welk strooisel gebruiken jullie ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaches

welk strooisel gebruiken jullie ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 19:08

hoii, ik heb een pony die staat op stro, maar hij eet nog al veel dus eet hij een groot deel van zijn stal leeg Clown
Hebben jullie nog tips voor ander goed strooisel, en welk strooisel gebruiken jullie ??
En waarom juist dat strooisel ??? Haha!

doei,

moniekk

Re: welk strooisel gebruiken jullie ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:10

vlas, daar eten ze niet van, makkelijk uit te mesten omdat het zo kort is, het ritselt niet (paarden met een strostal plassen vaak bij binnenkomst omdat het stro ritseld)
ik heb ook gehoord dat houtkrullen niet goed zijn voor de hoeven

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:21

Vlas idd, dat lusten ze niet en het is makkelijk met uitmesten Lachen

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:18

Stro, hebben ze nog wat te knabbelen als het voer op is. Kun je niet wat meer ruwvoer geven, zodat hij minder stro gaat eten?

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:24

Ik gebruik vlas, omdat hij op stro best vies is. Dit blijft lekker droog, mits je t goed bij houd en gebruikt. Ik strooi er echter wel wat stro over heen, geen hele plak maar een klein plakje wat uitschudden zodat hij wat te snoepen heeft, en zich dus wat minder zal vervelen.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:31

De shet van me zussie stond eerst op vlas, maar nu op zaagsel en gaat prima doet er ruim 1,5 tot 2 weken mee.
Mesten wel elke dag de drollen eruit en 2 x in week natte plekken en dan alles weer gelijk trekken.
En mijn fjord Arno staat op zaagsel en gaat nu wel wat beter dan in begin. Want de eerst dagen speelde hij met zijn waterbak waardoor het zaagsel zowat elke dag vernieuwd kon worden Tong uitsteken.

Maar zaagsel bevalt me goed.

stella10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:06

Na jarenlang stro gebruikt te hebben, zijn wij sinds 6 maanden overgestapt op vlasstro van Lavor. Erg tevreden over: makkelijk in onderhoud (als je het regelmatig genoeg doet...), minder mest om af te voeren en de paarden eten er niet van. Voor paarden met weinig weidegang is het aan te raden er inderdaad wat stro bij te gooien om verveling tegen te gaan.
Groet, Stella

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:51

Bedankt iedereen Tong uitsteken
Ik denk dat ik toch vlas ga proberen want ik vind uitmesten niet erg hoor, maar als het minder hoeft is het wel lekker Bloos

Lindaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 19:57

truselientje schreef:
Stro, hebben ze nog wat te knabbelen als het voer op is. Kun je niet wat meer ruwvoer geven, zodat hij minder stro gaat eten?

ruwvoer krijgt ie zat. Hij staat trouwens ook vaak op de wei Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:53

Houtkrullen of stro. Afhankelijk van paard/pony. Als een pony of paard de hele stal stro leeg eet is gewoon niet goed dus die staat op krullen.
Hier wordt vlas door het merendeel ook gegeten (div. merken geprobeerd), 1 kreeg er bovendien steeds droge mok van. Ben er dus niet kapot van.

GetDown

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:13

Mijn paard staat op vlas en mijn pony staat op stro

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:14

Zaagsel Ja

Vlas en stro eten ze op alsof het hooi is. Vandaar het zaagsel. En ook wel omdat zaagsel niet zo enorm stoft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:17

Let er wel op dat bij de overstap naar vlas je pony wel er van zal gaan proberen te eten. Eten ze er veel van kan het een verstopping tot gevolg hebben....Meestal is het na een paar dagen over als je maar genoeg ander ruwvoer bij voert. Wel in de gaten houden dus in het begin.

ps als je de mogelijkheid hebt om de nieuwe bodem met wat vies te mengen is het minder glad zodat ze niet zo snel kunnen uitglijden en zullen ze er ook wat minder van eten

