Drinkbak op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Drinkbak op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:22

Wat voor drinkbak hebben jullie op de wei?
Wij hebben op het moment een stuk of 3 speciekuipen staan voor 4 paarden, maar vooral voor in de zomer is dat toch wel erg weinig. De eigenaar van de wei wil geen 'landschapsverstoring' of iets wat er lelijk uit ziet dus.
Iemand een ideetje voor een soort subtiele/'mooie' drinkwatervoorziening?

Udella

Re: Drinkbak op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:25

Wij hebben gewoon een elektrische drinkbakken op de wei. (4 maar liefst) Misschien is dat iets? valt minder op dan die speciekuipen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:27

ik heb een oud bad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:27

Drinken die van jou dan zoveel?
Ik red, uiteraard met dagelijks vullen, het met 1 kuip voor 3 paarden Lachen

Maar idd zo'n automatische drinkbak is wel handig.

Zit er een zuivere sloot og een grondwater putje kun je ze het zelf op laten pompen Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:30

Ligt een tuinslang over het pad heen die kant op dus hoeven iig niet te sjouwen. Ik ben bang dat ik de staleigenaar niet zover kan krijgen voor een elektrische drinkbak, al lijkt het me wel ideaal!
Nou ze zijn ook vooral erg lomp en weten wel eens de helft om te mikken hihi, als het zo warm is buiten dan verdampt er volgens mij ook een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:32

een electrische bak zou ik niet doen Tong uitsteken

Dat is hier idd ook wel eens aan de orde, trekken ze hem om en staan ze zielig te kijken dat ze dorst hebben Lachen
Maar dan zou je bijv paaltjes rondom kunnen zetten (laag 10 cm boven de grond) dat ze het minder snel om kunnen trekken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 20:33

automatisch dan Clown
Zo'n badkuip gaat ook niet gewaardeerd worden, en die moet je ook zo vaak schoonmaken.. Zo'n speciebak mik je om en spuit je even uit, dat doe je met een badkuip niet zo makkelijk Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:34

ik heb ook speciebakken. staan voor de helft onder het draad maar mn fries is in love op water dus zomer liggen om de paar uur de drinkbakken om. ga ook een automatische aanleggen en dan de bak zelf omringen met palen zo zie je der niks van en is je bak ook beschermd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:09

Je kunt ook een bak met een votter maken.
Dus als het waterpeil zakt vult die vanzelf bij.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:23

Of zoek een verzorgmeisje die dat doet Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:25

Tss die komen niet af op mn advertentie Nagelbijten / Gniffelen
Jij hebt er een, regel dat! Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 07:14

BrittKitt schreef:
automatisch dan Clown
Zo'n badkuip gaat ook niet gewaardeerd worden, en die moet je ook zo vaak schoonmaken.. Zo'n speciebak mik je om en spuit je even uit, dat doe je met een badkuip niet zo makkelijk Haha!

Goudvissen in laten zwemmen Pling
Overigens valt dat schoonmaken best wel mee. Op onze vorige stal stond (staat nog steeds) ook een badkuip (met vlotter) en die wordt amper één keer per jaar schoon gemaakt. Ziet er altijd netjes uit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:38

wij hadden ook altijd specikuipen echter deze werden dagelijk gemolt. Nu hebben wij verschillende baden op het perceel in een raamwerk geplaatst en ook enkele speciekuipen ook in een raamwerk en op een meter hoogte. dit bevalt goed en het slopen is nu minimaal. (slopen komt ook omdat er veulens en jaarlingen in de groep lopen)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:03

Zelf gebruik ik ook witte speciekuipen en ik vind ze ideaal, maar ook hier gaan de bakken om als speelgoed, wanneer er minder dan de helft in zit (en dat is dan nog meer dan 20 liter!).

Zelf ga ik daar wat aan doen, namelijk 4 paaltjes om de bakken heen en daar houten planken aan maken. Dat ziet er erg mooi uit in tegenstelling tot het meeste en je blijft de niet al te zware speciekuipen kunnen gebruiken. Haha!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:06

wij gebruiken een drinkpot, die bijna gelijk is aan een drinkpot in de stal. Je legt de slang in de sloot en de paarden moeten gewoon tegen de lepel drukken. Ze kunnen m niet omgooien omdat je m met ijzeren pennen (tentharingen) in de grond vastzet. Ideaal, ze hebben altijd water en ze vallen niet op....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:07

gewoon stoeptegels inleggen, worden ze ook niet omgegooid
ik heb nu een hele grote bak, van iemand gekregen, net een plantenpotje, maar dan maar xxl en een slang eraan om leeg te laten lopen als nodig is

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:58

Bij mijn verzorgpaard in de weide staat gewoon een grote plastic ton, die iedere dag bijgevuld word en eens in de zoveel dagen helemaal word ververst. Er staat gewoon een hele grote tank met water bij de weide op een aanhanger, dus das wel makkelijk Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:49

Je kunt zo'n hele grote vierkante kunststof bak kopen (1 m3) en daar onderop een automatische waterbak monteren. Door de druk van het water kan die gewoon als drinkbak gebruikt worden en als die bak haast leeg is dan zul je met een lange vulslang de bak weer moeten vullen.
Persoonlijk zou ik er geen goudvissen in doen, dat zijn nl jagers, maar zilverwindes kan wel, die eten nl groendeeltjes/alg.

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-03-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 15:59

ROFL Dan durven de paarden niet eens meer te drinken volgens mij.
We gaan eens proberen om zo'n automatische drinkbak te installeren op de wei. Lijkt ons ideaal dus hopelijk wordt t wat. Scheelt toch een hoop tijd (en struikelen als je terugstruint door het onkruid en de prikkels om de kraan weer uit te zetten Haha! )

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:06

ik heb 3-4 specie bakken in de paddock staan en er staat er 1 in de stal( is eigenlijk voor de drachtige merrie die snachts op stal gaat). Ik heb 4 paarden lopen en ze maken dit niet dagelijks op en spelen er gelukkig ook niet mee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:09

Ik heb ook een badkuip in de wei. Hij staat vast, dus ze kunnen hem niet omgooien.
Schoonmaken is heel makkelijk. Ik schep regelmatig de rommel eruit met een schepnetje en eens in de zoveel tijd laat ik hem helemaal leegdrinken en maak ik de ronden schoon met een trekkertje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:13

Ik heb ook een bnadkuip gehad, maar ipv de stop een soort schroef gemaaktdeze kon ik ook losschroeven, en kon ik hem zo makkelijk verschonen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:43

2 zwarte specie kuipen voor 2 paarden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:44

Badkuip mag niet, verstoort t uitzicht Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:51

Is een stukje ingraven en groen verven geen optie Haha! Valt ie niet meer zo op Clown