Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:19

Hallo,

ik krijg misschien binnenkort een hengst op stal.
Alleen ik zou graag de stal,wei en buitenbak optimaal willen verzorgen zodat ik met een gerust hart het paard erin kan zetten zonder dat ik bang hoef tezijn dat hij uitbreekt of zich kan bezeren.
Daarom zou ik van bokkers die zelf een hengst op stal hebben graag antwoorden op deze vragen willen.
- Hoe hoog moet de afrastering zijn?
- Hoe hoog moet de bovendeur van de stal zijn en kan het paard een open bovendeur hebben of moet hier wat voor? (ik dacht aan een weefrek)
- Hoeveel stroom moet op het draad?
- Weidemaatje (shetlander) zou dit kunnen?
- Weten julllie een goedkope oplossing voor de afrastering? (waarschijnlijk blijft het paard tijdelijk)
Verder zijn alle tips welkom en dingen waar ik rekening mee moet houden!
Het gaat trouwens om een 3 jarige KWPN hengst van 1.66m

Groetjes Anne en Karlijn.

nickyu

Re: Hengst op stal, waar moet stal,wei en buitenbak aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:21

weet hij zelf al dat die hengst is ?
ene hengst blijft doodbraaf achter een lijntje
terwijl een volgende over een heras hekwerk klimt ..

shet erbij is leuk mist het een vredel;ievende sociaal opgevoede hengst is , voor de hengst overigens gevaarlijker dan de shet , ernaast is ook nog een optie

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:21

Ik heb een hengst.. Nog niet echt hij denkt dat hij een watje is ! Maar hij is al eens over de staldeur gesprongen dus deur hoger gemaakt .. Hij was toen 1.40 ofzo 1.45 kan ook. (Het paard niet de deur.. zal de deur eens meten)
Hij loopt zonder pardon door het stroomdraad volgens mij stond daar 9 volt op... Kan dat of is het 0.90 ? Haha zal eens navragen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:29

Het hangt heel erg van de hengst af, wij hebben er 2 lopen, 1 van 7 die samen met een Arabier ruin in paddock en stal staat en een 3 jarige die erg macho is en alleen loopt, wel met de mogelijkheid tot fysiek contact met de andere 2.
We hebben onze afrastering op ca. 1.50, met genoeg stroom erop. De buitenbak is ook zo hoog, daar gaan ze vaak in los.
De stallen zijn simpel, bij de stal met de jonge hengst zit er stevig soort gaas tussen.
Als je ook merries hebt moet je wel uitgaan van de 1.40m/ 1.50m hoog voor de afrastering ( met stroom), op stal zou een "gewone" box voldoende moeten zijn. Onze voorwanden zijn, zonder tralies o.d., ca. 1.50 m hoog. Maar ze kunnen altijd keizen tussen box of paddock.
Bij sommige hengsten kan een weidemaatje wel, bij andere niet. Kwestie van uitproberen, maar wel zo dat je ze indien nodig onmiddelijk uit elkaar kan halen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:21

onze hengst staat gewoon met onze haf in de wei.
de wei is omheind met breed lint en ijzeren palen.
de hoogte is ongeveer 1.40 a 1,50, zodat hij er niet overheen zal gaan.
wel hebben wij geen merries in de buurt dus is het voor ons niet nodig om een weefrek voor de open staldeur te plaatsen, maar dit zou dus wel een goede oplossing zijn om de kans van eroverhen slaan zo min mogelijk te houden.
verder staat er gewoon flink stroom op de draad.
verder denk ik dat je er rekening mee moet houden hoe erg zijn hormonen opspelen, de een heeft het meer dan de ander en een dek verleden zal ook hierop in mee spelen.
of het met een shet wel of nie gaat hangt ook weer van de dominatie van de hengst af en of de shet niet teveel het onderspit zal delven.
verder denk ik dat je gewoon even moet uitproberen hoe en wat en goed luisteren naar wat de eigenaren zeggen over het karakter van het paard en wat hij wel en niet gewend is.

