pony laten grazen (vastzetten) aan een touw levensgevaarlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

pony laten grazen (vastzetten) aan een touw levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:29

Hier in de buurt zie ik regelmatig 2 pony's staan die aan een paal aan een lang touw zijn vastgebonden. Ik gok een meter of... 3 denk ik. Eerst stonden ze op een groot veld altijd (met z'n 2e) maar nu is dat veld afgezet (wei van gemaakt) en staan er ándere pony's in. Nu staan die 2 pony's een héeellll eind van elkaar (eentje zie ik echt gewoon een héel eind verderop staan in z'n eentje)

Ik schud altijd m'n hoofd als ik er voorbij kom, dan héb je een wei gemaakt zet je je pony's er niet in. Ik vind het namelijk gewoon levensgevaarlijk, 1 van die pony's was laatst ook aan 't rollen! met dat touw dus! Als ik dat zo zie ben ik echt bang dat die pony's hun benen er nog eens over breken, ik weet natuurlijk niet wat hun reden is dat ze die pony's zo vastzetten, maar ik vind het gewoon gevaarlijk.

Mijn vraag is dus of dit dus inderdaad zo gevaarlijk is of valt dat opzich wel mee?

jesito

Re: pony laten grazen (vastzetten) aan een touw levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:01

Sommige ponys zijn het raar maar waar gewent, maar link lijkt het me wel.
Zeker als ze ermee gaan rollen lijkt het me dat ze snel verstrikt raken.
Je kunt er denk ik weinig aan doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:02

Ik heb in Ghana nooit anders gedaan, en dat werkte super. Paarden waren eraan gewend en liepen rustig rond. En dat waren dus een stuk of 20 hengsten Haha!

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:05

Ik heb het met mijn shet ook wel gedaan dat was na de castratie hij mocht nog niet de wei in en rondrennen omdat de wondjes nog niet helemaal dicht waren dus dit was de ideale oplossing voor hem kon ie toch lekker buiten ipv de hele dag op stal staan. Is ook altijd goed gegaan maar nou heeft ie ook maar een weekje zo gestaan en mocht daarna gelukkig weer gewoon de wei in.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:43

vaak word dat gedaan tegen overbegrazing, en als de paarden neti anders gewend zijn...ze kunnen ook in de wei rennen en een sliding maken waar ze hun benen mee breken...in principe schuilt er overal gevaar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:44

oke, dat is waar overal kan er wat gebeuren. Maar je kunt de kansen wel enigzins verkleinen en wat de overgrazen betreft... zo staan ze ook gewoon in de winter enzo, terwijl er niet veel gras is dan Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:35

ik laat Flicka ook weleens aan een in de grond gedraaide stik (zo één voor honden) grazen. ik heb om het eerste stuk een stugge tuinslang gemaakt, zo kan ze er nooit met de benen in vastgedraaid raken. desondanks laat ik haar niet lang alleen als ze eraan staat, en zorg ik dat ze in het zicht staat.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:40

Het wordt toch wel vaker gedaan, hier met kermis staan de paardjes altijd aan zo'n touw aan de grond snachts, en ben een keer met een huifkarrentocht geweest ( van 5 dagen ) en die fjord werd snachts ook aan een touw vastgezet, die liep gewoon rondjes en had dan alleen dat stuk kaalgegeten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:43

mijn shet zet ik ook zo vast om te grazen. ik heb een pin voor in de grond of zet haar aan een paal of boom vast met een longeerlijn. ze heeft zichzelf 1 keer vast gedraait om een boom maar raakte niet in paniek maar ging gewoon hinniken en wachtte netjes tot ik haar kwam redden. ik laat haar niet lang alleen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:46

Als ze het gewend zijn valt het wel mee. Ben laatst in Cuba geweest en daar stonden vrijwel alle paarden gewoon aan een electriciteitspaal langs de weg Clown Niets aan de hand, stonden lekker te grazen en zagen er relatief goed uit. Nu zijn we hier natuurlijk wel in NL maar als mensen hun paarden zo willen laten grazen de hele dag is er niet veel mis mee. Zeker die pony's, zijn bijdehand genoeg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:51

3 meter is wel heel kort. Ik ben er sowieso geen voorstander van. Als het paard in paniek raakt, gaat rollen, met een been verstrikt raakt...enz. enz. In de arme landen..okee...maar in Nederland...tja???

