Hoe bouw je een simpele zadelkast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

regine

Hoe bouw je een simpele zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:08

Ik kan maar geen betaalbare zadelkast vinden, mensen vragen er echt de hoofdprijs voor dus ik heb besloten te kijken of ik met mijn 2 linker handen niet zelf iets in elkaar kan krijgen.
Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen? Wat zou ik aan afmeltingen moeten aanhouden? En welk materiaal is het beste?
Hoe en wat voor slot kan ik op de deur doen?

Alle tips zijn welkom.

RianneH

Re: Hoe bouw je een simpele zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:11

Even langs de, nu kom ik even niet meer op de naam, in elk geval, waar je oude meubels vandaan kan halen.. Nouja, daar een kast weghalen, vaak heb je genoeg keuze Knipoog
Zadelsteun, hoofdstelhangers enz. erin monteren, goed slot erop en zorgen dat de scharnieren niet te makkelijk los kunnen komen. Leuk kleurtje en klaar Haha!

Werkt perfect en je hebt alleen een boormachine nodig Knipoog Hoef je ook niet moeilijk moeilijk te timmeren Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:11

ik denk dat je het makkelijkst een geraamte kan maken van die houten balken (4 bij 4 bij 4 cm) en daar multiplex platen op schroeven.
de deur doe je natuurlijk met schanieren.
voor het slot kan je het beste een hangslot nemen, maar hoe je dat het makkelijkst kan bevestigen weet ik zo ff niet.

afmetingen moet je natuurlijk zelf weten, zou de kast voor een engels zadel wel minimaal 60cm diep en 60cm breed maken.

en als je dan toch bezig bent: zet onder 2 poten wieltjes, is heel handig voor het evt. verplaatsen van de kast!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:14

even een tip, probeer de schanieren in je kast te maken (dat voorkomt dat je op die manier je kast kan openen). kwa slot een goed hangslot kan ook werken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:37

ik heb vorig jaar bij la Poubelle (waar je allemaal tweedehands spullen kunt kopen) een oude klerenkast gekocht. Bovenin zat een legplank, onder heb ik gewoon een zadelsteun geschroefd en extra vastgezet, zodat de kast het gewicht van het zadel aankan, in de binnekant van de deur hoofdstelhaken, en aan de binnekant van de kast nog wat spijkers om bv halsters in weg te hangen. Ik had voor 7,50 de kast en voor 7,50 de zadelsteun. Was dus voor 15 euro klaar en hoefde nioet zelf een heel geraamte te timmeren. Slotje erop en klaar

edit, foto:

Afbeelding

zoals je ziet: ik kon er eedelijk veel in kwijt, we hebben daarna nog 2 van zulke gemaakt, ideaal!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:41

Ik ben ook op zoek naart een kledingkast waar ik een zadelkast van kan gaan maken.. Dus ik hou dit topic even in de gaten voor goede tips Knipoog

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:04

Aangezien ik altijd ruimte tekort kom heb ik zelf een zadelkast laten
bouwen met de afmeting 65x65x140.. twee zadeldragers erin, twee
hoofstelhangers, en van bovenaf een aparte ruimte met een deksel
die je omhoog klapt voor mijn dekens (65x65x40). Slootje erop en
klaar. Haha!

In mijn geval iemand opgezocht die erg goed is met hout, en hem de
spullen, een heleboel bedankjes en een doos bonbons gegeven. Lachen

Hout is behoorlijk duur, ben uiteindelijk aan verf, schanieren en hout zo'n
120 euro kwijt. Maar heb nu wel precies de kast die ik wil Haha! (en GROOT
dat dat ding is).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:21

Hoe ziet jouw zadelkast eruit......?

Lielle schreef:

Lielle schreef:
de ideale kast moet thuis staan, dan nemen ze ze zeker niet mee. Ik heb alles thuis liggen, ik neem de gok niet.

wat een kast betreft:
- een paar laden voor ehbo spulletjes en bandages zijn heel handig (evt een draadmandje Haha!)

ik heb net een open kast (180 hoog, 120 breed, 60 diep) gemaakt (althans plankjes vastgehouden terwijl mijn vriendje het werk deed Bloos ) en die heeft boven een zeer ruim vak (120 bij 65) voor twee zadels en mijn laarzen. Daaronder een smal hoog vak (50 bij 115) voor mijn jasje, paardrijjas, bodyprotector e.d. Daarnaast een vak (70 bij 75) voor een mandje met bandages, hoofdstellen (hangen tegen de zijwand), en wat kratjes met zooi *LOL* onderaan nog een vak (40 bij 75) voor wat kratjes met reservespullen, , vliegendekens, zadelzeep e.d. Bovenop liggen mijn dekjes en nog twee kratjes. In principe is dit dus een prima kast, ook voor op een manege.
Lielle schreef:

Lielle schreef:
Afbeelding
en deze had ik in een warm tropisch land *LOL*

En bij Ikea een zelfbouw kast halen werkt ook heel goed, ik heb de Ivar
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categ ... ace/11703/
met deze kast
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40033763
en diverse planken. Is voor een zadel wel te klein denk ik.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:43

Lielle, is die bovenste kast de Ivar?? Lachen Ik zie dat je er ook deurtjes bij kan kopen voor 12 euro nml Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:45

als je de Ikea link bedoelt wel, de kasten op de foto's zijn zelfgemaakt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:48

Aha.. Ik vind die bovenste echt heel netjes namelijk.. Lachen

Ik heb al wat mailtjes de deur uit gedaan voor een aantal kasten die ik kan ombouwen Haha!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:35

Ik houd dit even in de gaten, wil graag zelf iets knutselen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:58

Even een vraagje:

Als ik
Een houten geraamte maak van 100x70x150 cm.
met daaromheen goedkoop mutiplex. (achterwand misschien verstevigen, anders houd het mijn zadel misschien niet)

Hoe veel denken jullie dan dat ik ongeveer kwijt ben?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:13

ik denk nog steeds dat je goedkoper uit bent door een 2e hands kast te kopen en daar een steun in maken, dan dat je zelfeen heel frame bouwt. hout kost nl nogal wat

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:23

Typ eens zadelkast op marktplaats en dan vind je zo wat kasten. Haha!

