Voor de mensen met een eigen rijbak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Voor de mensen met een eigen rijbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:22

Wat waren jullie kwijt per kuub zand en welke soorten zand hebben jullie gebruikt?

Dit omdat wij thuis een bak willen maken, het hoeft geen super bodem te zijn omdat hij hoofdzakelijk als paddock gebruikt zal worden.
Wat zijn jullie ervaringen met het mengen van diverse soorten zand?

Alvast bedankt!

Roxx

Re: Voor de mensen met een eigen rijbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:23

Wij hebben gewoon de grond ter plaatse om laten spitten met een kraan zodat het gele zand boven kwam te liggen. De kosten heb ik geen idee meer van, maar zullen ook niet echt relevant meer zijn omdat dat wel al 20 jaar geleden is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:26

zandbakkenzand ga ik gebruiken! geen idee hoe het officieel heet Bloos prijzen weet ik helaas nog niks vanaf aangezien wij nog niet begonnen zijn met draineren Ach gut

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:27

Haha dat zal nu idd anders zijn, helaas zitten wij op kleigrond dus omgooien van de bodem is helaas geen optie.

We zullen eerste boel moeten afgraven..grrr klei is echt 'onhandig' laat ik het zo maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:27

Roxx, Is dat na 20 jaar nog steeds goed?

Wij hebben dat 3 jaar terug ook laten doen...en bevalt super Ja
En het zou idd mooi zijn als dat ook zolang goed blijft.

Edit, tegelijk gepost met TS...voor haar helaas dus geen optie

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:28

Ik heb drainage met daar op schelpen.
De prijs daar van weet ik niet meer.

Daar weer op geel woudzand zonder leem!
Dit was 17,5 euro per kuub.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:29

cissie schreef:
We zullen eerste boel moeten afgraven..grrr klei is echt 'onhandig' laat ik het zo maar zeggen.

afgraven zou ik niet eens doen, maar het zand op de klei neer leggen... als je het af gaat graven krijg je een zwembad idee en blijft je bak natter als dat je het zand boven op de klei neerlegt...
snap je het nog?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 16:34

Ja?, oke ons werd geadviseerd om eerst aftegraven, maar ik snap je uitleg nog hoor haha.......maar als ik het zand boven op de klei leg, zal ik een opsluitband idee moeten maken anders is binnen de kortste keren je zand weg, dat is op zich niet zo'n probleem alleen wordt mn weide ernaast dan niet veel natter? (snap jij mij nu nog? Tong uitsteken Bloos )

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:36

ik snap em ook nog!
ik ga het zand er echt bovenop leggen met idd iets wat het zand op ze plek houd! of het weiland er naast natter word weet ik niet, maar ik wil zeker geen zwembad en bakken op klei schijnen toch niet het makkelijkst te zijn Ach gut

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:38

runningkawa schreef:
Roxx, Is dat na 20 jaar nog steeds goed?

Ja, dat gaat prima. Eén keer per jaar trekt mijn vader hem goed diep los en verder hoeven we er eigenlijk vrij weinig aan te doen. Een paar keer per jaar even vlak maken, dat is alles.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:16

Hoeveel centimeter zand hebben jullie erop gegooid?, omdat wij in de klei wonen en niet gaan draineren werd ons gezegt ong. 30 cm, of is dit teveel/teweinig.

Onze buren hebben 2 jr geleden een longeerton aangelegd zonder drainage, en volgens hun gaat dat prima mits je er maar genoeg zand in kiepert en verschillende soorten zand gebruikt ivm stuiven/zwaardte/ betere afvoer enz.
Ik heb hun ton bekeken en idd ligt er mooi en niet al te zwaar bij, maar goed ik probeer bij zoveel mogelijk mensen info en ervaringen in te winnen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:22

Ik heb gewassen gele maaszand. Maar dat bevalt me niet zo. Als het dagen niet regent en de zon schijn zoals nu word ie knokehard. En als het veel regent word het te zacht. Ook klei grond eronder.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:27

