Oude pony 24/7 op het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jokeomar

Oude pony 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:33

De pony van mijn dochter is inmiddels 25 jaar en kan niet meer bereden worden. NU staat ze op een pensionstal waar ze veel op stal staat en alleen elke dag een uurtje buiten kan. In de zomer kan ze wel op het land daar(overdag). Nu hebben we een plekje gevonden waar ze het hele jaar door dag en nacht buiten staat. In de winter heeft ze een grote schuilstal tot haar beschikking.
Nu heeft de huidige stal eigenaar mijn dochter een beetje aan het schrikken gemaakt door te zeggen dat ze dat vooral moet doen als ze haar pony graag dood wil hebben. Ons lijkt het juist geweldig voor de pony om lekker buiten te zijn. Wat vinden jullie hier van?

it_is_me

Re: Oude pony 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:36

Hangt ervanaf in wat voor een weide het paard terecht komt en hoe gevoelig het is voor hoefbevangenheid.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:36

ik zou zeggen gewoon doen!
een pony hoort gewoon buiten te staan! weet je hoeveel haar een pony heeft (is het een shet? dat heeft hij al helemaal heel heel heeel veel haar Knipoog )
pony's kunnen echt wel tegen een stootje...
als er gewoon een schuilstalletje beschikbaar is kan het makkelijk!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:39

jokeomar schreef:
De pony van mijn dochter is inmiddels 25 jaar en kan niet meer bereden worden. NU staat ze op een pensionstal waar ze veel op stal staat en alleen elke dag een uurtje buiten kan. In de zomer kan ze wel op het land daar(overdag). Nu hebben we een plekje gevonden waar ze het hele jaar door dag en nacht buiten staat. In de winter heeft ze een grote schuilstal tot haar beschikking.
Nu heeft de huidige stal eigenaar mijn dochter een beetje aan het schrikken gemaakt door te zeggen dat ze dat vooral moet doen als ze haar pony graag dood wil hebben. Ons lijkt het juist geweldig voor de pony om lekker buiten te zijn. Wat vinden jullie hier van?

die man wil gewoon de pony houden.

in principe kan het gewoon.
tenzij de pony mankementen heeft, maar dat neem ik aan van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:39

Oude pony's kunnen zichzelf minder goed warm houden. Dat is in de zomer geen punt maar in de winter wel, of ze van de schuilstal gebruik gaat maken weet je niet (en of ze de kans krijgt als er meer paarden staan).
Ik denk wel dat het op zich een verbetering is t.o.v. de situatie nu waar ze maar heel weinig buiten komt.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 17:39

HEt is geen shet, het is een anglo arabier. Ze komt op een kale weide omdat ze een keer hoefbevangen is geweest. Ze staat daar dan samen met het paard van de eigenaresse . Ook dat paard is gevoelig voor hoefbevangenheid.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:41

dan denk ik niet dat het goed gaat komen...
misschien kan je steeds een stukje afzetten.... ?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:45

natje93 schreef:
dan denk ik niet dat het goed gaat komen...
misschien kan je steeds een stukje afzetten.... ?

Huh??? Hoezo gaat het dan niet goedkomen??? Paardje wat gevoelig is kan juist heel goed op een schrale wei.Ik zou er zeker voor gaan hoor,ik heb ook sterk het idee dat de pensionhouder het om het stalgeld te doen is.Jeetje,als je paard zo ontzettend weinig van stal komt,dan is dat voor zo'n ouder paard eerder funest als dat hij heerlijk in de wei kan en zelf voor zijn beweging zorgt.En zolang de wei niet vol staat met te veel of te vet gras,kan het prima(maar zoals jezelf al aangaf,het is een schrale wei)Ik zou het wel weten hoor:verhuizen ermee!!! Groetjes Linda

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:47

ohh... sorry.. ik dacht dat er stond dat ze van een schrale wei af komt.. Clown het speit me..
het kan prima...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:43

Zeker doen! Kan ze lekker van haar pensioen genieten, misschien heb je voor de winter wel een dekentje nodig want sommige oude pony's kunnen zich wat moeilijker warm houden.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:54

Ja gewoon doen!
Hardstikke fijn voor het beestje. Hele dag buiten, ze heeft een vriendje en ze kan lekker schuilen als ze dat wil.
Als ze het van de winter toch koud krijgt dan kan je er idd altijd nog een dekentje op leggen.
Die man denkt alleen aan zijn eigen hachje.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:27

Ik zou zo'n paardje NIET op een schrale wei zetten. Geheid dat het fout gaat met de hoefbevangenheid.
Maar dag en nacht buiten is zeker een goede optie, voor mij persoonlijk zou dat de enige optie zijn zelfs.