Maar mijn vader heeft jaren terug een tweedehandse kantoorkast gekocht en die heeft hij omgebouwd met zelfgemaakte zadelsteun en een paar haken van badkamerzaak. Tong uitsteken Boven in de kast is er een grote legplank en middenin een zadelsteun en aan de rechterkant kleine legplank. Aan de binnenkant 2 haken en op de deur ook 2 haken.

Maar die ligt nu te verstoffen in zijn werkplaats tot ik ooit weer een pony ga aanschaffen. Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:36

Ik heb ook een oude stalen kantoorkast, zelfs nog met een slotje erop. Komt bij zo'n handel met van allerlei oude materialen vandaan.

Als je er dan gewoon zo;n zadelsteun in hangt heb je voor weinig een goede kast!

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:16

Gossh... wat had ik een geluk... mijn oom is nogal handig met het maken van kasten (ook metale en heeft toen een prachtige kast gemaakt...

Paste 3 zadels in aan de ene deur zaten kleien rekjes waar je je zadeldekjes op kon laten drogen. Andere kant die je opende was iets smaller en zaten allemaal laatjes (bandages, poetstroep, EHBO, toileteertroepjes, eigen extra kleding. Aan de deur watren 4 hoostel hangers. Aan de zijkant was er een uitschruifbare buis waar je dekens aan kon ophangen... Zo hadden we er 3 naast elkaar staan toen... ideaal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 21:59

Dan heb ik wel mazzel dat mijn pa ze zelf verkoopt, ik heb nu een handige kast gekregen van hem Haha!

Maarre ik zou marktplaats in de gaten houden. Daar kun je vast wel goedkoop aan een kast komen. Dan idd gewoon de steunen erin bevestigen. Je moet wel een diepe kast hebben, de meeste doorsnee kasten zijn niet diep genoeg voor een zadel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 22:08

Als je eraan kunt komen: Rittal kasten Haha! Dit zijn schakelkasten die in de industrie worden gebruikt, maar ook voor computernetwerken bij bedrijven. Ik heb eens zo'n netwerk moeten slopen en daar zaten twee kasten bij. Geen prijs voor degene die raadt waar die kasten nu staan.... Haha! Haha! (juist, op stal, met zadel erin)
Dit spul dus: http://www.rittal.nl/ en dan de TS 8 serie. 800 breed en 600 of 800 diep is de optimale maat. Ik kan ze eventueel nieuw leveren, als je wil, maar houdt rekening met ongeveer 1000 euro per stuk voor een kast met wanden van 2000 mm hoog.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:53

ik heb nog een gecoate metalen kast staan voor de liefhebber.
200 cm hoog, 100 breed, 80 diep. met hang en sluitwerk.
Moet alleen zelf opgehaald worden (Friesland) en zelf ingericht.
geen 1000 euro, maar 60. Bloos

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:49

Mijn vriend heeft vorig jaar voor mij een zadelkast gemaakt uit betontriplex. Het is een hele handige, stevige kast geworden. En ook belangrijk, groot genoeg voor al mijn materiaal, want met die standaard kastjes die ze verkopen ben je niks, daar past amper een zadel in.

Betontriplex zijn zo van die bruine platen waar bijv. ook trailers uit gemaakt worden, het is heel stevig materiaal en kan perfect in een vochtige ruimte staan.

Het is niet eens moeilijk om te doen. Het eerste dat je moet doen is een tekening maken en uitrekenen hoe groot alle stukken betontriplex moeten zijn, rekening houdend met de dikte van de platen. Vervolgens in de houthandel betontriplexplaten op maat laten zagen, dan alles in elkaar vijzen, eventueel wielen eronder zetten (vind ik heel handig maar het hoeft niet), zadelsteunen en haakjes enz erin, en voila.
Zie ook Eilandje @ [VSW] Omschrijving doe-het-zelf zadelkast gezocht. voor een wat meer uitgebreide uitleg Haha!

vavesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:56

humm ik doe hier de nodige ideeen op. handige tips.
ben ook nog zoekende.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:59

dit probleem heb k dus ook..
ze vragen er super veel voor idd
dus hoop zelf hier ook info van uit te halen,

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:54

Ik ga morgen een kledingkast van zwaardere kwaliteit halen, schoef er 2 hoofdstelhaken in, een zadelsteun en mijn dekjes, koffer en overig spul kan ik kwijt op de planken.

Ik zet een slotje op de deurtjes en zal de scharnieren vervangen voor een ander soort scharnieren wat niet zo makkelijk open te krijgen is Haha!

En dan is Tal klaar voor een paar centen Lachen

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:57

De kast van Lielle ziet er super uit. Maar toch een kleine bedenking: is het geheel voldoende stabiel als je je zadels (toch het zwaarste) boven het middelpunt hangt Nerd ? Wellicht in deze uitvoering geen probleem (voldoende dikke platen), maar in lichtere versies geen aanrader denk ik.

Ik zou bijkomend willen vragen of er iemand ideetjes heeft om een hanteerbare en verplaatsbare kast te maken - eentje die mee op de trailer kan (en daar vastgezet worden, we willen natuurlijk niet dat ze begint te bewegen als er een paard bij staat)?