Is het gebruikelijk dat een bijrijder betaald?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nolzuet

Is het gebruikelijk dat een bijrijder betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:53

Zoals het al in de titel staat, vraag ik mij af of het normaal is dat een bijrijder een klein bedrag betaald? Clown
Het gaat dan om twee keer in de week rijden, en er mogen wedstrijden gereden worden en er mag gebruik gemaakt worden van de trailer. Hoeveel zou ik dan kunnen vragen??
Laatst bijgewerkt door Nolzuet op 13-05-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nathalie_v

Re: Is het gebruikelijk dat een bijrijder betaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:54

Nee, ik vind van niet.
Als iemand een bijrijder neemt heeft die gene meestal tijd te weinig. Dus vind ik wel dat je paard word verzorgt en dat de gene die er op rijd plezier heeft.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:57

ik vind het ook niet echt horen, maarja eigenlijk gebeurt het wel overal.
lijkt wel of men tegenwoordig een bijrijder neemt voor het geld want sommige vragen echt belachelijk veel geld voor als je hun wil 'helpen' met hun paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:57

Sommigen vinden het normaal, omdat je bijrijdster jouw paard en jouw spullen gebruikt. Dit zijn meestal degenen die niet hoeven te mesten ed, maar die echt alleen poetsen en rijden.

Aan de andere kant heb je degenen die niets betalen. Dit omdat de eigenaar het een wederzijdse dienst vind, jij hoeft geen tijd aan je dier te besteden, en hij/zij kan lekker rijden. Vaak moeten deze mensen wel mesten ed.

Wat jij wilt moet jij weten. Weet wel dat als je bijrijdster betaald ze ook bepaalde 'rechten' heeft. Vaste dagen bijvoorbeeld. Ze betaald voor die dagen, dus heeft ze er recht op om dan ook te mogen rijden, ook als het lekker weer is en ook als jij toevallig vrij bent.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:00

Hier zijn al meerdere topics over geweest (even zoeken) en hierover lopen de meningen nogal uiteen.

Ik ben van mening dat een bijrijder niet hoeft te betalen als:
- de eigenaar geen tijd meer heeft;
- geldgebrek heeft;
- het leuk vind om een extra ruiter te hebben;
- een bijrijder wordt gezocht omdat de eigenaar 'een probleem' heeft met het paard, wat de bijrijder op zou kunnen lossen.

Een bijrijder kan wel een bijdrage leveren als
- hij/zij een paard niet kan betalen en de mogelijkheid krijgt te leren van het paard van de eigenaar.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:10

Ik heb mijn bijrijdsters nooit laten betalen. Ze kwamen om mijn tijdgebrek op te vullen. Ze nemen ook een stukje verzorging en verantwoording van je over, daar staat lekker rijden tegenover. Bovendien als je mensen mee laat betalen denken ze ook daar rechten aan te kunnen ontlenen en ik blijf liever baas over eigen paard.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:15

Ik laat mijn bijrijdster ook niet betalen, wel vraag ik haar af en toe eens les te nemen bij mijn instructrice, zodat je hetzelfde rijdt.

Bij mijn vorige paard had ik wel een meebetalende bijrijdster, omdat zij graag een dag meer wilde rijden, we reden allebij 3 dagen. Ik wilde wel wat minder ivm kleine kinderen. Zij had altijd een eigen paard gehad, maar die was net ingeslapen. Later heeft ze dit paard van mij gekregen omdat ze beter bij haar paste.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:18

Ik heb een verzorgpaard en daar betaal ik ook niet voor.
De eigenaar van het paard was er een keer vanaf gevallen en zo een jaar niet meer gereden.
Toen kwam het paard bij ons op stal te staan en hebben ik en een vriendin van mij erweer voor gezorgd dat hij erop kan rijden.
Dit is ons gelukt en hij rijd er buitenritten mee.
Mijn vriendin vond het paard niet echt leuk (het klikte niet) en bij mij wel. En sindsdien rij ik nog steeds op dat paard en ik rij ook westernlessen met dat paard. De eigenaar vind dit niet erg, dat ik er niet voor betaal. Hij vind het juist leuk om te zien hoe het paard vooruit gaat en zoveel tijd heeft hij niet. Ik zou het ook niet eerlijk vinden als hij er geld voor gaat vragen, ik bedoel wij hebben ervoor gezorgt dat zijn paard weer te berijden is.

Meestal is het ook zo dat de bijrijder er niet voor betaald, het gaat toch om de tijdgebrek bij de eigenaren?
Maar sommigen zien het anders... en willen er wel geld voor hebben. Knipoog

edit: ik betaal wel voor de lessen die ik volg.
Laatst bijgewerkt door ursulaatje op 13-05-08 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:19

Levant schreef:
Later heeft ze dit paard van mij gekregen omdat ze beter bij haar paste.

