Welk stroomdraad/lint het best?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Welk stroomdraad/lint het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:53

Wij willen bij huis een nieuw stuk weide inrasteren. Er zijn palen besteld van 2m hoog en 9 cm. diameter. Nu zijn we nog op zoek naar goed draad. We willen 2 rijen draad maken, er loopt hier een shetlander die een ster is in uitbreken en die moet er ook gewoon achter blijven.
We hebben in totaal wel meer dan een km aan draad nodig.

Wat is beter? Van dat brede stroomlint of zulk koord? Het moet iig zo lang mogelijk meegaan en natuurlijk veilig zijn voor de paarden.
En naar welk merk kan ik dan het beste kijken? En hoe duur is dat?

8nnemiek

Re: Welk stroomdraad/lint het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:57

Wij hebben van dat brede witte lint. Ik vind dat wat veiliger omdat het beter te zien is dan die dunne koordjes. Dat brede lint gaat 3 tot 5 jaar mee. Het koord weet ik niet. Maar je kan het beste eens bij de boerenbond ofzo gaan kijken, daar hebben ze altijd verschillende soorten en op elke verpakking staat ook hoe lang ze ongeveer meegaan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:01

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:03

Met koord zijn al heel veel enge ongelukken gebeurd. Juist omdat het goedkoop is en goed blijft zitten wordt het goed verkocht maar het is absoluut niet veilig. Omdat het niet breekt richt het meer schade aan. Een paard of pony die aan de kant rolt en er in komt met zijn been krijgt hele zware verwondingen. Mijn ervaring is, dat zolang je niet aan een drukke weg staat met je wei gewoon lint nemen wat snel knapt. Je moet wel veel repareren maar je paarden blijven heel.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 11:54

Ik heb wel koord. dat lint waait als het stormt ook kapot.
Ik heb 3 rijen met koord. 2 met dat dikken en bovenaan 1 ijzerdraad.. dat is opzich best gevaarlijk als het lager zit..maar hier kunnen ze eigenlijk niet inkomen.

ze hebben bij mij al eens met rollen erin gezeten en dan trekken ze t koord uit de oogjes of de oogjes gaan kapot..geen wonden oid

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:23

Ik heb net mijn weide omheind met koord. Boven en onder dik koord en middenin dunner. Het waait hier nogal en dan is lint veel kwetsbaarder. Tegenwoordig kun je mesjes kopen die je op het koord vast maakt en als een paard er door gaat dan snijt dat apparaat het koord door. Dus daarvoor hoef je geen lint te kopen. Koord gaat langer mee en zakt ook niet zo snel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:29

Waar kan je die mesjes kopen????? Kan ze namelijk nergens vinden.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:35

Ik had eerst overal lint, maar idd s winters waait het vaak stuk en mn shetjes gaan er gewoon dwars doorheen. Nu heb ik veel vervangen door koord van 6mm, hier zit echt een goed ijzerdraadje omheen gewikkeld en voelen ze het ook beter plus dat ik vind dat je het strakker kan spannen dan lint want dat wippen ze zo omhoog om er onderdoor te gaan. Draad heeft weinig zin bij ze dat heeft een hoger breekgehalte en dat blijf ik repareren.

Die mesjes heb ik volgens mij gezien bij Hoffman's Lieve als ik het goed heb.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:41

Kan ze niet vinden op hun site?

marmamps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:05

Met een shet erbij heb je wel 3 rijen nodig ,
wij hebben nu 2 rijen lint en 1 rij koord, dit bevalt prima
Er is in lint veel kwaliteits verschil. dus laat je hierin goed voorlichten.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:49

Mesjes heb ik gekocht bij een ruitersportzaak maar volgens mij heeft welkoop ze ook.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 00:45

Ik vind draad of beter gezegt koord ook beter als lint. Lint waait erg snel kapot en als er geen stroom meer doorheen komt gaan ze er alsnog doorheen.

Wel nog een tip mocht je nog geen draad of lint gekocht hebben. Koop het in Duitsland. Hier is het veel goedkoper dan in NL. Loesdau bv heeft de Ako premium line voor 56.95 in de catalogus staan, waar het uit mijn hoofd in NL 81 euro per rol is (of het moet al heel drastisch goedkoper zijn geworden).
Het 6 mm draad wat ze erin hebben kost maar 19.95. deze heb ik tussen het lint en geleid veel meer stroom. Ook dingen als stroomklokken zijn in Dld goedkoper.

