Kunstmest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Kunstmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 08:38

Hallo,

de boer waar ik nu al zo'n halfjaar sta is in mijn ogen een betje "doorgeslagen". Momenteel mest hij de weide(s) om de drie dagen! Als de paarden van de ene wei nr de andere weide wisselen, mest hij weide 1. Zodra die mest in de bodem opgenomen is, moeten we ze opnieuw verhuizen en mest hij weide 2. Onder het mom van "kunstmest is duur" heeft hij de huurprijs ook al opgeslagen.

Kan zoveel mesten veel kwaad? Ik heb al vaak gezegd dat het helemaal niet zo vaak hoeft, maar het is nogal een koppige man... moest nu blijken (via jullie reacties) dat het zelfs ronduit slecht is, ga ik eens een serieus gesprek met hem aangaan.

Dus, wat denken jullie? Want word toch een beetje bezorgd...

ellepel

Re: Kunstmest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:44

laat bodemonderzoek doen?
dan weet je precies of hij goed of fout bemest.
vaak worden de verhoudingen in de bodem scheef omdat er niet goed bemest word.
hij wil waarschijnlijk een zo hoog mogelijke grasopbrengst hebben,maar of het nodig is om zo vaak te bemseten,lijk mij ook wel wat onzin

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:47

en als alle drie de weien gedaan zijn, begint hij meteen opnieuw/
Lijkt me erg veel
Ik mest 2 keer per jaar met NPK

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:42

Mij leek het ook erg veel... bodemonderzoek wil ik opzich wel laten doen, maar ik vrees dat de man me gaat weglachen, hij is nogal van de oude stempel (en zelf ook al best oud Knipoog ) en vind dat hij het allemaal wel beter weet omdat hij vroeger zelf schapen had (logica...)

Hij wil idd een zo hoog mogelijke grasopbrengst hebben. Maar echt schadelijk voor de paarden is het dan niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:09

volgens mij is het wel schadelijk als door een verkeerd mestbeleid de verhoudingen in het gras dus scheef worden.
dus als er bijvoorbeeld te weinig kalk of magnesium in het gras zou zitten...?

elke goede boer laat af en toe bodemonderzoek doen zodat ze weten hoe ze bemesten moeten,maar er zijn er veel die er maar wat opgooien inderdaad.
ik weet wel dat na het bemesten het gras minimaal 3 weken vrij van paarden moet zijn,zo lang duurt het wel voor het gras alle voeding heeft opgenomen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:36

Die man is echt niet goed bezig, zo hoort in elk geval niet, je hoort in april kunstmest te strooien en in juni ook nog weer een keer, en dan pas volgend jaar weer

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:05

Drie weken vrij van paarden? Hier is het hoogstens een week :s Hmm, ik ga toch eens (voor de zoveelste keer) een duidelijk gesprek aangaan, en als hij niet wil luisteren zelf bodemonderzoek laten doen en dan die resultaten voorleggen...

Achja, ondertussen heeft hij ons al zover gedreven dat we nog intensiever aan het zoeken zijn naar een eigen plekje. Best jammer want voor de rest is het een fijne weide met een prachtige locatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:32

zo is het mij verteld hoor, ligt ook wel aan het weer natuurlijk.
maar is mij verteld dat na bemesten beter de paarden er 3 weken niet opgaan anders krijgen ze zelf teveel meststof binnen.
en heeft de plant nog niet alles opgenomen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 17:51

Klinkt mij ook heel logisch hoor Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:56

ellepel schreef:
zo is het mij verteld hoor, ligt ook wel aan het weer natuurlijk.
maar is mij verteld dat na bemesten beter de paarden er 3 weken niet opgaan anders krijgen ze zelf teveel meststof binnen.
en heeft de plant nog niet alles opgenomen

Dat klopt ook als een bus wat je schrijft

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:05

Het is wel veel,
maar gebruikt hij kunstmest of gewoon paardenmest?
Kunstmest is ongezond voor paarden..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:36

Kunstmest helaas...maar er is een goed gesprek op komst hoor Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:53

xJakoline schreef:
Het is wel veel,

Als het ongezond is waarom word het dan verkocht?
Wat ik op mijn weitje heb gestrooid is speciale paardenweimest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:11

ze bedoeld volgens mij als paarden het binnenkrijgen voordat het opgenomen is door het gras..
als ze gewone mest binnenkrijgen is dat niet zo erg

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:30

MSQuincyTE schreef:
xJakoline schreef:
Het is wel veel,

Als het ongezond is waarom word het dan verkocht?
Wat ik op mijn weitje heb gestrooid is speciale paardenweimest