succes Knipoog

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 21:13

Hallo,

hij heeft nog nooit gedekt maar is ook niet gewend om buiten te staan.
Bij de huidige eigenaar staat hij hele dagen op stal en komt alleen in de stapmolen en los in de binnenbak.
Onze shelander is een heel eigenzinnig ventje en hij laat zich niet zomaar op de kop zitten Tong uitsteken
Ik denk dat het misschien ook beter zal gaan als je ze samen buiten zet (v de hengst nieuwe omgeving) en dan geen merries in de buurt... Dit zal wel helpen tog?
Nouja erg bedankt voor de reacities en verdere tips zin welkom!! Knipoog

fere16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:16

wij hebben een stuk of 8 hengsten op stal staan de rest gewoon merrie's en ruintjes, en het is bij ons helemaal geen probleem mensen denken vaak ooh hengst houden ze bij andere paarden weg maar meestal is dat niet eens nodig (* niet iedere hengst is het zelfde) wij hebben gewoon de bak met hekken en daar langs een stroomdraadje helemaal geen probleem tuurlijk showt ie in de bak als er een merrie langs komt maar er is nog nooit een hensgt uitgebroken. ik zal zeggen kijk het eerst even aan en als het echt zo wilde 1 is dan kun je andere maatregelen nemen als hogere hekken oid.

gr jessica

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:06

ik heb ook een hengst en die staat buiten gewoon achter een stroomdraadje, bij de andere paarden.
Hij staat wel apart, en een shetje kan ik er niet bij doen, die vreet hij op. Savonds op stal gaat zijn luikje dicht. maar dat is niet voor hem, maar als er paarden uitbreken zoeken ze altijd hem op. dus voor veiligheid andere paarden luikje dicht.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:08

Ik heb ook (nog) een hengst, zal niet lang meer duren want hij moet nodig gecastreerd worden.
De mijne blijft nergens achter, sloopt alles en als er een merrie voorbij komt heeft een 3 dubbele stroomdraad niet veel zin. Hij staat wel bij 2 andere ruinen.
Ik weet niet hoe het karakter is van jou hengst, maar een fatsoenlijke afrastering is wel nodig.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:12

blacklight,
wel knap dat die van jou wel met 2 ruinen kan, dat kan de mijne weer niet. maar blijft wel weer achter een draadje staan, zo hebben ze allemaal hun eigen eigenaardigheden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:13

Wij hebben nu drie hengsten op stal staan, waarvan twee jonge hengsten.

Hoe hengsten zich gedragen heeft voornamelijk te maken met het karakter, de opvoeding/ervaring en de leeftijd. Dan heb je eigenlijk drie belangrijke zaken te pakken.

Het is per paard en dus ook per hengst verschillend wat wijsheid is. Wij hebben hier een omheining van ongeveer 1,50 m met stroomdraden. Daar blijven ze keurig achter. In de zomer staan ze op de wei met "normale" hoogte palen en ook dat gaat goed. We hebben wel 1,5 tot 2 meter ruimte tussen de omheining van het ene weiland en het andere (van die paden ertussen).

De jonge hengsten staan tot ze 2,5 zijn bij elkaar en de oudere hengst staat standaard alleen buiten, met zicht op de rest. Op stal staan ze allemaal naast elkaar in boxen met hout beneden en traliewerk boven. Dat gaat goed. Ze maken wel eens herrie en kabaal, maar breken niets af Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:14

Het ligt idd heel erg aan het paard.
Het scheelt dat het paard nog nooit gedekt heeft.
Maar heeft hij wel vaker met andere paarden in het land gestaan? Mischien kan hij wel heel dominant/aggressief reageren op de shet.
Ik heb op een hengstenhouderij gelopen.. Met dekhengsten die op het hoogste niveau hebben gesprongen. Die bleven echt niet achter een hekje van 2m staan.
Terwijl de stal waar ik nu werk hebben we ook 2 hengsten waarvan er 1 ook dekt rustig blijven staan achter een hekje van nog geen 1,5 meter (mits er geen merries in de buurt staan, maar ook bij ruinen kunnen ze erg onrustig worden Tong uitsteken).

