Na dagelijkse weidegang paard "duf"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Na dagelijkse weidegang paard "duf"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 09:59

Titel dekt niet helemaal de juiste lading, maar ik probeer het hieronder duidelijk te verwoorden.

Mijn paard staat sinds kort (2,5 week) op een stal waar ze in een kudde van 14 merrie's vanaf 's morgens vroeg tot een uur of 18.00 uur buiten staat. 's Morgens eerst een paar uur in de paddock en daarna in de wei.

Als ze rond 18.00 uur terug op stal komt krijgen ze eten. De ene keer eet ze wat de andere keer niet meteen en staat ze stil in een hoekje van haar stal. Om het feit dat ze niet meteen alles op eet maak ik me geen zorgen; zo heeft ze altijd gedaan dus dat is normaal.
Maar het feit dat ze stil in een hoekje staat en echt een uitstraling heeft van "laat mij maar met rust" terwijl ze vroeger (toen ze maar 3 uurtjes buiten stond) altijd lekker attent en vrolijk op stal stond, vind ik een beetje zorgwekkend. Als ik er 'smorgens ben om te rijden en haar dus uit de paddock haal is er verder niets aan de hand.

De rangorde is redelijk snel nadat mijn paard bij de kudde kwam bepaald, dus het is niet zo dat ze constant haar plekje moet verdedigen ofzo. Ze staat in alle rust tussen de andere paarden te grazen.

Kan het zijn dat ze van het hele dag buiten lopen/grazen wat sloom is en gewoon even een rust-moment wil?
Temperatuur is verder gewoon normaal en als ze een geluid hoort oid dan reageert ze wel attent.

Biertabje

Re: Na dagelijkse weidegang paard "duf"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:32

ik denk dat het idd ook komt omdat ze eigenlijk de hele dag buiten staat!!

de paarden bij ons staan wel zo'n 5 a 6 uur buiten, maar ook die paarden staan daarna sloom in de wei, buik helemaal vol gegeten, en ze gaan ook wel eens liggen, terwijl ze dat anders ook niet doen. ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken! is ze met rijden wel gewoonw eer vrolijk?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:33

Tja, als je paard haar energie niet kwijt kan staat ze hyper te wezen op stal en dat maakt een levendige indruk. Nu is ze haar ei kwijt en gewoon kalm.
Kan het dat niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:34

Als ik die van mij op stal zet gaan ze ook staan dutten.
De hele dag grazen, kroelen en spelen kost energie Lachen
Daarna gaan ze wel weer eten, maar eerst is het slapen

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:35

Ik ga met BT mee, ik denk dat je paard gewoon in haar stalletje lekker bijkomt van een dagje buiten spelen en eten, dus niets om je grote zorgen om te maken denk ik zo.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:37

dit klinkt gewoon doodnormaal, een paard heeft na een hele dag op de wei zijn buikje vol, en moet even uitbuiken. Dan doen ze vaak een dutje, staand of liggend. Hier doen ze dat uitbuiken wel 3 keer per dag. Ze gaan lekker in het zonnetje liggen, of blijven staan suffen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:39

Mijn paard is ook veel luier als ze de hele dag buiten staat Ja

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 10:41

Bedankt allemaal, nu klinkt het allemaal een stuk minder dramatisch en ben blij dat andere paarden het ook hebben.
Tis voor mij voor het eerst dat mijn paard de hele dag buiten staat ipv een ochtendje, dus ik heb niet veel ervaring wat dat betreft. Bloos
Met rijden is ze wel gewoon actief.

Klara16; voorheen stond ze ook buiten alleen geen hele dag, maar een paar uur. Ze kon dus wel degelijk haar energie kwijt.
Ze heeft nooit hyper op stal gestaan; ik denk dat je mijn openingsbericht niet helemaal juist geinterpreteerd hebt. Knipoog

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:44

Hé dit komt me bekend voor!!
Ook mijn paard staat sinds 3 weken op een andere stal en voor het eerst in een kudde en de hele dag in de wei.
En ook hij is 's avonds niet heel erg 'wakker' als ik kom rijden. Ook met rijden is hij wat minder scherp (wel als ik hem wat achter zijn broek aan zit, maar dat was eerst niet nodig).
Ik wil het nog een paar weken aankijken (het zal wel even tijd nodig hebben voordat hij aan zijn nieuwe ritme gewend is).
Ik heb ook al zitten denken om zijn voer wat aan te passen, maar ook bij mijn paard is het nu zo dat hij niet al zijn brokken op eet....
Wel lastig hoor, ik vind het heerlijk dat hij nu de hele dag in de wei kan lopen, maar het moet toch niet ten koste gaan van het fijn dressuur kunnen rijden!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:47

Sim, zo staat Cobalt ook op stal na een hele dag op de wei.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:49

geen idee, maar ik ben bang dat indi ook veel drukker is als ze op stal zou staan en niet zou kunnen bewegen. als ze dan eindelijk mag gaan bewegen kan ik me voorstellend at ze een stuk drukker is dan als wanneer ze gewoon kan spelen en bewegen de hele dag door...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:50

Offffff je draait het om:

Het dressuur willen rijden moet niet ten koste gaan van het lekker buitenstaan. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:52

Of je voert wat meer krachtvoer, want dat hele dag rondlopen vergt ook meer energie dan stilstaan op 3x3.

Citaat:
Wel lastig hoor, ik vind het heerlijk dat hij nu de hele dag in de wei kan lopen, maar het moet toch niet ten koste gaan van het fijn dressuur kunnen rijden!