Wat aardig van je! Daar was ze zeker heel blij mee?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:21

Ik ben ook bijrijder en ik betaal er niet voor! Ik mag wedstrijden met haar rijden, gebruik maken van de trailer, haar spullen etc! Ik zou er zelf ook nooit voor betalen. Zoals al vaker gezegd; ik neem een stukje verzorging op mij..en vul de dagen in dat de eigenaresse niet kan! Ik betaal verder wel de wedstrijden, lessen en startkaart etc zelf.

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:23

melissa_b schreef:
Levant schreef:
Later heeft ze dit paard van mij gekregen omdat ze beter bij haar paste.

Wat aardig van je! Daar was ze zeker heel blij mee?

Heeeel erg, en nog steeds. We staan samen op stal, en mijn oude en nieuwe paard staan ook naast elkaar, en wij zijn dikke vriendinnen geworden. (even offtopic)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:25

Ik vind dat een bijrijder niet hoeft te betalen. Als het goed is hebben alle partijen (eigenaar, bijrijder en paard) er baat bij.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:28

Ik heb wel 2 betalende bijrijdsters. Maar bij mij is het ook niet zo dat ik geen tijd heb. Ik stel mijn pony beschikbaar om te leren. Verder ben ik 8 van de 10 keer altijd aanwezig. En ga ik mee op wedstrijden. Waarbij ik dan dus ook rij met de trailer. De dames hebben vaste dagen dat ze rijden. En rijden ook voor eigen kosten lessen. Verder hoeven ze dus ook niks te doen bij ons op stal. Alleen maar poetsen en rijden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:38

RedPassion schreef:
Ik vind dat een bijrijder niet hoeft te betalen. Als het goed is hebben alle partijen (eigenaar, bijrijder en paard) er baat bij.

Helemaal mee eens Lachen

Heb weleens advertenties zien staan waarbij de soon-to-be-bijrijder gewoon de helft van de (pension)stalling moest betalen.. Rolleyes
Je zou bijna denken dat ze eraan moeten verdienen. Nagelbijten / Gniffelen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:43

ik betaal niet hoor, eigenaar heeft eigenlijk geen tijd, die vind het heerlijk dat ze lekker vertroeteld word en ze er een dagje niet naar toe hoeft. ik ben overigens gevraagd. Haha!
ik ben goed voor iemands paard, ik mest ook uit, vind ik niet erg, maar ik ga er niet voor betalen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:45

Ik had mijn paard op een pensionstal staan toen ik na een blessure waar ik te lang mee heb doorgelopen een knie-operatie ondergaan. Mijn paard ( arabisch volbloed) liep toen, en loopt nu weer met mij in de sport. Geen topsport maar zo 1 keer in de 2 a 3 weken op concour en verder elke dag rijden/beweging.
Ik had het geluk dat een stalgenoot die erg netjes rijd, haar paard net had verkocht en wij konden het ook goed samen vinden.
Was al snel besloten dat zij mijn paard zou rijden zolang ik dat zelf niet kon. Na 1,5 maand bleek dat de knie operetie mislukt was en ik een andere/pittige operatie zou moeten ondergaan en daarna zeker 4 maanden zoet was met revalidatie. Voor die operatie was nog een wachtlijst van 1,5 maand dus ik zou zeker 6 maanden niet zelf op t paard zitten en daarna weer rustig aan opbouwend.

Bijrijder vond/vind mijn paard helemaal geweldig en het rijden ging ook goed, op haar eigen verzoek/vraag om toestemming aan mij heeft ze mijn paard met trailer meegenomen naar les. In de winter nam ze hem zeker 3 a 4 keer in de week met trailer mee om in de binnenbak bij manege in een andere stad te kunnen rijden waar zij lid was. Als ik kon/tijd had ging ik mee naar de les of de bak en zeker iedere keer mee op concour.
3 maanden later was het eind november en het ging zo leuk/goed met haar en mijn paard dat er besloten werd een startkaart aan te vragen per januari. Vanaf januari is ze wedstrijden gaan starten, met succes want 3 maanden later waren ze M1. Vanaf de periode dat zij met mijn paard naar les ging, stond ze er zelf op om mij de helft van de pensionkosten te betalen, ze vond het "scheef" als ik alle kosten had en zij alle gemak/plezier. Tjah... dan ga ik natuurlijk niet zeggen dat het niet hoeft.

Al met al heeft zij hem een jaar fulltime gereden waarvan ik hem de laatste 2 maanden ook weer langzaam aan begon te rijden. Ik zat me heel erg te bedenken hoe ik haar subtiel zou kunnen vertellen dat ik mijn paard zelf weer meer/vaker wilde doen zonder haar het gevoel te geven dat ik haar aan de kant wilde schuiven, toen ze mij vertelde dat ze zwanger was. Perfecte oplossing/timing dus. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:51

Ik ben ook op zoek voor een bijrijder voor Zanda
Dit omdat ik zelf niet helemaal gezond ben.
De bijrijder hoeft alleen maar de les te betalen, dat zou op een manege of waar ook zo zijn.
Verder niets
Ik vind het een wederdienst

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:55

ik heb bij paloma ene bijrijder omdat ik weinig tijd heb op moment, zij traint exht dus vraag ik er niks voor