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:54

Zelf heb ik ook een hengst en dat is niet al te makkelijk af en toe. Ruinen en andere hengsten maakt hij af. Met merries gaat het goed, hij is dan alleen wat g**l. Tong uitsteken Het is niet zo dat hij door een hek gaat ofzo, maar als ik met hem loop, sleur ik er af en toe achteraan. (Sinds ik een hengstenketting heb gaat het veel beter.)
De andere hengst op stal is heel anders, die brult af en toe wat en daar is ook alles mee gezegt.

Zoals eerder gezegt, ik zou gewooon even afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt, voordat je alles gaat aanpassen.

Succes! Lachen

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:32

Toen onyx (shet) nog hengst was, kon hij gewoon bij paarden of grote ponies of ruinen(als zij hém accepteerden). Waren verder geen extra maatregelen voor nodig, kon alleen dus niet bij kleine merries Clown inderdaad, leer eerst je hengst kennen! (mijn ervaring met hengsten is beter dan met merries Lachen )

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:38

mijn hengst bleef nog staan achter een stro-touwtje. Maar was wel een macho, had ook een rek als bovendeur. (een weefrek met spijlen ertussen gelast zodat hij niet buiten kon met z'n hoofd)
Maar ken ook een hengst die net een sul is en nergens op reageert.

Ligt echt aan het paard zelf

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:21

het ligt er wel aan of het paard weet dat het hengst is!
mijn (nu bijna) jaarling staat op zo'n stal : http://www.mijnalbum.nl/Foto-O84LTJQC.jpg
En op het land staan ze met 2/3 hengstjes achter een stroomdraadje, terwijl er ook merries naast staan.....

Hoe oud is hij?

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 16:10

Bedankt allemaal!!!

Doris200

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:41

ik weet niet hoe hoog je omheining is, maar een extra stroomdraadje met prikpaaltjes een meter of meer van de omheining af bv. wil ook wel een beetje helpen. Dit heb ik staan tussen de wei van de hengst en de andere paarden(voornamelijk merries). Zo kunnen de neuzen net bij elkaar, maar verder meestal niet.
Overigens staat mijn hengst tegenwoordig met mijn zwaar dominante (wannabe-hengst)ruin en shethengst. gaat perfect als ze maar genoeg ruimte hebben om evn afstand te bewaren bij een eventueel conflict...

En deze hengst dekt overigens wel, dus dat zegt ook niet alles over het gedrag

Ninnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:26

Kunnen hengsten ook bijmekaar staan. Ik weet dat het eraan ligt wat de karakters zijn. maar wat vinden jullie ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:14

ligt er ook aan, hoe ze in rang staan... Ze gaan nuatuurlijk wel uitvechten wie de baas is Knipoog

Die van mij staat met nog een andere jaarling hengst in, en dat gaat prima! Ze zijn dikke maatjes.
Maar mijn hengstje is zowieso heel makkelijk en sociaal, maar ook heel erg onderdanig....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:07

Kehdra, jaarling hengstjes hebben nog geen last van hormonen, is toch wel een heel verschil. Knipoog
Wij hebben de hengsten achter tralies staan van zo'n dikte dat de neus er niet door kan. Tralies tot 2 meter hoog. In de bak is het ongeveer op 1.50m met planken afgezet, en daarvoor loopt een stroomdraadje. De wei heeft een normale lintafzetting, maar mochten ze uitbreken stuiten ze eerst nog op een heras hekwerkje.
Of hengsten bij elkaar kunnen, het ligt er helemaal aan. Wij hebben op dit moment een 3-jarige en een 4-jarige hengst op het land lopen, maar die staan al 2,5 jaar bij elkaar. Mijn goedgekeurde hengst heeft tot nu toe nog niet gedekt, en is ook nog ontzettend sociaal naar andere paarden. Die heeft 2 jaar bij die 3 en 4 jarige op het land gelopen. Op het hengstenstation was hij beste maatjes met een andere 2,5 jarige hengst die ook voor de keuring moest.
Daarentegen staat er een andere goedgekeurde hengst, en die durven ze toch echt niet in de buurt van een andere te houden, ook niet bij die sociale van mij.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:12

