Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik zou haar dan ook niet meer uit de kudde halen, dat verstoord de boel alleen maar.

Splash_ schreef:Haar niet meer uit de kudde halen, is voor mij echt geen optie. Dan heb ik helemaal 0,0 contact met haar aangezien de dominante dames alle aandacht opeisen en haar wegjagen.

Citaat:Ook op de pensionstal, nouja kleinschalige stal op een boerderij, gaat ze vanaf 1 mei 24/7 het land op, dus dat maakt geen verschil. Het is een gemengde kudde, waar ik net van zei dat Sense de jongste was, maar er komt nog een veulen in de groep. En als ik haar toch besluit de volgende winterperiode op stal te doen, kan ik haar net zo goed 1 mei verhuizen.
Sjuimpje schreef:Splash_ schreef:Haar niet meer uit de kudde halen, is voor mij echt geen optie. Dan heb ik helemaal 0,0 contact met haar aangezien de dominante dames alle aandacht opeisen en haar wegjagen.
Ik denk dat dat in de wei een stuk minder zal zijn en zo niet dan is dat een opoffering die je zal moeten maken t.o.v. de rust in de kudde. Ik begrijp dat jouw paard mee kan lopen aan een halster? Dat is toch ook alles wat een jong paard hoeft te kennen end at vergeet ze heus niet na 1 zomerCitaat:Ook op de pensionstal, nouja kleinschalige stal op een boerderij, gaat ze vanaf 1 mei 24/7 het land op, dus dat maakt geen verschil. Het is een gemengde kudde, waar ik net van zei dat Sense de jongste was, maar er komt nog een veulen in de groep. En als ik haar toch besluit de volgende winterperiode op stal te doen, kan ik haar net zo goed 1 mei verhuizen.
Maar daar zal ze in een nieuwe kudde komen waar ze eerst weer op haar plaats gezet zal worden, nu weet ze haar plekje en het is inmiddels een vertrouwde omgeving. Ik zou een paard wat in een niet al te beste conditie is niet al die stress aan willen doen, daar zal ze nog meer op terug vallen.
Vandaar mijn keuze om haar aan het einde van het weideseizoen op te halen, dan is ze goed bijgekomen en daarmee voorkom je dat ze in de opfokstal weer een terugslag krijgt.
Splash_ schreef:@Ilsssie, naar buiten komen ze daar ook een dagdeel in de winter,ook in groepsverband,maar dat is nu hetzelfde in de opfok. Dus daar zou geen verschil in zitten. Voordeel is wel dat ze straks in de winter haar eigen stal heeft en wat meer rust heeft, nadeel is dat ze dan vanaf 2,5 in haar eentje in een box komt. Ze kan contact maken met haar buren, en ze zien, maar ze staat niet in een groepsstal dan. Maargoed, dan is weer de vraag, is het nu zo fijn in de groepstal?
@ Kasparonda, de stal ken ik, mijn beste vriendin staat er al meer dan 2 jaar. De mensen zijn oke, hebben er verstand van. Voordat ik iets besluit wil ik wel even nog wat kleine dingetjes bespreken met hun, maar dat lijkt me geen probleem. Als Sense straks over 1,5 jaar langzaam aan begint met inrijden, dan willen we zowiezo uitkijken naar een andere stal, maar dan weer de vraag... is 3x verhuizen in 2 jaar wel zo verstandig?