Dilemma: Paarden van thuis verhuizen naar pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Dilemma: Paarden van thuis verhuizen naar pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 22:43

Hallo,

Sinds een paar maanden zit ik te overwegen om mijn haflinger en kwpn-er te verhuizen naar een andere stalling, op dit moment staan ze bij mijn ouders met nog 5 shetlanders.
Op zich heb ik het daar goed voor elkaar alleen kost het me iedere dag veel tijd en energie om alles schoon te maken: 4 stallen (soms 5), een groote stoep vegen en drolvrij maken, waterbakken vullen enzenz. Door mijn drukke baan en lange werktijden gaat dit me de laatste tijd steeds meer opbreken, daar komt nog bij dat ik een paar maanden terug een autongeluk heb gehad waardoor mn rug beschadigd is, iets waar ik nog lang last van zal blijven houden en nog niet zeker is dat dit ooit nog over zal gaan.
Ik ben dan ook afhankelijk van de hulp die ik soms krijg van mn vriend en ouders, alleen op de dagen dat hun mij kunnen helpen kan ik gaan rijden, als ik alles alleen doe kan ik door mijn rug niet op het paard klimmen.

In de wintermaanden ben ik afhankelijk van de weekenden (wbt het rijden) omdat wij geen verlichte buitenbak hebben, we hebben eigenlijk helemaal geen bak want ik rijd bij de buren, dat is ook gelijk de reden dat er geen verlichting aangebracht kan worden want dat wil hij niet.
De weide bij mijn ouders is redelijk van voormaat, maar al vrij snel moeten we in de zomer overstappen naar het bijvoeren omdat het gras op is, geen grote weide dus.

Al met al brengt mij dit in de vertwijfeling om mijn pony en paard te gaan stallen bij een pensionstalling, ik begrijp dat het stallen bij een ander veel nadelen met zich mee zal brengen, mede omdat ik niet anders gewent dan mijn paarden bij mn ouders te hebben staan.
Maar het zou mij anderzins ook prettig lijken om savonds in een verlichte bak te rijden en lekkere buitenritten te maken, bij ons kun je namelijk niet echt buitenrijden. Het stalwerk zal me dan uit handen worden genomen en op die manier kan ik al mijn tijd en energie stoppen in de paarden zelf en hun veel meer aandacht geven.

Het gaat om een recreatie haflinger van 8 jr. en een gepensioneerde ruin van 24 jr, die alleen licht recreatief bereden wordt, mijn twijfel is extra groot gezien de leeftijd van mijn paard, liever laat ik hem op zn oude vertrouwde plekje staan, maar ze kunnen niet zonder elkaar en het is onhaalbaar om iedere dag zowel naar mijn ouders te rijden (waar ik naar alle waarschijnlijkheid dan toch weer alles zal moeten mestten en schoonmaken)voor mijn oudere paard en naar de pensionstalling.

Ergens ben ik een beetje bang dat ik verwent overkom, maar ik probeer op deze manier alleen ervaringen en/of adviezen in te winnen die mijn keuze wellicht gemakkelijker maken.

Bedankt!

sarosxx

Re: Dilemma: Paarden van thuis verhuizen naar pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 22:57

Ik heb de paarden ook bij huis staan maar ik zou ze echt niet meer bij een pension willen hebben staan. Het is best wel wat werk maar je kan het doen zoals je het zelf wil. Ik weet nu dat ze elke dag buiten komen, netjes op tijd hun hooi en brokken krijgen etc. omdat ik het zelf in de hand heb. Ook heb ik nu een paar leuke meiden die hier zo nu en dan de paarden verzorgen en rijden. misschien ook een idee voor jou? Bij een pension kost het best wel wat en is het ook vaak niet 100% zoals je het zelf zou willen. En mesten ze ook vaak niet elke dag uit.
Je komt echt niet verwend over hoor. Maar ik zou je paardjes bij je ouders laten staan Knipoog . Ook voor je oudere paard. Voor ik reacties krijg, hierbij zeg ik niet dat pensions slecht zijn hoor.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 20-04-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:01

Als je zelf nog plezier van je paarden wilt hebben zou ik ze naar een pensionstal doen. En dan natuurlijk wel een waar ze ook lekker weidegang ed hebben. De paarden maakt het echt niet zoveel uit wie hun stal mest en zo heb je naast je drukke baan toch tijd en plezier van je paarden!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:06

klinkt me heel bekend,ik ben ook een wrak.
geen rugklachten dan maar een hoop andere sh#t.
ze staan thuis en idd eer je alles klaar hebt ben je te versleten om nog te rijden.
ik denk dat je je trots opzij moet zetten en hulp moet vragen [man,ouders zus[jes]].
elk beetje helpt,ik zou zelf veel spijt krijgen als ik ze op pension zou moeten zetten.
je komt er vaak later pas achter wat je thuis hebt Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:08

kleine aanvulling!
met hulp bedoel ik dat ze b.v zelf de shets doen,dat scheelt toch al 2 a 3 boxen e.d.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:15

Misschien is het een idee om een verzorgster te zoeken die het werk af en toe eens uit handen neemt en in ruil daarvoor met de shet mag bezig zijn en/of met 1 van de 2 paarden mag rijden?