Foei! Hamer

Je rijdt M1 zie ik. dat moet mogelijk zijn zonder je paard de hele dag op stal te zetten imo...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:55

Toen mijn paarden de eerste 2 weken dit voorjaar op het gras stonden waren ze s'avonds gewoon half dood! haha
Dit is heel normaal en juist heel lekker dat ze zich nu zo lekker kan uitleven.
Het gaat naarmate ze straks langer buiten staan wel over dan leren ze hun energie beter te verdelen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:56

Misschien moet ze nog even wennen aan het lange buitenstaan? Of kun je haar anders met 1 paard apart in de wei zetten ofzo? Mijn pony's staan nu weer dag en nacht buiten, ze zijn lekker rustig, zo nu en dan even een paar rondjes rennen en dan weer lekker staan grazen/niksen. Ze zijn wel attent en niet overdreven traag ofzo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:56

westerwind schreef:
Hé dit komt me bekend voor!!
Ook mijn paard staat sinds 3 weken op een andere stal en voor het eerst in een kudde en de hele dag in de wei.
En ook hij is 's avonds niet heel erg 'wakker' als ik kom rijden. Ook met rijden is hij wat minder scherp (wel als ik hem wat achter zijn broek aan zit, maar dat was eerst niet nodig).
Ik wil het nog een paar weken aankijken (het zal wel even tijd nodig hebben voordat hij aan zijn nieuwe ritme gewend is).
Ik heb ook al zitten denken om zijn voer wat aan te passen, maar ook bij mijn paard is het nu zo dat hij niet al zijn brokken op eet....

Je bedoeld het vast niet zo, maar klinkt een beetje alsof je jouw rijden belangrijker vindt dan de tijd die je paard krijgt in een kudde op de wei. Zou toch het metale welzijn van mijn paard vooropstellen.

Over duf na weidegang. Onze paarden staan altijd vanaf maart/april 24/7 buiten. Weer en wind. Ik heb dus geen last van slapende paarden op stal, maar zie ze regelmatig bij het hek even de oogjes sluiten.
Ook het paard dat op stal werd bijgevoerd eet nu maar de helft van de heerlijke slobber op omdat ze de hele dag kan eten en dus gewoon vol zit.
De beweging in de wei is veel meer dan op stal. Je paard loopt bijna constand. Hapje voor hapje, maar ze trekken het hele weiland door. De energie die die gewend is te gebruiken, moet nu verdeeld worden over de hele dag. Je paard traind zichzelf er eigenlijk mee lange afstanden teen in een laag tempo. Beetje weiland-endurance Tong uitsteken
Duurt een tijdje voordat het evenwicht tussen weidegang en energie gevonden wordt. Die van ons zijn het nu gewend, en kunnen netzo hard knallen als in het winterseizoen.

Succes ermee en maak je geen zorgen Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:59

Mijn pony heeft dat ook. Als ik haar overdag van het land afhaal dan sjokt ze echt achter me aan van 'pffff'...

Maar eenmaal aan het werk dan wordt ze wel weer wakker hoor Lachen

Ze heeft alleen geen behoefte meer aan een portie slobber na het rijden daar deed ze anders een moord voor... Maar tegenwoordig is het gras voor en gras na Haha!

Ze stond twee weken 24/7 buiten, maar ze heeft een naar hoestje opgelopen en staat nu 's avonds binnen ivm medicijnen geven. (en ze werd ook heel snel erg dik).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:00

Je moet het omdraaien Knipoog.

Wanneer een paard te fris op stal staat kan hij zijn energie niet kwijt. Wees blij met een rustig paard!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:00

Dank je Rianne, jouw uitleg is duidelijk en heel logisch! Van die kant had ik nog niet bekeken.
Ik mis echt wat ervaring op weidegebied.

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:03

[
Je bedoeld het vast niet zo, maar klinkt een beetje alsof je jouw rijden belangrijker vindt dan de tijd die je paard krijgt in een kudde op de wei. Zou toch het metale welzijn van mijn paard vooropstellen.

Duurt een tijdje voordat het evenwicht tussen weidegang en energie gevonden wordt. Die van ons zijn het nu gewend, en kunnen netzo hard knallen als in het winterseizoen.

Succes ermee en maak je geen zorgen Knipoog[/quote]

Uiteraard vind ik het welzijn van mijn paard super belangrijk, maar ik ben qua rijden heel erg bezig met het ontwikkelen van mijn paard (ontwikkelen van zijn gangen, spieren, conditie enz) en dus moet ik een goede balans vinden tussen het in de wei lopen en wel genoeg energie overhouden Haha! . Als ik mijn paard iets korter in de wei zou laten lopen denk ik niet dat dit nou echt ten koste zal gaan van zijn welzijn... (ik weet dat er heel veel bokkers het hier niet mee eens zijn.... Duivel )
Maar ik ben het helemaal met je eens dat het een tijdje duurt voor het evenwicht gevonden is, dus ik kijk het ook nog even aan Cool !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:03

Gewoon doen! Weidegang is essentieel voor je paard. Zal snel merken dat in een stabiele groep je paard ook metaal veel lekkerder in haar vel zit.
Ik heb het ook eigenlijk alleen maar geleerd door te kijken naar onze kudde en logisch nadenken Knipoog

Voordeel is ook, door dat vele lopen, zijn ze lekker los in hun lijf Haha!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:05

MIjn ruin staat sinds 2 weken dag en nacht buiten en die is echt zo fris als een hoentje gewoon lekker fris in zijn hoofd.

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:07

[quote="Klara16"]Of je voert wat meer krachtvoer, want dat hele dag rondlopen vergt ook meer energie dan stilstaan op 3x3.]

Moet hij dat wel willen eten.... Haha!

westerwind

[quote="Klara16"]Of je voert wat meer krachtvoer, want dat hele dag rondlopen vergt ook meer energie dan stilstaan op 3x3.]

westerwind