Hoe staart uit de knoop krijgen bij 3-jarige??? HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Hoe staart uit de knoop krijgen bij 3-jarige??? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 11:46

Hoi,

Ik heb sinds 2 weken een 3-jarig fokproduct van ons op stal. Rechtsstreeks uit de loopstal, eigenlijk is er 2 jaar niets aan haar exterieur gedaan. Vandaag ben ik begonnen met de manen uit de klit te halen, en heb ik ze op een mooie lengte geknipt ( Bloos ) en toen was ik opzich wel redelijk tevreden..

Maar die STAART Bloos! Wat een ramp! De klitten beginnen ongeveer 15 cm boven het spronggewricht, en daarna komt er ook geen eind aan. Het zijn niet alleen van die ingedraaide plukken haar, maar ook echt van die vieze nesten. Ik heb er vandaag al equistar ingespoten om er morgen verder mee te gaan, maar ik denk dat het desondanks toch een kansloze missie wordt.

Wat moet ik doen?? Afknippen wil ik echt niet, want dan houdt ze nog minder over dan een veulen! Iemand tips??
Foto's volgen!!!

melanie_s

Re: Hoe staart uit de knoop krijgen bij 3-jarige??? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:47

Ik heb het probleem ook gehad bij mijn jonge paard. En bij mij was er maar 1 oplossing wat ik heel jammer vond de grote klitten er af knippen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:48

daar is idd geen verdere oplossing voor dan de grote klitten eruit knippen Lachen .

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:49

Wellicht een aantal keer met cremespoeling (gewoon kruidvat merk)

Afknippen kan altijd nog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:49

Misschien is het makkelijk om eerst de staart te wassen.
Het gedeelte onder de staartwortel kan je zelfs met een Dreft ofzo wassen, zolang je maar zorgt dat het niet op de achterbenen en andere huid-delen terecht komt. Dit zorgt ervoor dat het HEEL goed ontvet wordt, waardoor ontklitten makkelijker wordt.
Daarna HEEEEEEEEEL veel antiklit/glansspray en dan onder aan beginnen met uit pluizen, haartje voor haartje. Pak 1 v.d. onderste klitten en probeer er haartje voor haartje uit te trekken.
Succes ermee!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:50

toen ik vorig jaar mijn 3 jarige kocht heb ik de staart goed gewassen en ingespoten met equistar...goed op laten drogen en daarna gaan borstelen...de allergrootste klitten heb ik eruit geknipt (ik heb 1 voordeel dat ze een inmens dikke staart heeft dus dat viel niet op)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:52

wij hebben ook wel eens jonge beesten die dan terug komen uit de opfok Lachen

als je een emmer maakt met lauw water en je gooit daar wat biotex in dan lost het een klein beetje op, daarna met dreft en daarna een hoop creme spoeling in doen en dat een paar dagen herhalen Lachen

is het na een paar keer wassen nog niet weg dan zou ik pas gaan knippen Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:53

helemaal inspuiten met Equistar, eventueel wassen en daarna nog eens inspuiten.. dan helemaal met de hand uitpluizen, dus haartje voor haartje en plukje voor plukje en daarna borstelen van onder naar boven, steeds grotere stukken...

er zullen onwijs veel haren vanaf komen waarschijnlijk, maak je geen zorgen, dat zijn allemaal haren die ze allang kwijt is maar die zijn gaan vervilten in de staart...
ze zult met je handen in het haar staan omdat er zo'n grote bult haren náást je paard komt te liggen, maar als de staart helemaal uitgeplozen is, ziet hij er mooie er voller uit zónder die vervilte haren dan mét...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:33

Liezel1 schreef:
helemaal inspuiten met Equistar, eventueel wassen en daarna nog eens inspuiten.. dan helemaal met de hand uitpluizen, dus haartje voor haartje en plukje voor plukje en daarna borstelen van onder naar boven, steeds grotere stukken...

er zullen onwijs veel haren vanaf komen waarschijnlijk, maak je geen zorgen, dat zijn allemaal haren die ze allang kwijt is maar die zijn gaan vervilten in de staart...
ze zult met je handen in het haar staan omdat er zo'n grote bult haren náást je paard komt te liggen, maar als de staart helemaal uitgeplozen is, ziet hij er mooie er voller uit zónder die vervilte haren dan mét...

Ik zou als eerste een flink stuk haren eraf knippen, dus tot boven hak. En dan kun je verder gaan met wassen, spuiten en uitpluizen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:35

ik zou zeggen: goed cremespoeling oid er in doen. antiklit kan ook. dan van onderaf beginnen uit de knoop te halen met je vingers. veel wer, maar bespaart je de schaar...

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:40

Eerst eens goed wassen Lachen Je kan evt ook antiklit van mensen gebruiken, heeft toen goed geholpen bij mijn vorige pony. En lekker blijven sprayen met equistar en haartje voor haartje / plukje voor plukje uitpluizen vooral de klitten Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:41

Ik zou ook eerst een paar dagen achter elkaar de staart goed wassen en veel cremespoeling gebruiken. Daarna antiklit erin.
Pas daarna beginnen met ontklitten.
En als de staart heel lang is, eerst op de goede lengte knippen.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:43

Amrah schreef:
Eerst eens goed wassen Lachen Je kan evt ook antiklit van mensen gebruiken, heeft toen goed geholpen bij mijn vorige pony. En lekker blijven sprayen met equistar en haartje voor haartje / plukje voor plukje uitpluizen vooral de klitten Lachen

Idd, Klisskür van Swarszkopf is hier heel handig voor!
Wel een duur grapje, maar het werkt goed.
Het proberen waard als het knippen van de staart daar tegenover staat denk ik Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:47

Ik ga mee in de adviezen om te wassen. Ik zou bijvoorkeur groene zeep gebruiken. Doe het inderdaad met lauw of warm water, maakt schoner.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:54

1. Eerst de staart eens goed wassen met cremespoeling o.i.d.
2. Flesje Riders Magic kopen
3. Goede grove borstel pakken

Na het wassen een kledder riders magic op de borstel doen en dat een beetje gelijkmatig door de staart verdelen, klitten zoveel mogelijk naar beneden proberen te borstelen en vervolgens van onderaf beginnen met verder uitborstelen. Vervolgens staart op maat knippen Haha!

