Afvoer urine, drainage matten en bevriezen......kortom de bo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corvl

Afvoer urine, drainage matten en bevriezen......kortom de bo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:12

Hallo mensen,

Ik heb een aantal vragen.

Het wordt tijd om de binnenstallen bij ons te vernieuwen, vooral omdat de urine door de betonbodem (slecht kwaliteit beton) drenkt en ik bang ben dat de betonbodem wordt aangetast door het zuur (onder de stallen zijn kelders).

Het idee was om een nieuwe betonlaag te gieten, die zuurbestendig is , deze schuin af te laten lopen, pies op te vangen in buizen, wat wordt afgevoerd. Op deze betonbodem wil ik dikke drainage stalmatten http://www.weidezaunprofi.de/downloads/Bodenbelag.pdf , die vocht doorlaat.

MAAR, het probleem is dat ik in oostenrijk woont en het hier nogal kan vriezen (tot -23 ofzo). Dus de afvoer zal binnen enkele dagen bevroren zijn denk ik. ( in de stallen zelf zal het tot maximaal -10 vriezen).

-Hier een vreemde vraag: Weet iemand bij welke temperatuur paardenurine bevriest?

-Heeft iemand ervaring met zulke drainagematten?

Bedankt,
Cor

lonnie

Re: Afvoer urine, drainage matten en bevriezen......kortom de bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:47

ik weet niet hoe snel urine bevriest, maar ik denk dat het er ook aan ligt hoe schuin de buizen aflopen. Urine is nl warm, ik denk zo'n 37 graden ofzo? en zal dus niet supersnel bevriezen, mits het natuurlijk niet in de buizen blijft staan. Bij die temperatuur bevriest demest en urne toch ook niet in de stal als het zeg maar niet afgevoerd zou worden? paard geeft in zijn stal ook nog eens extra lichaamswarmte af.

wij hebben buitenstallen, en toen het van de winter vroor deden we de luiken dicht om bevriezen van de waterleiding te voorkomen. Omdat de paarden zelf in hun stal zoveel warmte afgaven, bevroor de boel niet. Dus als het in het stalgebouw op zn laagst -10 is, dan zal het in de stal van de paarden nog wel wat warmer zijn. Ik denk dat de kans dat die buizen bevriezen niet zo heel groot is. Even geredeneerd vanuit het hier bovenstaande. Belangrijk lijkt me ook of de stallen gewoon tussen 4 muren staan zeg maar, of dat de wind erop kan.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:59

@ lonnie:

Bedankt voor het meedenken.

We hebben een grote schuur waar de stallen zijn ingebouwd, we hebben open stallen , dus als het in de ene hoek -10 graden is, is het ook in de andere -10, en ook naast de paarden. Ik heb ook flinke moeite moeten doen om de drinkbakken vorstvrij te houden dmv warmtelinten e.d.

In principe kan ik meegaan met je redenering dat de warme pies in de buis komt en dan relatief snel af wordt gevoerd. Maar voordat het in de buis is moet de urine vanaf het verste punt een afstand van 4 meter overbruggen op het beton, wat uiteraard niet zo snel zal gaan en de urine snel afgekoeld is.

Van afgelopen winter kan ik me niet herinneren of de urine bevroor of niet, de mestbollen , werden mooie harde knikkers iniedergeval, je kon er iemand een gat mee in het hoofd gooien Knipoog

Cor

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:46

Ik vraag me af of urine wel bevriest Bloos
Ik heb het nog niet meegemaakt, ook niet tijdens een zeer strenge winter in Duitsland.
Wat ik vervelender vind aan die drainagematten is dat de bodem daardoor altijd nat is. De matten blijven namelijk altijd vochtig, er is dus ook altijd ammoniaklucht.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:32

Urine bevriest bij ongeveer - 8 graden. We hebben hier zeer veel ervaring mee omdat onze franchisegever zich verdiept heeft in innovatieve huisvesting, bodembedekking en verwerking van mest. Mag ik vragen wat jullie met de urine doen? Komt er ook nog strooisel op de matten?
Zelf hebben wij goede ervaringen met stalmatten. Om condens en ammoniakvorming tegen te gaan, zoals hier is opgemerkt, gebruiken wij ZDHP. Goede ervaringen mee.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:40

Wat is ZDHP ?

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:11

Ik vraag me ook af wat ZDHP is.

De urine gaat dan via een goot, of het bos in , of wordt opgevangen in de sceptische put of een container die ergens wordt geleegd... mogelijkheden genoeg.

Of er nog strooisel op de matten kom. Dat zal de tijd leren, waarschijnlijk nog wel een dunner laagje (als nu), maar in principe zoveel als nodig is.

Urine bevriest bij -8, dat klinkt al redelijk 'positief" eventueel kan ik de afvoer via de kelder laten omleiden, nu alleen nog de afstand die de urine moet afleggen op het beton naar de goot.... denk denk denk Boos!