Een paddock met hooi en een maatje zou perfect zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:39

ik denk dat 24/7 ideaal zou zijn.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:05

hoi! denk dat het best kan,als je maar wel erg rekening houd met het ouder worden en misschien meer behoefte hebben aan beschutting,aanvullend voer en zeker weten een deken.ons 28 jaar oude paard is ook 2 jaar geleden bevangen geraakt op een schrale wei,dierenarts snapte er niks van..ze krijgt nu seniores priores van subli,slobber waar alles voor senioren paarden in zit,en ze ziet er weer geweldig uit! ze is een tijdje erg afgevallen,minder krachtvoer mocht ze en ze lag ook veel.pijn slijt he..ons ouwetje staat overdag zo'n 6 uur in een apart weitje,met een maatje zou gezelliger zijn,maar die is er niet echt en we zijn bang dat haar wat overkomt.ze kunnen wel dicht bijelkaar, het zijn aangrenzende landjes.bij slecht weer krijgt ze haar deken op,we laten haar niet nat regenen en niet met erg guur weer lang buiten.ze voelt zich er super bij, op het moment gaat het beter dan ooit! jij ook succes met je paardje,hoop dat je haar nog lang mag hebben.groetjes dees

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:53

jokeomar schreef:

onze oude, niet meer onder het zadel zijnde ruin, staat ook gewoon 24/7 op het land. Wij kunnen dat alleen in de zomer doen, maar als je in de zomer begint is de overgang naar de winter snel gemaakt. Verwacht niet zo veel problemen.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 13:21

Inmiddels is ze al verhuisd. Heerlijk de rest van haar leventje op het land.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:17

Mooi zo! Bij ons is ook een ouwetje met nekblessure in de kudde gekomen. Paard was vorig jaar ten dode opgeschreven en heeft nu een geweldige tijd! Helemaal opgebloeid Knipoog Geniet ervan!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:23

Heel fijn voor haar. Kan ze straks gewoon rustig aan de winter wennen en wintervachtje opbouwen. Mocht ze het toch koud krijgen (kan soms bij oudjes) dan is een deken wellicht een optie, maar dat is lang niet altijd nodig. Wel zorgen voor een een extra vetlaagje in de winter met hulp van ' arm' hooi. Dan blijft ze lekker warm. Dit is veel beter dan steeds op stal

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:27

ik zou het niet doen...
ik kan het heel goed aan mijn ouwetje merken als het weer tijd word om snachts op stal te staan Ach gut begint stram te lopen etc etc. ik denk dat bij mijn ouwetje het idd haar dood zou worden als ze altijd buiten zou moeten staan Verdrietig
maar goed dat is per pony verschillend. die van mij is nu 30 en kan nog wel ff mee op deze manier Haha!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 20:02

Hera, mijn verzorgpony is nu 20 jaar en ze doet het nu nog goed. Nou weet ik iemand die 2 shetlanders heeft en ook wel ruimte zou hebben voor nog een pony. Er is daar geen stal. Wel een overkapping. De shetlanders krijgen hooi erbij in de winter. Op de manege zeiden ze dat Hera daar best bij zou kunnen en dag en nacht in het land zou kunnen staan. Ook in de winter. Als je haar er aan zou laten wennen vanaf de zomer. Hera is een fjord van 1,39.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:49

afhankelijk van je pony. Ik denk dat als het land goed omheind is met stroomafzetting, voldoende groot is en een maatje. Daarbij dagelijkse controle zodat indien nodig bijgevoerd kan worden dit veel beter kan zijn dan op stal en kort naar buiten. Hoe meer beweging over de gehele dag hoe beter het is en 24/7 op het land met schuilstal voldoet daar zeker aan. Echter bij een ouder paard moet je qua voeding meer opletten (denk aan slechter gebit, en de hoeveelheid er ter beschikkin is bij tekort bijvoeren en bij teveel begrenzen) dat hij wel voldoende binnenkrijgt. Ik zou er in ieder geval voor gaan mits hij niet alleen komt te staan en beschutting heeft.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:45

friesiszwart schreef:
Hoe meer beweging over de gehele dag hoe beter het is

maar dat is toch bij ieder paard Knipoog
die van mij lopen zomers allemaal 24 uur per dag buiten, maar zodra het slechter word zijn ze erg blij dat ze snachts op stal in een dik bed stro kunnen liggen Haha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:53

Fijn dat ze nu lekker buiten staat! Wij hebben een aantal oudjes op stal, twee van 30+, eentje van 23 en de mijne wordt dit jaar 19 (vind ik overigens niet zo oud). De oudste (34) staat in de winter snachts binnen, omdat ze dit jaar niet helemaal fit was, de rest staat altijd buiten. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:53

Haha, bij ons staan bijna alleen maar oude paarden de oudste op dit moment 33 jaar.
En ze staan allemaal dag en nacht buiten en ik kan je 1 ding vertellen dat dit een stuk prettiger voor ze is.
Ze kunnen beter liggen, want oude paarden hebben toch vaak problemen met liggen en opstaan.
Het is beter voor de luchtwegen en ze kunnen gewoon paard zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:55

oja, het is wel heel belangrijk dat ze ten alle tijden droog en warm moet kunnen liggen, dus een plekje met wat stro in de stal.