Ook een shop om te kijken is Patura (effe googlen voor het adres). Die verkopen ook alle grote merken. En volgens mij hebben die ook die isolatoren met mesjes erin. Breekpunten maken in je omheining is de veiligste manier om ernstige schade aan je paard te voorkomen, mocht deze in het draad terecht komen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:03

Dinopino schreef:
Met koord zijn al heel veel enge ongelukken gebeurd. Juist omdat het goedkoop is en goed blijft zitten wordt het goed verkocht maar het is absoluut niet veilig. Omdat het niet breekt richt het meer schade aan. Een paard of pony die aan de kant rolt en er in komt met zijn been krijgt hele zware verwondingen. Mijn ervaring is, dat zolang je niet aan een drukke weg staat met je wei gewoon lint nemen wat snel knapt. Je moet wel veel repareren maar je paarden blijven heel.

Hoe kom je bij deze onzin? Eigen ervaring of van horen zeggen?

Wij hebben al jaren dik koord en ondanks dat de paarden (zeker de veulens) er wel eens zijn doorgevlogen, zijn er nog nooit geen ongelukken gebeurd. Ook koord knapt gewoon.

TS ik zou dan ook voor koord gaan, gaat veel minder snel flapperen en is goed zichtbaar voor de paarden. Ook zou ik voor de onderste draden voor glad draad gaan. Dit voor een goede stroombegeleiding. Ook over glad draad gaan de wildste verhalen rond, maar glad draad gaat niet zoals prikkeldraad vasttrekken. Natuurlijk kan er een lus ontstaan, maar dit kan ook gebeuren in lint en koord.

De bedoeling van een afrastering is dat ze er respect voor hebben (voldoende stroom) en er achter blijven!

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:44

Ik heb pas mijn 2 weilanden afgerasterd met lint. Heb alles bij agradi.nl besteld, super service en niet al te prijzig. Het lint moet je een aantal keer wel aanspannen anders gaat het hangen door de wind maar mij lijkt dat dat met koord ook zo is al zal het wel iets minder zijn. Mijn pony's zijn echte ontsnapping kunstenaars en ze zijn er nog geen 1 keer uitgekomen (afkloppen Knipoog ). Wel controleer ik een aantal keer of er genoeg stroom op staat en houd ik de randen van het weiland bij (denk aan gras e.d. wat tegen het lint aangroeit waardoor het stroom weglekt). Het ene land hebben we afgerasterd met bruin lint: ako topline 40 mm het andere stuk met wit lint : ako premiumline ook 40 mm.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:58

Alana onzin zou ik niet willen zeggen. Ervaring ja helaas. Koord op heuphoogte. Veulen erin gekomen. koord heel, isolatoren geknapt, bloed op koord. Van het been was onderaan alleen nog maar bot. Alles was door pezen en spieren alles. Paar maanden kliniek. Vraag maar eens aan de kliniek hazewinkel in oldenzaal. Weet niet wat voor koord jij hebt. Wanneer je mesje ertussen hebt die knappen oke, maar koord dat wat ik had knapte echt niet.
En wanneer je dat hebt meegemaakt let je er heel erg op en kom je dus inderdaad vaker paarden tegen die in het koord hebben gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:01

helaas dezelfde ervaring als dino met koord
Merrie bokte erin...gelukkig was ze de week ervoor ster geworden...want sportpaard kon ze nooit meer worden....

Ik zou gaan voor lint
Bezuinig niet op isolatoren, hebben wij wel gedaan en daar gaat het lint op kapot.
Gebruik degelijke met rubber.

En wij gaan het nu ook vervangen, maar dan door permanent kabel

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:31

Dinopino schreef:
Alana onzin zou ik niet willen zeggen. Ervaring ja helaas. Koord op heuphoogte. Veulen erin gekomen. koord heel, isolatoren geknapt, bloed op koord. Van het been was onderaan alleen nog maar bot. Alles was door pezen en spieren alles. Paar maanden kliniek. Vraag maar eens aan de kliniek hazewinkel in oldenzaal. Weet niet wat voor koord jij hebt. Wanneer je mesje ertussen hebt die knappen oke, maar koord dat wat ik had knapte echt niet.
En wanneer je dat hebt meegemaakt let je er heel erg op en kom je dus inderdaad vaker paarden tegen die in het koord hebben gezeten.

Da's beroerd.

Ik heb dik koord (geen schapenkoord). Dat knapt en snijd niet. Ik heb geen mesjes in de isolatoren wel diegenen die afbreken bij veel weerstand. Wij hebben vrijwel allemaal merries, en als er dan een paar hengstig zijn dan wil het nog wel eens gebeuren dat ze met de voorbenen in de draad slaan. Dan knapt gelukkig het koord nog niet maar wel de isolator.
Vorig jaar waren ze met trekkers in het land bezig en dat maakte de paarden nog al angstig. Ze zijn toen door een aantal tussenafrastering gegaan. Touw knapt kapot en geen van alle had een wond oid.

Zoals gezegd; ik heb goede ervaringen met dik koord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:33

mijn ervaring was met dik koord....

Uiteindelijk is niks veilig, zo erg is het helaas

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:44

De isolatoren waren bij mij ook geknapt alleen het koord zat nog net zo mooi strak gespannen.
Wanneer je er mesjes of zo tussen doet dat het breekt bij eventuele spanning dan zeg ik er niets van. Maar die heb ik dus nog nergens kunnen vinden. Maar dat wat de mesjes doen doet het lint ook en veel goedkoper. Sindsdien wil ik alleen maar lint dat snel knapt. Gisteren rende mijn arabier nog in zomergekte dwars door het stroomlint heen. Ik was wat blij dat het knapte. Zijn rem functioneerde niet Bloos Paarden rennen meestal niet door de omheining om echt uit te breken. Ze rollen vaak aan de rand en kunnen er dan in terecht komen of ze vergissen zich bij een sprintje of maken een domme bok. Ook al hebben ze respect voor de omheining kan dat altijd gebeuren. Mijn lint knapt maar uitbreken doen ze niet. Het getik op de grond schrikt genoeg af. Wat anders wanneer je aan een drukke weg staat. Maar dan neem ik een hele andere omheining. Wel effe metselen. Clown

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:17

Als je een Shet hebt zou ik zeker 3 draden doen. Twee brede en een dunne...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:23

Ik heb lint gehad. Maar dat heefd maar 1 jaar overleefd. Ik woon boven op een berg waar dus altijd veel wind staat, en met waaierig weer, waai je zowat weg. Ik ga nu ook voor dikker koort.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:30

Ik heb beide...koort, wel de dikste..en lint. Mij bevalt koort toch ook beter.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:48

Wij hebben voor 2 rijen lint gekozen van 4 cm. Ziet er echt heel goed uit. Heeft heel wat gekost bij elkaar, maar ben er blij mee.
We hebben ook goede isolatoren, met rubber die je overal kunt straktrekken. Er zitten 2 hekken in het land, waardoor het lint gewoon kan blijven zitten en niet in beweging komt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:36

Je hebt koord en draad en natuurlijk lint.

Draad is dunner dan koord. Draad is sowieso niet bedoeld als afrastering alleen dan zou je koord moeten doen is dikker dan draad. Maar als je alleen dat hebt zou ik persoonlijk gaan voor breed lint. Of van dat rubberband dat lijkt me ook goed. En dan misschien aan de bovenkant nog een stroomdraad.

Wij hebben een houten omheining en van het weekend maken we aan de bovenkant een stroomdraad. Maar dat is alleen als extra zodat ze niet over de omheining gaan leunen richting moestuin van de buurman of het bos dat ernaast ligt (zie profiel). Misschien dat we ook nog een draad spannen tussen de twee balken ook weer met het oog op de moestuin vd buurman.

Ik heb het draad bij Agradi gekocht. 500m voor iets van € 50.00.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:28

Toen ik begon, kocht ik het duurste van het duurste lint. Niet doen! Troep! Een sneeuwbui en alles hangt op de grond. Lint is gewoon een grote lompe windvanger. Koord wordt vaak gezien als iets voor mensen die geen geld voor hun paarden over hebben, maar het werkt echt tien keer zo goed. Zelf heb ik het niet zo op het dikke koord, ben idd bang dat paard er in blijft hangen (maar snap niet waarom dit niet bij lint zou gebeuren?). Daarom koop ik het goedkoopste van het goedkoopste koord bij de boerenbond. Bij mij is één keer een shetlander er doorheen gegaan (die was nieuw en wist niet dat er stroom op draden kon staan). Het knapte meteen. Prima, vind ik. Liever dat dan afgerukt vel of erger. Zorg gewoon dat je de wei omheind hebt, en als ze er doorheen beuken dat ze dan niet de straat op kunnen zonder door een tweede omheining te gaan.

Dat paarden lint beter zien dan koord, geloof ik niet. Als je daar echt bang voor bent, kun je touwtjes in het koord hangen. Ik ken ook iemand die reepjes scheurde uit plastic zakjes en die er in hing, maar daar heb ik m'n twijfels bij.

Lint geeft stroom misschien (weet ik niet) beter door, maar bij paarden is dat niet zo heel belangrijk, het zijn geen lompe koeien en een kleine schok is vaak al genoeg om ervoor te zorgen dat ze de rest van hun leven bang zijn voor draad (verschilt wel per paard natuurlijk.)