Kunstmest is zeer schadelijk, niet alleen voor je weiland maar ook voor het milieu. Ik heb al vaker op topics gereageerd over de gevaren van kunstmest. Je kan ook op google zoeken....
Waarom het verkocht wordt? heel simpel. Kunstmest heeft ook 'voordelen'.
1.Voor het zicht lijkt het dat gras sneller groeit, dus voor ongeduldigen is dat een uitkomst (niet wetende hoe de samenstelling van het gras wordt door de snelle groei)
2. Er valt geld mee te verdienen
3. Makkelijk in gebruik (zowel met uitstrooien als met opslag)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:10

Ik mis in je post waarmee de boer bemest.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:29

joyce B schreef:
http://www.kunstmest.com/NL/vragen.html
Heel veel vragen en antwoorden over kunstmest...

Interessante site; maar mag ik wel opmerken dat de informatie eenzijdig is en voor een groot deel gesponsord is door EFMA (Europese associatie van meststoffabrikanten)? Zij hebben belang bij hoge verkoopcijfers voor kunstmest en zullen dan ook alleen maar positief over kunstmest zijn.
Dat kunstmest niet uitspoelt is een leugen (kijk maar op wikipedia 'kunstmest' of http://www.milieurapport.be/default.asp ... odeID=9420)
Dat kunstmest noodzakelijk is, is ook een leugen. Bronvermeldingen/ rapporten over schadelijkheid van kunstmest voor mens en dier:
1. Townsend Letter for Doctors and Patients aug/sept 1996
2. Oklahoma State University PT, 2000
3. Wilson D, fateful Harvest: the true story of a small Town, a global industry an a toxic secret, New York: Harper Collins, 2001
4. FAO soils bulletin,:Rome, 1990
5. Pfeiffer Carl, MD. Zinc and other Micro-nutrients, New Canaan, CT:keats Publishing, 1978
6. J Orthomol Psych, 1980
7. J Orthomol Psych, 1996
8. Earthletter, 1994(summer)
9. Amer J Clin Nutr, 1969
10. Blands JC, Prev Med Update, 1996
11. Funct Med Update, April 1997
12. Funct Med Update, May 1997
13. Price, Weston, DDS, Nutrition and Physical Degeneration, New Canaan, CT; Keats Publishing, Sixth edition, 1997, price Pottenger Nutrition Foundation
14. Gemmer E. 'Who stole America's health?' Lecture, 1995
15. National Research Council, 'The health effects of nitrate, nitrite an N-nitroso compounds', Washington DC: National Academy Press, 1981
16. Ahrens E, et al, 'Significance of fertilization for the post-harvest condition of vegetables, especially spinach', in Lockeretz, W.ed. Environmentally Sound Agriculture, New York, NY: Praeget, 1983
17. Nutri Helath, 1985
18. Br Food J, 1997
19. Z Naturforsch, 1979
20. Wed Sci, 1991
21. Wed Sci; 1991
22. AMJ Clin Nutr, 2000
23. Arch Intern Med, 1996
24. J Epidemiol, 1992
25. Int J biosocial Research, 1981 -2008
26. World Research; institute Bulletin, March 1995 - April 2007
27. Acres-USA, Jan 2001 - Jun 2006
28. Australian Health & healing May-July 1996
29. World Research Bulletin, Mar 1995
30. JAMA, 2002

De lijst is nog veel langer.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:07

[***] schreef:
Ik mis in je post waarmee de boer bemest.

Dat weet ik zelf niet, hmm, even denken, de eerste keren was het gewoon met kalk (om de zuurtegraad in het gras tegen de gaan zei hij), maar momenteel zijn het roze korrels? Geen kalk in ieder geval, maar hij haalt het bij de boerenbond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:10

Kalk strooien is wat anders dan mesten.
Roze korrels is wss 17-17-17

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:16

Wat belangrijk is bij het bemesten voor paarden is dat voor paarden zo'n mega mooie en goede paardenweide helemaal niet goed is.
Bij het bemesten voor paarden moet je een soort van gulden middenweg zien te vinden: net genoeg om je gras levende te houden en niet te veel voedingstoffen in het gras.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:17