Een pension is ook een goed idee en is op sommige gebieden heel gemakkelijk (de zaken die je zelf noemde).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 23:28

Bedankt voor jullie reacties,

Een verzorgster/bijrijdster heb ik diverse gehad (zijn vrij moeilijk te vinden hier in de betuwe omdat het aanbod in verzorgpaarden erg groot is), 1tje voor de shets en later 1tje voor mijn paard, dit was niet echt leuk omdat ik de meiden niet echt kon vertrouwen en dat geeft een vervelend gevoel vooral als ze ermee gaan rijden, daarnaast werden afspraken niet nagekomen en de minder leuke klusjes niet of nauwelijks gedaan.

Tot vorig jaar nov. '08 ik een hele leuke meid tegenkwam van mijn leeftijd die me graag wou helpen met de paarden en nog supergoed kon rijden ook, ik was helemaal in mn nopjes met haar.
Mijn haflinger waar ze veelal mee reed kon ook erg goed met dr overweg, kortom wat dat aangaat echt geweldig, maar toen kreeg ik dat vreselijke telefoontje dat ze door een auto ongeluk (vergelijkbaar met wat ik ook meegemaakt had, alleen dan veel erger) was overleden, ik heb het nog steeds erg moeilijk mee, ik mis haar gewoon ontzettend, het meeste als mens maar ook als steun met de paarden.
Ik zal nooit zo'n fijne meid meer tegenkomen, die alles hetzelfde deed als ik of soms nog beter, daarom wil ik geen nieuwe verzorgster zoeken, die zal nooit kunnen tippen aan Judith.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:36

Heel veel sterkte met het verlies van deze toffe meid die je zo goed heeft geholpen Ach gut. Ik begrijp nu helemaal dat een verzorgster geen optie voor je is omdat dit meisje zo speciaal voor je was.

Misschien is het dan inderdaad beter om je paardjes op pension te zetten zodat het wat lichter wordt voor je en dat je wat meer kan genieten van je 2 paardjes. Als je last van je rug hebt dan is de verzorging van de paarden inderdaad wat zwaar voor je en als je dan nog lang moet werken... En op hulp kan je niet altijd rekenen zo te horen (hoewel alle beetjes hulp helpen en de hulp die je krijgt heel hard gewaardeerd wordt door je).

Edit: ik heb net in je profiel gelezen dat een paardje van je licht dampig is. Volgens mij is voor deze paarden weidegang heel belangrijk, hopelijk is er op deze pensionstal voldoende weidegang.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 23:45

@Lindake:

Bedankt voor je lieve reactie,
Klopt inderdaad wat je zegt, mocht ik overstappen naar een pensionstalling dan zal ik lang moeten zoeken ben ik bang, zo zal er inderdaad veel weidegang moeten zijn voor mijn oudere paard en een (buiten)stal of een binnenstal met een luik naar buiten, zal niet makkelijk worden denk ik.
Mocht ik erachter komen dat zo'n stalling onvindbaar is, dan kan ik niet anders dan ze laten staan bij mijn ouders, want dat is het minimale wat je zo'n paard moet kunnen bieden, vind ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 06:59

Voor je paarden is het bij jullie thuis het beste en voor jouw zou het op een pensionstal plezieriger zijn.
Alleen ik denk dat het vaak moeilijk is omeen fijne penionstal te vinden die aan al je eisen voldoet.
Ze is veel buiten op sommige stallen een groot drama en zich aan de afspraken houden is ook soms moeilijk om nog maar te zwijgen over de klap geld die je kwijt bent.
Over dat het gras zo op is is niet zo´n ramp dan voer je bij, maar op een pensionstal zie ik vaak paarden op paddocks staan met niks.
Wat ik wil zeggen ik heb mijn paarden op een fijne pensionstal staan maar als ik ze thuis zou hebben kunnen staan was er geen haar meer op mijn hoofd die erover dacht om ze in pension te zetten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:02