Aimee: jij heb daar met dit soort stalmatten geen last gehad, met "strenge winters in Duitsland. kan je hier iets meer info geven.
Waren dat binnen-of buiten stallen , vroor het ook in de stallen, was het een aanhoudende vorst (in de stallen? ) ?

bedankt, Cor

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:51

ZDHP is een product op basis van zeoliet. Jammer dat je niet in Nederland zit, was anders zeer interessant voor bedrijfbezoekjes...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:54

Kan je niet zo'n draad om de afvoer doen, wat ze ook gebruiken voor het niet bevriezen van waterleidingen? Ik geloof dat het thermolint heet.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 22:00

@ nikka: zo'n verwarmingslint heb ik rond de buizen voor de watertoevoer naar de drinkbakken, dat werkt erg goed.

Ik kan me alleen (vaag) herinneren dat je dat niet mag gebruiken voor PVC buizen, maar weet het niet zeker , daarnaast verbruik het redelijk veel stroom. Ik ga eens kijken of het rond pvc mag , dan is het zeker iets om te overwegen.

Bedankt voor het meedenken.

Cor

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:14

de pvc buizen zou je ook nog kunnen isoleren, dan bevriest het ook minder snel en is vast goedkoper dan dat thermolint, ik weet alleen niet of je genoeg ruimte hebt om te isoleren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:49

Het is kennelijk technisch niet mogelijk om de urine direct in de kelder onder de stallen af te voeren?
Misschien heb ik een totaal verkeerd beeld bij je stallen, maar op een stal hier in de buurt (voormalige kalverstal) is de bestaande gierkelder gebruikt voor urine opslag. De vloer is van platen van Swaans trilbeton http://www.swaansbeton.nl/ en dan bij produkten, paardenstalvloeren. Ik ben best onder de indruk van het resultaat. Geen ammoniaklucht, droge stallen en relatief laag stroverbruik. Enige punt van aandacht is dat je ongeveer wekelijks (of zoiets) een ijzeren staaf door de gaten moet steken, ze groeien wel dicht, maar schoonmaken is simpel en gaat snel.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:11

@ jossie: alleen isolatie heeft geen zin, als de geen warmte wordt toegevoerd zal ook de buis op den duur dezelfde temperatuur aannemen als de buitenlucht, isoleren zal in dit geval alleen uitstellen. Maar het zal waarschijnlijk isolatie + een warmtelint worden.

@ ikke: dat is idd technisch niet mogelijk, omdat daar ook (oudere) stallen zijn en daar in de toekomst andere plannen voor zijn..... maar toch bedankt voor het meedenken.

Cor

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:44

Ik ben momenteel aan het wachten op mijn vergunning voor onze stallen, ondertussen staat er al één stal met stalmatten, de stalmatten die ik heb aangekocht ga ik niet meer nemen voor mijn andere stallen (staan ook op die link van je)
Ik heb andere stalmatten gevonden voor mijn nieuwe stallen, indien je vragen hebt over stalmatten, aarzel niet ze te stellen heb al een enorme zoektocht achter de rug!

Ik hoop dat je een oplossing vind voor het urineprobleem!
Je hebt hier alvast wat uitleg gekregen zie ik Haha!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:33

Ik heb waterdichte matten in mijn stal en dit is veel hygienischer omdat je de urine er iedere dag uit kan halen in een beetje stro of zo. En dan heb je dus de geur ook verwijderd.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:03

@ kitty1: in 2 stallen hebben wij nu ook waterdichte matten , maar zijn er helemaal niet tevreden over , ik heb een paar maanden geleden de matten eruit gehaald en daaronder lag een plas (oude) urine, aangezien deze heel lang blijf liggen is dit nog slechter voor het beton. Het blijkt dat er urine door de naden van de matten komt (matten zijn 1x1 m).

@ eponastable: Kan je eens uitweiden over stalmatten, waarom die je nu heb tegenvallen of dat je toch voor andere ga. Waarom, en wat de voordelen nadelen zijn van de verschillende soorten/

Urine probleem is bijna opgelost. De buis kan door de kelder lopen waar het niet vriest. het enige waar ik me nog een beetje zorgen ommaakt is de urine die de weg moet afleggen van beton naar putje/goot. Ik heb dat kunnen verkleinen naar een maximum van 1,5 meter, dus ik denk dat dat wel mee gaat vallen , maar ja... het blijft natuurlijk een risico.

Cor

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:07

Aimee schreef:
Ik vraag me af of urine wel bevriest Bloos
Ik heb het nog niet meegemaakt, ook niet tijdens een zeer strenge winter in Duitsland.
Wat ik vervelender vind aan die drainagematten is dat de bodem daardoor altijd nat is. De matten blijven namelijk altijd vochtig, er is dus ook altijd ammoniaklucht.