Solleke_Noah schreef:
Dat weet ik zelf niet, hmm, even denken, de eerste keren was het gewoon met kalk (om de zuurtegraad in het gras tegen de gaan zei hij), maar momenteel zijn het roze korrels? Geen kalk in ieder geval, maar hij haalt het bij de boerenbond

kalk ik juist goed om de bodem weer neutraal te krijgen... paardenmest is namelijk zuur Knipoog

en wat is er zo slecht aan kunstmest?
je hebt verschillende soorten maar daar word volgens mij niet naar gekeken... iedereen strooit maar wat raak maar kijkt totaal niet naar stikstof en die is vaak juist de boosdoener Ach gut

verder is het helemaal niet zo erg hoor dat paarden de wei opgaan binnen die 3 weken! als de korreltjes maar goed zijn gesmolten en het echt in de grond zit dan is het al weer veilig voor paarden! het is echt niet zo dat het gras meteen alle kunstmest opneemt ofzo Ach gut

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:44

Hmm, ok, maakte me alleen maar zorgen omdat hij zo vreselijk veel mest en tegenwoordig doet iedereen een beetje panisch over hoefbevangenheid en nu doe ik mee Knipoog

Maar we hebben beslist de paarden er zowiezo enkele weken af te houden, ongeacht wat de boer zegt. Zal zijn mest-woede misschien ook een beetje afremmen.

Maar raken paarden nu echt zo gemakkelijk hoefbevangen? Of valt het allemaal wel mee als ze gewoon zijn van continu buiten op gras te staan (dus nooit paddock, stal,...)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:27

je kunt ze nooit zonder risico volop in het gras zetten... bemest of niet! je moet er naar mijn idee echt wel een rem op hebben in het voorjaar!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 05:50

Rianneke schreef:
Solleke_Noah schreef:
Dat weet ik zelf niet, hmm, even denken, de eerste keren was het gewoon met kalk (om de zuurtegraad in het gras tegen de gaan zei hij), maar momenteel zijn het roze korrels? Geen kalk in ieder geval, maar hij haalt het bij de boerenbond

kalk ik juist goed om de bodem weer neutraal te krijgen... paardenmest is namelijk zuur Knipoog

en wat is er zo slecht aan kunstmest?
je hebt verschillende soorten maar daar word volgens mij niet naar gekeken... iedereen strooit maar wat raak maar kijkt totaal niet naar stikstof en die is vaak juist de boosdoener Ach gut

verder is het helemaal niet zo erg hoor dat paarden de wei opgaan binnen die 3 weken! als de korreltjes maar goed zijn gesmolten en het echt in de grond zit dan is het al weer veilig voor paarden! het is echt niet zo dat het gras meteen alle kunstmest opneemt ofzo Ach gut

Dat ligt eraan wat voor soort kalk je gebruikt. Als het sulfaatgehalte te hoog is in de kalk dan verzout je de bodem, wat zeer nadelige gevolgen heeft.
Wat er zo slecht is aan kunstmest? Je kan beter vragen wat er zo goed is aan kunstmest, dan is het antwoord korter.
Stikstof de boosdoener? Stikstof heeft een opbrengstverhogend en opbrengstvervroegend effect. Ook heeft stikstof een positief effect op de voederkwaliteit van het gras. En die eigenschappen heb je juist nodig voor een goede (paarden)weide. De hoeveelheid, het tijdstip van bemesten, de planning van de weide, dáár wordt in het algemeen niet naar gekeken, en dáárom strooit iedereen maar raak in willekeurige hoeveelheden op willekeurige tijden.....

Kunstmest smelten? Volgens mij lost het nog steeds op.... En vervolgens 2 dingen: inderdaad, gras neemt niet meteen meststoffen op (ik zei al dat o.a. tijdstip belangrijk is) en wat niet direct kan worden opgenomen kan uitspoelen. Niet voor niets is kunstmest 1 van de milieuverontreinigende stoffen. Bij organische mest worden de meststoffen langer vastgehouden zodat er veel minder uitspoeling optreed.
Dat je paarden beter niet meteen op het land kan doen als er kunstmest op ligt (beter is helemaal geen kunstmest te gebruiken, dan kunnen ze er direct weer op) heeft te maken dat kunstmest zout is; zout is zeer agressief en de paarden kunnen er echt last van krijgen als ze op een land staan waar nog kunstmest op ligt (zout in de mond, zout op de hoeven etc.). Een ander nadeel van kunstmest (met name K-60) is dat het bliksem aantrekt als het onweert: een weiland waar kunstmest op ligt wordt vaak getroffen door de bliksem. Scheikundig kort verklaart: bliksem is negatief (-) en wordt door positieve ionen aangetrokken. Kunstmest bevat K+ ionen en Na+ ionen. Vlak voor de inslag hoor je ook een 'bromtoon' dat zijn de + ionen die het hoogste punt zoeken: als dan net je paard op dat moment in het land staat, of jij om te kijken hoe jou kunstmest jouw het bodemleven van je weiland vernietigd, dan is de kans 99,9% dat de bliksem het paard of jou raakt.