als ik zo eens naar jou verhaal luister dan denk ik dat het zelfs heel verstandig is om je 2 paarden in een pension te stallen.
je kunt dan rustig opzoek gaan naar een plek die voor jou het meest geschikt is en waar jij je gelukkig bij voelt Knipoog en vooral ook gezond.
op dit moment ben je alleen nog maar bezig om ervoor te zorgen dat je paarden een mooie en schone stal hebben en dat breekt je op, en dat is niet de bedoeling want op het moment dat het jou op gaat breken dan ga je ook minder goed voor je dieren zorgen en vergeet je de leuke dingen, zoals lekker rijden en knuffelen Haha!
ook vertel je dat door het zware werk je vaak last krijgt van je rug waardoor je ook niet kunt rijden.

ik zou dus voor een pension stalling gaan, staat het je nu echt niet aan kun je altijd nog gewoon terug gaan naar je ouders he Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:07

Ik heb het andere topic, een poll waarin gevraagd wordt 'waar je paard staat' ook eens goed gelezen..pff 5 bladzijdes Haha! daarin lees ik erg veel dat de mensen die hun paarden NU thuis hebben en daarvoor op pension hadden wel erg blij zijn dat deze nu thuis staan, oa: omdat je alles zelf kunt bepalen en alle vrijheid hebt.
Het lastige voor mij is dat ik zo nooit in pension heb gehad en veel verschillende reacties lees daarover, zo ook van mensen die niet anders willen gezien de accomodatie en dat je al je tijd aan je paard kunt besteden.
Zal nog lastig worden om een keuze te maken en het blijft een gok zo'n pensionstalling want een vrienin van mij is al meerdere keren van pension verhuisd omdat ze het niet naar dr zin had, idd omdat afspraken niet nagekomen worden en dergelijke.
Een goede stalling lijkt soms een speld in een hooiberg als ik de meningen op bokt her lees en dat geloof ik ook zeker wel, aangezien ik pietje precies ben alshet op mijn paarden aankomt, zal ik dat ook snel verwachten van een pensiontalling waar je veel geld voor neerlegd, maar in de praktijk zal het lang niet altijd zo gaan ben ik bang.
Niemand kan je paard zo goed verzorgen als jezelf, het enige geluk wat ik nu heb is dat de zomer eraan zit te komen en dan thuis minder stalwerkzaamheden hoef te doen, ik kan er dus nog even over nadenken.

Wellicht is een periode op proef een idee? bijvoorbeeld 3 maanden om uit te proberen of het wat is, maar daar zal een pensionstalling niet op zitten te wachten denk ik Verdrietig

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:18

pre schreef:
als ik zo eens naar jou verhaal luister dan denk ik dat het zelfs heel verstandig is om je 2 paarden in een pension te stallen.
je kunt dan rustig opzoek gaan naar een plek die voor jou het meest geschikt is en waar jij je gelukkig bij voelt Knipoog en vooral ook gezond.
op dit moment ben je alleen nog maar bezig om ervoor te zorgen dat je paarden een mooie en schone stal hebben en dat breekt je op, en dat is niet de bedoeling want op het moment dat het jou op gaat breken dan ga je ook minder goed voor je dieren zorgen en vergeet je de leuke dingen, zoals lekker rijden en knuffelen Haha!
ook vertel je dat door het zware werk je vaak last krijgt van je rug waardoor je ook niet kunt rijden.

ik zou dus voor een pension stalling gaan, staat het je nu echt niet aan kun je altijd nog gewoon terug gaan naar je ouders he Knipoog

Een paar jaar terug heb ik mijn paard (ik had mn haflinger toen nog niet) meegenomen op vakantie hij heeft toen 3 wk in een leuke penionstalling gestaan, waar ik iedere dag druk met HEM was, ik mocht van alle faciliteiten gebruik maken en had de afspraak gemaakt dat hun hem s'ochtends zouden voeren en op de weide zouden zetten en ik s'avonds hem naar binnen zou halen en zou voeren, omdat het in de zomer was hoefde hij s'middags geen hooi te hebben.

Ik reed toen nog op een rijverening en ze herkende mijn paard niet meer terug zo opgeknapt was hij, veel meer bespiering en erg werklustig, nu zijn dat dingen die op dit moment niet meer zo belanrijk zijn voor hem, maar hij was toch ondanks dat het een hele verandering voor hem was erg tevreden en super vrolijk omdat ik uren met hem doorbracht en lekker het bos in ging met hem, want daar is ie helemaal gek van.
Ik heb daar nog een video van en kijk ik regelmatig terug, hij was inderdaad verandert en ik ben toch iemand die vooral in het begin bij een nieuwe stalling erg vaak langs zal gaan, 2 keer per dag is geen bijzonderheid want dat doe ik nu ook bij mijn ouders thuis, alleen in het weekend dan.

Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens vrijblijvend verschillende stallen ga bezoeken, gewoon om eens proberen te proeven hoe het er is, mocht ik van een koude kermis thuiskomen is mijn keuze niet zo moeilijk meer.
Mocht ik wel een stal tegenkomen die me erg geschikt lijkt dan zal ik zeker nog minstens 3 of 4 keer langsgaan om te kijken en met klanten te praten, ben ik dan nog steeds enthousiast, tja....dan zal ik eerst in gesprek moeten gaan met mn ouders zodat ik de zekerheid heb mocht het niets zijn dat ik weer terug kan komen met de hele bubs.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:21

een pension is niet alles denk ik, maar je kunt het toch proberen en anders weer terug naar je ouders?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:22

ik heb voorheen mijn paarden ook altijd in pension stallen gehad.
en ik ben idd ook van mening dat dit voor mijn gevoel veel fijner is, maar het is zwaarder, je hebt idd zelf alles in de hand maar je moet ook alles alleen doen want ik ben ook nog zo'n tpetje wat niet graag andere aan mijn paarden laat Bloos
ikzelf word over pakweg 4 weken moeder en heb zelf ook een ziekte die me zo nu en dan belemmert, multiple scerlose.
dus ik weet er alles van dat het zwaar is maar voor mij is het meer dan alles waard maar ik heb wel het geluk dat ik een lieve vriend heb die alles van mij overneemt als het even gewoon niet gaat en verder heb ik bij mijn stallen en wei lieve buren die ook wel willen bij springen.

maar ik ben dus wel van mening dat als je het gevoel hebt dat het gewoon even niet gaat vanwege je gezondheid of dergelijke dan is het soms wel juist heel goed is om je paarden in pension te zetten al is het maar voor tijdelijk tot je het zelf weer allemaal aankunt.
maar er zijn ook meer dan genoeg positieve ervaringen met pension hoor, het is niet allemaal slecht en je kunt een plek uitkiezen die het beste bij jou past.

succes bij je keuze!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:35

Ik zou denk ik niet snel naar een pensionstal gaan. Van wie zijn die shetlanders eigenlijk? Van je ouders?
Dan zou ik eerder proberen het werk goed te verdelen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:29

ik zou mijn paarden juist niet aan huis willen, ben erg blij met de vrijheid die een pensionstal geeft. Om maar even een tegengeluid te laten horen Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:30

Heb vroeger de paarden bij huis gehad, nu in pension
Heerlijk, kan een weekend op wedstrijd zonder oppas te hoeven regelen voor de thuis blijvende paardjes
Als ik een keer echt niet kan, worden ze verzorgd en buiten/binnen gezet.
Voor mij is er een boel vrijheid voor in de plaats gekomen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 16:11

De Shetlanders zijn van mijn moeder, het zijn er 5. Helaas is mijn moeder chronisch ziek (wel een stel kneuzen bij elkaar hoor haha)en daarom hebben we in het verleden afgesproken dat ik alles voor haar schoonmaak en dat zij dan s'morgens mijn paarden voert, zodat ik dit hoef te doen voordat ik ga werken.
Met de shetlanders heeft ze jarenlang gefokt en keuringen ect. gedaan, maar door haar gezondheid kan ze dit niet meer, de meeste zijn al op leeftijd en een paar ietswat jonger, nu lopen ze er eigenlijk alleen voor de leut.

Ze heeft eral aan zitten denken om de 2 oudere merries te houden en de 3 wat jongere pony's te verkopen, maar eigenlijk wil ze dit niet omdat ze bang is er geen goed tehuis voor te kunnen vinden, ergens geef ik haar wel gelijk er zijn veel shetlanders en je raakt ze ook niet gemakkelijk kwijt.
Mochten mijn paarden er niet meer staan dan scheeld dit een hoop werkzaamheden de shets lopen meestal buiten en schuilstallen zou mijn vader dan ook best kunnen, lijkt me.
Alleen nu doet hij dit vrijwel nooit omdat ik dan toch al het schoonmaken ben en als ik voorstel dat hij de shetlandersstallen schoonmaakt wordt ik vriendelijk herrinnert aan de gemaakte afspraak...even heel kort door de bocht gezegt, ik moet alles schoonmaken anders worden mijn paarden s'morgens niet meer gevoerd en mijn ouders weten dat dit voor mij onhaalbaar wordt om dit voor mijn werk te doen, daarom helpt mijn vriend me erg goed mee en heel soms mn vader al hij goede zin heeft.
Mijn vriend vind dat ik ergens gechanteerd wordt, maar ik zie dat niet zo omdat mijn moeder wel heel stipt iedere ochtend mijn paarden prima verzorgt en daar ben ik heel dankbaar voor.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:21

cissie @ ik snap dat er afspraken staan mar is er niet het een en ander veranderd?
je loopt zelf nu ook met rugklachten,denk dat je daar toch iets duidelijker in moet worden naar je vader.
zolang jij niet zegt veranderd er uiteindelijk niets.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:36