Wij hebben nu drie jaar drainaigematten erin liggen (van Corton) en juist helemaal geen ammoniaklucht meer. Wel de stallen goed op afschot en een gierbuis in het midden waardoor de urine snel weg kan. Eén keer per week laten we stromend water onder de matten doorlopen (kan door de grote noppen eronder) en om de zes tot acht weken worden de matten met de hogedrukreiniger helemaal schoongemaakt en wordt ook eronder flink gespoten.

Totaal géén scherpe lucht meer, precies de reden waarom we de matten hebben genomen, omdat mijn man een longziekte heeft. Twee jaar stro op de matten gehad en sinds een half jaar zaagsel, dat laatste bevalt stukker beter. De mest wordt eruit gehaald én een eventuele natte plek, maar het meeste nat is allang weg als de paarden naar buiten gaan. Wel elke dag bijhouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 06:19

corvl schreef:
Urine probleem is bijna opgelost. De buis kan door de kelder lopen waar het niet vriest. het enige waar ik me nog een beetje zorgen ommaakt is de urine die de weg moet afleggen van beton naar putje/goot. Ik heb dat kunnen verkleinen naar een maximum van 1,5 meter, dus ik denk dat dat wel mee gaat vallen , maar ja... het blijft natuurlijk een risico.

Cor

Ik blijf stug proberen mee te benken Cor Haha! In diezelfde stal waar ik eerder over schreef, hebben de oudere stallen een buis middenonder de box doorlopen. daarover is beton gestort en zijn er elke 20cm (of zoiets) gaten in de vloer geboord, tot in de buis.
Als je de buis wel door de kelder kunt laten lopen, kun je die dan zodanig tegen het plaford monteren (met beugels of zo) dat je iets soortgelijks kunt fabriceren? Bijvoorbeeld door buisjes van 20 - 30mm door de gaten te steken en in de buis te laten uitkomen. Die bovenkant is met speciale gietmortel wel waterdicht te krijgen.
Kun jij AutoCAD files lezen? Ik kan dan wel even een AutoCad-je (2002) maken hoe ik dit zie.

corvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 08:45

@ Ikke: Ik ben aan het nadenken over een buis helemaal in laten storten en dan gaten, op 't eerste gedacht vind ik dat nog zo'n slecht idee niet ... ik ga er eens verder over nadenken.... Het nadeel wat nu zo 123 bij me opkom is dat de gaten verstopt raken.... Maar ik vind een hoop potentie in dat idee liggen Lachen

Om meerdere (kleine) gaten te boren door het beton (originele vloer) zie ik niet zitten, dat is vragen om problemen.

Mijn eerste ingeving was een goot van beton maken, die laten aflopen naar een putje (aangesloten op een buis) en boven dat putje nog een roostertje.

we komen er wel Lachen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:09

Wat wij gedaan hebben is het opstorten van de betonnen vloer. Ook wij durven niet goed in de bestaande vloer te boren en hebben 20 cm op laten storten. De vloer heeft afschot naar het midden (3 cm) en daar ligt een goot. Op de goot liggen van die gootroosters van metaal.

De drainagematten zijn 10 cm dik en hebben noppen aan de onderkant. We spuiten regelmatig vanaf de hoek water onder de matten door en de goot wordt doorgespoeld als we de wasplaats gebruiken, want die zit aan het eind van het systeem. De gier wordt op de riolering afgevoerd (en dat mag officieel niet, maar ja ...). Er ligt ook een ongebruikte put voor het geval we er ooit problemen mee krijgen en dan zullen we die af en toe moeten laten leegzuigen door de loonwerker.

We hebben superdroge en reukvrije stallen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:16

En als je eens vloerverwarming in het beton legt? Gewoon, dat die vloer niet kan bevriezen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:19

je kunt een laag beton storten op de bestaande vloer,maar dan moet je plastic op de bestaande vloer leggen,zo komt de urine er niet doorheen.
Daarna wat ijzeren matten voor de stevigheid en dan cement,een wat sterkere oplossing,drie scheppen zand en grint op 1 schep cement.(8cm dik cement moet dik genoeg zijn)
Als je wilt dat de urine afgevoerd word kun je de vloer schuin maken,hij moet dan wel erg schuin zijn wil het werken...
Je kunt ook als hij schuin is in het nog niet droge cement goten maken met een troffeltje,dat heb ik ook gedaan,werkt prima...
Als je paarden op zaagsel hebt staan hoef je geen schuine vloer te maken,dat heeft geen zin.
Alleen als ze op stro staan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:21

Even wat fotootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:28

wauw,mooi!!5 sterren!
waarom hebben ze stempels neergezet bij foto 1?
die balken in het plafond ien er toch stevig genoeg uit.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:21

De balken van de zolder steunden op de oude boxen en nu ook weer op de nieuwe. De overspanning is te groot om het zonder steun te kunnen doen, vandaar destijds de tijdelijke ondersteuning met stempels.