien ze geen hooi hebben tijdens het transport, hooie geven en daarna zo snel mogelijk naar buiten, rustige beweging is het beste tegen stijve spieren na zo'n lange reis.

Wij reizen erg veel met onze paarden en wij zetten ze nooit op stal na zo'n lange reis.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:16

tienus1 schreef:
ik zou ze idd even op stal zetten kunnen ze even lekker liggen als ze willen en de stal is een meer veiligere omgeving voor hun

Veiliger omgeving?

Voor een paard is de meest veilige omgeving daar waar ze om zich heen kunnen kijken. Niet tussen vier muren in een stal.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:01

Ik ben het met de reacties boven mij eens. Laat ze eerst lekker wennen, loop desnoods eerst een rondje over het terrein zodat ze vast een klein beetje de benen hebben gestrekt, zet ze dan op stal met een pluk hooi en dan lekker de wei in.

Je zou kunnen kijken hoe ze zich gedragen in de wei, anders is een paddock of een (buiten) bak de oplossing om ze even lekker in de frisse lucht te laten.

Veel succes met je merensen !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:10

Maanling schreef:
tienus1 schreef:

Veiliger omgeving?

Voor een paard is de meest veilige omgeving daar waar ze om zich heen kunnen kijken. Niet tussen vier muren in een stal.

Inderdaad liever een plek waar ze kunnen zien wat er aan komt. En gras heeft veel meer aantrekkingskracht dan idioot doen na een lange en vermoeiende rit.

_Zuurstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:11

Ik zou even een kort rondje lopen als ze aan komen en dan gewoon op stal voor 2 dagen.
Wel elke dag even mee lopen natuurlijk.
Maar verder, zou ik ze niet meteen op de wei doen.
Maar eerst even laten wennen aan alle nieuws.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 13:53

Die paarden hebben dan al een flinke periode doorgebracht in een zeer beperkte ruimte, zonder mogelijkheden tot echt contact en dan wil je ze nog 2 dagen gaan opsluiten apart van elkaar?
Zij die Merensen überhaupt wel gewend aan een stal, laat staan zoveel tijd in een stal?

Ik zou ze van de wagen halen, even een rondje ermee lopen en kijken hoe ze doen en afhankelijk van hun reactie in de bak, paddock of wei zetten om lekker ontspannen te kunnen bewegen. Simpel ruwvoer erbij en een emmertje water. Hou er ook rekening mee dat ze de Nederlandse drinkbakjes waarschijnlijk niet kennen, dus niet snappen hoe ze aan water moeten komen.

Wees ook voorzichtig met de hoeveelheid gras die je ze ter beschikking geeft, in de bergen hebben ze het waarschijnlijk met heel wat armoediger "weiland" moeten doen. Het zou jammer zijn als ze direct een hoefbevangenheid of koliek zouden oplopen aan teveel gras opeens. Paddock met droog hooi zou mijn voorkeur hebben.

_Zuurstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:06

Ik ben gewent dat paarden na zo`n lange reis nogal van slag kunnen zijn, al hangt dit natuurlijk van het paard af.
Op stal houden de eerste dag of 2 vind ik daarom niet meer dan normaal.
Daarbij weet ik natuurlijk niet of de paarden contact kunnen hebben met elkaar in de stal ?
Hier namelijk wel .. Knipoog
Ik mag hopen dat een stal groot genoeg is om in rond te draaien en een stukkie te lopen. Lachen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:42

Ze zijn al electrische drinkbakken gewend en een soort van stal. Ik zeg "soort van"; want ze waren iets van 5x6 en stonden in een open schuur. Ik vond het meer overdekte kleine paddocks. Daar staan ze al een tijdje... sinds ik er ben geweest staan ze al op stal.
De stallen waar ze komen te staan zullen iets van 3 bij 3,5 zijn of zo, denk zelfs groter, maar precies weet ik het niet. De stallen hebben rondom traliewerk (op zichthoogte Clown ) en een getralied raam naar buiten. Naar het gangpas kan een "raampje" open en het is ook de bedoeling dat deze open staat.

Daarnaast worden de weiden binnenkort gehooid, dus heel "rijk" zullen ze niet meer zijn.

vrai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:15

eerst lekker een uurtje of 3 in hun stal tot rust laten komen en daarna lekker de wei in (kleiner afgezet stukje met zijn tweetjes samen)

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:42

Ik zou de paardjes bij aankomst op stal zetten gedoceerd water en hooi geven (geen krachtvoer eerst) en verder met rust laten de volgende dag even los in de paddock vervolgens weer op stal. zo een week verder en ook in de wei enzo. pas dan zou ik ze 24/7 op de wei gooien (al ben ik hier nog niet zo'n voorstander van)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:11

Wat is er mis met weidegang? De paarden zullen behoorlijk gefrustreerd zijn na zo lang in een trailer, ik denk niet dat je ze blij maakt als je ze ook nog opsluit in een stal. Het lijkt mij beter ze zo snel mogelijk op de wei te laten.

Een paard dat niet volgestopt is met krachtvoer en dat niet gek gemaakt is door te lang op stal te staan, kent zijn eigen grenzen prima. Misschien dat ze een sprintje trekken als ze uit de trailer komen, maar de kans dat ze uit hun dak gaan is veel groter als ze bovenop de trailerfrustratie ook nog eens stalfrustratie krijgen.