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:12

Enof mijn paard van haar vlas eet!
Heel vervelend, moet goed mengen en spuit er azijn met water over heen.
Meestal nemen ze bij een nieuw vlas er standaart een hap van, kan niet kwaad, maar mijn paard nam er hele grote happen van en hield maar niet op.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:15

Memuska en Margriet staan op houtkrullen, wegens stofallergie Memuska.
Willow staat op stro.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:35

Linda_chessy schreef:
Bedankt iedereen Tong uitsteken
Ik denk dat ik toch vlas ga proberen want ik vind uitmesten niet erg hoor, maar als het minder hoeft is het wel lekker Bloos

Denk erom dat sommige paarden/pony's ook van het vlas eten. Daar kunnen ze behoorlijk ziek van worden (ik heb dit helaas zelf ook moeten ervaren).
Ik heb er nu 1 op zaagsel/houtmot en de rest op stro.
Die ene op houtmot omdat zij (net als die van jou) haar stal anders leegeet. Je kunt om hem toch wat te knabbelen te geven elke dag wat stro erbij geven.
Zet je hem dus op vlas, hou het dan goed in de gaten of hij er niet toch van gaat eten!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:40

Ik ben sinds vorige week van stro naar zaagsel overgeschakeld en ik merk nu al een groot verschil: het is veel gemakkelijker op te slaan (zit in pakken, neemt veel minder plaats in) en het is veel gemakkelijker om de stal proper te houden.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:09

Vlas, maar dat eet mijn pony soms ook op. Stro gebruiken we niet, omdat vlas het vocht wel beter opneemt vind ik. En vlas is schoner en makkelijker uit de stal te halen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 15:10

Krullen, omdat ze stro ook op vreet en dus koliek krijgt maar ook te dik word.

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:10

vlas, erg makkelijk

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:10

Bij de vorige eigenaar stond mijn paard op vlas. Dit omdat hij een echte stro buik kreeg. Hij at ontzettend veel stro.
Nu hij bij zijn nieuwe stal staat, een buitenstal, doet hij het veel minder. Hij heeft meer afleiding doordat hij naar buiten kan kijken. Zo staat hij wel op stro, voor de afleiding. Maar gebeurt er genoeg om hem heen dat hij niet de hele dag aan het eten is.
Ik zou dus eerst kijken naar of hij wel genoeg afleiding heeft dan iets in zijn stal te gooien wat hij niet kan eten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:48

Heb mijn paard op vlas staan, als je een nieuw pak erin gooit gewoon een beetje mengen met wat er ligt en dan eten ze er niet van.
Ik vind het ideaal. Je hebt altijd een lekker dik pak liggen en het is makkelijk uitmesten.
Maar dan moet je het wel bijhouden. Ik doe iedere dag de drollen en 1 a 2 keer in de week de natte plek eruit. Ik gebruik 1 pak vlas in de week. Dus je bent goedkoper uit dan als je op stro staat want dan heb je toch wel 3 balen nodig in de week als je je paard lekker wilt hebben staan.

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:00

Zaagsel.

Vlas ben ik geen voorstander van, een paard van een 'kennis' van mij stond ook op vlas. Ze dacht dat haar paard er niet van at, maar ondertussen deed ze dat wel en kreeg ze een verstopping. Dit heeft het paard helaas niet overleefd.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:02

Daarom moet je als je er nieuw vlas bij gooit mengen met het oude.
Mijn paard eet er dan niet van. Als ik het erbovenop gooi wel. Toen heeft die van mij ook koliek gehad, maar sinsdien ik het mix eet ze er niet meer van. Vlas is ook gehakselt stro.

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:10

inderdaad, vlas, gebruiken wij ook.
mijn pony poept altijd achter in zn stalletje. makkelijk weg te halen dus dan is zijn stalletje altijd keurig schoon aangezien de plas door het vlas ook onderin komt.

groetjes