Heb vanavond heel voorzichtig met pa gesproken over evt. een pensionstalling.
Hij vond het een slecht idee omdat ik dit mijn oudere paard niet aan kon zei hij, onverantwoord zo'n verhuizing die stres met zich mee zal brengen, ergens klopt het ook wel dat het voor het paard heel erg wennen zal zijn, maar hij denkt dat de paarden er flink op achteruit zullen gaan.
Ergens ben ik daar ook wel een beetje bang voor, vooral gezien de verhalen die ik hier op bokt lees ten op zichte van een pensionstalling of je moet net een hele goede vinden, maar dat is lastig.
Volgens mijn pa zijn deze stallen er alleen om er flink geld aan te verdienen en zeker niet om een paard goed te verzorgen, wel voer geven en naar buiten zetten dat zullen de meeste stallen wel gewoon doen, maar hij doelt meer op de controle van een individueel paard, gezien de gezondheid van de mijne (dampig).
Mijn moeder ligt op dit moment in het ziekenhuis dus haar zal ik niet met mijn dillema lastig vallen, maar reageerd vaak in overtreffende trap van mn vader.

Op dit moment weet ik even niet meer, en zolang ik dat gevoel heb laat ik ze staan waar ze staan om later geen spijt te krijgen van een beslissing die ik een negatieve gemoedstoestand gemaakt heb, dat zou niet eerlijk zijn tegenover mijn paarden.

Ook heb ik gehad over het schoonmaak werk en de verdeling hiervan, hij reageerde zoals ik verwachtte, lichtelijk geirriteerd en ontstemd, " onzin en ik moest me niet zo aanstellen" , kortom van hem hoef ik geen extra hulp te verwachtten.
Dan vond hij het logischer om mijn haflinger te verkopen zodat ik 1 paard minder heb, nu scheeld dat wel iets maar ik wil haar niet kwijt ze betekent erg veel voor mij en ik heb haar net rijklaar, " dan moest ik verder niet zeuren en koos ik er zelf voor" , voor deze situatie....nou dan ben ik uitgepraat, denk ik.

McCoyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:38

En als je nou eens een verzorger ofzo erbij zoekt gewoon iemand om je te helpen met uitmesten, vegen die daarnaast een van je paarden mag verzorgen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:44

McCoyman schreef:
En als je nou eens een verzorger ofzo erbij zoekt gewoon iemand om je te helpen met uitmesten, vegen die daarnaast een van je paarden mag verzorgen?

Op dit moment wil ik dat nog niet, eigenlijk helemaal niet, zoals ik in dit topic heb vermeld dat mijn bijrijdster overleden is en dit nog niet zolang geleden is, maar ergens denk ik dat ......mocht ik ze thuis laten staan het wel een optie moet blijven en op lange termijn prettig is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:47

Hmm... ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard al ruim een jaar op een heerlijke pensionstal staat. De reden dat ik hem thuis zou willen hebben is niet omdat hij het op pension niet goed zou hebben. De boer waar Walter nu staat heeft namelijk echt verstand van paarden en als er wat is houdt hij mijn paard echt goed in de gaten.
Afgelopen winter bijvoorbeeld, toen had Walter een ontsteking aan zijn been en moest elke dag antibiotica (oraal). Ook de boer heeft het toen toegediend als ik niet kon.

Eerlijk gezegd; als de zaken er zo voor staan zou ik toch mijn paarden verplaatsen. Op deze manier lijkt het alsof ze je toch wel een beetje chanteren.
Maar natuurlijk alleen als je weet dat je een goede plek voor ze hebt Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:59

Als het de shetten van je moeder zijn vind ik dat je vader en/of moeder ook eens kunnen helpen.
Dat je moeder ziek is is vervelend maar dan moet zij maar wat pony's verkopen en niet van haar probleem jouw probleem maken.
Ze zadelen jouw op met hun probleem waardoor jij het teveel vind maar je mag wel niet zeuren.
Ik denk dat ze bang zijn dat als jij weg bent ze alles zelf moeten gaan doen.