Okee bedankt voor je tip, geen geel maaszand dus.
Onze buurtjes hebben geloof ik speelzand en geelzand, door elkaar heen, wat ik het belangrijkste vind is dat het niet ontzettend mul wordt.
Zoals de bak van de andere buren, die voor tig duizende euros een bak hebben laten plaatsen, met 6 soorten zand, maar eigenlijk alleen als het hard geregent heeft lekker is om in te rijden. (ze hebben wel gelijk, die bak is altijd maar dan ook altijd super droog, maar dat was het dan ook)
In de zomer kan ik daar eigenlijk niet eens verantwoord in trainen omdat ie erg mul en zwaar is en daarom rijd ik liever in de weide.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:40

cissie schreef:
speelzand

ik denk dat dit hetzelfde is als zandbakken zand.... maar zeker weten doe ik het ook niet!
30 cm is trouwens een mooie laag zonder drainage!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:43

ik zou wel een laag tussen de klei en het zand doen. Want wanneer dit gaat vermengen wordt je ook niet blij.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:47

dat schijnt niet te vermengen zolang jij maar niet dieper spit als die 30 cm...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:51

Even een stipje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:56

Roxx schreef:
Wij hebben gewoon de grond ter plaatse om laten spitten met een kraan zodat het gele zand boven kwam te liggen. De kosten heb ik geen idee meer van, maar zullen ook niet echt relevant meer zijn omdat dat wel al 20 jaar geleden is.

Mijn zus had ook alleen de grond 'om laten zetten', kwam ook geel zand naar boven.
Superbak, eerst buitenbak en nu staat er een binnenbak overheen. Het hangt er denk ik vanaf wat voor onderlaag je hebt.
Hoeft weinig gesproeid en is niet gauw zwaar of stuiverig.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:16

Dinopino schreef:
ik zou wel een laag tussen de klei en het zand doen. Want wanneer dit gaat vermengen wordt je ook niet blij.

komt wel worteldoek tussen die 2 lagen (dat is in ieder geval nu het idee), tenminste dat werd ons als advies gegeven, ook heb ik al mensen gehoord die zeggen dat je dat beter niet kunt doen, omdat je de kans loopt dat het doek naar loop van tijd omhoog komt, maar dat heb ik nog nooit gezien bij een hele dikke laag zand, alleen bij dunnere lagen zand, dus of dat klopt weet ik eerlijk gezegt niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:44

Wij hebben ook een bak die als paddock wordt gebruikt op kleigrond en ik zou je toch drainage aanraden. Die slangen en het worteldoek zijn nu ook weer niet zo heel duur en je zult er later veel plezier van hebben. Klei laat heel slecht water door en vooral in natte periodes zit je dan met een "waterbak".

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:44

heb net even gemaild met een bedrijf bij ons uit de buurt.
Gewoon gevraagd naar goedkope zand. maakt mij niet echt uit wat voor zand het is. zolang het paard maar niet uitglijdt. Rij nu namelijk in het land en dat is toch best glad

Hier het antwoord
50 m3 zand x € 8,90 = € 445,-

+ 19% BTW = € 529,55 totaal

Hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

HH v.d. Velde BV

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:50

wij zijn ook druk bezig met plannen maken om de bak te renoveren/verlengen, dus ik volg dit even.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:01

ik heb gister 14 euro per kuub betaald, daarvoor is het ook gebracht

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:10

Ik heb vandaag de bak laten ophogen met 140 cup zand.
Zand kost ongeveer 12 euro per cup, gebracht natuurlijk! maar er moest wel een kraan, de hele dag, draaien om het zand recht te leggen. ER ligt nu een laag in van +/_ 30 cm. Er is niet in te rijden momenteel, omdat je er veels te veel in weg zakt. Na een paar regenbuien ( en in Nederland hoeven we daar niet lang op te wachten) is hij ingeklonken en rij ik de hele winter in een droge baan. Al met al kost het wel een beetje...incl. ben ik ongeveer 2500 euro kwijt.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:13

wij hebben een 20 x 40 binnenbaan met agterbergbodem, supergoed Haha!!