Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:25

Hallo,

Aangezien ik mijzelf suf pieker over mijn keuze voor een nieuwe stalling, wil ik graag jullie mening weten. Wat betreft de nieuwe stalling ga IK er enorm op vooruit. Mijn paard gaat er echter op achteruit qua weidegang. Dit is iets waar ik slapeloze nachten van krijg, omdat ik nu eenmaal vind dat zo'n groot dier de maximale tijd buiten moet kunnen zijn samen met soortgenoten.

Graag jullie mening over met name de afname van het aantal weideuren t.o.v. de vooruitgang voor mij. Ik moet erbij zeggen dat ik erg ontevreden ben over de huidige stal en mij dagelijks erger en mij er niet thuis voel.

Huidige stal minpunten:

- rijbak is op maandag, woensdag en vrijdagavond de gehele avond bezet (en ik werk overdag!)
- buitenbak heeft een slechte ondergrond waardoor mijn paard en niet fijn in loopt
- stal is wedstrijdgericht, ik heb weinig leuke contacten en geen mensen om een leuke buitenrit mee te maken
- uitrijmogelijkheden zonder door het verkeer te gaan zijn beperkt
- kleine rijhal heeft ook een hele slechte bodem die vaak nat is, waardoor het paard soms bijna uitglijdt bij het longeren
- stal is over het algemeen slecht onderhouden, rommelig en mijn paard staat vrij donker
- stapmolen is defect
- stro is van slechte kwaliteit
- er is geen hooi (dit haal ik zelf bij een boer, maar dat is lastig)
- Grootschalig (50 paarden)
- Commercieel

Voordelen:
- weidegang van april/mei t/m oktober gedurende de hele dag
- stal met tralies in de afscheiding zodat mijn paard contact heeft met haar "buurman"

Nieuwe stal, voordelen;
- Stal is van een vrouw die dit als uit de hand gelopen hobby met veel liefde doet, stal ligt naast haar woonhuis zij houdt de hele dag toezicht
- Zij geeft 2x daags hooi, mest dagelijks uit en strooit op (dit doe ik nu zelf, maar dat vind ik niet zo'n ramp)
- Nette, ruime binnen rijhal die nooit bezet is en waar maximaal 3 mensen in rijden 's avonds. In deze hal mag je ook longeren en losgooien
- Er staan allemaal recreanten die veel buiten rijden. Het zijn ook allemaal leeftijdgenoten van mij
- Stal ligt aan de rand van het veld waar je superveel uitrijmogelijkheden hebt naar bossen, zonder door het verkeer te hoeven
- Het is er onzettend rustig en schoon en de dieren zagen er tevreden uit
- Kleinschalig (15 paarden)
- Niet commercieel

Nadelen:
- Weidegang is beperkt, maximaal 3 uur per dag.

Graag nuttige tips! Ik ben al bij heel veel stallen in de regio gaan kijken en aan alle stallingen kleven voor- en nadelen.

Alvast bedankt.

Shirley

EngeltjeS

Re: Slapeloze nachten over keuze nieuwe stalling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:30

Als ik jou was, zou ik naar de nieuwe stalling gaan. Het paard kan wel naar buiten, wat op veel stallen nog steeds een probleem is.

Zo te lezen, klinkt de nieuwe stal een stuk beter, en rustiger voor jou en je paard.

Groetjes

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:33

Mmm het is idd heel moeilijk ik zou voor de 2e stal gaan maar het is wel héél jammer van het weiland. Weet je ook waarom ze maar 3 uur in de wei kunnen?

Maar als ik jouw was zou ik waarschijnlijk naar de 2e gaan Haha!

Succes!

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:29

hoi,

Ik heb al overlegd met de eigenaresse. 3 uur is helaas max. Zij pacht een aantal weides en wil de dieren zo lang mogelijk op goed gras hebben staan, gezien het aantal paarden en de grootte van de weides kunnen ze er daarom niet een hele dag op staan, dan zou er binnen de kortste keren geen gras meer over zijn.

Grtz.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:31

Nouja, je paard komt dan in ieder geval buiten! Komen ze maar zo weinig buiten omdat ze allemaal een eigen deeltje hebben ofzo? Kan je dat niet combineren wanneer het goed klikt met een ander paard?