Dat spul krijgt echt de meest vreselijke klitten uit staarten, ook dreads en wat al niet meer. Spray helpt geen zier in dit soort gevallen, riders magic wel Ja.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:56

Ik heb geknipt, maar ze heeft idd een dikke staart dus t kon wat lijden Tong uitsteken

x_Liiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:13

Ik zou eerst een stuk van de klitten afknippen(maar niet ALLES!) daarna goed wassen, en dan uitkammen, als je met het kammen er heel veel haren uittrekt, kun je beter alle klitten er uit knippen! je krijgt hetzelfde effect anders, en afknippen is fijner voor het paard.. Succes ermee!

mariannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:19

Cowboy magic detangler erin smeren. Mijn paard heeft dikke lange manen en dikke staart en dit werkt super goed. Heb eerder ook allerlei sprays geprobeerd maar dat gaf niet zoveel.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:20

Schaar thuis laten, berg geduld mee nemen Knipoog

Eerst wassen, met de slang of in een emmer water, wat jij wil.
Met gewone schampoo, daarna nog eens met antiklit.
Staart in de rondte zwiepen.

Bijna droog, of helemaal droog, paarden-antiklit erin spuiten.
Eventjes in laten trekken.
Staart beetpakken, naar onder schuiven en van onderaf aan beginnen met sprietje voor sprietje uit elkaar te plukken.
Begin je ergens anders, of ga je er aan sjorren met een kammetje, dan breek je de haren.(natte haren breken ook sneller)
Zo ga je cm voor cm naar boven toe werken.
Duurt eeuwig, maar de staart blijft wel heel.
Even recht knippen nog en voila.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:25

Eerst de staart een aantal malen wassen met groene zeep of babyshampoo zodat het vuil dat in de klitten zit er uit is. Na de shampoo altijd goed uitwassen met water met niets erin, dan met antiklit aan de gang (glisskur is duur maar help erg goed!). Van onderuit beginnen en naar boven werken is het handigst. Beter is het om niet met een borstel de klitten eruit proberen te krijgen, want dan trek je ook de goede haren eruit of breken ze af en hou je nog geen staart over. Dus met de hand uitpluizen en dat is een flink werk. Succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:11

Ja Bedankt voor alle goede tips!!

Ik ben vanmiddag nog even teruggeweest, en heb de staart helemaal ingesprayt met Equistar en toen een poging tot pluizen gedaan. Ben snel gestopt, want het enige wat ik tegenkwam was poep en modder Huilen van het lachen

Morgen terug, dan knip ik eerst een goed stuk af (wat zowiezo wel ging gebeuren) ongeveer 15 cm onder t spronggewricht, dan ff goed wassen+cremespoeling en weer een berg Equistar. Dan doe ik wel een eerste poging tot het uitpluizen *zucht Tong uitsteken*, en zaterdag herhaal ik 't hele geintje nog een keer en dan kijken hoe de staart erbij staat Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:56

Heel veel succes!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 12:08

Nou, ik ben geslaagd als staartenwasser Huilen van het lachen

Mevrouw kan nog niet vaststaan, dus heb alles los in de bak gedaan. Eerst een goed stuk eraf gehaald, dat scheelde al! Telkens net alsof ik dr ging poetsen, en dan hatsjeee staart in de emmer.. Alleen telkens als die er uit kwam (na inweken, uitspoelen shampoo en uitspoelen cremespoeling) ging ze even een rondje rennen omdat ze de druppels erg spannend vond Haha! Het is echt helemaal goed gegaan, 2x gewassen met zilvershampoo, 2x cremespoeling, toen een fles Equistar en een half uurtje laten wandelen. Ze vond het ook niet meer zo leuk, oeps Nagelbijten / Gniffelen

Daarna heb ik dr een pluk hooi gegeven en ben ik rustigaan de staart gaan uitpluizen. Stukken met Cribox heb ik er gewoon lomp uitgehaald, want daar was toch geen eer meer aan te behalen. Heb er een dik half uur over gedaan, maar het ziet er toppie uit!! Foto's voor en na:

VOOR:
AfbeeldingAfbeelding

NA
AfbeeldingAfbeelding

Nou dames, ben ik geslaagd of niet? Go jij! Go jij!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:13

Ja hoor, helemaal goed Ja. Maar als ik het zo op de eerste foto zie dan viel het gelukkig nog wel mee ook, het kan echt nog vele malen erger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:15

Die gele gloed kun je er uit krijgen met cowboy magic yellow out (speciaal tegen gele ingetrokken viezigheid); goed inwrijven totdat het schuim helemaal wit is, dan minimaal 10 minuten laten intrekken, en uitspoelen, zo wordt ie nóg veel witter Haha!
Maar ik vind het tot nu toe al een hele verbetering!