paard, eet eigen mest op in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hennyvanamon

paard, eet eigen mest op in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:42

sinds een paar dagen staat mijn paard een 27 jarige klophengst, per dag zo een halfuurtje op de wei, want wij zijn aan het opbouwen, hij moet nl wennen aan het gras. nu is wei aan de overkant van onze manege, na het rijden heb ik mijn paard op de wei gezet, hij begon direct te draaien, en te gillen[daar is hij wel mee bekend hoor doet hij op stal ook, als zijn stalgenoten weg zijn ] hij liep heel onrustig rondjes en als hij maar iets hoorde begon hij weer te hinniken, toen ging hij ook nog zijn mest opeten?? dat heeft hij nog nooit gedaan. hij staat er alleen op, want hij mag niet met andere paarden op de wei ivm hengst zijn , wie weet waarom mijn paard dit gedrag nu ineens toont bvd henny leijen en amon. Knipoog

Christeltjuh

Re: paard, eet eigen mest op in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:46

dan probleem heb ik ook met mijn pony. hij eet het op of hij gaat erin liggen rollen!
iemand enig idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:51

@hennyvanamon : zijn er aanwijzigingen dat hij het op stal ook doet of denk je dat het puur een wei-probleem is.
Vaak is het een kwestie van 'iets' missen in zijn voer qua vitamine of mineralen. Zeker omdat het al een ouder paard is zou dat maar zo kunnen. De maag/darmen werken dan anders als bij een jonger paard. Kijk dus ook eens kritisch naar zijn voer of zoek op i-net eens naar het voeren van oudere paarden.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:56

mijn paard staat onder streng toezicht van mij en van mij arts. hij krijgt nl genoeg voer en genoeg hooi/kuil. daarnaast krijgt hij ook aanvullende supplementen. dus dat lijkt mij sterk, het leek meer iets zo van zijn terretorium verdedigen. maar ik heb het meer gehoord, dat paarden mest eten, nou is dat niet zo erg, maar wat ik raar vindt op stal is hij juist erg kritisch eet niet van zijn hooi als er mest onder ligt?? raar paard, maar bedankt voor jullie reactie, ik wacht erop meer.

bolusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 23:51

vaak is het toch een mineralen tekort als ze hun eigen mest op eten die van mijn vriendin had bloedarmoede en deed het ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 08:00

waarschijnlijk eet hij zijn eigen mest om zijn maag weer tot rust te brengen...
zou zomaar kunnen zijn dat door de opwinding je paard last heeft van de maag...door de eigen mest te eten vult het de darmbacterien aan waardoor die tot rust komt...

maar het kan ook misschien een vorm van dominante aandacht zijn, begon je paard met mest eten op het moment dat hij een ander paard zag?

wodan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 09:54

Het is echt een tekort aan vitaminen en mineralen. Mijn paard krijgt ook voldoende van alles, toch heeft hij af en toe een periode dat hij zijn eigen mest opeet. Ik geef hem dan direct een extra wormspuit en aanvullende vitaminen en mineralen door zijn brokken. Binnen een week houdt hij er dan mee op. Ik voer de pot vitaminen en mineralen tot hij leeg is, dan kan hij er meestal weer een paar maanden tegen en dan begint het weer opnieuw

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:36

@wodan01 : als jouw paard elke paar maanden een pot vit/mineralen nodig heeft zou je toch eens goed naar zijn voer moeten kijken, want dit is echt niet goed.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:38

mijn paard , wordt streng gecontroleerd, op vit tekort e,d. hij ziet er ook uit om door een ringetje te halen dus het is bijna uitgesloten, dat hij te kort komt, ook krijgt hij goed voer en een suppl, en 5/7 kilo hooi/kuil, maar hij doet dit ws toch uit dominantie, net wat ellepel, zegt, want op stal eet hij geen mest, ook vandaag ging het weer mis, hij loopt te rennen als een gek en te gillen, niet meer normaal gras eten doet hij bijna helemaal niet, ik ben ook terug gegaan naar stal want ik heb geen zin in blessure,s, het gras was nl glad van de regen, maar ook op stal, ging hij door met gillen en dominant zijn dat past ook bij hem hoor hij is nl klophengst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:29

Tja dan klinkt het logisch dat hij met zichzelf wat overhoop ligt, het gedrag is dan verklaarbaar.
Kun je niet operatief die inwendige bal(len) laten verwijderen ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:11

welk supplement geef je en geef je dat elke dag?
hoeveel beweging krijgt het paard precies?

dat mest eten is net wat ik al zei denk ik toch wel een van beide dingen hoor.
maar waar je zelf even heel kritisch naar moet kijken of je dier zijn supplement en krachtvoer wel helemaal benut..

en dan bedoel ik dus dat als jouw dier genoeg beweegt dit ook wel verbruikt.
voer je toch teveel krachtvoer en supplement dan kunnen toch de darmbacterien uit balans raken
wat bij sommige dieren dus kan leiden tot het eten van de eigen mest om de darmen weer in balans te brengen.