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:37

Zij is heel voorzichtig en zet inderdaad niet zomaar alle paarden bij elkaar. Ze zet normaal in iedere weide (3 naast elkaar) een paard. Combineren betekent echter nog altijd dat er ook meer van het gras gegeten wordt, dus blijven de weides minder lang goed. Volgens haar hebben ze vorig jaar van april tot november van de weide gebruik kunnen door dit zo te doen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:40

ik zou ook voor stal 2 gaan, want hoe jij je voelt beinvloed ook je paard. en zoals gezegd hij kan toch wel naar buiten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:47

Komop vertrek naar de nieuwe stalling

3 uur is niet veel maar meer dan veel paarden hier in de randstad krijgen.
Ik kan zo tientallen stallen op noemen die helemaal geen weidegang hebben en die stallen staan vol.

Misschien kun je over aantal maanden afspreken dat je je paard s'avonds nog een uurtje (of langer) buiten zet, en zelf binnen haalt.

Je huidige stal is wel volop weidegang maar slechte bodems in de bakken, dat kan veel schade aanrichten aan benen over aantal jaren

gewoon vertrekken het is op alle fronten beter

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:52

lastig, het is dus duidelijk een keuze tussen jou en je paard, bij de eerste kan hij 7 maanden per jaar heerlijk buiten staan, dus als je aan het belang van het paard denkt dan kies je voor 1, kies je voor je eigen rijcomfort en gezelligheid dan kies je voor 2.
Ik zou voor een kiezen en daar gaan praten of er wat gedaan kan worden aan de minpunten, hoe mooi en fijn twee ook lijkt. Drie uur per dag naar buiten is voor mij veel te kort en wat doet ze met een paar regenachtige weken als het land te nat is, dan blijven ze volgens mij binnen om het land niet te veel te beschadigen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:53

tita schreef:

Ik kan zo tientallen stallen op noemen die helemaal geen weidegang hebben en die stallen staan vol.
r

hier heeft het paard niets mee te maken, die staat nu de hele dag lekker buiten, die gaat er dus op achteruit en zal het een worst wezen hoe het in de randstad is op een stal

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:53

Tja maar 3x in de week niet kunnen rijden is in de winter ook weer geen optie en slechte bakken waardoor je benen sneller kunnen slijten of ongelukken krijgen is ook niet fijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:54

garny95 schreef:
tita schreef:

r

hier heeft het paard niets mee te maken, die staat nu de hele dag lekker buiten, die gaat er dus op achteruit en zal het een worst wezen hoe het in de randstad is op een stal

Dat klopt wel heeft het paard iid niks aan.
Maar ik wil alleen maar zeggen dat 3 uur buiten toch lekker 3 uur buiten is en er is mogelijkheid om naar buiten te gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:55

trustHim schreef:
ik zou ook voor stal 2 gaan, want hoe jij je voelt beinvloed ook je paard. en zoals gezegd hij kan toch wel naar buiten

hoe jij je voelt ? Kom op zeg, dat ene uurtje dat hij je ziet op een dag ? En hij kan toch wel naar buiten, die drie uur ? en dan weer 21 uur lekker in een warme stal ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:57

tita schreef:
Tja maar 3x in de week niet kunnen rijden is in de winter ook weer geen optie en slechte bakken waardoor je benen sneller kunnen slijten of ongelukken krijgen is ook niet fijn.

als ze nu op een commerciele stal staat, waar nog 50 andere paarden staan kunnen ze het niet maken om een slechte bodem te hebben, je kan ook alle 50 eens gaan praten met de verhuurder dan moet hij er wel wat aan doen als het zo enorm slecht is..

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:59

Nou nou zeg. Hoe ik me voel ? Lijkt me wel degelijk belangrijk. Ik heb een paard tenslotte gekocht voor mijn ontspanning en ben nu gewoon op zoek naar een optie die voor ons allebei goed is, ondanks dat het paard wel moet inleveren, daar ben ik mij terdege van bewust en vandaar de twijfel. Als het enkel om het comfort van het paard gaat, hadden we onze paarden beter wild kunnen laten. Bovendien ben ik niet 1 maar meestal 3 uur per dag bij mijn paard.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:02

Ts, ik krijg het idee dat je je beslissing al hebt genomen maar nu nog wat steun zoekt bij anderen die er net zo instaan als jij en dat je daarmee je eventuele schuldgevoel wegneemt. En zoals je al aangeeft het gaat om jou en het paard op de tweede plaats dus, ik snap niet dat je dan slapeloze nachten heb, dan moet je gewoon doen wat voor jou het beste is.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:03