Nikita heeft bijrijder, die er elke dag mee rijden kan, mag beschouwen als eigen paard
zij wil haar graag kopen, ik wil haar niet kwijt
nu betalen ze elke maand 60-, dit dekt een gedeelte van de kosten, ik minder kosten, hun goedkoop bijna eigen paard

lusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:57

Mijn bijrijder betaald mij 25 p.m. Zelf betaal ik de stalling (120 pm) + overige kosten van mijn paard.
Dit vind ik heel terecht, omdat wij ook vaak samen naar mijn paard toegaan, en dan samen gaan rijden. We rijden dan ieder de helft van de tijd. Mijn paard hoeft niet getraint te worden voor wedstrijden. Bovendien hoeft mijn bijrijder geen stallen te mesten enz.
Dus ik vind het heel terecht dat ze betaalt!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:58

ik had een tijdje terug ook een paard waar ik op reed, eerst moest ik nix betalen, maar naar 1 jaar kwamen ze er opeens mee dat ik hem maar moest gaan huren, en toen moest ik 80 euro in de maand betalen, eigenlijk betaalde ik gewoon alles,maar datha dik wel over voor hem Haha! maar eigenlijk vond ik niet dat ik moest betalen, want ik reed het paard voor een meisje die er zelf geen tijd voor had

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:06

Ik vind het lastig. Ik heb zelf altijd paarden van anderen bijgereden en daar wel en niet voor betaald. Het verschilde ook heel erg per regeling, maar over het algemeen waren de paarden waar ik voor betaalde, ook de paarden waar ik enige rechten mee had (lees eigen dagen, wedstrijden, lessen en niet zomaar aan de kant gezet kunnen worden). Ook waren er paarden waar ik niet voor hoefde te betalen, vaak was het hier wel minder geregeld.

Tegenwoordig heb ik een half paard (deel de leasekosten met een stalgenoot), wij zijn dus beiden eigenaar. Nu wilde mijn medeleaser er mee stoppen, toch weer doorgaan, maar het zette me wel aan het denken. Zou zij stoppen, dan ben ik genoodzaakt om het paard weg te doen, als ik niet een andere medeleaser zou vinden. Nu zou dit heel misschien te ondervangen zijn door een betalende bijrijder te zoeken. Mocht het zover komen, dan hoef ik het paard niet weg te doen en is er misschien iemand die het heel leuk vind om gedeeltelijk een 'eigen' paard te hebben. Natuurlijk zou ik het liever anders zien, maar misschien is het noodzakelijk.

Overigens hoop ik dat alles goed blijft gaan, en dat deze keuze niet gemaakt hoeft te worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:09

Ik ben zelf nog bezig met een bijrijder vinden en ik wil niet dat er betaald wordt. Dit simpel omdat iemand die betaald ook 'rechten' krijgt vind ik. Ik wil zelf voor de volle 100% kunnen bepalen wat er wel en niet gebeurd.

Verder heb ik zelf te weinig tijd en ik zoek in feite iemand die mij uit de brand helpt. Als bedankje kan die persoon gratis rijden.

Maar ik heb ook een paard dat niet zoveel kan. Ik kan me voorstellen dat je voor een wedstrijdpaard waarmee je gewoon meer kanten op kan wel een vergoeding zou willen.
Maar aan de andere kant hoeft er hier niet gemest of gevoerd te worden...

Het hangt een beetje af van de omstandigheden, maar ik vind dat een bijrijder niet hoeft te betalen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:12

Ik heb zelf ook een bijrijder voor 1 van mijn paarden en ik vind niet dat daar voor betaald hoeft te worden. Ik kan helaas zelf niet meer dan 1 paard berijden ivm rug en ben blij dat ik iemand heb gevonden die graag wil rijden op het andere paard. De klik vind ik dan wel erg belangrijk, omdat de rijder en paard er allebei veel plezier aan moeten hebben en ik vind het ook fijn dat er weer iemand is om je passie mee te delen...

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:12

Voor dat ik mijn eigenpaard kocht.
Heb ik ook voor een verzorgpaard gekeken.
Kon er eentje gaan rijden.
Moest ik 125.00 in de maand betalen.
Vond ik beetje veel maar nog gaan kijken en ryden .
Om te kijken of het wat was.
Nou zij begreep niet dat als een paard 2 weken stil staat.
dat het paard stijf loopt.
Kreeg een vraag hoeveel ik weeg want het paard loopt
beetje raar.
ja het paard loopt stijf dat voel ik ook .
de enige reden is dat ie 2 weken stil heeft gestaan Boos!
Ik ben 1.77 en weeg 90 kilo.
Dus lijkt me niet te zwaar voor een paard van 1.67
En toen ben ik een paard gaan zoeken Haha!
En ben nu een trotse eigenaar van een mooie 3,5 jarige hengst.
Die het zo goed en braaf doet.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:24

Een klein bedrag-kleine vergoeding moet kunnen vind ik. Maar dan moet diegene wel met het paard kunnen doen wat hij-zij wil. Als iemand het paard zo ongeveer als een eigen paard mag beschouwen, mag daar imo best iets tegenover staan.