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 21:52

Mijn pony staat ook wel is aan het touw (met tuinslang er om heen) om ergens langs de kant even het gras op te eten verder staat die lekker in de wei.

Als een pony het gewent is is er niks aan de hand als mijn pony zich vast draait blijft die gewoon rustig staan raak niet in paniek en vaak is die al weer los voor dat er iemand is. Die kan je gerust een hele dag zo laten staan. Wel weet die op een een of andere manier zelf het klipje los te maken en kan die net een stap verder lopen dan het touw om daar te gaan eten.

Staat hier in de buurt ook al 3 jaar een shetlander van veulen af aan aan een touwtje in een groot weiland dag en nacht zomer en winter vind het maar een zielig gezich zal nooit is lekker kunnen rennen.

Als een pony het gewent is kan het niet veel kwaad aan een touwtje staan maar voor altijd lijkt me geen goede oplossing. Dan kan je beter een stukje van het weiland afzetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:29

aerdenhout1 schreef:
3 meter is wel heel kort. Ik ben er sowieso geen voorstander van. Als het paard in paniek raakt, gaat rollen, met een been verstrikt raakt...enz. enz. In de arme landen..okee...maar in Nederland...tja???

ik vind dat een paard gewoon in een kudde hoort, met genoeg ruimte om te (g)razen met zijn makkers. desondanks vindt Flicka het heerlijk om hier en daar wat hoog gras te mogen happen om het erf netjes te houden, maar goed dat is nooit voor lang (half uurtje tot uurtje). maar goed, je ziet ze ook wel aan zo'n ketting staan, en ik zou dan zelf als de dood zijn dat ze met de benen vastraken. vandaar in ons geval het stuk tuinslang om het touw, het kan nooit strak genoeg omkrullen om om de benen te komen.

verder is Flicka het van jongs af aan gewend, als ze bijv. bij het uiteinde is en het touw zit nog onder een been door (kan dus niet schuren dankzij de tuinslang), dan stapt ze terug, doet het been erover en kan nét dat stukje verder komen, hihi!

een paard met een 'gewoon' touw of ketting zonder beveiliging zou ik geen minuut alleen durven laten, 30 seconden is genoeg om enorme schade aan te richten en twee min. genoeg om ze zichzelf te laten wurgen. ik laat ze trouwens nog niet eens alleen als ze een halster aanhebben op stal, je hoort veel te vaak dat er iets mee misgaat, en dat is gewoon niet nodig.

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:56

vaak zie je de dieren bij de boeren aan een touw staan grazen.
Ik zou het zelf ook niet doen.
Wonderbaarlijk dat het zo vaak goed gaat.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 03:52

Ik heb er hier ook nog wel eens een naast de berm staan om het hoge gras te maaien, dat is hier heel normaal. Als je maar geen touw maar een ketting gebruikt, ketting moet zwaar genoeg zijn om wat op de grond te blijven liggen en de pony stapt er dan gewoon overheen. Ik heb ook maar 1 pony die cool in zijn hoofd genoeg is om dit mee te doen hoor, de rest zou in blinde paniek raken

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:18

twinducklin schreef:
, en ben een keer met een huifkarrentocht geweest ( van 5 dagen ) en die fjord werd snachts ook aan een touw vastgezet, die liep gewoon rondjes en had dan alleen dat stuk kaalgegeten.

he grappig dat heb ik drie jaar geleden ook gedaan, huifkartocht met een Fjord en idd, je kreeg een pin mee om de Fjord vast te zetten in de grond.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:04

Mij lijkt het ook niet echt handig om de je paard aan een paal te binden, hij kan altijd vast komen te zitten.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:09