Met alle andere mensen praten heeft er alleen maar toe geleid dat de eigenaar vond dat ik teveel klaagde. Veel mensen hebben al met hem over het achterstallige onderhoud etc. gesproken maar het heeft niets opgeleverd. Hij heeft zelf blijkbaar een andere mening en vindt zijn stal prima. De bodem in de grote rijhal is overigens prima, maar het probleem is dat die hal zo vaak bezet is.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:03

ik zou toch voor optie nummer 2 gaan en naar de nieuwe stal ze komen toch buiten , al is het maar 3 uurtjes, beter iets als niets , en je kan hem wel lekker zijn beweging geven daarna, heerlijk de bossen in of in de bak rijden

en zeg eerlijk de winter is langer dan de zomer en kan je met die mogelijkheden veel meer van je paard genieten

en je moet het zelf naar je zin hebben en dat heb je nu niet,

hup hup verhuizen

succes

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:05

Garny95: dat klopt helemaal niet. Ik heb nog nergens definitief toegezegd of opgezegd, ik heb enkel de mogelijkheid om te verplaatsen. Ik denk dat je niet voor mij moet bepalen hoe ik denk, want dan vergis je je misschien. Ik heb mij wel degelijk in het wezen van het paard verdiept en ben mij bewust wat zo'n dier nodig heeft. Het probleem is echter om iets goeds te vinden. Het liefst zou ik ook mijn paard aan huis stallen, zodat ik alles zelf kon bepalen en haar zomer EN winter op de wei laten want ik vind het vreselijk die ophokplicht in de winter!!!
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 10-05-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:05

misschien dat je op eigen initiatief je paard buiten die drie uur nog een tijd loskunt gooien in de rijbaan..kun je er zelf nog een uur of wat aan plakken als dat toegestaan wordt..
stal 2 lijkt me echt het beste..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:08

garny95 schreef:
tita schreef:

als ze nu op een commerciele stal staat, waar nog 50 andere paarden staan kunnen ze het niet maken om een slechte bodem te hebben, je kan ook alle 50 eens gaan praten met de verhuurder dan moet hij er wel wat aan doen als het zo enorm slecht is..

Je leest toch zelf ook in de TS eerste post dat de bodems slecht zijn.
of ie dat nou wel of niet kan maken dat is nu een realiteit waar de ts ook mee worsteld

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:13

wat je zegt na de weidegang ben je zelf nog een aantal uren met je paard bezig zeker als nog lekker de bossen in gaat, dan komt ie er toch genoeg uit,

en even uitrusten op stal vinden ze soms ook wel lekker hoor

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:15

Ik zou ook voor stal 2 gaan, je hebt je paard ook voor de plezier, en die heb je zo te lezen niet meer. Voor het paard zal het wel even wennen zijn dat hij minder buiten staat, misschien is het een idee dat als je aankomt je paard eerst een uur losgooit in de bak? Dat is al een uur erbij. En als je dan ook nog eventueel gaat rijden ofzo, dan scheelt dat ook weer wat. Is er geen paddock oid waar ze in kunnen? En is er misschien daar in de buurt niet iemand met een paddock/wei waar je paard af en toe bijkan? Ik zou zeker naar 2 gaan, en kijk hoe jouw paard daarop reageert..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:19

Nou kom ik toevallig zelf uit jouw omgeving Haha! en er zijn ECHT wel meer opties dan 2 stallen, plus weidegang. Waarom alleen over deze 2 denken en niet gewoon verder kijken?

Bovendien zijn er ook een boel privéadressen waar je paard prima kan staan, gewoon even rondkijken/aanbellen/vragen/advertentie plaatsen in de trompetter/supermarkten. Lijkt me dat je je paard toch eigenlijk niet op een stal wil waar ze maar 3 uur eruit komt...
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 10-05-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:23

kjoetie: ik woon in Brunssum, niet in Venlo, of kom je van oorsprong hier uit de buurt. Ik kan je wel een opsomming geven:

Manege Brunssummerheide - geen weides
Het Rijpaard - beperkte weidegang
Mols - beperkte weidegang
De Daalderhof - max. 2 uur weidegang
Manege Houben - wedstrijdgericht stal, weidegang beperkt
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 10-05-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt