Mijn hengst staat achter een dubbel lint van 155cm hoog; zijn die prikpalen. Op 3 meter heb ik nog een omheining met dubbel draad van ongeveer diezelfde hoogte. Dat gaat enorm goed. Hij blijft er braaf achter staan, ondanks dat hij letterlijk naast de merriewei staat en de dames daar de ganse dag langs het hek staan te pissen
Wel zet ik mijn afrastering niet dichter naar de rand toe; ik wil er echt minstens 2,5 meter tussen hebben. Op die manier is fysiek contact echt niet mogelijk, en dat heeft hij nodig. Hij gooit meteen zijn voorbeen naar voren bij fysiek contact en heeft op die manier al eens een kwartier lang een draad achter zich meegesleurd. Doen we niet meer.
Duon staat nu nog 's nachts op stal, straks 24/7 buiten. Op stal heb ik hem naast een merrie staan, maar wel heb ik zijn stal volledig afgesloten. Ik denk niet dat hij erover heen gaat, maar neuzen met de buurvrouw is de kat op het spek binden. Hij zal niet springen, maar het zal op zijn minst wat geïligheid in de hand werken en dat wil ik hem nu ook weer niet aan doen. Ten slotte moet hij wel braaf kunnen blijven.
Vriendjes heeft Duon niet in de wei staan. Ik ben wel op zoek naar een shet. Ik ga voor een ruintje. Als je een ruin neemt die niet zo ontzettend merrie-gericht is, blijft jouw hengst zich gewoon de leider voelen en valt dat vechten wel mee; mits dit in het karakter van de hengst zit natuurlijk. Niet elke hengst kan samen staan met een andere pony.
Overigens is mijn hengst 158cm en zal hij dus bijna zijn eigen hoogte moeten springen. Kan me voorstellen dat je nog hogere afrastering neemt als je paard bijna 180cm is