Bij de vorige eigenaars stond mijn pony weleens aan de longeerlijn aan de boom om het gras te maaien.
Stond wel altijd in het zicht en ging altijd goed.
Één keer is de longeerlijn om haar achterbeen geslagen en raakte ze in paniek: Gevolg kootholte open.
Ik zou het nooit doen maar tja ze bedoelde het goed...
Laatst bijgewerkt door mariekie op 22-04-08 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:12

paarden los maken!! en naar de eigenaar brengen.. als je weet wie het is en waarschuwen dat je als je de 2 nog een x aan de kant van de weg ziet dat je dierenbescherming belt.. meestal doen ze het dan niet zo snel weer ( man bij ons in het dorp doet het ook zo zielig Verdrietig hij mishandelt die beesten ook en moest ook al een paar x voorkomen maar ja helaas hij doet het nog steeds heb soms gewoon de neiging om die paarden naar het bos te brengen bos afzetten en los te laten!!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:15

Pascalleee schreef:
paarden los maken!! en naar de eigenaar brengen.. als je weet wie het is en waarschuwen dat je als je de 2 nog een x aan de kant van de weg ziet dat je dierenbescherming belt.. meestal doen ze het dan niet zo snel weer ( man bij ons in het dorp doet het ook zo zielig Verdrietig hij mishandelt die beesten ook en moest ook al een paar x voorkomen maar ja helaas hij doet het nog steeds heb soms gewoon de neiging om die paarden naar het bos te brengen bos afzetten en los te laten!!!

En dít moet je dus zeker niet doen. Nooit zomaar paarden van iemand gaan losmaken, er is hier toch geen sprake van mishandeling?

Ik vind het wel kunnen, mits het voor even is, en je een ketting gebruikt met evt. een tuinslang eromheen. Als je de pony eerst laat wennen dan hoeft er niks aan de hand te zijn. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:17

Mijn pony's staan in de zomer vaak aan het touw/spit. Als ik ze in de wei gooi is het pas dierenmishandeling ivm te dik worden/hoefbevangenheid.

Als iemand mijn pony's los zou laten zou ik helemaal woest worden! Als ze onder een auto lopen of zich te barsten vreten is dat zeker niet zielig! Van zulk soort bemoeienis ben ik niet gediend.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:24

Tjaaa... Sigaar

Mijn Shetlanderhengstje staat altijd aan lijn te grazen. En hij kan er gewoon mee rollen enzovoorts, het enige vervelende is dat ie weet hoe die zn halster af moet krijgen. Maar verder gaat dat eigenlijk prima aan de lijn.

Natuurlijk heb ik hem het liefts gewoon op het land, maar dat gaat gewoon niet.
Zijn ego en moed zijn namelijk meters groter dan dat hij zelf is! Haha!
Zo gaat ie achter mijn fries en arabjes aan, en mag ik niet meer bij mijn shetlander merries komen.. Clown
En een van de merrie´s heeft nog een veulen aan de voet wat hij aanvalt, en om hem nou bij mijn twenter arabhengst te zetten.. Dat is een vorm van pure terror! Vork

Dus dan is dit mijn oplossing, en het gaat prima, en ik hoef ook geen gras te maaien! Bloos

En paarden van een ander gaan los maken? Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij Fiffill

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:33

Fiffill schreef:
Pascalleee schreef:

En dít moet je dus zeker niet doen. Nooit zomaar paarden van iemand gaan losmaken, er is hier toch geen sprake van mishandeling?

Ik vind het wel kunnen, mits het voor even is, en je een ketting gebruikt met evt. een tuinslang eromheen. Als je de pony eerst laat wennen dan hoeft er niks aan de hand te zijn. Lachen
tsjah dat is zo maar 3 m is wel kort toch.. Bloos!

Jess_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:10

ik zou het wel heel eng vinden voor het zelfde geld stuikeld hij en heeft hij een gebroken been..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:16

Tja, ik zou toch aanraden om dan toch met de eigenaar te gaan praten en uitleggen waarom het niet verstandig is volgens jou, en luisteren naar wat hun te zeggen hebben. Dan heb je het iig geprobeerd!