een klophengst laten castreren is wel wat prijziger..is het bij jouw dier door middel van bloedonderzoek vastgesteld?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:54

ja bij mijn paard is het dmv een bld-onderzoek vastgesteld. zijn balletjes laat ik niet verwijderen want het is best een zware ingreep voor een paard en daarbij hij wordt in julli 28 jaar, ik neem dan geen risico, meer met hem toch. mijn paard krijgt veteranen-suppl dat is inderdaad om zijn voer goed op te laten nemen in de darmen, speciaal voor oudere paarden/ik rij hem3/4x per week intensief hij is nl erg fit zelfs met deze warme en benauwde dag liep hij de sterren van de hemel en denk nu niet dat hij moe is nee hij kon nog wel even doorgaan, ps ik niet,ha, ha.daarnaast loopt hij 2/3x per week op de wei, en wandel ik 2x per week een flinke loop met hem, en maak ik buitenritten genoeg voor zo,n oudje vinden jullie , als ik minder gaat doen met hem wordt hij erg vurig en dwars, vandaar dit werk-schema.hij krijkt 2kilo krachtvoer s,morg 1 kilo/s,middags halve kilo/s,avonds halve kilo. daarnaast nog 1kilo pavo nature-best. daar gaat in ,s,morgens aan suppl 2 schepjes primeval tegen de artrhose/15 mill lijnzaad olie/ en 1 schepje vit/seleen/ . s,middags herhaal ik de arthrose poeder/seleen vit e. ligt helemaal aan hoe mijn paard zich voelt daarnaast krijgt hij 5/7 kilo hooi/kuil. ik denk dat dit een goed eet schema is, hij krijgt nl tussen 6/7x per dag voer. steeds kleine beetjes. en dan nog het gras wat niet teveel is hoor de wei is erg schaars alleen maar goed voor hem. dit is allemaal afgesproken met de veearts die hem ook vaak ziet en controleert. en alles wijst erop dat hij erg gezond is. ik denk gewoon aan dominantie?????, maar je weet maar nooit ik leg de vraag neer bij mijn arts, misschien heeft zij een idee.maar je hoeft natuurlijk niet overal wat achter te zoeken want wij paarden mensen zijn daar erg goed in , ik dus ook. bedankt voor al jullie reactie,s, super.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:07

hallo daar zijn wij weer, ik heb contact gehad met de veearts omtrent het eten van, zijn eigen mest, maar de veearts weet 90 procent zeker dat , het dominantie is. zij kent hem goed en vertelde ook, dat als hij na het eten weer een nieuwe mest-bal ernaast neerlegt, en dat doet hij ook. dat het dan zeker is. dus het euvel is opgelost, zij zei ook dat het geen kwaad kan. en hij mag zijn eigen mest gewoon opeten dit kan geen kwaad. jakkkie...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:11

ja zoiets dacht ik ook al hoor,heb het vaker gezien bij paarden
nou valt weer mee gelukkig Haha!

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:21

jazeker, ellepel, je weet maar nooit he met die paarden??

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:37

Christeltjuh schreef:
dan probleem heb ik ook met mijn pony. hij eet het op of hij gaat erin liggen rollen!
iemand enig idee?

Je moet eigenlijk gewoon de mest ook uit de wei halen!

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:06

Gelukkig dat het niets erg is, je hoeft in ieder geval de mest niet meer uit de wei te scheppen Clown

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:44

ik snap dat je, mest uit de wei moet halen tommieee2, dat gebeurdt ook wel alleen krijg je bij hem de kans niet hij mest draait zich heel snel om en eet het op, dus vandaar, het is dus vers mest wat hij eet.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:45

jazeker tulp2008, scheelt weer opruimen, dat doet hij gewoon voor mij.zijn ze nog ergens goed voor die paarden, ha, ha .

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:44

heeft hij geen mineralen te kort?
sommige paarden doen dat daarom.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:06

nee, ik heb daar al eerder antwoord op gegeven, sorry cally.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:07

ja sorry dat las ik ook later Haha

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 18:04

nou , het advies heeft gewerkt van de arts hoor, ik de wei afgezet, en hem op 1 stuk gezet, ik moest erbij blijven, maar niets tegen hem zeggen , hij moest zijn eigen boontjes leren doppen, daar op de wei, ik dat gedaan , ik scheet in mijn broek ik dacht straks komt hij erover heen zetten, nou hij at natuurlijk gelijk weer zijn mest op. en wilde er duidelijk overheen komen ik strafte dit wel af, [dat mocht ook in het ergste geval] en hij werdt rustig ging grazen, he, he maar als ik bewoog stond hij gelijk voor me, hij is te bang, dat ik weg ging. raar paard he. maar mijn rust/en doorzettingsvermogen is beloond. eindelijk morgen weer een poging..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:05

heb jij hem zelf al lang eigenlijk
heeft hij nooit alleen gestaan dat hij dan zo reageerd?

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:50

ik heb mijn paard al, 23 jaar, maar omdat hij hengst is, is hij nooit op het land geweest, hij is nl erg dominant. en hij heeft eiwit allergie. dus veel gras eten zat er ook niet in voor hem , maar omdat hij nu de leeftijd heeft bereikt, dat hij het rustiger aan mag gaan doen, wilde ik hem dit nog gunnen, hij heeft en nog werkt altijd erg hard. dus vandaar deze poging. maar met overleg met arts hoor. ik ben erg trots op mijn jongen.