De 3 jarige hengst hier staat in een normale stal. Tralies, met een open luik. Hij staat tegenover 2 merries.
In de weide staat hij met 2 grote ruinen, achter een houten hekwerk zonder stroom. Wel ver weg van de merries.

Ik denk dat je het ook even aan moet kijken hoe hij zich gedraagd, en of hij zich echt hengst voelt. Want onze hengst blijft nog achter een dun draadje staan, maar misschien dat die van jullie overal doorheen breekt.
Als je het helemaal veilig wil houden voor de merries, kun je ook de merries 's ochtends buiten zetten tot het einde van de middag, en de hengst tot het donker word.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:15

De stal en weides moeten aan niks bijzonders voldoen, althans niet anders dan bij merries of ruinen.......

Stal en omheiningen moeten altijd veilig zijn

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:17

Die van mij staan gewoon achter een stroomdraadje..niet eens zo hoog hoor..denk 1.20-1.30 zoiets
Ze kunnen zelf snachts in en uit lopen. Ze hebben als hengst samen met een andere hengst-ruin gestaan.En gaat over t algemeen goed..soms even ruzie..vooral als ze een paar dagen uit elkaar geweest zijn.

Ze hebben altijd gewoon naast de merrie in de wei gestaan en op stal..ze konden ook aan elkaar ruiken etc..nog nooit dat ze door de draden oid zijn gegaan.

Inmiddels is er 1 al een paar jaar ruin. En ga zo de andere wegbrengen om te castereren. Omdat ze toch niet meer hoeven te dekken en dan kunnen ze gewoon lekker allemaal samen staan.Nu staat de merrie meestal alleen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:21

Mijn hengst staat achter een dubbel lint van 155cm hoog; zijn die prikpalen. Op 3 meter heb ik nog een omheining met dubbel draad van ongeveer diezelfde hoogte. Dat gaat enorm goed. Hij blijft er braaf achter staan, ondanks dat hij letterlijk naast de merriewei staat en de dames daar de ganse dag langs het hek staan te pissen Knipoog
Wel zet ik mijn afrastering niet dichter naar de rand toe; ik wil er echt minstens 2,5 meter tussen hebben. Op die manier is fysiek contact echt niet mogelijk, en dat heeft hij nodig. Hij gooit meteen zijn voorbeen naar voren bij fysiek contact en heeft op die manier al eens een kwartier lang een draad achter zich meegesleurd. Doen we niet meer.
Duon staat nu nog 's nachts op stal, straks 24/7 buiten. Op stal heb ik hem naast een merrie staan, maar wel heb ik zijn stal volledig afgesloten. Ik denk niet dat hij erover heen gaat, maar neuzen met de buurvrouw is de kat op het spek binden. Hij zal niet springen, maar het zal op zijn minst wat geïligheid in de hand werken en dat wil ik hem nu ook weer niet aan doen. Ten slotte moet hij wel braaf kunnen blijven.

Vriendjes heeft Duon niet in de wei staan. Ik ben wel op zoek naar een shet. Ik ga voor een ruintje. Als je een ruin neemt die niet zo ontzettend merrie-gericht is, blijft jouw hengst zich gewoon de leider voelen en valt dat vechten wel mee; mits dit in het karakter van de hengst zit natuurlijk. Niet elke hengst kan samen staan met een andere pony.

Overigens is mijn hengst 158cm en zal hij dus bijna zijn eigen hoogte moeten springen. Kan me voorstellen dat je nog hogere afrastering neemt als je paard bijna 180cm is Lachen